پیشنهاد سردبیرآموزش

بازدید خودرو قبل از سفر نوروزی

بازدید خودرو قبل از سفر نوروزی الزامی است. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و فرارسیدن نوروز بسیاری از افراد برای سفر با خودروی شخصی خود برنامه‌ریزی می‌کنند. تعطیلات نوروزی بهترین مجال برای مسافرت و بازدید از مکان‌های دیدنی است تا خستگی یک سال کار، تلاش و دغدغه‌های فکری را از تن بیرون کرده و برای آغاز سال جدید تجدید قوا کنید.

اما سفرهای نوروزی و تصمیم برای مسافرت چند روزه در این بازه زمانی تنها به آماده سازی وسایل سفر و انتخاب مقصد محدود نمی‌شود و در این هنگام چنانچه قصد سفر با اتومبیل خود را داشته باشید باید از سلامت کامل خودرو و آمادگی آن برای تجربه سفری چند روزه اطمینان حاصل نمایید.

برای این کار می‌توانید پیش از سفر و جهت اطمینان از ایمن بودن مسافرت خود، خودرو را به متخصاصان مکانیک نشان دهید تا با بررسی بخش‌های مختلف آن سلامت اتومبیل را بسنجند و در صورت خرابی یا اختلال در هر بخش شما را مطلع نمایند‌. البته اگر خودتان با قطعات خودرو آشنایی دارید و کارایی آن‌ها را می‌شناسید به تنهایی نیز می‌توانید ماشین را بازبینی کرده و اجزای آن را چک کنید. به این ترتیب چنانچه قطعه‌ای به تعویض یا تعمیر نیاز داشته باشد می‌توانید در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام دهید و از بروز حوادث جاده‌ای ضمن رانندگی تا حد زیادی ممانعت به عمل آورید.

از جمله مهم‌ترین شرایطی که وجود آن‌ها در خودرو برای سفری ایمن و بی‌خطر ضرورت دارد می‌توان به مهیا بودن مقادیر کافی آب و روغن در خودرو، پر بودن باک از سوخت، سلامت باتری، عدم وجود اختلال در کارکرد موتور خورو، عدم وجود انحراف در فرمان اتومبیل، ایربگ‌های سالم، لاستیک‌ها و تایرهای پر باد، ‌لنت‌های ترمز بی‌نقص، سیستم روشنایی کارآمد و بخاری و کولر پربازده اشاره نمود. در ادامه مقاله شما را بیشتر با نکاتی که لازم است در هنگام سفر با اتومبیل شخصی رعایت کنید، آشنا می‌کنیم و اقدامات ضروری برای تجربه سفری امن و بی‌خطر را توضیح خواهیم داد.

بررسی خودرو قیل از سفرهای نوروزی
بررسی خودرو قیل از سفرهای نوروزی

آگاهی از شرایط فنی خودرو

بهتر است در هر زمان از شرایط فنی اتومبیل و سلامت یا عدم سلامت اجزای مختلف آن آگاهی داشته باشید. اگر پس از خرید خودرو با انجام هر بار تعمیر یا تعویض قطعات تاریخ چنین اقداماتی را یادداشت کرده و این جزئیات را برای خود نگهداری کنید در واقع فهرستی جامع و کامل از اقدامات لازم برای سلامت خودرو را در دست داشته و اطلاعات کافی از شرایط فنی اتومبیل را در اختیار دارید. به این ترتیب بازه‌های زمانی بررسی مجدد خودرو برایتان مشخص خواهد بود و می‌توانید در محدوده‌های زمانی معین به ارزیابی و بررسی کارایی هر بخش بپردازید.

اساسا زمانی که خودرو تحت فشار باشد و وزن سرنشینان یا بار را متحمل شود، نمودار شدن ایرادات فنی و نقص‌های کیفی اتومبیل بدیهی خواهد بود. به همین سبب افراد با تجربه و رانندگانی که قصد پرهیز از بی‌احتیاطی برای ایجاد آرامش بیشتر در طی سفر را دارند، پیش از مسافرت تمام شرایط خودرو را در نظر گرفته و با دقت به بررسی تجهیزات می‌پردازند تا بدون اشکال و اختلال در جاده‌ها به رانندگی بپردازند.
توجه به نیازهای خودرو و در نظر داشتن نکات ایمنی ضریب خطر را به میزان چشمگیری کاهش داده و سبب می‌شود با اطمینان خاطر بیشتر از سفر خود لذت ببرید.

مهم‌ترین اقدامات بازدید خودرو قبل از سفر نوروزی

اقداماتی که لازم است پیش از سفر با خودرو به انجام آن‌ها بپردازید شامل موارد زیر هستند:

ابزار ضروری را در هنگام سفر به همراه داشته باشید

ایجاد ایرادات فنی در خودرو حین سفر طبیعی و اجتناب ناپذیر است اما می‌توان چنین اختلالاتی را با به همراه داشتن وسایل ضروری مرتفع نمود. به همین جهت لازم است ابزارهایی چون انبردست، پیچ گوشتی، آچارهای مختلف، جک، سیم، سیم چین، چسب، طناب، فندک، فیوز، کاغذ سمباده، چراغ قوه، قطب نما، کلید جانبی خودرو و همچنین لاستیکی به عنوان زاپاس را در هنگام‌ سفر همراه داشته باشید. (توجه کنید که لاستیک زاپاس در طول مدت نگهداری کم باد نشده باشد.)

جعبه کمک‌های اولیه را در خودرو بگذارید

به منظور مدیریت بهتر مشکلاتی که ممکن است در طول سفر رخ دهد لازم است به لوازم ضروری و کاربردی موجود در جعبه کمک‌های اولیه در طول سفر دسترسی باشید. محتویات موجود در این جعبه‌ها شامل دستکش، چسب زخم، قیچی، ماده ضد عفونی کننده، بانداژ، ژل کیتوهیل، اسپری سیلوسپت ۵۰ میلی‌ لیتری و … است.

میزان باد لاستیک‌ها را چک کنید

پیش از سفر و رانندگی در جاده یکی از اقدامات بسیار ضروری که باید به آن توجه داشته باشید بررسی دقیق باد تایرها و لاستیک‌ها است. کافی بودن باد لاستیک‌ها و سلامت تایرها از فاکتورهای الزامی برای تجربه سفری ایمن و همچنین از اقدامات مهم بازدید خودرو قبل از سفر نوروزی محسوب می‌شود. لذا لازم است قبل از سفر لاستیک‌های خودرو را به میزان کافی باد کنید.

کابل اتصال باتری به باتری را فراموش نکنید

پیش از سفر حتما یک جفت کابل مناسب برای اتصال موازی باتری را در صندوق ماشین بگذارید. فیوزهای ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ آمپری در کنار گیره‌های سوسماری و کپسول آتش نشانی (اطفای حریق) مخصوص اتومبیل نیز از دیگر تجهیزاتی است که وجود آن‌ها به افزایش ایمنی سفر کمک می‌کند و می‌تواند در بزنگاه و شرایط خطر کاربردی محسوب شود.

میزان سوخت موجود در خودرو را ارزیابی کنید

از دیگر نکاتی که پیش از سفر باید مد نظر قرار دهید، کنترل سوخت و بنزین موجود در باک اتومبیل است. در صورتی که به میزان کافی سوخت برای مدیریت سفر ندارید به نزدیک‌ترین منبع سوخت مراجعه کرده و سوخت‌گیری کنید. علاوه بر این میزان سیالات موجود در خودرو مانند روغن موتور، روغن کلاچ، روغن گیربکس، واسکازین گیربکس و سطح آب رادیاتور نیز باید قبل از سفر اندازه گیری شود.

در صورت لزوم به تعمیرگاه مراجعه کنید

چنانچه پیش از سفر متوجه وجود ایرادات فنی در اتومبیل خود شده‌اید یا نقص در قسمت‌های مختلف با بروز نشانه‌هایی ابراز وجود می‌کند، باید به مکانیکی و متخصصان این حوزه مراجعه نموده و مشکلات احتمالی را برطرف کنید. بازدید از موتور، چک کردن باتری، اطمینان از سلامت فیلتر روغن و صافی بنزین، فیلتر هوا، تنظیم کاربراتور یا انژکتور با توجه به نوع خودرو، بازدید از اتصالات باربند، توجه به دیاگ، بررسی چرخ‌ها، ارزیابی عملکرد لنت‌ها و چکاپ سیستم جلوبندی خودرو اصلی‌ترین اقداماتی است که توسط تکنسین‌های ماهر صورت می‌گیرد.

فرم آج لاستیک‌ها را بررسی کنید

آج لاستیک‌ها و میزان اصطکاکی که به وجود می‌آورند از مهم‌ترین نکات ایمنی خودرو است که باید به آن‌ها توجه شود. اگر لاستیک‌های اتومبیل شما ساییده شده و فرم استاندارد آج آن‌ها تغییر یافته است باید نسبت به تعویض لاستیک با نمونه جدید و سالم اقدام نمایید.

از زنجیر چرخ غافل نشوید

توجه به نوسانات احتمالی آب و هوا همواره در ذهن رانندگان هوشمند وجود دارد. سهل انگاری در استفاده از زنجیر چرخ و به همراه آوردن آن خصوصا در فصل بهار که به تغییرات جوی شهرت دارد باعث می‌شود در جاده و خصوصا مسیرهای کوهستانی دچار مشکل شوید. به منظور ممانعت از لغزش خودرو در حین رانندگی در جاده‌های پوشیده از برف و افزایش ایمنی خودرو حتما نسبت به همراه آوردن زنجیر چرخ توجه نشان دهید.

سیستم گرمایشی، سیستم روشنایی و برف پاک‌کن خودرو را چک کنید

سالم بودن بخاری‌ها از دیگر مولفه‌های الزامی در هنگام سفر است. تصور کنید اتفاقات غیر مترقبه‌ای چون مسدود شدن جاده‌ها به دلیل بارش سنگین برف و بوران در انتظار شما باشد و لازم باشد ساعات طولانی را در سرما داخل ماشین بگذرانید. در این هنگام ضرورت وجود بخاری و سیستم گرمایشی مشخص می‌شود.

علاوه بر بخاری چراغ‌های جلو و عقب خودرو، چراغ‌های ترمز، راهنما، دنده عقب، فلاشر و مه شکن نیز باید به دقت بررسی شود تا در تاریکی هوا تشخیص مسیر و پیشروی در جاده را تسهیل کند و خطر برخورد با موانع به حداقل برسد. برف پاک کن خودرو نیز باید سالم و بی‌نقص باشد تا دامنه دید مناسبی را در هنگام رانندگی ایجاد کند. ریختن مایع مخصوص پاک کننده شیشه در مخزن شیشه شور علاوه بر مقاومت در برابر انجماد سبب شفافیت و درخشندگی بیشتر شیشه می‌شود تا کیفیت دید راننده افزایش یابد.

چک کردن خودرو قیل از سفرهای نوروزی
چک کردن خودرو قیل از سفرهای نوروزی

از مایع ضد یخ استفاده کنید

یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات بازدید خودرو قبل از سفر نوروزی، بررسی ضدیخ خودرو است. ضد یخ‌هایی که داخل رادیاتورها ریخته می‌شود از خواص ضد جوش و ضد زنگ نیز بهره‌مند بوده و به افزایش طول عمر و دوام قطعات خودرو کمک می‌کند. این ماده را می‌توانید در تمام ایام سال مورد استفاده قرار دهید و پیش از سفر نیز لازم است از وجود مقادیر کافی این مایع در خودرو اطمینان حاصل کنید.

مدارک خودرو را به همراه داشته باشید

مدارک خودرو، کارت ماشین، کارت بیمه و گواهی‌نامه در هنگام سفر باید به همراه شما باشند.

اجزای ایمنی خودرو را چک کنید

عملکرد ایربگ‌ها و کارکرد کمربندهای ایمنی باید پیش از سفر به طور کامل بررسی شود و همچنین به منظور ایمنی کودکان در خودرو، نصب صندلی مخصوص کودک الزامی می‌باشد.

از سیستم صوتی استفاده کنید

پخش موزیک یا دریافت امواج رادیویی علاوه بر سرگرمی سرنشینان در هنگام سفر، سبب هوشیاری راننده و ممانعت از خواب آلودگی می‌شود؛ نتیجتا بهتر است از کارکرد مناسب سیستم صوتی اطمینان حاصل کرده و در طول سفر برای حفظ هوشیاری از آن استفاده کنید.

به توصیه‌های راهنمایی و رانندگی در هنگام سفر توجه کنید

اجتناب از سرعت غیر مجاز، عدم رانندگی در حاشیه خاکی جاده، عدم توقف در کناره بزرگراه‌ها، توجه به تابلوهای راهنما و پرهیز از مصرف داروهای آرامبخش پیش از استارت خودرو از مهم‌ترین توصیه‌های ایمنی است که در هنگام سفر باید مورد توجه قرار گیرند.

سخن پایانی

بازدید خودرو قبل از سفر نوروزی بسیار مهم است چرا که می‌توان به راحتی با یک بررسی ساده، از بروز مشکلات و البته خطرات احتمالی جلوگیری کرد. به شما پیشنهاد می‌کنیم پیش از آغاز سفر، حتما اقدامات لازم برای بازدید خودرو قبل از سفر نوروزی را صورت دهید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا