رپرتاژ

استاندارد آلایندگی خودرو چیست؟

استانداردهای آلایندگی خودرو به سبب کاهش حجم آلودگی هوا، به صورت سختگیرانه‌ای اعمال شده است، تا هوایی متبوع و پاکیزه برای شهروندان وجود داشته باشد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا، از استانداردهای آلایندگی خودروهای سواری در ایران و میزان این آلاینده ها در اگزور اتومبیل ها مطلع شوید. همچنین به شما می‌گوییم که چگونه در معاینه فنی خودرو قبول شوید!

میزان آلایندگی خودروهای ایرانی

بر طبق استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست دنیا، نرخ خروجی آلاینده های گوناگون از خودروهای سواری، بر حسب گرم بر کیلومتر پیموده شده یا گرم بر ثانیه تعریف می شود. این نرخ را در شرایط موتور گرم و سرد به صورت مجزا تعریف می کنند. طبق قوانین که ایران سطح استاندارد آلایندگی ها برای خودروهای تولید داخل می بایست یورو۴ باشد.

طبق نظارت و اجباری که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دارد، استاندارد های خروجی اگزوز اتومبیل ها می بایست یورو ۴ باشند که نقش عمده‌ای در کاهش ذرات معلق PM و NOX دارد. با توجه به این استانداردها یورو ۴ به ترتیب میزان این آلاینده‌ها را در خروجی اگزوز اتومبیل ها به ۰/۱ و ۰/۰۶ میلی گرم بر کیلومتر می رساند.

استاندارد آلایندگی خودرو در ایران

با توجه به اینکه در اوایل دهه ۹۰ میلادی به سبب آلودگی های خودروها، بحث گرمایش کره زمین و تبعات خطرناک آن مطرح شد؛ اروپا استانداردهایی مبنی بر کاهش میزان آلایندگی های خودروهای سبک و سنگین اعمال کرد. با توجه به اینکه آلودگی هوا مسبب بروز بیماری هایی همچون بیماری‌های تنفسی، گوارشی، قلبی و عروقی و … می‌شود؛ این استانداردهای غیرقابل تغییر هر سال سختگیرانه تر از سال پیش می‌شوند. استاندارد خودروها در ایران یورو۴می باشد که آلایندگی های خروجی از اگزوز اتومبیل‌ها را تا ۰/۱ و ۰/۰۶ کاهش می دهد. خودروهایی که استاندارد آلایندگی آنها یورو ۳ می باشد، اجازه استفاده در ایران را ندارد. همچنین ایران در حال برنامه‌ریزی برای رساندن این استانداردها به یورو ۵ می باشد.

چگونه در معاینه فنی قبول شویم

به طور کلی، سیستم داخلی اتومبیل ها می بایست به طور سالیانه کنترل شود. اولین علت مردودی خودروها در معاینه فنی، گازهای خروجی از اگزوز آن‌ها می باشد. این تست که به «تست چهار گاز» شهرت دارد، میزان گاز‌های آلاینده محیط زیستی همچون دی اکسید کربن، مونوکسید کربن و هیدرو کربن ها را در اگزوز خودرو مشخص می‌کند. عدم تعویض یا نصب قطعاتی مانند کاتالیست و کنیستر سبب می شود، تا میزان آلایندگی ها در خودرو افزایش پیدا کند.

پس از رسیدگی به این نکته، می بایست به عیوب ظاهری و هم راستای چرخ ها را در اتومبیل توجه کنید. نامناسب بودن جلوبندی، عیوب ترمزها و تنظیم نبودن موتور اتومبیل از دیگر مواردی است که سبب مردودی شما در آزمون معاینه فنی خودرو می شود.

همچنین لازم به ذکر است که این آزمون برای تمامی خودروهای سبک و سنگین یکسان می باشد. پس اگر برای سفر تور لحظه آخری قشم را انتخاب کرده اید، باید با آسودگی خاطر به سفر خود بپردازید؛ چراکه سایت لحظه آخر معتبر ترین آژانس های مسافرتی را به شما معرفی می کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا