پیشنهاد سردبیرآموزش

بازیابی رمز کارت سوخت چطور انجام می‌شود؟

دریافت کارت سوخت برای تمامی کسانی که دارای وسیله نقیله هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که به کمک آن می‌توانند از سهمیه بنزین خود استفاده نمایند. اما در این میان گاهی ممکن است که رمز کارت سوخت خود را فراموش کنیم. به این منظور، در این مطلب به بررسی راه‌های بازیابی رمز کارت سوخت پرداخته ایم و راهنمای جامعی را به منظور معرفی راهکارهایی مبنی بر بازیابی رمز کارت سوخت ارائه داده‌ایم. با ما همراه باشید.

بازیابی رمز کارت سوخت

از سال ۹۸ بازگشت کارت سوخت به رانندگان خودرو و موتور سیکلت‌ها قطعی شد و از آن زمان عده‌ای از رانندگان که کارت سوخت ندارند به دریافت کارت سوخت المثنی اقدام نموده‌اند. اما تدابیر اتخاذ شده برای بازیابی رمز کارت سوخت آن عده از رانندگانی که کارت سوخت دارند اما به هر دلیل رمز آن را فراموش کرده‌اند چیست؟ در ادامه این مقاله قصد داریم نحوه بازیابی رمز کارت سوخت را توضیح داده و شما را در این امر راهنمایی کنیم.

شرکت ملی پخش نفت و فرآورده‌های نفتی با انتشار اطلاعیه‌ای مبنی بر بازگشت کارت‌های سوخت و ارائه راهکارهایی برای دریافت کارت المثنی، آن دسته از مالکان وسایل نقلیه‌ای که کارت سوخت ندارند را برای دریافت کارت راهنمایی نموده است. خودروهای صفر کیلومتر نیز دارای کارت سوخت هستند و چنانچه هنوز کارت سوخت وسیله نقلیه در دسترس مالک قرار نگرفته باید در زمان مقرر شده بر مبنای شماره سمت راست تلفن همراه برای ثبت نام کارت اقدام نمایند. کارت‌های سوخت آن دسته از مالکان وسایل نقلیه که در اداره پست باقی مانده است نیز در آینده برای آن‌ها ارسال خواهد شد.

آن دسته از صاحبان وسایل نقلیه که کارت سوخت خود را دریافت کرده اما رمز آن را فراموش کرده‌اند و اکنون برای سوخت گیری در جایگاه سوخت به استفاده از این کارت نیاز دارند، نباید از شیوه‌های ارائه شده برای دریافت کارت سوخت المثنی اقدام به بازیابی این رمز کنند.

سخنگوی شرکت ملی پخش نفت و فرآورده‌های نفتی طی توضیحاتی عنوان نموده است: آن دسته از رانندگان خودرو که کارت سوخت دارند اما رمز کارت خود را فراموش کرده‌اند باید منتظر اطلاع‌رسانی این شرکت باشد و اقدامی انجام ندهند چراکه رمز تمام کارت‌های سوخت بازیابی خواهد شد و پس از الزامی شدن استفاده از کارت سوخت، با مراجعه افراد به جایگاه‌ها و پس از وارد کردن کارت در نازل، پیام انتخاب رمز جدید بر روی نمایشگر به نمایش در می‌آید و آنگاه مالکان خودرو می‌توانند بار دیگر رمز دلخواه خود را برای کارت سوخت انتخاب نمایند.

روش‌های بازیابی رمز کارت سوخت

روش‌های بازیابی رمز کارت سوخت را مطابق روال زیر دنبال می‌کنیم:

کد پیش فرض را برای بازیابی رمز کارت سوخت امتحان کنید

چنانچه رمز پیش فرض کارت خود را تغییر نداده باشید این روش برای بازیابی رمز موثر خواهد بود. به منظور ارتقای سطح امنیت کارت سوخت، ۴ شماره آخر کد ملی مالکین خودروهای نوشماره و صاحبان کارت سوخت المثنی را به عنوان رمز پیش فرض کارت در نظر می‌گیرند؛ لذا چنانچه این رمز را تغییر نداده باشید، می‌توانید ۴ رقم آخر کد ملی خود را به جای رمز وارد کنید و به آسان‌ترین شکل رمز را بازیابی نمایید.

اولین مراجعه به جایگاه سوخت

نخستین انتخاب رمز کارت سوخت چگونه است؟ وقتی برای نخستین بار به منظور سوخت گیری وارد جایگاه سوخت شده و کارت خود را به دستگاه نازل وارد می‌کنید، بر روی صفحه نمایش پیامی ظاهر می‌شود و درخواست انتخاب رمز کارت را از مالک خواهد داشت و آنگاه می‌توانید رمز مورد نظر خود را وارد کرده و تایید نمایید. بنابراین تنها با اولین سوخت گیری در پمپ بنزین می‌توانید رمز دلخواه خود را برای کارت سوختتان انتخاب کنید.

روش های بازیابی رمز کارت سوخت

حضور یافتن در یکی از مناطق شرکت ملی پخش نفت و فرآورده‌های نفتی

راهکار سوم برای بازیابی رمز کارت این است که مالک وسیله نقلیه یا یکی از اعضای درجه یک خانواده به ناحیه خاصی از شرکت ملی نفت مراجعه نمایند و به صورت حضوری برای بازیابی این رمز اقدام کنند. رعایت نکات و به همراه داشتن مدارک زیر جهت مراجعه حضوری الزامی می‌باشد:

  • برای اشخاص حقیقی (مالک وسیله نقلیه) به همراه داشتن یکی از مدارک شناسایی مانند کارت ملی، شناسنامه، گواهی‌نامه یا پاسپورت الزامی است.
  • برای اشخاص حقوقی به همراه داشتن معرفی نامه معین از سازمان ذی‌ربط (ارگانی که وسیله نقلیه در تملک آن قرار دارد) ضرورت خواهد داشت.
  • در دست داشتن مدارک وسیله نقلیه مانند شناسنامه مالکیت خودرو، کارت و سند آن ضروری است.
  • چنانچه بستگان درجه یک مالک وسیله نقلیه برای بازیابی رمز کارت سوخت به شرکت مراجعه کنند باید مدارک شناسایی مالک و مدارک شناسایی خود را به همراه داشته باشند.

نکته: رمز کارت هوشمند سوخت وسایل نقلیه مربوط به ارگان‌های دولتی، موسسات خصوصی و دیگر نهادهای از این دست بر مبنای ۴ شماره سمت راست کد ملی نماینده قانونی این سازمان‌ها انتخاب می‌شود. برای خودروهای نوشماره نهادهای دولتی که مالک حقوقی کد ملی ندارد، سیستم به شکل پیش فرض ۴ عدد را انتخاب نموده و آن را به عنوان رمز برای کارت سوخت تعیین می‌کند. در این صورت نمایندگان قانونی این نوع ارگان‌ها برای حذف رمز مذکور باید با مدارک تعیین شده اقدام نمایند.

فرایند تغییر رمز کارت سوخت

چنانچه کارت سوخت خود را در اختیار داشته و قصد تغییر رمز آن را داشتید مطابق مراحل زیر اقدام نمایید:

  1. به دستگاه کارت خوان مراجعه نموده و کارت را داخل دستگاه قرار دهید.
  2. پیامی مبنی بر “فعال سازی رمز با استفاده از کلید سبز” مشاهده می‌شود و لازم است برای تایید، دکمه سبز رنگ را فشار دهید.
  3. سپس رمز ۴ رقمی دلخواه را در کادر وارد نمایید.
  4. برای تایید مجدد، رمز را یک بار دیگر وارد کنید.
  5. پیام دیگر مبنی بر “رمز با موفقیت فعال گردید لطفا صبر کنید…” بر روی نمایشگر ظاهر می‌شود که به منزله تایید فعال سازی رمز دلخواه شما است؛ آنگاه می‌توانید در صورت لزوم به سوخت گیری بپردازید.

فرایند حذف رمز کارت سوخت

گرچه حذف این رمز به لحاظ امنیتی چندان مناسب نیست اما در صورت دلخواه برای حذف این رمز می‌توانید مطابق مراحل زیر عمل کنید:

  1. به دستگاه کارت خوان مخصوص مراجعه کرده و کارت سوخت خود را در جایگاه کارت قرار دهید.
  2. کلید / را پس از مشاهده پیام “رمز را وارد کنید” فشار دهید.
  3. پیامی مبنی بر عملیات تغییر رمز – رمز را وارد نمایید به نمایش در می‌آید و آنگاه باید رمز خود را وارد کنید.
  4. پیام “آیا می‌خواهید رمز شما حذف گردد” بر روی نمایشگر ظاهر می‌شود که برای تایید آن باید کلید سبز را بفشارید.
  5. در آخر نیز پیامی دیگر با محتوای “رمز با موفقیت حذف گردید لطفا صبر کنید…” بر روی صفحه نمایش پدیدار می‌شود که به معنای حذف موفق رمز کارت است و پس از آن می‌توانید در صورت دلخواه به سوخت گیری بپردازید.
  6. چنانچه از انجام هر یک از مراحل فرایند ذکر شده منصرف شدید یا در انجام آن‌ها خطایی صورت گرفت، کارت را از کارت خوان خارج نموده و بار دیگر مراحل را امتحان کنید.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد، برای بازیابی رمز کارت سوخت شما چند راه پیش رو دارید. برای جلوگیری از فراموشی رمز کارت سوخت، خوب است که رمزی معین و با معنی انتخاب نمایید تا از خاطر نرود و نیازی به تعویض و بازیابی رمز نداشته باشید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا