عمومی

بررسی اجزای پمپ کارواش

پمپ کارواش دستگاهی کاربردی است که برای بالا بردن فشار آب استفاده زیادی دارد. تمیز بودن سطوح و زدودن آلودگی از آنها در بهداشت و سلامت محیط نقش مهمی دارد. با وجود گسترده شدن سطوح نیاز به وجود ابزارهایی برای شستن آنها در سطح وسیع و به صورت سریع‌تر از حالت عادی بود. بدین ترتیب پمپ کارواش اختراع شد و کار شستشوی سطوح گوناگون را برای انسان راحت کرد. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی اجزای پمپ کارواش و عملکرد این محصول بپردازیم.

اجزای پمپ کارواش

اجزای پمپ کارواش

پمپ کارواش چیست؟

پمپ کارواش وسیله‌ای است که برای شستن سطوح از آن استفاده می‌شود. این محصول انواع و ابعاد مختلفی دارد. از جمله پرکاربردترین آنها می‌توان به پمپ کارواش اینترپمپ و پمپ کارواش برتولینی اشاره کرد. طراحی پمپ‌ها به گونه‌ای است که هم از گاز می‌توانند استفاده کنند و هم از جریان برق که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد. از این وسیله در زدودن چربی، رسوب، رنگ بری، شستن اتومبیل، راهرو و پله‌های ساختمان و … استفاده می‌شود. با این وسیله می‌توان سرعت شستشو را افزایش داد و از میزان مصرف آب نیز کاست.

اجزای پمپ کارواش

پمپ کارواش دستگاهی است که از اجزای مختلفی تشکیل شده است. در ادامه به معرفی اجزای پمپ کارواش، ویژگی‌های هر یک و نقشی که در عملکرد این دستگاه دارند، می‌پردازیم.

اجزای پمپ کارواش  فیلتر آب ورودی

با توجه به اینکه ممکن است آب ورودی به سیستم دارای ناخالصی باشد، توسط فیلتر تصفیه می‌گردد. در غیر این صورت ناخالصی آب ممکن است به پمپ آسیب وارد کند.

اجزای پمپ کارواش – موتور

موتور یکی از اجزای پمپ کارواش است که نقش اصلی را در این وسیله ایفا می‌کند. برای شستن دستگاه‌ها، خودروها و ابزارهای بزرگ نیاز به داشتن پمپ کارواشی با موتور قوی است که جوابگوی قدرت لازم برای شستن این گونه ابزارها باشد. سانتی متر مکعب و اندازه مخزن کمپرسور مبنایی برای تقسیم بندی موتورها است. قدرت موتور نیز بر حسب وات سنجیده می‌شود. موتور یکی از اجزای پمپ کارواش است که قدرت و اندازه آن ارتباط مستقیم با قیمت پمپ کارواش دارد.

پمپ کارواش‌ها در دو نوع صنعتی و خانگی تولید شده‌اند که عمده تفاوت آنها در موتورشان است. طراحی موتور پمپ‌های صنعتی به منظور استفاده در مقیاس وسیع و مدت زمان طولانی انجام شده است، در حالی که طراحی موتور پمپ خانگی از نوع کلکتوری است. نوع صنعتی موتور از کیفیت و دوام بیشتری برخوردار است.

اجزای پمپ کارواش – شیلنگ

یکی دیگر از اجزای پمپ کارواش، شیلنگ است. این وسیله میزان آبدهی پمپ و بازده آن را تعیین می‌کند. قطر شیلنگ با میزان آبی که در مدت معین از پمپ خارج می‌شود در ارتباط است و بسته به کاربردهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد. معمولا در تهیه پمپ کارواش از شیلنگ‌های با قطر ۴/۱ اینچ و دو لایه استفاده می‌شود. شیلنگ‌های دو لایه استحکام بیشتری دارند و می‌توانند آب را با فشار بیشتری عبور دهند. شیلنگ‌ها با توجه به جنس، میزان انعطاف پذیری، استحکام و وزن آنها قیمت گذاری می‌شوند که قیمت آنها به عنوان یکی از اجزای پمپ کارواش بر قیمت کلی پمپ تأثیر می‌گذارد.

شیلنگ پمپ کارواش باید دارای ویژگی خاصی باشد، چرا که در این دستگاه آب با فشار و سرعت زیاد در حال عبور است و کیفیت ضعیف آن می‌تواند موجب ایجاد خسارت و مشکل در اجرای صحیح کار شود. معمولا شیلنگ پمپ کارواش را از جنس‌های فولادی و پلاستیکی می‌سازند که نوع فولادی آن مقاوم‌تر از پلاستیکی است. البته شیلنگ پلاستیکی انعطاف بیشتری دارد و در کاربردهایی که به انعطاف بیشتر از مقاومت نیاز است، این شیلنگ ارجح است.

شیلنگ‌هایی که به عنوان یکی از اجزای پمپ کارواش استفاده می‌شوند با شیلنگ‌های معمولی تفاوت دارند؛ چرا که این شیلنگ‌ها به دلیل فشار بالای آب داخل پمپ کارواش می‌بایست مقاومت بیشتری داشته باشند. همچنین آنها باید تحمل وزن‌های سنگینی که ممکن است در محیط‌های صنعتی از روی آنها رد شوند را داشته باشند.

اجزای پمپ کارواش  تفنگی و لنس

آبی که از شیلنگ به تفنگی منتقل شده با فشار تفنگی امکان پاشش می‌یابد. لنس قرار داده شده روی تفنگی نیز به منظور دسترسی راحت به فضاهایی است که ممکن است دسترسی به آنها دشوار باشد.

اجزای پمپ کارواش – نازل

یکی از اجزای پمپ کارواش که در تعیین نوع پاشیدن آب و میزان فشار خروجی نقش دارد، نازل است. نازل همان سر شیلنگ یا افشانک است که جریان سیال عبوری از یک لوله را کنترل می‌کند. نازل‌ها لوله‌هایی هستند که مقاطع متفاوت دارند و برای کنترل دبی، سرعت و جهت پاشیدن سیال استفاده می‌شوند. با توجه به نیاز هر سطح نازل‌های مختلفی در بازار وجود دارند.

معرفی پمپ کارواش برتولینی

گفتیم که پمپ‌های کارواش انواع مختلفی دارند. یکی از پرکاربردترین این پمپ‌ها، پمپ کارواش برتولینی است. این پمپ از قدرت خوبی برخوردار است و ساخت کشور ایتالیا است. از جمله اجزای اصلی این پمپ سرسیلندر آن است. می‌توان گفت سرسیلندر برتولینی اصلی‌ترین قسمت سازنده این پمپ کارواش است. این سرسیلندر از جنس آلیاژ برنج ساخته شده است. به مرور و بعد از چندین بار استفاده، نیاز است تا سرسیلندر برتولینی تعویض شود.

سرسیلندر برتولینی

اجزای پمپ کارواش – پمپ کارواش سرسیلندر برتولینی

سیستم مه پاش

سیستم مه پاش همانطور که از اسم آن نیز مشخص است، برای ایجاد مه یا بخار آب در فضا به کار می‌رود. این دستگاه برای ایجاد و ثابت نگه داشتن رطوبت در فضای مرغداری‌ها، گلخانه‌ها و سالن‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم‌های مه پاش هم در فضاهای باز و هم در فضاهای بسته می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. در فضاهای باز معمولا برای خنک کردن فضا از آنها استفاده می‌شود.

سیستم‌های مه پاش از پمپ فشار قوی و چند نازل مه پاش تشکیل شده‌اند که آب را به ذراتی بسیار کوچک و با قطر کمتر از تار موی انسان تبدیل می‌کنند. آب از دهانه نازل‌های مه پاش خارج می‌شود و در فضا انتشار می‌یابد.

جنس‌های متفاوتی از نازل وجود دارد که می‌توانند روی این سیستم‌ها مورد استفاده قرار گیرند. از جمله آنها می‌توان به نازل برنجی، استیل و پلاستیکی اشاره کرد. یکی از انواع آنها که استفاده زیادی دارد، نازل مه پاش برتو است. این نازل از جنس استیل بوده و در برابر زنگ زدگی مقاوم است. قابلیت نصب و راه‌اندازی آسانی دارد و در سیستم‌های مه پاشی نازلی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا