پیشنهاد سردبیرآموزش

الحاقیه بیمه چیست؟ + الحاقیه بیمه شخص ثالث و بدنه

الحاقیه بیمه سندی است که گاهی اوقات به قراردادهای بیمه‌ اضافه می‌شود. هر بیمه نامه‌ای که توسط شرکت بیمه برای فرد بیمه‌گذار صادر می‌شود، در یک مدت زمان خاص اعتبار دارد. در این زمان نمی‌توان به اصل بیمه نامه چیزی را اضافه یا کم کرد. اما گاهی اوقات ممکن است به دلایل گوناگون لازم باشد تغییراتی در قرارداد بیمه به وجود بیاید. برای مثال فرض کنید یکی از اطلاعات مهم هویتی شما در بیمه نامه اشتباه درج شده است. در نتیجه باید هر چه زودتر نسبت به اصلاح آن اقدام نمایید. یا برخی مواقع ممکن است شما خودرو خود را بر اساس قیمت روز بیمه کرده باشید، اما بعد از چند ماه می‌بینید که قیمت خودرو شما افزایش زیادی داشته است. در این مواقع باید نسبت به ایجاد تغییراتی در قرارداد بیمه خود اقدام نموده و قیمت خودرو خود را افزایش دهید تا خدمات ارائه شده به شما در صورت نیاز هم افزایش یابد. در این موارد از الحاقیه بیمه استفاده می‌شود.

تعریف الحاقیه بیمه

همان طور اشاره کردیم، الحاقیه بیمه سندی است که در برخی موارد به اصل بیمه نامه اضافه شده و یک سری تغییرات یا اصلاحات را به آن اضافه می‌کند. الحاقیه در نقش مکمل بیمه نامه عمل می‌کند و نکاتی که در مدت اعتبار بیمه نامه، لازم به اضافه یا کم کردن داشته باشند را پوشش می‌دهد. صدور الحاقیه برای بیمه باید به رضایت هر یک از طرفین باشد و در غیر این صورت امکان اضافه کردن الحاقیه به اصل بیمه نامه وجود نخواهد داشت. به این ترتیب، حتی شرکت بیمه هم حق ندارد بدون اطلاع و رضایت بیمه شده الحاقیه جدیدی به بیمه نامه اضافه کند. برای صدور و اضافه کردن الحاقیه به بیمه نامه گاهی لازم است مبالغی هم از طرف بیمه شده به شرکت بیمه پرداخت شود، اما گاهی هم لزومی به پرداخت مبلغ خاصی وجود ندارد. این موضوع به مورد اضافه شدن بیمه نامه بستگی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

در چه مواردی الحاقیه بیمه اضافه می‌شود؟

باید دقت داشته باشید که الحاقیه بیمه در مواردی خاص به اصل این سند اضافه خواهد شد. در بیش‌تر موارد هم جنبه اصلاحی داشته یا قصد اضافه کردن یک سری شرایط جدید را دارد. در این جا تعدادی از مهم‌ترین دلایل اضافه شدن الحاقیه بیمه را برای شما بیان کرده‌ایم.

  • افزایش یا کاهش پیدا کردن ریسک بیمه
  • افزایش یا کاهش حق بیمه
  • تغییر دادن هر کدام از موارد بیمه نامه
  • جهت تغییر دادن مدت زمان اعتبار بیمه نامه
  • تغییر محل فرد بیمه شده
  • تغییر دادن ذی‌نفعان بیمه
  • اصلاح اطلاعات بیمه شده که به اشتباه در بیمه نامه درج شده‌اند

اگر چه ممکن است در موارد دیگری هم امکان اضافه کردن الحاقیه به بیمه نامه وجود داشته باشد، اما این موارد رایج‌ترین دلایل اضافه شدن آن هستند. بنابراین، در صورت مواجه بودن با هر کدام از آن‌ها می‌توانید به شرکت بیمه خود مراجعه کرده و اصلاحات لازم را در قرارداد بیمه خود انجام دهید.

الحاقیه بیمه

انواع الحاقیه بیمه

با توجه به این که موارد الحاقیه‌های بیمه‌ای دارای تنوع زیادی هستند، به طور کلی آن‌ها را در چند دسته قرار می‌دهند. این موارد شامل الحاقیه اصلاحی، الحاقیه اضافی و الاقیه برگشتی می‌شوند. هر کدام از این گروه‌های الحاقیه بیمه، شرایط تقریبا مشابهی دارند. اکنون انواع الحاقیه بیمه را برای شما معرفی خواهیم کرد.

الحاقیه اصلاحی

این نوع الحاقیه زمانی به اصل بیمه نامه اضافه می‌شود که نیاز به اصلاح برخی اطلاعات در این سند و به خصوص اطلاعات مربوط به بیمه‌گذار وجود داشته باشد. برای مثال، زمانی که یکی از اطلاعات هویتی شما مانند کد ملی یا نام خانوادگی شما به اشتباه در بیمه نامه درج شده باشد، با استفاده از این نوع الحاقیه نسبت به تصحیح آن اقدام می‌کنند. این نوع الحاقیه‌ها به طور معمول بار مالی ندارند.

الحاقیه اضافی

این نوع الحاقیه زمانی به بیمه نامه اضافه می‌شود که ریسک بیمه افزایش پیدا می‌کند. به عبارتی، ارزش اموال بیمه شده نسبت به قبل یبش‌تر خواهد شد. بر این اساس باید با صدور یک الحاقیه اضافی این مورد را درج کرد تا در صورت ایجاد آسیب به اموال فرد بیمه شده، طبق ارزش جدیدی خسارت ان محاسبه گردد.

الحاقیه برگشتی

گاهی اوقات هم تغییرات به گونه‌ای رقم می‌خورد که منجر به کاهش حق بیمه می‌شود. در این گونه موارد هم شرکت بیمه الحاقیه‌ای صادر می‌کند که طبق آن مازاد مبالغ را در انتهای قرار داد به فرد شده برگرداند. به این نوع الحاقیه‌ها هم الحاقیه برگشتی گفته می‌شود.

الحاقیه در بیمه شخص ثالث

همان طور که می‌دانید، پوشش‌های بیمه شخص ثالث بر اساس مبلغ دیه انسان کامل در ماه‌های حرام تعیین می‌شود. با توجه به این موضوع، ممکن است شما قبل از مشخص شدن نرخ دیه سال جدید، نسبت به خریداری بیمه شخص ثالث اقدام نمایید. بعد از اعلام نرخ دیه سال جدید که به طور معمول افزایشی است، پوشش‌ها بیمه شخص ثالث هم افزایش می‌یابد. در نتیجه شما مجددا باید طی الحاقیه‌ای حق بیمه شخص ثالث خود را افزایش دهید. بنابراین، الحاقیه بیمه شخص ثالث در موارد این چنینی به این شکل عمل می‌کند.

الحاقیه بیمه

الحاقیه در بیمه بدنه

مورد بعدی الحاقیه بیمه به بیمه بدنه خودرو مربوط می‌شود. برای مثال، ممکن است ارزش قیمت خودرو شما در هنگام خرید بیمه بدنه یک مقدار خاص باشد و بر اساس این بیمه را خریداری کرده باشید. پس از مدتی ارزش خودرو شما افزایش می‌یابد، اما در صورت بروز خسارت به خودرو شما،‌ شرکت بیمه براساس همان ارزش روز خرید بیمه به جبران خسارت شما می‌پردازد. در نتیجه، برای این که این خسارت به ارزش واقعی خودرو شما جبران گردد، باید با استفاده از الحاقیه‌ای قیمت جدید خودروتان را ثبت نمایید.

سوالات متداول در مورد بیمه بدنه

  • الحاقیه بیمه چیست؟

در صورتی که لازم به انجام تغییراتی در قرارداد بیمه باشد، از الحاقیه بیمه استفاده می‌شود. چرا که امکان تغییر در اصل بیمه نامه در مدت زمان اعتبار آن وجود ندارد، مگر در موارد ابطال و فسخ بیمه نامه.

  • در چه مواردی از الحاقیه بیمه استفاده می‌شود؟

در مواردی که نیاز به اصلاح برخی اطلاعات، افزایش یا کاهش ریسک و قیمت‌ اموال باشد، الحاقیه بیمه کاربرد دارد.

  • انواع الحاقیه بیمه کدام‌اند؟

الحاقیه‌ها در سه گروه‌ مهم الحاقیه اصلاحی، اضافی و برگشتی قرار می‌گیرند که هر کدام از آن‌ها برای موارد خاصی کاربرد دارند. در این جا به طور کامل به موارد کاربرد هر یک پرداختیم.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا