اخبار خودرو

آزادسازی قیمت خودرو ؛ متقاضیان خرید گوش به زنگ باشند

همان طور که دیدیم در چند هفته اخیر، قیمت خودرو بر خلاف الگوی قبلی رفتار خود، به سمت کاهش گرایش پیدا کرده است. قیمت گذاری های دستور و نرخ های تئوری بر خودروها، باعث شده است که در مدت زمان گذشته نرخ بی معنا و  خارج از عرفی بر خودروها تحمیل شود. اما اکنون با پیشنهاد آزادسازی قیمت خودرو می توان انتظار داشت که نرخ ها به محل واقعی خود بازگشته و شاهد سهولت معاملات در بازار خودرو کشور باشیم.

آزادسازی قیمت خودرو

شورای رقابت پیشنهاد آزاد سازی قیمت خودرو در ۱۰ مدل را ارائه کرده است که می تواند اثربخشی مناسبی بر نرخ گذاری و معاملات این خودروها داشته باشد. این ۱۰ خودروی اعلامی شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷پانوراما، چانگان، آریا و کی ۱۳۲ خواهند بود.

حسین ناجی، یکی از اعضای شورای رقابت در این خصوص اظهار داشت: در خصوص آزادسازی قیمت خودرو شورای رقابت هنوز تصمیم گیری نکرده اما جلسات همچنان ادامه دارد. درحال ‌حاضر بحث در شورای رقابت در این خصوص سنگین است و موافقان و مخالفان زیادی در این خصوص وجود دارد.

طبق اظهارات وی موضوع آزادسازی قیمت خودرو چیزی نزدیک به یک سال پیش مطرح شده و از آن زمان تصمیم گیری درستی در خصوص آن شکل نگرفته است. البته پیش از این نیز در سال ۷۳ و پس از آن چند دوره بعد، این موضوع به فاز اجرایی شده است.

وی تاکید کرد: این احتمال وجود دارد که الگوی قیمت‌گذاری خودروهای جدید تغییر کند. با توجه به این موضوع که حاشیه بازار کم شده ممکن است که دیگر ضرورتی برای اعلام قیمت‌ها نیز وجود نداشته باشد. بر اساس هزینه‌ها و صورت حساب‌های قانونی و رسمی و یک حاشیه سود ۷ درصدی قیمت‌ها در نظر گرفته می‌شود.

این مقام مسئول افزود: وقتی خودروهای هم کلاس توسط چند شرکت تولید می‌شود به صورت خود به خود رقابتی صورت می‌گیرد. در خودروهایی که جنبه انحصاری برای تولید انبوه و فروش به مصرف کنندگانی که سطح توان پایین دارند نمی‌توان قیمت را آزاد کرد. اگر آزادسازی قیمت‌ها انجام شود این خودروهایی که در یک کلاس مشابه و نزدیک به هم هستند و توسط چند شرکت تولید می‌شود در خصوص قیمت‌گذاری آنها شورای رقابت وارد نخواهد شد. وظیفه شورای رقابت شکستن انحصار است و شرایط رقابت را فراهم کند. تشخیص این مورد نیز با شورای رقابت است. پیشنهاداتی که اشاره شده هنوز ابلاغ نشده و منتظر بررسی بیشتر است.

او خاطر نشان ساخت: اگر خودروسازان سهم قابل توجهی از محصولات خود را بتوانند صادر کنند از قیمت دستوری خارج خواهند شد. قیمت صادراتی یک نرخ رقابتی است و خودروساز توانسته با رقابت بین خودروهای دیگر محصولات خود را به سایر کشورها بفرستد.

باید منتظر ماند و دید قیمت خودرو در سه ماهه پایانی سال چه سمت و سویی به خود گرفته و تا چه اندازه شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا