پیشنهاد سردبیر

۵ روش استعلام خلافی موتورسیکلت؛ به صورت اینترنتی و حضوری

با توجه به شکل تردد موتورسیکلت‌ها در خیابان‌های شهر و راحتی عبور از هر مسیری، آمار و ارقام حاکی از میزان قابل توجه جرایم رانندگی این وسایل نقلیه است. اگر چه حجم بزرگی از عدد خلافی خودرو به خلافی به طرح ترافیک مربوط می‌شود و موتورسیکلت‌ها از این موضوع فارغ هستند، اما عبور از چراغ قرمز، عبور از خط عابر پیاده، ورود ممنوع، عدم استفاده از کلاه ایمنی و … انواع تخلفات موتورسیکلت‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. از این روی با استعلام خلافی موتورسیکلت آنلاین و آفلاین و پرداخت زودهنگام این جرایم، می‌توان از توقیف این وسیله نقلیه و همین طور بزرگ شدن عدد خلافی پیشگیری کرد.

در ادامه با پرتال جامع خودرو کشور، ایرانی کار همراه باشید تا ببینیم بهترین روش‌های استعلام خلافی کدامند و چطور باید برای پرداخت اقدام کرد؟

روش‌های استعلام خلافی موتورسیکلت

۱. مراجعه به وب سایت راهور ۱۲۰ و استعلام خلافی موتور سیکلت آنلاین

با مراجعه به وب سایت راهور ۱۲۰ به آدرس اینترنتی  http://www.rahvar120.ir می‌توانید نسبت به دریافت خلافی موتورسیکلت آنلاین و پرداخت آن اقدام لازم را انجام دهید. انجام این کار دقیقا شبیه به فرایندی است که برای استعلام خلافی خودرو طی کردیم. به این ترتیب تنها کافی است که کد ۸ رقمی مندرج در پشت کارت موتورسیکلت را در کادر مربوطه وارد کرده و لیست کامل جرایم موتورسیکلت خود را مشاهده نمایید. به این ترتیب پیش از دریافت گواهی عدم خلافی موتور سیکلت، می‌توانید تمام جرایم را پرداخت کرده، سپس برای اخذ این گواهی اقدام کنید.

استعلام خلافی موتور سیکلت در سایت راهور 120

به علاوه هیچ گونه محدودیتی در خصوص مراجعه به وب سایت راهور ۱۲۰ وجود نداشته و شما در هر ساعتی از شبانه‌روز امکان دسترسی به آن، مشاهده و پرداخت خلافی موتورسیکلت از طریق اینترنت به صورت تک به تک یا کامل و یکباره را خواهید داشت. (لازم به توضیح است که گاهی اوقات وب سایت دچار اختلالات دسترسی شده و باید چند دقیقه یا چند ساعت منتظر بمانید. در این شرایط استفاده از اپلیکیشن‌های خلافی می‌تواند به عنوان یک راه حل جایگزین و بدون دغدغه مطرح باشد.)

۲. استعلام خلافی موتورسیکلت از طریق کد VIN

دریافت خلافی موتورسیکلت با پیامک به چه صورت است؟ برای دریافت جریمه‌های موتور می توانید از کد VIN درج شده در پشت کارت موتورسیکلت استفاده کرده و این کد را به سرشماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک نمایید. دریافت خلافی موتورسیکلت از طریق پیامک نیز از روش‌های ساده‌ای است که به اتصال به اینترنت نیز نیاز نخواهد داشت. امکان ارسال پیامک خلافی موتور در هر ساعتی از شبانه روز میسر بوده و در پاسخ شناسه پرداخت و شناسه قبض خلافی‌ها برای شما نمایش داده خواهد شد. از این روی استعلام خلافی موتورسیکلت پیامکی به عنوان یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌ها شناخته می‌شود. البته گاهی اوقات پاسخدهی آن با مقداری تاخیر همراه بوده و حتی برخی اوقات، ناچار به وارد کردن دوباره اطلاعات و ارسال مجدد پیامک خواهید بود.

۳. دریافت خلافی موتورسیکلت تلفنی

آیا امکان دریافت خلافی موتورسیکلت به شکل تلفنی وجود دارد؟ با شماره تماس ۸۸۲۸۸۸۸۸ (شماره استعلام خلافی موتورسیکلت) می‌توانید از طریق اپراتور گویا این سرشماره و با وارد کردن کد کارت خودرو، مبلغ خلافی موتورسیکلت را دریافت کنید. لازم به ذکر است که در این روش امکان پرداخت تلفنی خلافی موتورسیکلت وجود نداشته و لازم است که با داشتن شناسه پرداخت و شناسه قبض جرایم، نسبت به پرداخت جداگانه اقدام کنید. به این ترتیب می‌توانید استعلام خلافی موتورسیکلت با پلاک را بگیرید.

۴. دریافت خلافی موتورسیکلت از طریق پلاک

همچنان به جز سامانه اینترنتی استعلام خلافی موتور سیکلت، راه سنتی مراجعه حضوری به جز به یکی از دفاتر پلیس ۱۰+ و گرفتن خلافی موتورسیکلت با شماره پلاک نیز وجود دارد. در این حالت شما صورت وضعیتی از آخرین جرایم ثبت شده برای پلاک موتورسیکلت خود را دریافت کرده و می‌توانید در همان دفتر پلیس ۱۰+، نسبت به پرداخت آن‌ها اقدام کنید. لازم به توضیح است که تنها در این روش آخرین خلافی نیز به صورت حتمی نمایش داده شده و پس از گذشت چند دقیقه مبلغ کل خلافی صفر خواهد شد.

۵. استعلام خلافی موتورسیکلت از طریق اینترنت

شما با نصب اپلیکیشن‌های خلافی خودرو می‌توانید استعلام خلافی موتور آنلاین را نیز انجام داده و نسبت به پرداخت جرایم اقدام کنید. البته در این روش نیز امکان استعلام خلافی موتورسیکلت با کدملی میسر نخواهد بود و به همان کد ۸ رقمی پشت کارت موتور نیاز خواهید داشت. اما می‌توانید با دانلود خلافی موتورسیکلت، استعلام و پرداخت خلافی ماشین و موتورسیکلت و لیست کامل خلافی را در اختیار داشته باشید. با نصب اپلیکیشن ایرانی کار، این امکان را خواهید داشت که در هر زمان از طریق گوشی تلفن همراه خود، نسبت به دریافت جرایم و مشاهده ریز تخلفات رانندگی خود با کد تخلف راهنمایی و رانندگی اقدام کنید. به علاوه در اپلیکیشن ایرانی کار، سایر خدمات مربوط به خودرو از جمله خدمات طرح ترافیک، فروش آنلاین روغن موتور و … نیز عرضه شده است.

پیشنهاد مطالعه:

استعلام ریز خلافی خودرو با کد ملی

تخلفات اصلی موتورسواران

بر اساس آمارهای اعلام شده توسط پلیس راهور تخلفات مربوط به پلاک موتورسیکلت مانند مخدوش کردن یا پوشاندن پلاک، انجام حرکات خطرناک و نمایشی مانند لایی کشیدن و یا تک چرخ زدن، حمل بارغیرمتعارف، عبورممنوع، حمل بیش از ظرفیت مسافر، حرکت خلاف جهت، عبور از خط ویژه، عبور از چراغ قرمز، عبور از پیاده‌رو، همراه نداشتن مدارک و نداشتن کلاه ایمنی از تخلفات اصلی موتور سواران محسوب می‌شود که می‌تواند منجر به جریمه و یا توقیف موتورسیکلت شود.

از میان این جرایم بیشترین تخلفات یا به عبارتی محبوب‌ترین تخلفات نزد موتورسواران به ترتیب تخلف پلاک، همراه نداشتن مدارک، حرکت خلاف جهت، عبور ممنوع، عبور از خط ویژه، عبور از پیاده‌رو و عبور از چراغ هستند.

تخلفات اصلی موتورسواران با توجه به حادثه‌ساز بودن آن‌ و خطراتی که برای راکبان موتورسیکلت، عابران پیاده و دیگر خودروها ممکن است به وجود بیاورد در گروه تخلفات منجر به توقیف موتورسیکلت و انتفال آن به پارکینگ راهنمایی و رانندگی تشخیص داده است.

مدارک لازم جهت ترخیص موتور سیکلت توقیفی از پارکینگ

راکب یا مالک موتورسیکلت باید پس از گذشت حداقل ۳ روز تا ۳ ماه از زمان توقیف موتور با مدارک زیر به آدرس ستاد ترخیص موتورسیکلت مراجعه کند.

  • اصل سند مالکیت وسیله نقلیه به همراه کپی آن و حضور شخص مالک
  • اصل کارت موتور سیکلت به همراه کپی آن
  • شناسنامه مالک موتور سیکلت به همراه کپی
  • کارت ملی مالک و کپی آن
  • اصل گواهینامه راکب و کپی آن
  • اصل شناسنامه راکب و کپی آن
  • اصل برگه پارکینگ و کپی آن
  • برگه پرداخت عوارض شهرداری بعلاوه کپی
  • برگه خلافی تسویه شده موتور سیکلت و قبض پرداخت هزینه کفی به مبلغ ۵ هزار تومان

هزینه ترخیص موتورسیکلت

هزینه های ترخیص شامل خلافی موتورسیکلت، هزینه پارکینگ که بین ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان به ازای هر شب است و هزینه عوارض شهرداری است.

خلافی موتورسیکلت

سخن پایانی

در بالا روش‌ها و طریقه استعلام خلافی موتورسیکلت با پلاک و VIN و … را دنبال کردیم. به جز این‌ها شما می توانید با نصب اپلیکیشن ایرانی کار، نسبت به استعلام جریمه‌های رانندگی خودرو یا موتورسیکلت اقدام کرده و در هر لحظه لیست خلافی را مشاهده کنید. شما معمولا از چه روش‌هایی برای استعلام جرایم رانندگی خود استفاده می‌کنید؟ مزایا و معایب هر یک از این روش‌ها چیست و چطور می‌توان ساده‌ترین راه گرفتن خلافی را انتخاب کرد؟ نظرات و تجربیات خود در این زمینه را با ما و دیگر کاربران وب سایت ایرانی کار، پرتال جامع خودرو کشور، در میان بگذارید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا