پیشنهاد سردبیرآموزش

مدارک لازم و مراحل ثبت نام در آزمون آیین نامه موتور سیکلت

استفاده از موتور سیکلت در بین مردم کشورهای مختلف دنیا کاملا رایج بوده و از آن هم برای حمل و نقل و هم برای لذت و تفریح استفاده می‌کنند. در کشور ما هم موتور سیکلت یکی از وسایل نقلیه بسیار محبوب به حساب می‌آید. تعداد زیادی از افراد از موتور استفاده می‌کنند تا در هیاهو و ترافیک سنگین شهرها، به راحتی بتوانند به کارهای خود برسند. اما باید توجه داشته باشید که راندن موتور سیکلت نیاز به مهارت‌های خاص خود دارد. هم چنین فرد موتور سوار باید قوانین و مقرارت مرتبط با این وسیله را دانسته و آن‌ها را به خوبی به کار گیرد. به همین دلیل، افراد برای این که مجوزهای لازم از لحاظ قانونی را برای راندن موتور سیکلت به دست بیاورند، باید اقدام به گرفتن گواهینامه موتور سیکلت کنند. برای این کار هم مانند وسایل نقلیه دیگر، نیاز به شرکت در آزمون‌های مختلف آیین نامه و شهری دارند. در ادامه قصد داریم شما را بیش‌تر با شرایط، هزینه ها و نحوه شرکت در آزمون آیین نامه موتور سیکلت آشنا کنیم.

آزمون آیین نامه‌ موتور سیکلت

برای دریافت گواهینامه موتور سیکلت، در ابتدا کلاس‌های آیین نامه امتحان رانندگی تشکیل شده و همین طور کتاب مناسب در این زمینه به متقاضیان داده خواهد شد. در این مرحله افراد با قوانین و مقررات لازم برای راندن موتور سیکلت آشنا می‌شوند که البته نمونه سوالات تابلوهای راهنمایی و رانندگی مشابه همان سوالات آزمون گواهینامه خودرو است. پس از گذراندن کلاس‌های آیین نامه، شما باید در آزمون مربوط به آن شرکت کنید؛ در صورتی که بتوانید این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارید، خواهید توانست به مرحله بعدی دریافت گواهینامه، یعنی آزمون شهری وارد شوید. برای موفقیت راحت در این مرحله، باید در کلاس‌ها شرکت کرده و موارد تدریس شده را به خوبی فرا گیرید. بعد از آن هم مطالعه دقیق کتاب آیین نامه را انجام دهید تا بتوانید به راحتی از پس این آزمون بر آیید. اما راه‌هایی هم وجود دارد که در کنار مطالعه منابع و کتاب مورد نظر، می‌تواند شما را با شانس بیش‌تری برای موفقیت در این آزمون رو به رو کند. در ادامه به بیان آن‌ها خواهیم پرداخت تا شما بتوانید به راحتی این آزمون را پشت سر بگذارید.

هزینه آزمون آیین نامه موتور سیکلت

هزینه شرکت در آزمون آیین نامه را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد که البته در برابر هزینه کلی لازم برای دریافت گواهینامه، مقدار کمی محسوب می‌شود. یکی هزینه لازم برای تهیه منابع امتحان بوده که همان کتاب آیین نامه است و مبلغ ۲۰ هزار تومان باید برای دریافت آن بپردازید. دیگری هم هزینه لازم برای شرکت در کلاس‌های آموزشی است که برای این هم باید ۷۵ هزار تومان پرداخت کرد. پس به طور کلی،‌ هزینه لازم برای آزمون آیین نامه برابر با ۹۵ هزار تومان است. البته افراد برای دریافت کتاب آیین نامه مختار هستند و در صورتی که آن را از قبل داشته باشند یا به هر دلیل دیگری آن را نخواهند، می‌توانند آن را خریداری نکنند.

آزمون آیین نامه موتور سیکلت

سوالات آزمون آیین نامه موتور سیکلت

سوالاتی که در آزمون آیین نامه موتور سیکلت مورد استفاده قرار می‌گیرند، از کتاب آیین نامه و یا مواردی که در کلاس‌ها آموزش داده شده‌اند، طرح می‌شوند. همان طور که اشاره کردیم، برای پاسخ دادن به این سوال‌ها تنها لازم است این منابع را به خوبی مطالعه کرده و بر آن‌ها تسلط پیدا کرد. البته این منابع علاوه بر این که برای شرکت در آزمون مناسب هستند، برای استفاده عملی در آینده هم برای شما کاربرد دارند؛ پس نباید صرفا به حفظ کردن آن‌ها برای پاسخ به سوالات آزمون قناعت کرد و بهتر است به صورت مفهومی و به خوبی آن‌ها را به حافظه سپرد. زیرا رعایت نکردن این قوانین و مقررات هم می‌تواند باعث بروز حادثه و آسیب دیدن شما و دیگران شود و هم می‌تواند باعث جریمه نقدی شما شود.

متقاضیان شرکت در آزمون آیین نامه موتور سیکلت می‌توانند بعد از مطالعه منابع اصلی که همان کتاب آیین نامه و جزوات به دست آمده در کلاس‌های آیین نامه است، از منابعی دیگر هم برای پاسخ دادن صحیح به سوالات آزمون آیین نامه استفاده کنند. این منابع نمونه سوالاتی است که در مراحل قبلی آزمون آیین نامه مورد استفاده قرار گرفته‌اند. از آن جایی که این سوالات به طور معمول همه مباحث مختلف را شامل می‌شوند، مطالعه آن‌ها می‌تواند آمادگی شما را تا حد زیادی بالا ببرد. از طرف دیگر، با توجه به این که این سوالات در آزمون‌های قبلی آیین نامه مورد استفاده قرار گرفته‌اند، کاملا استاندارد هستند و افراد می‌توانند با این تیب سوال‌ها به خوبی ارتباط برقرار کرده و روش پاسخ دهی به آن‌ها را دریابند.

پیشنهاد مطالعه: نمونه سوالات آیین نامه موتورسیکلت

دانلود رایگان نمونه سوالات آزمون آیین نامه موتور سیکلت

با توجه به کمک زیادی که نمونه سوالات دوره‌های قبل آزمون آیین نامه موتور سیکلت، به افراد متقاضی در این آزمون می‌کنند، تعداد زیادی از سایت‌ها این سوالات را در دسترس متقاضیان قرار داده‌اند. در این سایت‌ها چندین نمونه سوال موجود است که هر کدام از آن‌ها شامل تیپ‌های مختلفی از سوالات هستند. برای این که مطالب خوانده شده توسط شما به صورت کامل مرور شود، ‌بهتر است همه تیپ‌های مختلف از این سوالات را بررسی نمایید. شما می‌توانید دانلود رایگان نمونه سوالات آزمون آیین نامه موتورسیکلت را از طریق این سایت‌ها انجام دهید. البته باز هم یادآوری می‌کنیم که خواندن صرف این سوالات نمی‌تواند قبول شدن شما در آزمون آیین نامه موتور سیکلت را تضمین کند، بلکه کمک‌کننده هستند و از این جهت می‌توانند بسیار مفید باشند.

زمان برگزاری امتحان آیین نامه موتور سیکلت

امتحان آیین نامه نه برای موتور سیکلت و نه برای خودرو ها به صورت جامع برگزار نمی‌شود و هر آموزشگاه این آزمون را خود به صورت مستقل برگزار می‌کند. به همین دلیل زمان برگزاری امتحان آیین نامه موتور سیکلت به آموزشگاهی دارد که شما در آن ثبت نام کرده‌اید. آموزشگاه‌های رانندگی به طور معمول دارای یک برنامه خاص به خود هستند که در چند روز هفته کلاس‌ها را برگزار می‌کنند و در یک روز هم آزموان را می‌گیرند. برای مثال ممکن است یک آموزشگاه هر سه شنبه آزمون آیین نامه را برگزار کند و آموزشگاهی دیگر هر پنج شنبه این کار را انجام دهد. این زمان به طور کامل در اختیار آموزشگاه‌ها قرار دارد.

البته با وجود این که انتخاب زمان برگزاری امتحان آیین نامه موتور سیکلت در اختیار آموزشگاه‌ها قرار گرفته است، اما آن‌ها موظف هستند این آزمون را در هر هفته برگزار کنند. هنگام ثبت نام در این آموزشگاه‌ها، زمان برگزاری آزمون‌های مختلف که شامل آزمون‌های آیین نامه و شهری هستند به شما اطلاع داده می‌شود. در صورتی هم که زمان برگزاری این آزمون‌ها تحت شرایط مختلف مانند کرونا دچار تغییراتی شود، از طرف آموزشگاه به شما اطلاع رسانی خواهد شد. در غیر این صورت می توانید به صورت مراجعه حضوری به آموزشگاه خود و یا با استفاده از تماس تلفنی، از زمان برگزاری آزمون آیین نامه مطلع شوید.

آزمون آیین نامه موتور سیکلت

سوالات متداول در مورد آزمون آیین نامه موتور سیکلت

  • آزمون آیین نامه موتور سیکلت دارای چه مراحلی است؟

برای شرکت در این آزمون ابتدا باید در کلاس‌های آموزشی آیین نامه حضور پیدا کنید و سپس در آزمون آیین نامه مربوط به آموزشگاه، نمره لازم برای قبولی را به دست آورید. بعد از این مرحله می‌توانید در آزمون آیین نامه اصلی شرکت کرده و در صورت قبولی، وارد مرحله بعد شوید.

  • هزینه آزمون آیین نامه چه قدر است؟

هزینه این آزمون به طور کلی شامل هزینه دریافت کتاب است که ۲۰ هزار تومان و هزینه شرکت در کلاس‌های آموزشی است که ۷۵ هزار تومان می‌باشند. در مجموع برای این مرحله از آزمون‌های دریافت گواهینامه موتور سیکلت باید ۹۵ هزار تومان پرداخت نمایید.

  • برای قبولی راحت در آزمون آیین نامه موتور سیکلت چه کنیم؟

برای این کار در وهله اول باید منابع لازم برای شرکت در این آزمون را به خوبی مطالعه نمود. پس از تسلط بر این منابع که همان کتاب و مفاهیم توضیح داده شده در کلاس‌ها هستند، بررسی نمونه سوالات سال‌های قبل هم می‌تواند کمک کند. این سوالات در سایت‌های گوناگون قابل دسترسی به طور رایگان هستند.

  • آزمون آیین نامه موتور سیکلت کی برگزار می‌شود؟

این آزمون توسط هر آموزشگاه به صورت مستقل برگزار می‌شود؛ به همین دلیل، زمان برگزاری آزمون آیین نامه هم توسط هر آموزشگاه برای متقاضیان خود تعیین می‌شود.

  • در صورت رد شدن در آزمون آیین نامه موتور سیکلت باید چه کار کرد؟

در صورت رد شدن در این آزمون باید به صورت مجدد ثبت نام نموده و با مطالعه بیش‌تر، دوباره در آن شرکت کرد. تا زمانی که در آزمون آیین نامه قبول نشده‌اید، می‌توانید دوباره ثبت نام کنید تا بالاخره این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارید.

همین طور بخوانید: وظایف راننده در صورت تصادف با عابر پیاده

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا