پیشنهاد سردبیرآموزش

روش درست استارت زدن خودرو + نکات و جزئیات

زمانی که شما پشت فرمان ماشین نشسته و قصد به حرکت در آوردن خودرو خود را دارید، اولین اقدامی که انجام می‌دهید، استارت زدن خودرو است. شاید بسیار از افراد این کار را کم اهمیت ترین موضوع در رانندگی بدانند، اما در واقع این طور نیست و نحوه صحیح استارت زدن بسیار مهم است. اگر این کار را به شکلی مناسب انجام دهید و از روش های اشتباه برای استارت اتوموبیل خود استفاده نکنید، تا سال‌ها بعذ با مشکلی در این زمینه مواجه نخواهید شدو اما برعکس، اگر سعی کنید این کار را به سرعت هر چه بیش‌تر انجام دهید و اصلا روش صحیح آن برای شما مهم نباشد، پس از مدتی رفته رفته بخش هایی از خودرو شما که با استارت در ارتباط هستند، دچار خرابی می‌شوند. در این موارد مجبور به تعویض یا تعمیر این قطعات هستید که این موضوع علاوه بر این که سیستم فابریک و اولیه خودرو شما را تغییر می‌دهد، هزینه‌ای اضافی هم بر روی دوش‌تان می‌گذارد.

پس باید سعی کنید روش صحیح استارت زدن ماشین را یاد بگیرید و دقیقا این کار را به شکلی درست آن انجام دهید تا در آزمون رانندگی نیز موفق ظاهر شوید. البته باید دقت داشته باشد که استارت زدن ماشین هم در موقعیت‌ها و زمان های مختلف،‌ دارای تفاوت هایی است. برای مثال استارت زدن خودرو در یک صبح سرد زمستانی با زمانی که ماشین شما مدتی حرکت کرده و بعد از چند دقیقه قصد روشن کردن مجدد آن را دارید، متفاوت بوده و باید بیش‌تر مراعات نمایید. این موضوع به برخی از ویژگی های ساختاری اتوموبیل شما از جمله فرآیندها و عملکرد موتور، گیربکس و غیره برمی‌گردد. اکنون قصد داریم در این مقاله نحوه صحیح و روش درست استارت زدن خودرو را برای شما آموزش داده و هم چنین به قطعات تاثیرپذیر در هنگام استارت زدن و نکات قابل توجه برای انجام این کار بپردازیم.

اقدامات لازم قبل از استارت زدن خودرو

برای این که به بهترین شکل ممکن کار استارت زدن خودرو خود را انجام دهید، باید به یک سری نکات پیش از این کار توجه نمایید. این موارد باعث می‌شوند که کم ترین نیروی اضافه به موتور خودرو شما وارد نشده و از آسیب دیدگی قطعات مرتبط با عمل استارت، در طولانی مدت جلوگیری شود. البته نادیده گرفتن آن‌ها ممکن است حتی در کوتاه مدت هم باعث به وجود آمدن خطرات و حوادثی گردد. از مهم ترین اقدامات لازم پیش از استارت زدن خودرو، توجه به وضعیت دنده‌ها قبل از شروع این کار و گرفتن پدال کلاچ هستند. هر کدام از این امور تاثیرات خاصی دارند که در ادامه به طور کامل به آن‌ها خواهیم پرداخت:

توجه به وضعیت دنده‌ها قبل از استارت

اولین اقدام که قبل از نحوه استارت زدن ماشین باید به آن توجه داشته باشید، وضعیت دنده های ماشین‌تان است. معمولا بیش‌تر افراد پس از این که ماشین را خاموش کرده و قصد خارج شدن دارند،‌ بسته به نوع مکانی که در آن جا پارک می‌کنند، ماشین را در دنده عقب یا دنده یک قرار می‌دهند. به همین دلیل، دفعات بعدی که قصد شروع مجدد را دارند، ممکن است به ای نکته توجه نداشته و فورا کار استارت زدن خودرو را انجام دهند. در این موارد اگر پای فرد بر روی کلاچ قرار نداشته باشد،‌ ماشین پرشی انجام می‌دهد و دوباره خاموش می‌شود. این کار دارای خطر زیادی است، به خصوص زمانی که افراد یا اشیایی در نزدیکی قسمت جلو ماشین شما قرار داشته باشند. علاوه بر این می‌تواند به دنده های ماشین‌تان هم آسیب برساند و در دراز مدت، هزینه‌ای بالا را برای شما به دنبال داشته باشد.

پس باید به محض این که سوار خودرو خود شده و قصد به حرکت در آوردن آن را داشتید، ابتدا دنده را در حالت خلاصی قرار دهید. اهمیت این نکته به دلایلی که در پاراگراف قبل بیان کردیم، بسیار بالا است. به همین دلیل، در اولین جلسه از آموزش های عملی، این نکته را در کنار سایر اقدامات اولیه مانند تنظیم آینه‌ها‌، صندلی و موارد دیگر، به کاربران تاکید می‌کنند. اگر برای چند بار اول که قصد رانندگی را دارید، این موضوع را در ذهن خود نگه داشته و قبل از استارت زدن خودرو، کار خلاص کردن دنده را انجام دهید، به تدریج برای شما عادی می‌شود؛ به این ترتیب، هر بار که قصد شروع به حرکت مجدد دارید، به طور ناخودآگاه کار خلاص کردن دنده را انجام می‌دهید.

استارت زدن خودرو

گرفتن کلاچ پیش از استارت زدن

نکته دیگر که قبل از استارت زدن خودرو خود باید مدنظر داشته باشید، گرفتن کلاچ است. این موضوع حتی می‌تواند بر روی نکته اول که گفتیم، یعنی قرار دادن دنده در حالت خلاصی هم تاثیر داشته باشد. زیرا اگر ماشی  شما در دنده هم باشد، ولی پدال کلاچ را به طور کامل به سمت پایین فشار داده باشید، اتوموبیل‌تان حرکتی نخواهد کرد و در نتیجه خطری هم ایجاد نخواهد شد. البته گرفتن کلاچ علاوه بر این که روی این موضوع تاثیر دارد، کاربردهای دیگری هم دارد و به همین دلیل، انجام آن را به یکی از اقدامات مهم پیش از استارت زدن خودرو تبدیل شده است. از دلایل دیگر انجام این کار که اهمیت بالایی هم دارد، کاهش فشار بر روی موتور ماشین در زمان قبل از استارت زدن می‌باشد.

هنگامی که شما دنده ماشین را در حالت خلاصی قرار می‌دهید، گر چند نیروی کم تری به موتور وارد می‌شود، ولی باز هم چرخ دهنده های هرزگرد گیربکس به صورت آزاد می‌چرخند. این موضوع هم می‌تواند تا حدی باعث اعمال نیرو بر روی موتور باشد. اما گرفتن کلاچ باعث می‌شود که این نیرو هم بر روی موتور برداشته شده و کار استارت زدن خودرو به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد. این کار به خصوص در خودروهایی که دارای یک باتری ضعیف هستند و یا در روزهای سرد سال، از اهمیت بیش تری هم برخوردار است. البته استارت زدن خودرو بدون گرفتن کلاچ هم امکان پذیر است، به ویژه اگر اتوموبیل شما نو و سالم باشد؛ اما گرفتن آن هم هیچ ضرری نداشته و البته می‌تواند با مزایایی برای خودرو شما همراه باشد.

گرفتن کلاچ پیش از استارت زدن

آموزش استارت زدن خودرو

بعد از این که اقدامات لازم پیش از استارت زدن را انجام دادید،‌ نوبت به استارت زدن خودرو خواهد شد. دقت داشته باشید که استارت زدن ماشین روشن باعث آسیب رسیدن به استارت خواهد شد. برای این کار هم چندین مرحله وجود دارد تا استارت به صحیح ترین شکل ممکن صورت پذیرد. البته برای شکل صحیح استارت زدن، چند روند در نظر گرفته شده است که همه آن‌ها تقریبا شبیه به یک دیگر بوده و تنها در برخی جزئیات با هم تفاوت داردند. اکنون مراحل انجام بهترین روش استارت زدن را که در بیش‌تر منابع آموزش داده شده و نسبت به روش های دیگر مناسب‌تر می‌باشد را برای شما بیان خواهیم کرد:

  1. با قرار دادن سوییچ در جایگاه خود آن را یک دور بچرخانید، با باز شدن سوییچ،‌ چراغ های اخطار موجود در صفحه کیلو متر شما روشن خواهند شد.
  2. در این مواقع معمولا در بسیاری از خودروها به خصوص خودروهای داخلی، شما صدایی را می‌شنوید که مربوط به کارکرد پمپ بنزین می‌باشد که در حال پر کردن مسیر رساندن سوخت است. اجازه دهید این صدا به طور کامل قطع شود.
  3. اگر هنوز چراغ های اخطار موجود در صفحه کیلو متر روشن هستند، اجازه دهید تا کامپیوتر ماشین‌تان به خوبی کارش را انجام دهد. زمانی که چراغ های اخطار به طور کامل خاموش شدند، می‌توانید جهت انجام مرحله بعد اقدام کنید.

«به طور معمول زمان خاموش شدن چراغ های اخطار و قطع شدن صدای پمپ بنزین تقریبا یکسان بوده و این دو فرآیند در بیش‌تر موارد با هم انجام می‌گیرند. البته همه این مراحل در زمانی کوتاه و در حدود چند ثانیه انجام می‌شوند و هدف ما در این جا توضیح کامل و مرحله به مرحله، برای آگاهی مفید شما است».

  1. هنگامی که هم صدا قطع شده و هم چراغ های اخطار خاموش شدند، در حالی که دنده از قبل در حالت خلاصی قرار گرفته است، می‌توانید پدال کلاچ را به طور کامل به سمت پایین فشار دهید. اگر چه از ابتدای کار هم می‌توان کلاچ را گرفت، اما در این مرحله و قبل از استارت زدن خودرو مناسب‌تر است.
  2. اکنون زمان مناسب برای استارت زدن است، با خیالی راحت استارت بزنید.
  3. به محض این که موتور اتوموبیل‌تان روشن شد، دست خود را از روی سوییچ بر دارید. یعنی پس از روشن شدن ماشین، دیگر نباید سوییچ را در همان حالت استارت زدن نگه دارید. این کار ممکن است موجب آسیب دیدگی موتور و یا استارت در بلند مدت بشود.

«در بسیاری از موارد افراد پس از استارت زدن ماشین، شروع به گاز دادن کرده و فکر می‌کنند که الان موتور سرحال شده و آماده حرکت کردن می‌شود، اما در واقع این کاری اشتباه است. باید اجازه دهید موتور کمی کار کرده تا دور موتور کنترل شود. این کار به خصوص در روزهای سرد که موتور به زمانی بیش‌تر برای گرم شدن نیاز دارد، باید بیش‌تر هم مورد توجه قرار گیرد».

استارت زدن خودرو

مزایای استارت زدن صحیح ماشین

اگر کمی بیش‌تر فکر کنید، می‌بینید که دلیل خاصی برای عجله کردن در استارت زدن خودروتان وجود ندارد. تمام مراحل انجام یک استارت صحیح و سالم، شاید کم‌تر از ۳۰ ثانیه طول بکشد. پس حتی اگر عجله هم داشته باشید، بهتر است وقت‌تان را از بخش های دیگر سیو کنید تا این که بخواهید این ۳۰ ثانیه را به ۱۰ ثانیه کاهش دهید. استارت صحیح باعث می‌شود که طول عمر قطعاتی از ماشین شما که با این فرآیند در ارتباط هستد، افزایش پیدا کند. بنابراین این کار ارزش زمان کوتاهی که برای آن می‌گذارید را دارد و در دراز مدت از هزینه‌ های زیادی که ممکن است به شما و خودروتان تحمیل شود، جلوگیری خواهید کرد. پس هر موقع که قصد شروع مجدد اتوموبیل خود را دارید، به خصوص در صورت کار نکردن با خودرو در مدت های طولانی یا روزهای سرد، حتما انجام صحیح استارت را مد نظر قرار دهید.

همین طور بخوانید: تنظیم آینه های خودرو

تاثیر باتری در استارت زدن خودرو

استارت خودرو دارای یک موتور با سرعت چرخش بالا است که با به چرخش در آوردن موتور اصلی، آن را برای حرکت ماشین آماده می‌کند. اما خود این موتور استارت انرژی مورد نیازش را از باتری تامین می کند. زمانی که باتری شما کاملا سالم و قوی باشد، عمل استارت به شکلی راحت و با اولین اقدام برای این کار انجام خواهد شد. اما اگر باتری ضعیف شده و یا به خوبی عمل نکند، استارت زدن خودرو هم با مشکل واجه می‌شود. پس با توجه به این موضوع که باتری از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر یک شروع مجدد مناسب می‌باشد، باید همیشه از وضعیت مناسب باتری خود اطمینان داشته باشید.

استارت زدن هنگام روشن بودن خودرو

تا حد امکان باید سعی کنید که از این کار یعنی استارت زدن خودرو در حالت روشن بودن، خودداری نمایید. این کار باعث آسیب دیدن دنده استارت و دنده های قرار گرفته بر روی فلایویل خواهد شد. البته در حالت عادی کسی این کار را انجام نمی‌دهد و بیش‌تر موارد ممکن است در اثر حواس پرتی افراد این عمل رخ دهد. البته این عمل برای یک یا دوبار به دنده های استارت و فلایویل شما آسیب نمی‌رساند و در صورت تکرار برای چندین بار، ممکن است با این مشکلات مواجه شوید. ولی به هر حال اگر فکر می‌کنید در اثر حواس پرتی، پیوسته این کار را انجام می‌دهید، باید چاره‌ای بیاندیشید که ماشین‌تان در هنگام روشن بودن استارت نخورد.

استارت زدن خودرو

افراد فنی که در حوزه برق خودرو و به ویژه استارت فعالیت دارند، راه های زیادی برای رهایی از این مشکل می‌شناسند. شما می‌توانید از آن‌ها بخواهید که تغییراتی را در سیستم استارت شما انجام دهند که اتوموبیل‌تان در حالت روشن بودن، دوباره استارت نخورد؛ این کار با استفاده از مدارهایی ساده امکان پذیر می‌باشد. یکی از این روش‌ها استفاده از رله در مسیر استارت است؛ بدین شکل که تحریک منفی رله به سنسور فشار روغن وصل می‌شود و تنها زمانی ماشین استارت خواهد خورد که فشار روغن پایین بوده و یا به عبارتی ماشین خاموش باشد. پس بهترین راه دقت کردن و استارت نزدن به ماشین روشن است، اما اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید، بهتر است از راه‌هایی برای جلوگیری از استارت خوردن ماشین در هنگام روشن بودن موتور، استفاده نمایید.

استارت زدن خودرو در دنده

همان طور که در ابتدای کار اشاره کردیم، خلاص کردن ماشین از اقداماتی است که باید پیش از استارت زدن خودرو مورد توجه قرار گیرد. انجام این کار در وهله اول باعث ایجاد خطر یا ضربه خوردن ماشین ما خواهد شد و حتی ممکن است باعث آسیب دیدن افرادی که در اطراف اتوموبیل هستند هم بشود. زیرا در صورتی که خودرو در دنده را استارت بزنید، در یک لحظه ماشین شما یک حرکت جهشی خواهد داشت و اگر افراد یا اجسامی در جلو آن وجود داشته باشند، به آن‌ها برخورد می‌کند. نکته بعدی در این باره، آسیب دیدن دنده‌ها و گیربکس به دلیل فشار زیادی است که یک دفعه به آن‌ها وارد می‌شود. پس باید قرار دادن ماشین در حالت خلاصی پیش از استارت زدن را به یک عادت برای خود تبدیل نمایید.

روش استارت زدن ماشین پراید

روش کلی استارت زدن در همه ماشین‌ها مانند یکدیگر بوده و فقط در برخی جزئیات با هم تفاوت دارند. برای مثال، خودروهایی که دارای سیستم کامپیوتری قوی و دکمه استارت هستند، روشی متفاوت برای استارت زدن دارند. البته این تفاوت هم در جزئیات کار بوده و به دلیل تفاوت در خصوصیات این ماشین‌ها است و در کل باید همان مراحل صورت پذیرد. اما برای انجام یک استارت صحیح و مناسب در خودرو پراید، باید همان مراحل استارت که در بالاتر آوردیم، به صورت متوالی و کامل صورت پذیرد. در واقع برای این کار بعد از باز کردن سوییچ و خاموش شدن چراغ های اخطار، از خلاص بودن دنده مطمئن شده و کلاچ را می‌گیریم؛ سپس کار استارت زدن این خودرو را به راحتی انجام خواهیم داد.

سوالات متداول در مورد روش درست استارت زدن خودرو

  • انجام چه اقداماتی قبل از استارت زدن خودرو لازم است؟

از مهم ترین اقداماتی مه باید قبل از شروع به استارت ماشین انجام دهید، قرار دادن دنده در حالت خلاصی و گرفتن کلاچ است. این اقدامات هم از حرکت ناگهانی ماشین‌تان جلوگیری کرده و هم باعث می‌شود که دنده‌ها در بلند مدت آسیب نببینند.

  • استارت زدن سریع و اشتباه خودرو چه مشکلاتی را در پی خواهد داشت؟

اگر چه اشتباه در استارت خودرو می‌تواند از چند جنبه بوده و هر کدام از آن‌ها مشکلات خاصی را ایجاد می‌کنند، اما از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به خراب شدن موتور استارت، دنده‌ها و قطعات دیگر مرتبط با فرآیند استارت اشاره نمود.

  • در هوای سرد باید چگونه استارت بزنیم؟

در این موارد هم شیوه کلی انجام استارت مانند حالت عادی است و فقط باید به یک سری جزئیات باید توجه داشته باشیم. به این دلیل که در این موارد موتورها سرد می‌شوند، مهم ترین کار صبر کردن پس از روشن شدن ماشین است تا دور موتور کنترل شود.

  • آیا استارت زدن خودرو روشن، باعث ایجاد مشکلاتی در ماشین ما خواهد شد؟

بله، این کار باعث آسیب رسیدن به دنده استارت و دنده های روی فلایویل خواهد شد و در حد امکان باید از استارت زدن ماشین روشن، پرهیز نمایید.

  • تاثیر باتری در انجام یک استارت صحیح چه قدر است؟

با توجه به این که موتور استارت نیروی مورد نیاز خود را از باتری دریافت می‌کند، سالم بودن باتری تاثیر زیادی بر آن دارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا