پیشنهاد سردبیرآموزش

انتقال بیمه بدنه به خودروی جدید چطور انجام می شود؟

بیمه بدنه یکی از بیمه‌های مهم و پرکاربرد می‌باشد که برخلاف بیمه شخص ثالث اجبار قانونی برای دریافت آن وجود ندارد. اما خریداری این بیمه می‌تواند در کاهش ریسک شما و پرداخت خسارت‌های احتمالی به خودروتان در هنگام تصادفات یا حوادث رانندگی، بسیار کمک کننده باشد. استفاده از این بیمه هم برای وسایل وسایل نقلیه موتوریو هم انواع خودروهای سبک و سنگین امکان پذیر می‌باشد. نکته مهم در این مورد، امکان انتقال بیمه بدنه می‌باشد که در این جا می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم. عدم استفاده از بیمه بدنه می‌تواند با تخفیفیاتی همراه باشد. به همین دلیل، رانندگان با احتیاط که تخفیف بیمه بدنه مناسبی دارند، به دنبال راه انتقال بیمه بدنه در مواقع تعویض خودرو می‌باشند. در واقع این افراد می‌خواهند تخفیف بیمه بدنه آن‌ها حفظ شده و به خودروی جدیدشان انتقال پیدا کند. در این صورت خواهند توانست با پرداخت هزینه کم‌تری نسبت به خرد بیمه بدنه خودرو جدیدشان اقدام نمایند.

آیا انتقال بیمه بدنه امکان پذیر است؟

حال که از درخواست بسیاری از رانندگان برای انتقال بیمه بدنه خودرو خود آگاه شدیم، می‌خواهیم بدانیم که آیا اصلا امکان این انتقال وجود دارد؟ برای این کار ابتدا باید به هدف از انتقال این بیمه پرداخت. اکثر رانندگان به این خاطر قصد انتقال بیمه بدنه خود را از خودرو قدیمی به خودرو جدید دارند، که تخفیف آن انتقال پیدا کنید. همان گونه که مطلع هستید، شرکت‌های بیمه‌ای در ازای سال‌های عدم استفاده از بیمه بدنه درصدی به بیمه شده تخفیف می‌دهند. این درصد هر سال با عدم استفاده مجدد از این بیمه افزایش می‌یابد تا جایی که به حدود ۷۰ درصد تخفیف می‌رسد. البته این قانون در سال‌های مختلف ممکن است تغییر کرده و درصد نهایی تخفیف بیمه بدنه کم یا زیاد شود. به هر حال، بعد از رسیدن به حداکثر تخفیف دیگر این میزان ثابت مانده و تغییری نخواهد کرد. به عبارت دیگر، برای سال‌های بعد تخفیف بیمه بدنه همان ۷۰ درصد خواهند ماند.

از آن جایی که رانندگان با احتیاط معمولا مراقب خودروهای خود هستند و به دلیل عدم استفاده از بیمه بدنه، تخفیف مناسب را جمع آوری کرده‌اند، نمی‌خواهند با خرید یک خودروی جدید این تخفیف را از دست دهند. بنابراین، هدف اصلی از انتقال بیمه بدنه، انتقال تخفیف عدم خسارت آن است نه خود بیمه. چرا که هر لحظه شما بخواهید خواهید توانست با مراجعه به شرکت‌های بیمه‌ای، اقدام به خرید بیمه بدنه نمایید. از طرف دیگر، شرکت‌های بیمه‌ای این تخفیف را برای راننده در نظر گرفته‌اند تا با احتیاط بیش‌تری رانندگی کرده و خطرات کم‌تری هم برای خود و برای دیگران ایجاد نماید. در نتیجه تخفیف بیمه بدنه برای خودرو نیست که بعد از فروش آن، هم چنان به خودرو تعلق داشته باشد. بلکه برای فرد صاحب خودرو است که با احتیاط رانندگی کرده است. بنابراین، این فرد با خرید یک خودرو جدید می‌تواند نسبت به انتقال بیمه بدنه خود به آن اقدام نماید.

انتقال بیمه بدنه خودرو

چگونه و در چه حالت‌هایی می‌توان بیمه بدنه خودرو را انتقال داد؟

حال که فهمیدیم امکان انتقال بیمه بدنه خودرو وجود دارد، می‌خواهیم به نحوه انجام این کار و حالت‌های آن بپردازیم. زمانی که شما یک خودرو جدید خریداری کرده و قصد انتقال بیمه خود به آن را دارید، دو حالت ممکن است وجود داشته باشد. در ادامه هر یک از این حالت‌ها را به طور کامل بررسی می‌کنیم تا با نحوه انتقال بیمه بدنه به خوبی آشنا شوید.

  1. حالت اول این است که شما هنوز با شرکت بیمه قرار دارید. به عبارتی، مهلت بیمه نامه شما به پایان نرسیده است. در این گونه موارد، شرکت بیمه شما حق بیمه پرداختی تا آن لحظه را از پول‌تان کم کرده و ما بقی را به شما برمی‌گرداند. مجددا بیمه نامه جدیدی برای شما صادر خواهد کرد که باید به طور کامل پول آن را بپردازید. تخفیفیات شما هم به حساب بیمه نامه جدید انتقال پیدا خواهد کرد.
  2. حالت دوم این است که مهلت بیمه شما ه پایان رسیده است. در این حالت هم می‌توانید نسبت به انتقال بیمه بدنه خودرو خود و هم چنین انتقال تخفیفات مربوط به عدم خسارت آن اقدام نمایید. برای این کار باید با همراه داشتن مدارک مربوطه، به شرکت بیمه خود مراجعه نمایید. در این صورت یک بیمه نامه جدید برای شما صادر شده و تخفیف عدم خسارت بیمه‌ای شما هم به ان انتقال پیدا خواهد کرد.

نکته بسیار مهم در این مورد که باید به آن توجه داشته باشید این است که، بعد از فروش خودرو تنها ۶ ماه برای انتقال بیمه نامه به خودرو جدید فرصت خواهید داشت. پس از گذشت این زمان دیگر امکان انتقال بیمه بدنه وجود ندارد و در نتیجه تخفیف‌های شما هم از بین خواهند رفت.

از دست ندهید: گرفتن رایگان خلافی خودرو با پلاک

شرایط انتقال بیمه بدنه خودرو

اگر چه امکان انتقال بیمه بدنه خودرو وجود دارد، اما این کار مستلزم داشتن شرایطی است. در صورتی که این شرایط موجود باشند، می‌توان نسبت به انتقال بیمه اقدام نمود. از جمله مهم‌ترین شرایط این است که از فروش خودرو شما کم‌تر از ۶ ماه گذشته باشد. این مورد را در بخش قبل هم بیان کردیم که حتما باید به آن توجه داشته باشید. در صورت خرید ماشین جدید، برای دریافت بیمه بدنه و انتقال تخفیف بیمه قبلی خود درنگ نکنید. اما شرایط دیگری هم برای انجام این کار وجود دارد. آن هم این است که خودروهای قدیم و جدید شما باید در یک دسته قرار بگیرند. منظور از دسته نوع وسیله نقلیه است که به چهار گروه موتورسیکلت، سواری، بارکش و اتوکار تقسیم می‌شوند. در صورتی که خودروهای شما در یک دسته نباشند، امکان انتقال بیمه بدنه وجود نخواهد داشت. نکته مهم دیگر در این مورد این است که امکان انتقال این بیمه به خانواده درجه اول یعنی پدر، مادر، همسر و فرزند وجود دارد.

بیمه بدنه

سوالات متداول در مورد انتقال بیمه بدنه

  • چرا بیمه بدنه را انتقال می‌دهند؟

این کار برای بهره ‌مندی از تخفیف عدم خسارت این بیمه جهت بیمه کردن خودرو جدید انجام می‌گیرد.

  • آیا امکان انتقال بیمه بدنه وجود دارد؟

بله، با توجه به این که تخفیف متعلق به راننده محتاط است نه خودرو، امکان انتقال آن به خودرو دیگر راننده وجود دارد.

  • شرایط انتقال بیمه بدنه خودرو چیست؟

برای انتقال بیمه بدنه خودرو یک سری شرایط لازم است. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عدم عبور زمان فروش خودرو قبلی از شش ماه و هم دسته بودن خودروهای قدیم و جدید اشاره کرد که در این جا به طور کامل آن‌ها را توضیح داده‌ایم.

همین طور بخوانید: جعبه فیوز ۴۰۵

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا