اخبار خودرو

افزایش قیمت خودرو در پاییز رقم خورد

اگر به خاطر داشته باشید بحث افزایش قیمت مصوب کارخانه ای خودروها هر سه ماه یک بار، در اردیبهشت ماه امسال در شورای رقابت شکل گرفت که خودروسازان بابت انجام آن، باید درخواست خود را پیشتر ارائه کرده باشند. البته این موضوع که افزایش قیمت کارخانه ای خودروها چه بازخوردی در بازار آزاد خواهند داشت، همچنان مساله ای ست که به قوت خود باقی مانده است.

طبق این دستورالعمل برای قیمت گذاری جدید خودرو در فصل تازه، پس از ارائه درخواست گروه های خودروسازی، قیمت های آن ها با شاخص تورم بانک مرکزی سنجیده شده و دستورات لازم داده خواهد شد. از آن جایی که این دستورالعمل مطابق با رای ۱۲ نفر از اعضای شورای رقابت و ۳ ناظر شکل گرفته است، می توان گفت که سرفصل های آن، کاملا کارشناسی شده و طبق مقررات صورت پذیرفته است.

افزایش قیمت خودرو

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با اشاره به این موضوع امکان افزایش قیمت خودرو در پاییز که طبق مصوبه امکان پذیر بود، گفت: در حال حاضر ایدرو مسئول نظارت بر بخش خودرو هست و آنها از شورای رقابت خواستند تا افزایش قیمت‌ها را تأیید کند، این در حالی است که این موضوع نیازمند تأیید شورای رقابت نیست بلکه مطابق مصوبه امکان افزایش قیمت‌ها متناسب با نرخ تورم بخشی وجود دارد.

وی عنوان ساخت: البته پیشنهاد شده در سه ماهه چهارم امسال متغیرهای کیفیت و بهره‌وری نیز در دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو لحاظ و متناسب با آنها تصمیم‌گیری در مورد قیمت‌ها انجام شود.

رئیس شورای رقابت توضیح داد: خودروسازان می‌توانند حداکثر تا سقف نرخ تورم بخشی اعلامی از سوی بانک مرکزی افزایش قیمت‌ها را در محصولات خود یکباره یا در دو مرحله انجام دهند.

البته احتمالا افزایش قیمت دو مرحله ای، شوک کمتری به بازار خودرو وارد خواهد کرد و باید منتظر ماند و دید خودروسازان کدام یک از این الگوهای افزایش قیمتی را برای تغییر نرخ محصولات خود انتخاب می کنند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا