پیشنهاد سردبیرآموزش

خودرو تصادفی چقدر افت قیمت دارد؟

افت قیمت خودرو در تصادفات به چه معناست؟ محاسبه افت قیمت ماشین در تصادف از اهمیت زیادی برخوردار است و با آگاهی از آن، می‌توان از میزان کاسته شدن از قیمت خودرو آگاه شد.

افت قیمت خودرو در تصادفات به چه معناست؟

کاهش ارزش قیمت اصلی یک خودرو را افت قیمت آن خودرو می‌گویند که در کارشناسی قیمت خودرو نیز موثر است. مقدار افت قیمت خودرو به عواملی مانند نوع تصادف و شدت آن بستگی دارد. اطلاع از قوانین و شرایط مربوط به افت قیمت خودرو جزء آن دسته از اطلاعاتی است که تمام مالکان خودرو باید از آن آگاهی داشته باشند تا در صورت لزوم بتوانند دست کم بخشی از خسارت‌های وارد شده به سرمایه خود را احیا کنند.

چنانچه در جریان یک تصادف رانندگی خودروی یکی از طرفین که متحمل خسارت شده است صفر یا گران باشد و با وجود خسارات ناشی از این تصادف به میزان قابل توجهی از قیمت خودرو کاسته شده باشد، صاحب خودروی آسیب دیده حق این را دارد که از طرف دیگر تصادف که مسبب ایجاد آسیب‌ به خودروی او شده، درخواست پرداخت هزینه‌های مربوط به جبران خسارات ناشی از افت قیمت خودرو در تصادف را داشته باشد. در این میان باید به این نکته نیز توجه نمود که هیچ یک از شرکت‌های بیمه در قبال پرداخت خسارات ناشی از افت قیمت خودرو در تصادفات مسئول نبوده و این هزینه‌ها را تقبل نخواهند کرد.

تصادف‌های رانندگی همیشه سطحی و جزئی نیستند و گاها در میان تصادفات خودروها شاهد دسته‌ای از تصادف‌ها هستیم که با خسارات جبران ناپذیر همراه هستند. در تصادف‌های بزرگ پرداخت هزینه‌های جبران خسارت، علاوه بر تعمیر و بازسازی بخش‌های آسیب‌دیده خودرو شامل افت قیمت نیز می‌شود. در این مورد می‌توان اظهار کرد که دلیل قانون پرداخت هزینه افت قیمت خودرو این است که مالک خودروی آسیب‌دیده تا اندازه‌ای دچار خسارت و زیان شده که قیمت خودروی او نسبت به قبل از تصادف با افت شدیدی همراه بوده است و در صورت فروش آن متحمل ضرر و زیان چشمگیری خواهد شد. به عبارت دیگر این خودروی آسیب‌دیده حتی پس از تعمیر نیز از ارزش سابق خود برخوردار نخواهد بود و افت قیمت آن غیر قابل انکار بوده و بنابراین لازم است جدولی تحت عنوان جدول افت قیمت خودرو در تصادف ترسیم شده و این خسارات و هزینه‌ها به صورت مشخص در آن ثبت شود تا روند جبران این خسارات با سهولت بیشتری همراه گردد.

محاسبه افت قیمت خودرو در تصادف

چنانچه در جریان یک تصادف خودروی آسیب‌دیده صفر یا مدل بالا و گران قیمت باشد، صاحب خورو می‌تواند با مراجعه به مقامات و مراجع ذی‌صلاح درخواست جبران هزینه‌های ناشی از افت قیمت خودروی خود را داشته باشد. همانطور که می‌دانید مطابق قوانین اجباری مربوط به بیمه شخص ثالث خودرو، تمام دارندگان خودروها موظف به بیمه کردن اتومبیل‌های خود هستند.

با وجود این بیمه در صورت ایجاد خساراتی که در جریان تصادفات به بدنه خودرو وارد می‌شود، بیمه وظیفه دارد این خسارات را جبران نماید، اما پرداخت خسارت‌های مربوط به افت قیمت خودرو در حیطه وظایف بیمه‌گذار نیست. پرداخت صفر تا صد هزینه‌ها و خسارات مالی ناشی از افت قیمت خودرو در تصادف بر عهده شخص مقصر در تصادف است و راننده‌ای که خودروی او در خلال تصادف با افت قیمت مواجه بوده، برای جبران این خسارات باید از طریق قانونی به طرف دیگر تصادف که در این سانحه مقصر اعلام شده مراجعه نماید.

همین طور بخوانید: علائم سوختن واشر سر سیلندر

قوانین افت قیمت خودرو در تصادفات

همانطور که گفته شد یکی از قوانین افت قیمت خودرو در تصادفات این است که مسئولیت پرداخت این هزینه‌ها به طور کامل برعهده طرف مقصر در تصادف است که آن هم در صورت درخواست صاحب خودروی زیان دیده، این خسارت به شکل قانونی از وی اخذ خواهد شد. قانون دیگر درباره مراجع ذی‌صلاحی است که وظیفه اعاده حقوق شخص زیان دیده را در جریان هزینه‌های ناشی از افت قیمت خودرو در تصادف برعهده دارند. شورای حل اختلاف نهادی است که با مراجعه به آن می‌توان تقاضانامه پرداخت این خسارات و هزینه‌های مالی افت قیمت خودرو را در آن به ثبت رسانید.

افت قیمت خودرو در تصادفات چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه افت قیمت خودرو در تصادفات ابتدا لازم است مقدماتی مبنی بر درج دادخواست، صدور قرار کارشناسی و پرداخت هزینه های مربوط به روند کارشناسی از جانب شخص تقاضا دهنده (متضرر) انجام شود و بعد این کارشناس میزان خسارات و افت قیمت را به طور دقیق اعلام خواهد کرد. بعد از تعیین مقدار این هزینه، صاحب خودروی زیان دیده باید از طرف دیگر، یعنی راننده خاطی مطالبه جبران خسارت کند و این مطالبه را به شکل دادخواستی تنظیم نموده و به شورای حل اختلاف یا دادگاه ارائه دهد.

چنانچه میزان خسارت محاسبه شده بیشتر از ۲۰ میلیون تومان باشد، دادگاه به این دادخواست رسیدگی خواهد کرد و اگر این مبلغ کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف است که در مورد آن حکم صادر خواهد نمود.

برای مطالبه خسارات ناشی از افت قیمت خودرو چه مدارکی باید در دست داشته باشیم؟

از مهم‌ترین اسنادی که به منظور مطالبه افت قیمت خودرو باید آن را در اختیار داشته باشید کروکی ناحیه تصادف است. چنانچه بعد از سانحه راننده مقصر صحنه را ترک کرده و فرار کند یا اینکه افسر حاضر در صحنه تصادف به هر دلیل نتواند نسبت به ترسیم کروکی اقدام نماید، راننده صاحب خودروی آسیب‌دیده باید کروکی را که خودش ترسیم کرده است به کارشناسان و ناظران حاضر در دادگاه ارائه کند. گرچه این کروکی ممکن است مطابق استانداردهای رسمی نبوده و از کیفیت لازم برخوردار نباشد اما گاها می‌تواند در روند مطالبه تعیین خسارت اثرگزار باشد.

حالا بهتر است بخش‌های مختلفی را که در خلال تصادفات دچار خسارت می‌شوند، بررسی نماییم:

  • سقفف، ستون و شاسی ماشین

در صورتی که پس از تصادف، این قسمت‌ها دچار آسیب شوند می توان اظهار نمود که استحکام خودرو و ایمنی آن به میزان قابل توجهی به خطر افتاده است. با توجه به میزان صدماتی که در این بخش‌ها به وجود آمده ممکن است دست کم ۱۰ درصد از ارزش قیمت خودرو کم شود.

  • بدنه و کابین ماشین

اگر شدت تصادف در حدی باشد که اصطکاک و فرسایش ناشی از آن تنها منجر به خراشیدگی و از بین رفتن رنگ بدنه خودرو شود و در قسمت‌هایی مانند درب‌های خودرو یا گلگیر‌های آن شاهد کنده شدن رنگ‌ها باشیم، می‌توان ادعا کرد که حدود ۴ درصد از ارزش قیمت ماشین کاسته شده است.

  • کاپوت و صندوق عقب

این آسیب‌دیدگی ها بسته به میزان و شدتشان ممکن است تا ۸ درصد از ارزش قیمت خودرو را کم کنند. چنانچه سرعت و شدت برخورد خودرو‌ها با یکدیگر به قدری باشد که آسیب به بخش کاپوت موجب وارد شدن خسارت به موتور نیز بشود، این میزان افت قیمت خودرو در تصادف ارزش بیشتر خواهد شد.

  • کیفیت کلی خودرو

در جریان تصادفات ممکن است بسته به شدت سانحه بخش‌ها و قطعاتی از خودرو نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند. در هنگام خرید خودرو تمام خریداران تمایل به خریدن ماشین‌هایی دارند که نوتر و سالم‌تر هستند و میزان کارکرد و استهلاک آن‌ها کمتر است. منطقی است که با وارد شدن صدمات به بخش‌های ظاهری و دیگر تجهیزات خودرو، تمایل برای خرید این ماشین نیز به حداقل رسیده و به عبارتی ماشین دچار افت قیمت می‌شود.

آنچه مشخص است این است که امروزه می‌توان خودروها را جزء سرمایه‌هایی قابل توجه برای دارندگانشان به شمار آورد چراکه با وجود شرایط بازار خریدوفروش خودرو، هزینه‌های زیادی صرف خرید خودرو می‌شود. ضوابط مربوط به افت قیمت ماشین در تصادف به دارندگان خودروهای صفر و گران قیمت کمک می‌کند تا بتوانند مقدار قابل توجهی از خساراتی که متوجه قیمت اصلی خودروی آن شده را به روشی قانونی جبران کنند و کمتر دچار ضرر و زیان شوند.

به‌طور کلی کدام قسمت‌های خودرو در جریان تصادفات آسیب بیشتری می‌بینند؟

  • سپرهای خودرو
  •  کاپوت
  •  صندوق عقب
  • چراغ‌ها
  •  درهای خودرو
  •  آینه ها

بدیهی است که شدت تصادف میزان آسیب‌های وارده به این بخش‌ها را معین می‌کند و ارزش‌گذاری خودرو و تعیین افت قیمت خودرو در تصادف نیز به مقدار و عمق آسیب‌هایی که به این قسمت‌ها وارد شده وابسته است. اگر صدمات وارده به این نواحی ماشین کابین، شاسی و ستون خودرو را دچار آسیب‌های شدید کند یا برخورد با کاپوت سبب ایجاد اختلالی بزرگ در مکانیسم موتور شده باشد افت قیمت خودرو بیشتر خواهد بود. چنانچه شدت تصادف و برخورد با بخش‌های مذکور به حدی باشد که قسمت‌های داخلی ماشین نیز درگیر شده و تجهیزات آن نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند، در روند افت قیمت خودرو با پرداخت هزینه‌های بیشتری مواجه خواهیم بود.

دلایل افت قیمت خودرو

  1. خودروها با گذشت زمان قدیمی شده و با توجه به مدل و سال تولیدشان دچار افت قیمت می‌شوند.
  2. نحوه استفاده از خودرو و میزان کارکرد آن نیز در میزان افت قیمت خودرو موثر خواهد بود. مثلا در محاسبه افت قیمت، میان خودرویی که در عرض ۲ سال ۱۵۰هزار کیلومتر کار کرده است با خودرویی که طی ۵ سال ۶۰۰ هزار کیلومتر کار کرده تفاوت‌های اساسی وجود دارد.
  3. تصادفات نیز از مهم‌ترین عواملی هستند که در افت قیمت یک خودرو اثر می‌گذارند. بدیهی است که آسیب دیدگی دینام خودرو در جریان یک تصادف افت قیمت بیشتری را نسبت به آسیب سپرها شامل می‌شود.
  4. مدل و قیمت خودرو از دیگر فاکتورهایی است که در میزان افت قیمت اثرگذار است. اگر خودرویی که در تصادف دچار آسیب شده لوکس و گران قیمت باشد مسلما با افت قیمت بیشتری مواجه خواهد بود و لازم است هزینه‌های بیشتری جهت جبران خسارات ناشی از آسیب‌دیدگی بخش‌های مختلف آن پرداخت شود.

با چه روشی می‌توان افت قیمت خودرو را به حداقل رسانید؟

باتوجه به تمام توضیحات عنوان شده بدیهی است که افت قیمت خودرو در اثر استهلاک سالانه آن که به مرور زمان اتفاق می‌افتد غیر قابل انکار است اما به منظور جلوگیری از افت قیمت خودرو در تصادفات رانندگی تنها رعایت ضوابط و رانندگی ایمن است که می‌تواند از بروز سانحه و افت قیمت خودرو ممانعت کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا