پیشنهاد سردبیر

پرداخت بدهی طرح ترافیک + جریمه دیرکرد

بدهی طرح ترافیک چیست؟ طرح ترافیک با هدف سامان دادن وضع شلوغ خیابان‌ها در شهر تهران ایجاد شده و تا حد زیادی هم توانسته به بهبود شرایط کمک کند. این طرح هم به کاهش آلودگی شهر می‌انجامد و هم ترافیک‌های آزاردهنده‌ای را که ممکن است شما بارها در آن گیر افتاده باشید، را کم رنگ‌تر می‌کند. همان طور که می‌دانید،‌ با اعمال طرح ترافیک تنها یک سری از خودروها که دارای مجوز باشند، می‌توانند در زمان‌های خاص در مکان‌های محدوده طرح ترافیک تردد کنند. خودروهایی که مجوز لازم برای تردد در این مکان‌ها را نداشته باشند،‌ طبق مقررات راهنمایی و رانندگی،‌ جریمه خواهند شد. اگر شما با ورود بدون مجوز به محدوده طرح ترافیک جریمه شوید و فراموش کنید که آن را پرداخت نمایید، این جریمه در حساب شما جمع شده و به عنوان بدهی طرح ترافیک در نظر گرفته می شود.

البته در صورتی که حساب شهروندی شما شارژ باشد، در صورت جریمه شدن،‌ مبلغ جریمه به صورت آنلاین از حساب شما کسر می‌شود و دیگر بدهی طرح ترافیک شامل شما نمی شود. اما اگر حساب‌تان شارژ نبوده و به صورت غیر مجاز وارد محدوده طرح ترافیک شوید، علاوه بر مبلغ جریمه مشخص این تخلف، یک مبلغ اضافه هم برای شما در نظر گرفته می‌شود. این جریمه با عنوان جریمه بدهی عوارض ثبت می‌شود که در صورت اطلاع نداشتن از این شرایط، ممکن است پس از مدتی با انبوهی از جریمه‌ها رو به رو شوید. در ادامه قصد داریم به طور کامل در مورد جریمه بدهی عوارض و روش‌های پرداخت بدهی طرح ترافیک توضیح دهیم؛ تا شما کاربران گرامی با آگاهی کامل از این شرایط، با جریمه‌های اضافی موجه نشوید.

میزان بدهی طرح ترافیک

در ابتدا باید توجه داشته باشیم که جریمه طرح ترافیک برای افراد و خودروهای مختلف متفاوت است. این مقدار جریمه به عواملی مانند معاینه فنی خودرو و نوع سهمیه افراد بستگی‌ دارد. اما جریمه بدهی طرح ترافیک برای همه این خودروها مقداری ثابت است. همان طور که در بخش قبل هم اشاره کردیم،‌ این جریمه در صورت ورود غیر مجاز به طرح ترافیک در صورتی که حساب شهروندی شما شارژ نباشد،‌ اعمال خواهد شد. میزان بدهی طرح ترافیک برای هر بار ورود غیر مجاز مبلغ ۲۰ هزار تومان است که به جریمه اصلی طرح ترافیک اضافه می‌شود. پس برای جلوگیری از اعمال جریمه بدهی طرح ترافیک، در ابتدا باید سعی کنید که برای ورود به محدوده این طرح، مجوزهای لازم را به دست بیاورید. اما در مرحله بعدی، باید سعی کنید همیشه حساب شهروندی‌تان شارژ باشد تا در صورتی که به صورت اضطراری یا ناگهانی به این طرح ورود کردید، مشمول جریمه بدهی طرح ترافیک نشوید.

بدهی طرح ترافیک

استعلام بدهی طرح ترافیک

بسیاری از رانندگان و کاربران شاید اصلا متوجه جریمه شدن ماشین‌شان نباشند، اما در واقع به دلیل ورود غیر مجاز به محدوده طرح ترافیک، جریمه‌ برای آن‌ها ثبت شده است. برای این که بدانید آیا مشمول جریمه بدهی طرح ترافیک هستید یا خیر، باید نسبت به استعلام این بدهی اقدام نمایید. برای این کار راه‌های گوناگونی وجود دارد که اکنون دو مورد از مهم‌ترین آن‌ها که البته بیش‌تر هم توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند را بیان خواهیم کرد:

  1. یک روش مناسب و راحت، استفاده از سامانه تهران من برای گرفتن استعلام بدهی طرح ترافیک است. برای این کار کافی است به سامانه تهران من به نشانی my.tehran.ir مراجعه کرده و از قسمت مربوط به جریمه‌ها، از میزان جریمه بدهی طراح ترافیک خود آگاه شوید. البته در این قسمت همه جریمه‌های شما قابل مشاهده هستند که جریمه‌های مربوط به طرح ترافیک و عوارض طرح ترافیک را هم شامل می شوند.
  2. روش دیگر برای آگاهی از جریمه بدهی طرح ترافیک، مراجعه حضوری به یکی از شعب پلیس ۱۰+ است. با مراجعه به این مراکز، می‌توانید استعلام همه جریمه‌های خود از جمله جریمه بدهی طرح ترافیک را مشاهده نموده و در صورت جریمه شدن، نسبت به پرداخت آن‌اقدام نمایید.

از دست ندهید: پرداخت قبض جریمه

اعتراض به بدهی طرح ترافیک

با توجه به این که بدهی طرح ترافیک یک جریمه وابسته به جریمه طرح ترافیک است، در صورتی که احساس می‌کنید این جریمه اشتباه برای شما ثبت شده است، باید نسبت به جریمه طرح ترافیک اعتراض کنید. زیرا همان طور که گفتیم، جریمه بدهی طرح ترافیک، در صورت جریمه شدن شما در طرح ترافیک و شارژ نبودن حساب‌شهروندی شما اعمال می شود. برای اعتراض به جریمه طرح ترافیک، هم می‌توانید این کار را از طریق سامانه تهران من انجام دهید و هم از طریق مراجعه حضوری به یکی از شعب پلیس ۱۰+ اعتراض‌تان را ثبت نمایید. در روش حضوری که شرایط کاملا واضح است و باید مدارک‌تان را ارائه داده و اعتراض خود را نسبت به جریمه مورد نظر اعلام کنید. اما رای اعتراض از طریق سامانه تهران من،‌ باید وارد بخش پشتیبانی شده و با مشخص کردن جریمه و زمان آن، اعتراض خود را ثبت نمایید.

پیشنهاد مطالعه: خلافی موتور سیکلت آنلاین

چگونه بدهی طرح ترافیک را پرداخت کنیم؟

در صورتی که جریمه بدهی طرح ترافیک شامل شما شده است، باید هر چه زودتر نسبت به پرداخت آن‌ها اقدام کنید؛ چرا که این‌بدهی‌ها روی هم انباشته شده و در حساب شما خواهند ماند و اگر قصد فروش وسیله نقلیه خود را داشته باشید، باید یک جا همه جریمه آن را تسویه کنید. به همین دلیل تسویه جریمه در اسرع وقت باعث می‌شود که از اعمال فشار مالی به شما در یک زمان خاص جلوگیری شود؛ کما این که، ممکن است جریمه‌های شما با دیر کرد همراه شده و مبلغ آن‌ها افزایش پیدا کند. راه‌هایی گوناگونی برای پرداخت بدهی طرح ترافیک وجود دارد که می‌توانید از طریق آن ها، به راحتی این کار را انجام دهید.

یکی از راحت‌ترین روش‌ها مراجعه به سامانه «تهران من» است. شما با استفاده از این سامانه به راحتی می‌توانید از مبلغ جریمه مربوط به طرح ترافیک و عوارض آن، آگاهی پیدا کرده و آن را پرداخت کنید. البته سامانه‌های اینترنی زیادی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید کار پرداخت جریمه را انجام دهید، اما سمانه تهران من،‌ هم از اعتبار خوبی در این زمینه برخوردار است و هم خدمات مناسب و فراوانب عرضه می‌کند. در روش دیگر برای پرداخت جریمه هم، مراجعه حضوری به مراکز پلیس راهور و یا پلیس ۱۰+ است. در صورتی که اینترنت در دسترس‌تان نباشد یا ابزار مناسب برای این کار را نداشته باشید، می‌توانید به صورت حضوری این جریمه را پرداخت نمایید.

همین طور بخوانید: معرفی بهترین اپلیکیشن خرید طرح ترافیک

سوالات متداول در مورد پرداخت بدهی طرح ترافیک

  • بدهی طرح ترافیک یا بدهی عوارض طرح ترافیک چیست؟

در صورتی که بدون داشتن مجوزهای لازم، وارد محدوده طرح ترافیک شوید، مشمول جریمه طرح ترافیک خواهید شد. اما اگر حساب شهروندی شما در سامانه «تهران من» شارژ نباشد تا مبلغ جریمه به طور خودکار از آن کسر شود، مشمول یک جریمه دیگر هم خواهید شد. این جریمه به عنوان جریمه بدهی طرح ترافیک مطرح می‌شود.

  • چه مبلغی به عنوان جریمه بدهی طرح ترافیک در نظر گرفته شده است؟

خود جریمه طرح ترافیک با توجه به تاثیر چندین عامل مختلف بر آن، برای هر خودرو متغییر است، اما جریمه بدهی طرح ترافیک برای هر مرتبه برابر با ۲۰ هزار تومن است که به جریمه اصلی اضافه خواهد شد.

  • چگونه از جریمه بدهی طرح ترافیک خود اطلاع پیدا کنیم؟

برای اطلاع از جریمه بدهی طرح ترافیک و سایر بدهی‌ها، دو راه اصلی وجود دارد. یکی مراجعه به شعب پلیس ۱۰+ و دیگری مراجعه به سامانه تهران من است.

  • آیا امکان اعتراض به جریمه بدهی طرح ترافیک وجود دارد؟

با توجه به این که جریمه بدهی طرح ترافیک یک جریمه وابسته به جریمه ورود غیر مجاز به طرح ترافیک است،‌ برای حذف این جریمه، باید نسبت به جریمه اصلی که همان جریمه مربوط به ورود بدون مجوز به محدوده طرح ترافیک است، اعتراض نمود.

همین طور بخوانید: وظایف راننده در صورت تصادف با عابر پیاده

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا