رپرتاژ

از پوشش‌های بیمه بدنه، چند بار می‌شود استفاده کرد؟

بیمه بدنه یک از انواع بیمه نامه‌های اتومبیل است که برای جبران خسارت‌های وارد شده به بدنه خودرو طراحی شده است. این بیمه نامه در سال‌های اخیر با استقبال بیشتری روبه رو شده که این موضوع را باید مدیون فرهنگسازی بیشتر شرکت‌های بیمه‌ای دانست. این بیمه نامه پوشش‌های بیمه‌ای متنوعی دارد که در کنار پوشش‌های اصلی قابل خریداری است و می‌توان تا سقف تعهدات شرکت بیمه از آن‌ها استفاده کرد. در شرایطی می‌توان از بیمه نامه بدنه بیشترین خسارت را دریافت کرد که در تنوع پوشش‌های بیمه نامه دقت داشته و متناسب با آن حق بیمه پرداخت کرد. در حقیقت با توجه به الویت‌های بیمه‌گزار خطرات تحت پوشش بیمه نامه انتخاب می‌شود و شرکت بیمه هم موظف به پرداخت بخشی از خسارت وارد شده به خودروی بیمه شده در اثر حادثه است. در این مطلب سعی داریم درباره پوشش‌ها و مزیت‌های بیمه نامه بدنه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار ‌دهیم با ما تا انتهای متن همراه باشید.

مفهوم پوشش بیمه بدنه

بهتر است قبل از اینکه با پوشش بیمه بدنه آشنا شوید، درباره مفهوم پوشش توضیحی ارائه کنیم. پوشش‌های اصلی و اضافی بیمه بدنه به خودرویی تعلق می‌گیرد که آسیب دیده باشد. از این رو بیمه بدنه هزینه‌های مختلفی را تحت پوشش دارد. پوشش‌های بیمه نامه می‌تواند حوادث طبیعی مانند: زلزله، صاعقه یا آتش سوزی باشد. از طرف دیگر هم می‌تواند هزینه‌ها و خسارت‌های ایجاد شده در حین دزدیده شدن خودرو باشد. اگر صاحب خودرو هستید بهتر است که در کنار بیمه شخص ثالث از پوشش‌های بیمه بدنه هم استفاده کنید تا هنگام بروز حادثه‌های ناگهانی ریسک جبران خسارت‌ها را به بیمه‌گر منتقل کرد.

پوشش‌های بیمه بدنه

پوشش بیمه بدنه اهمیت بسیار بالایی را به خود اختصاص داده است و در دو گروه اصلی و اضافی تقسیم بندی می‌شود. این پوشش‌ها موارد مختلفی را شامل می‌شوند که هر کدام از آن ها نیز به نوبه خود از اهمیت دارند. از این رو نیاز است تا به عنوان یک راننده با تمامی آن ها آشنایی داشته باشید. چون هر کدام از آن ها می‌توانند تاثیرگذاری ویژه خود را داشته باشند.در صورتی که تصادفی رخ دهد، بیمه بدنه پوشش‌های اصلی و اضافی را برای بیمه‌گزار در نظر می‌گیرد که با توجه به الویت بیمه‌گزار و با پرداخت حق بیمه، شرکت بیمه به جبران تعهدات خود می‌پردازد. به عنوان مثال: پوششی که این روزها بیمه بدنه را به نسبت قبل برجسته‌تر کرده است، پوشش نوسانات قیمت بازار است. همانطور که می‌دانید در چندسال اخیر شاهد افزایش چشمگیر قیمت خودرو بوده‌ایم و قرین رحمت قیمت‌های فضایی‌شان قرار گرفته ایم. اما با داشتن این پوشش بیمه بدنه ماشین خسارت دریافتی را تا بیست درصد سرمایه بیمه شده افزایش خواهد یافت.

پوشش‌ اصلی بیمه بدنه خودرو

در صورتی که برای خرید بیمه بدنه اقدام می‌کنید باید بدانید که پوشش‌های اصلی بیمه بدنه جزو موارد لاینکف بیمه نامه است و با پرداخت حق بیمه، این خطرات تحت پوشش بیمه بدنه خواهد بود. همچنین با خرید پوشش بیمه بدنه، خودروی شما در برابر حوادث رانندگی بیمه خواهد شد.

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه خودرو شامل موارد زیر است:

  • خسارات وارده ناشی از سرقت کلی خودرو
  • رخ دادن یک حادثه رانندگی برای خودرو
  • خسارات وارده به لاستیک، باتری و چرخ‌های خودرو
  • غرامت ناشی از بروز حوادثی چون آتش ‌سوزی، انفجار، صاعقه، آسیب به خودرو و وسایل یدکی همراه آن
  • خسارات وارده ناشی از نجات سرنشینان، انتقال خودرو به پارکینگ و تعمیرگاه پس از حادثه رانندگی

بیمه‌گزار می‌تواند با انتخاب پوشش‌های اصلی، بیمه نامه را خریداری کند اما اگر به عنوان صاحب خودرو ترجیح می‌دهید که خطرات بیشتری را بیمه کنید، کافی است که از مشاوره بیمه درباره پوشش بیمه بدنه و پوشش‌های اضافی کمک بخواهید.

سرقت ماشین تحت پوشش بیمه بدنه است

پوشش‌ اضافی بیمه بدنه خودرو

با توجه به قانون بیمه برای انتخاب پوشش بیمه بدنه بیشتر باید حق بیمه بیشتری هم پرداخت کرد تا مشمول پوشش‌های اضافی بیمه بدنه قرار گرفت.

پوشش‌های اضافی بیمه بدنه خودرو به شرح زیر هستند:

  • شکست شیشه: در صورتی که با تغییر دما و تراکم هوای داخل خودرو، شیشه ماشین دچار شکست شود، در بیمه نامه بدنه جبران خسارت خواهد شد.
  • سرقت قطعات خودرو: در صورت سرقت قطعات خودرو، خسارت‌های ایجاد شده جبران خسارت می‌شود.
  • ایاب و ذهاب: اگر خودروی تحت پوشش بیمه بدنه دچار حادثه شود و بیمه‌گزار نتواند از آن استفاده کند، بیمه‌گر به صورت روزانه تا سقف ۳۰ روز هزینه‌های رفت و آمد بیمه‌گزار را پرداخت می‌کند.
  • نوسانات قیمت: پوششی که این روزها بیمه بدنه را به نسبت قبل برجسته‌تر کرده است، پوشش نوسانات قیمت خودرو در بازار است. همانطور که می‌دانید در چندسال اخیر شاهد افزایش چشمگیر قیمت خودرو بوده‌ایم و قرین رحمت قیمت‌های فضایی‌شان قرار گرفته ایم. اما با داشتن این پوشش نامبرده خسارت دریافتی را تا بیست درصد سرمایه بیمه شده افزایش خواهد یافت.
  • بلایای طبیعی: در این پوشش خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی مانند: سیل، زلزله و آتشفشان تحت پوشش خواهد بود و تا سقف تعهدات جبران خسارت می‌شود.
  • اسید پاشی و مواد شیمیایی: در صورتی که بدنه خودرو در اثر اسید پاشی و رنگ مواد شیمیایی دچار حادثه شود، جبران خسارت می‌شود.
  • ترانزیت: خطرات ایجاد شده در خارج از کشور که خودروی شما را تهدید کند تحت پوشش این بیمه نامه خواهد بود.

چرا بیمه بدنه و پوشش بیمه بدنه را خریداری کنیم؟

درست است که خرید بیمه بدنه اختیاری است اما با توجه به قیمت و ارزش خودروها بهتر است که این بیمه نامه را خریداری کرد تا در برابر خطرات مختلف تحت پوشش قرار گرفت. بیمه بدنه آنلاین خودروها، برای تضمین خسارت‌های احتمالی حوادث امری لازم و ضروری است. یکی از انواع بیمه‌هایی که برای رانندگان و وسایل نقلیه بسیار مفید واقع می‌شود؛ بیمه بدنه اتومبیل است. بیمه گزار با پرداخت مبلغ مشخص حق ‌بیمه به شرکت بیمه‌گر و خرید بیمه بدنه ، وسیله‌نقلیه خود را در برابر خطرات و حوادث احتمالی خودرو بیمه می‌کند. شرکت بیمه‌گر، طبق این بیمه ماشین، درصورت بروزحادثه، خسارت وارده را براساس شرایط بیمه‌نامه پرداخت نماید.
با توجه به گران بودن خودرو و قطعات یدکی از یک طرف و اجتناب ناپذیر بودن حوادث رانندگی، اهمیت بیمه‌نامه بدنه خودرو به شدت پررنگ می‌شود. به همین دلیل کارشناسان بیمه دات کام، بیمه بدنه ماشین را به همه دارندگان خودرو مخصوصا دارندگان خودروهای نامتعارف توصیه می‌کنند. با خرید پوشش بیمه بدنه خسارت‌های سنگین مالی که برای خودرو ایجاد می‌شود تا سقف تعهدات شرکت بیمه جبران خسارت خواهد شد و شرایطی ایجاد می‌شود که ریسک جبران هزینه‌ها به بیمه‌گر منتقل شود. اما شرایطی هم برای بهره‌مندی از پوشش‌های بیمه نامه وجود دارد که عبارتند از:

  • بیمه‌گزار در جریان تصادف مقصر باشد.
  • بیمه‌گزار در جریان تصادف مقصر شناخته نشود.
  • خودروی خسارت دیده جزو اتومبیل‌های نامتعارف و لاکچری باشد. (خودروهایی که مطابق با قانون دیه بیشتر از قیمت دیه در ماه‌های عادی است را خودروهای نامتعارف می‌دانند که در سال ۱۴۰۱ هر خودرویی با قیمت بالاتر از ۴۰۰ میلیون تومان جزو خودروهای لاکچری خواهد بود.)
  • راننده مقصر از صحنه تصادف متواری شده یا به بیان دیگر دسترسی به راننده مقصر برای دریافت خسارت میسر نباشد.

دریافت خسارت‌ کلی و جزئی در پوشش بیمه بدنه

هر بیمه نامه‌ای یکسری قوانین دارد که باید آن‌ها را رعایت کرد تا مشمول دریافت خسارت شد. بیمه نامه بدنه دو نوع خسارت کلی و جزئی را برای بیمه‌گزار در نظر گرفته که با توجه به آن‌ها جبران خسارت را انجام می‌دهد. نکات قابل توجه در پرداخت خسارت کلی پوشش بیمه بدنه عبارتند از:

  • ارزش بازیافتی خودرو از سوی بیمه‌گر مشخص می‌شود.
  • در صورت مدت قرارداد بیمه بیش از ۱ سال باشد، بیمه‌گزار حق بیمه ماه‌های دیگر را دریافت می‌کند.
  • هنگام پرداخت خسارت کلی، ارزش و قیمت معاملاتی خودرو در روز حادثه ملاک است.
  • قبل از پرداخت خسارت کلی بیمه بدنه باید سند مالکیت خودرو به بیمه‌گر منتقل شود.
  • با پرداخت خسارت کلی، قرارداد بیمه نامه به تمام می‌شود.

ترانزیت جزو پوشش اضافی است

خسارت جزئی

در تعریف خسارت جزئی بیمه نامه بدنه می‌توان اینگونه بیان کرد که هرگونه خسارتی که جزو خسارت کلی بیمه بدنه نباشد، زیر مجموعه خسارت‌های جزئی خواهد بود. این خسارت‌ها عبارتند از:

  • دستمزد تعمیرکار
  • هزینه نجات و حمل
  • هزینه تعمیر
  • قیمت روز لوازم تعویضی پس از کسر استهلاک و فرانشیز

چه خطراتی تحت پوشش بیمه بدنه نیست؟

بیمه مرکزی با توجه به میزان ریسک برخی از خطرات، اجازه تحت پوشش قراردادن برخی از خطرات را برای بیمه نامه‌ها صادر نمی‌کند. بیمه بدنه هم استثنائاتی دارد که جزو پوشش بیمه نامه نبوده و شامل خطرات زیر است:

  • جنگ، شورش، اغتشاش، انقلاب، اعتصاب و بلوا
  • زلزله و سیل
  • خسارت‌هایی که بیمه‌گزار به طور عمدی برای خودرو ایجاد کرده
  • خسارت‌های ناشی از توقیف خودرو به دست ماموران نیروی انتظامی‌
  • رانندگی در صورت عدم گواهینامه یا اتمام تاریخ انقضای گواهینامه
  • ایجاد خسارت در صورت مصرف مشروبات الکلی و موارد مخدر
  • خسارت‌هایی ایجاد شده در جریان مسابقات اتومبیل‌رانی، شرط بندی و آموزش رانندگی
  • خسارت وارده بر اثر حمل مواد سریع الاشتعال و مواد منفجره
  • خسارت‌های وارد شده به وسیله نقلیه در اثر بارگیری اضافه، اضافه مسافر یا حین بارگیری و باراندازی

به طور کلی پوشش بیمه بدنه اهمیت بسیار بالایی دارد و در دو گروه اصلی و اضافی در اختیار بیمه‌گزار قرار می‌گیرد. هر یک از این پوشش‌ها می‌تواند خسارت‌های ایجاد شده ناشی از خطرات مختلفی را جبران کند از این رو خرید بیمه نامه و پوشش بیمه بدنه بسیار اهمیت دارد. برای خرید بیمه نامه بدنه توصیه می‌کنیم که از پلتفرم‌های آنلاین استفاده کنید تا در زمان کوتاهی به شرایط استعلام و مقایسه شرکت‌های بیمه‌ای دسترسی داشته باشید. بیمه دات کام یکی از کارگزاری‌های فعال در حوزه خرید آنلاین بیمه است که تنها با چند کلیک شرایط خرید بیمه را فراهم کرده است. کافی است به صفحه اصلی این سایت https://bimeh.com/ مراجعه کرده و در بخش منوی محصولات بیمه خود را انتخاب کنید. درصورت نیاز به اطلاعات بیشتر، کارشناسان بیمه دات کام از راه های ارتباطی زیر به ارائه راهنمایی و مشاوره بیمه ای خواهند پرداخت:
نشانی :تهران، سعادت آباد، میدان تهرانی مقدم (کاج)، خیابان سرو شرقی، جنب بیمارستان پارسیان،‌ پلاک ۱۷ طبقه ۶، واحد ۶
کد پستی ۱۹۹۸۶۵۳۷۴۰

شماره های تماس: ۰۲۱-۴۳۷۲

پست الکترونیکی: info@bimeh.com

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا