پیشنهاد سردبیرآموزش

استعلام مالکیت خودرو چطور انجام می شود؟

یکی از مهم‌ترین موارد برای افرادی که درگیر کارهای خرید و فروش ماشین هستند، استعلام مالکیت خودرو است. البته این موضوع فقط این افراد را شامل نمی‌شود و همه افراد جامعه بهتر است هر از گاهی این کار را انجام دهند؛ اما برای کسانی که به طور مرتب کار معاملا اتومبیل انجام می دهند، از اهمیت بیش‌تری برخوردار است. به هر حال، زمانی که یک خودرو با کد ملی شما ثبت شده و پلاک آن هم به نام شما خورده است، هر گونه خلاف یا جرائمی که با آن انجام گیرد، برای شما محاسبه خواهد شد و در ادامه باید پاسخ‌گو باشید. به همین دلیل، بهتر است هر از گاهی با استفاده از روش‌هایی که در ادامه برای شما جهت استعلام مالکیت خودرو بیان خواهیم کرد، نسبت به بررسی پلاک‌های به نام خود اقدام نمایید. این مورد چه در صورتی که شما دارای خودرو باشید و چه در صورتی که خودرویی ندارید، می‌تواند انجام گیرد.

اما همان طور که گفتیم، استعلام مالکیت خودرو برای افرادی که درگیر معملات خودرو می‌باشند، از اهمیت بالاتری برخوردار است. در صورتی که این افراد خودرو را به صورت صفر تهیه کنند، مشکلی وجود ندارد. اما از آن جایی که قیمت خودرو در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است، بازار معاملات خودروهای دست دوم و کارکرده هم از رونق زیادی برخوردار گردیده است. این جا است که باید احتیاط کرده و قبل از خرید خودرو، نسبت به استعلام مالکیت آن اقدام نمود. به خصوص اگر این خودرو را از افراد ناشناس خریداری می‌کنید. چرا که در برخی موارد اصلا ممکن است فردی خودروی سرقتی را به شما بفروشد و برای لاپوشانی این کار، از یک پلاک تقلبی استفاده کند. پس حتما قبل از اقدام به خرید ماشین‌های دست دوم، باید کار استعلام خودرو را انجام دهید. با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه روش‌ انجام این کار را برای شما توضیح می‌دهیم.

استعلام مالکیت خودرو با کد ملی

یکی از رایج‌ترین و البته کاربردی‌ترین راه‌ها برای استعلام مالکیت خودرو، استفاده از کد ملی است. با این روش می‌توانید به صورت اینترنتی و در زمانی بسیار کوتاه، نسبت به استعلام مالکیت خودرو اقدام نمایید. اما مشکلی که در این روش وجود دارد، حتما باید کد ملی را داشته باشید و اطلاع یابید که چه خودروهایی به نام فرد می‌باشد. به عبارتی، این طور نیست که با همراه داشتن شماره پلاک بتوانید مشخصات مالک را به دست آورید. از این روش می‌توانید برای مشخص کردن خودروهایی که به نام خودتان است اقدام کنید. هم چنین در صورت خرید ماشین از یک نفر دیگر، می‌توانید با استفاده از کد ملی او مطمئن شوید که ماشین به نام خودش می‌باشد. برای این کار لازم است به سامانه استعلام مالکیت خودرو مراجعه نمایید که در پاراگراف بعدی، نحوه انجام آن را به طور کامل برای شما توضیح داده‌ایم.

استعلام مالکیت خودرو با کد ملی

سامانه استعلام مالکیت خودرو

شما می‌توانید با مراجعه به سامانه استعلام مالکیت خودرو به راحتی نسبت به استعلام پلاک‌های ثبت شده به نام هر کد ملی اقدام نمایید. این کار در زمان کوتاهی انجام می‌شود و تنها لازم است مراحل زیر را پشت سر بگذارید.

  • ابتدا باید وارد درگاه واحد خدمات اینترنتی نیروی انتظامی شوید. برای این کار آدرس اینترنتی آن یعنی ir را در مرورگر خود جست و جو نمایید. امکان انجام این کار با استفاده از موبایل و رایانه وجود دارد.
  • هنگامی که وارد سامانه اینترنتی نیروی انتظامی می‌شوید، خدمات گوناگون این سامانه برای شما نمایش داده می‌شود. در قسمت‌های میانی این صفحه، گزینه «وضعیت پلاک فک شده» را مانند تصویر بالا مشاهده خواهید کرد. باید بر روی این گزینه کلیک کنید.
  • سپس وارد میز خدمت خواهید شد که باید در آن قسمت هم مجددا گزینه «استعلام وضعیت پلاک فک شده» را انتخاب کنید.
  • با انتخاب این گزینه، صفحه دیگری بز خواهد شد که باید کد ملی خود را در آن وارد کرده و کد امنیتی موجود را هم در کادر مربوط به خود قرار دهید. در انتها هم بر روی گزینه جست و جو در قسمت پایین این کادر کلیک نمایید.
  • بعد از این که بر روی گزینه «جستجو» کلیک نمودید، همه پلاک‌های فعال که تحت مالکیت کد ملی وارد شده هستند، نمایش داده خواهد شد.

همان گونه که مشاهده کردید، با مراجعه به سامانه استعلام مالکیت خودرو در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید با استفاده از کد ملی هر فرد، از تمام پلاک‌های فعال به نام وی آگاهی یابید.

همین طور بخوانید: تمدید مجدد وکالت نامه تعویض پلاک

 استعلام مالک خودرو با شماره پلاک

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که بیش‌تر افراد به دنبال آن هستند، استعلام مالکیت خودرو با استفاده از شماره پلاک است. به عبارتی این افراد می‌خواهند با در دست داشتن شماره پلاک خودرو، مشخصات مالک و صاحب اصلی آن را به دست اورند. اما باید بگوییم که انجام این کار به راحتی و با استفاده از اینترنت امکان پذیر نیست. البته شما می‌توانید با در دست داشتن شماره پلاک خودرو، از شهر محل سکونت مالک خودرو یا حداقل جایی که کار گرفتن پلاک انجام شده، اطلاع پیدا کنید. اما این که با استفاده از شماره پلاک بتوانید به راحتی بتوانید به مشخصات مالک دست یابید، به همین آسانی نیست. اما این طور هم نیست که دست یابی به مشخصات مالک خودرو با استفاده از شماره پلاک غیرممکن بوده و راه حلی برای آن وجود نداشته باشد. برای این کار باید از روش‌های خاصی استفاده کنید که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

 استعلام مالک خودرو با شماره پلاک

به دست آوردن مشخصات مالک خودرو با استفاده از شماره پلاک

همان طور که گفتیم، امکان دسترسی به اطلاعات مالک خودرو تنها با در اختیار داشتن شماره پلاک خودرو به راحتی امکان پذیر نیست، اما راه‌هایی برای این کار وجود دارد. یکی از این راه‌ها داشتن دستور نظامی و قضایی برای انجام این کار است. در صورتی که شما دستور نظامی یا قضایی داشته باشید، می‌توانید به نزدیک‌ترین مرکز تعویض پلاک به محل خود مراجعه کرده و مشخصات مالک خودرو را به دست آورید. راه دیگر مراجعه به شعب پلیس ۱۰+ می‌باشد. برای این کار هم باید کارت ماشین یا سند ان را در اختیار داشته باشید تا بتوانید نسبت به استعلام مالکیت خودرو اقدام کنید. بنابراین، اگر به دست آوردن اطلاعات مالک خودرو با استفاده از شماره پلاک برای شما ضروری است، می‌توانید از طریق این دو روش اقدام نمایید.

همین طور بخوانید: تعویض پلاک خودرو

سوالات متداول در مورد استعلام مالکیت خودرو

  • استعلام مالکیت خودرو چه اهمیتی دارد؟

از آن جایی که هر گونه خلاف یا جرمی که با خودرو انجام شود، بر عهده مالک خودرو است، لازم است هر از گاهی نسبت به استعلام مالکیت خودروهای ثبت شده خود اقدام نمایید.

  • استعلام مالکیت خودرو از چه طریق انجام می‌گیرد؟

برای این کار می‌توان با مراجعه به درگاه خدمات اینترنتی نیروی انتظامی و در دست داشتن کد ملی، تمام پلاکهای فعال به نام صاحب کد ملی را مشاهده نمود.

  • آیا امکان استعلام مالکیت خودرو با استفاده از شماره پلاک وجود دارد؟

روش اینترنتی برای انجام این کار وجود ندارد و می‌توان با در دست داشتن دستور انتظامی یا قضایی به مراکز تعویض پلاک مراجعه نمود. یا این که با همراه داشتن کارت ماشینن یا سند آن، به یکی از شعب پلیس ۱۰+ مراجعه کرد.

نمایش بیشتر

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا