تعمیر و نگهداری خودرو

اصول و تکنیک‌های افزایش طول عمر کولر خودرو

در فصل گرما یا در مناطق جغرافیایی که نیاز به استفاده زیاد از کولر خودرو وجود دارد، فرسایش سیستم سرمایشی و مشکلات آن، به مراتب بیشتر دیده می‌شود. از این جهت با استفاده از تکنیک‌های افزایش طول عمر کولر خودرو می‌توانید به بهبود عملکرد این سیستم کمک کرده و به این شکل هزینه کمتری بابت تعمیرات یا تعویض قطعات آن بپردازید. در ادامه می‌بینیم که این اصول و تکنیک‌های کاربردی چه هستند و چطور می‌توان با چند اقدام ساده از هزینه‌های بعدی جلوگیری به عمل آورد.

در ادامه با ایرانی کار همراه باشید.

افزایش طول عمر کولر خودرو

  1. جهت افزایش طول عمر کولر خودرو باید سلامت کندانسور را به صورت دوره‌ای بررسی کنید

اگر می‌خواهید کولر خودروی شما عملکرد سالمی داشته باشد و نیاز به تعمیر و تعویض قطعه آن پیش نیاید، لازم است که سلامت کندانسور آن را به صورت دوره‌ای و هر بار پیش از شروع فصل گرما بررسی کنید. کندانسور کولر خودرو باید کاملا تمیز بوده و گرد و خاک یا گرفتگی روی آن وجود نداشته باشد. همین طور هر گونه شکستگی و ایراد در ساختار آن، می‌تواند عملکرد کولر خودرو را با مشکل روبرو سازد.

افزایش طول عمر کولر خودرو

  1. تست فصلی کمپرسور کولر خودرو را انجام دهید

کمپرسور کولر خودرو نیز قطعه ای بسیار مهم است که هر گونه ایراد در آن، به قطع عملکرد صحیح سیستم گرمایشی وسیله نقلیه شما منجر خواهد شد. وظیفه کمپرسور چیست؟ کمپرسور گاز مبرد را در سیستم کولر خودرو، فشرده ساخته و این گاز فشرده را به کندانسور می‌رساند. در این چرخه گاز خنک شده به مایع تبدیل شده و دوباره در مسیر به کمپرسور بازگردانده می‌شود و همین طور این روال ادامه خواهد داشت. حال به هر دلیلی که کمپرسور کولر خودرو معیوب گردد، روال ایجاد باد سرد در کولر خودرو کاهش یافته و با پدیده تولید باد گرم روبرو خواهید شد. از این جهت لازم است که در سرویس‌های دوره‌ای کولر خودروی خود را چک کرده و از سلامت کمپرسور اطمینان یابید. همین طور توصیه می‌شود که از خاموش نگه داشتن طولانی مدت کولر خودرو و عدم کارکرد کمپرسور آن، جلوگیری به عمل آوردید. به یاد داشته باشید که عدم کارکرد کمپرسور برای مدت طولانی به فرسایش و ایراد در آن منجر می‌شود. از این روی باید به فواصل منطقی (به طور مثال ماهی یک بار)، کولر خودرو را روشن کرده و اجازه دهید تا کمپرسور کار کند. به این شکل می‌توانید طول عمر این قطعه را افزایش داده و مدت زمان بیشتری بدون هزینه از آن بهره‌مند باشید.

به طور کلی توصیه می کنیم که یک چک لیست فصلی برای خودروی خود داشته باشید که شامل استعلام خلافی خودرو، عیب یابی بخش های مختلف فنی، چک کردن مایعات خودرو، بهبود کولر و بخاری و … باشد.

  1. از عدم نشتی کولر خودرو اطمینان یابید

بخش‌های مختلفی از کولر خودرو می‌تواند با نشتی همراه باشد. توجه داشته باشید که هر گونه نشتی در این سیستم و خروج گاز مبرد، عملکرد کلی سیستم خنک سازی خودرو را کاهش داده و کمپرسور را تحت فشار قرار خواهد داد. از این جهت لازم است که پیش از شروع فصل گرما و یک بار در میان این فصل، نبود نشتی در سیستم کولر را دنبال کرده و در صورت پیدا کردن هر گونه محل نشتی، نسبت به رفع سریع آن و شارژ مجدد گاز مبرد، اقدام کنید.

اصول و تکنیک‌های افزایش طول عمر کولر خودرو

  1. فیلتر هوا و تهویه اتاق را به موقع تعویض کنید

اگر چه فیلترها قطعات ارزان قیمت و به ظاهر ساده‌ای به نظر می‌رسند، اما نقش پررنگی در حفاظت از عملکرد بخش‌های مختلف خودرو دارند. یکی از قسمت‌هایی که تعویض به موقع فیلترها در سلامت عملکرد آن تاثیر می‌گذارد، سیستم تهویه و کولر خودرو خواهد بود. توجه داشته باشید که آلوده شدن فیلترهای هوا و عدم تعویض به موقع آن‌ها، باعث کاهش کیفیت جریان هوا شدده و به سیستم کولر خودرو، فشار مضاعفی وارد می‌سازد. از این گذشته گرفتگی و آلودگی فیلترها، باعث می‌شود که هوای ناسالمی را نیز در اتاق خودرو، تنفس کنید.

  1. برای افزایش طول عمر کولر خودرو باید دریچه‌های خروجی باد را تمیز نگاه دارید

با تمیز کردن به موقع دریچه‌های کولر خودرو، می‌توانید به پرتاب باد بهتر از سیستم خنک کننده کمک کرده و جریان هوای بهتری ایجاد کنید. گرفتگی دریچه‌ها، مانع خروج سالم هوا شده و فشار به سیستم را افزایش می‌دهد.

  1. کولر خودرو را در دور پایین موتور، روشن کنید

توصیه می‌شود زمانی که دور موتور پایین است، نسبت به روشن کردن کولر خودرو اقدام کنید. پس از آن نیز در سربالایی‌ها، ضمن روشن بودن کولر خودرو، از دنده سنگین استفاده نمایید. این باعث می‌شود که فشار کمتری به کولر وسیله نقلیه شما وارد شده و طول عمر بالاتری داشته باشد.

اصول و تکنیک‌های افزایش طول عمر کولر خودرو

کلام آخر

با به کار بردن نکات و دستورالعمل‌های ساده فوق، می‌توانید به افزایش طول عمر کولر خودرو خود کرده و در نهایت هزینه‌های کمتری بابت تعمیر و تعویض قطعات بپردازید. شما چه اصول و نکات دیگری برای نگهداری و بالا بردن عمر مفید کولر خودرو می‌شناسید که در بالا به آن‌ها اشاره نشده باشد؟ این موارد را با ما و دیگر کاربران ایرانی کار در میان بگذارید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا