رپرتاژ

راهی که می توانید بهترین بیمه موتور را سریعا خریداری کنید

بیمه موتور یکی از بیمه نامه‌های مجموعه بیمه وسایل موتوری قرار می‌گیرد. در حقیقت بیمه موتور همان بیمه شخص ثالث است که با این نام شناخته می‌شود. در این بیمه نامه که قراردادی بین بیمه‌گر و بیمه‌گزار است مفاد و قانونی وجود دارد که بیمه‌گر با دریافت حق بیمه در برابر خسارت‌های مالی و جانی رخ داده در حادثه تعهد به جبران خسارت می‌کند. در حقیقت شرکت بیمه متعهد می‌شود که در قبال دریافت حق بیمه تمام هزینه‌های خسارت را تا سقف تعهدات خود جبران کند. بیمه شخص ثالث به جبران خسارت‌های اشخاص ثالث می‌پردازد و در بیمه نامه موتور تعهدات با توجه به انتخاب بیمه‌گزار انجام می‌شود. همچنین خسارت‌های جانی وارد شده به راننده موتور با توجه به شرایط بیمه نامه جبران خسارت خواهد شد. در این مطلب سعی داریم درباره بیمه موتورسیکلت و شرایط بیمه موتور اقساطی توضیحاتی را ارائه کنیم با ما تا انتهای متن همراه باشید.

بیمه شخص ثالث موتور

بیمه‌گر‌ها با توجه به نوع موتور و تعداد سیلندر‌ها دو نوع بیمه نامه را برای موتور صادر می‌کنند. بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث جزو بیمه نامه‌های موتور است.

بیمه موتور مانند بیمه شخص ثالث خودرو یک بیمه نامه اجباری است و در صورت عدم تهیه این بیمه نامه با جریمه و توقیف موتور سیکلت مواجه خواهید شد. در بیمه نامه موتور مانند بیمه خودرو، خسارت‌های جانی و مالی به افراد ثالث پرداخت می‌شود. اما با این شرایط بازهم استقبال از این بیمه نامه کم است و برای حل این موضوع شرکت‌های بیمه‌ای شرایط بیمه موتور اقساطی را فراهم کرده‌اند تا همه دارندگان موتور سیکلت بتوانند این بیمه نامه را خریداری کنند.

با توجه به آمارهای منتشر شده ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های موجود در کشور بیمه ثالث موتور را خریداری نکرده‌اند. عدم خرید بیمه موتور باعث می‌شود که در صورت بروز حادثه جبران میلیون‌ها خسارت بر عهده موتورسوار باشد. علت اصلی عدم خریداری بیمه نامه موتور را می‌توان عدم آشنایی موتورسوارها از مزیت‌های بیمه نامه دانست. اگر فرهنگسازی بیشتری برای خرید بیمه ثالث موتور انجام شود به طور حتم تهدیدات مالی کمتری برای آن‌ها ایجاد خواهد شد.

بیمه موتورسیکلت بدون گواهینامه

طبق قوانین بیمه موتورسیکلت، اگر راکب موتورسیکلت مقصر در تصادف فاقد گواهی نامه باشد، بیمه گر خسارت زیاندیده را بدون قید و شرط پرداخت می کند ولی استرداد مبلغ خسارت به بیمه گر توسط راکب مقصر الزامی است و در شرایطی که تصادف یا حادثه منجر به خسارت جانی و پرداخت دیه گردد، پرداخت دیده از طرف بیمه‌گر غیرممکن است زیرا برحسب ماده ۳ قانون  ، شرایط پرداخت دیه به راننده مقصر، داشتن گواهینامه متناسب با وسیله نقلیه است.

 پوشش‌های بیمه ثالث موتور سیکلت در این بیمه نامه به ۳ دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • جبران خسارت‌های مالی
  • جبران خسارت‌های مالی مانند: آسیب، شکستگی، نقص عضو و ازکارافتادگی (جزئی یا کلیو موقت یا دائم)
  • جبران خسارت جانی راننده موتور سیکلت مقصر تصادف

به طور کلی حوادث تحت پوشش بیمه شخص موتور سیکلت به شرح زیر است.

  • برخورد و تصادف با هر گونه جسم ثابت یا متحرک
  • خسارت وارده از محموله یا بار موتور سیکلت به اشخاص ثالث
  • دیه فوت یا نقص عضو
  • هزینه درمان شخص ثالث در صورت بروز مصدومیت به علت تصادف با موتور سیکلت
  • هر گونه خسارت مالی وارد شده به شخص ثالث
بیمه موتور خسارات جانی وارد به راکب را پوشش می دهد
بیمه موتور خسارات جانی وارد به راکب را پوشش می دهد

استثنائات پوشش های بیمه ثالث موتور

هر بیمه نامه‌ای میزان ریسک مشخصی دارد و شرکت‌های بیمه مجوز تحت پوشش قرار دادن این خطرات را ندارند. علت آن هم این است که بیمه مرکزی به دلیل ریسک بالای این خطرات، اجازه صدور بیمه نامه را نمی‌دهد. در بیمه شخص ثالث موتور موارد استثنا به شرح زیر است:

  • خسارات ناشی از محکومیت جزائی و پرداخت جرائم
  • خسارت‌های وارد شده به محموله و تجهیزات وسیله نقلیه راننده مقصر
  • جبران خسارت‌های وارد شده به وسیله نقلیه راننده مقصر
  • هزینه‌های مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از تشعشعات اتمی‌و رادیواکتیو

قیمت بیمه موتور در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

قیمت بیمه موتور به دیه اعلام شده در ابتدای هر سال بستگی دارد. البته که عوامل دیگری هم در محاسبه بیمه نامه دخیل است اما مهم‌ترین عامل تعیین کننده به طور حتم مبلغ دیه است. دیه در ابتدای هر سال توسط قوه قضاییه اعلام می‌شود و شرکت‌های بیمه‌ای موظف هستند مطابق با این مبلغ میزان سقف تعهدات خود را مشخص کنند. همچنین برای محاسبه قیمت بیمه نامه موتور،نرخ پایه با توجه به قدرت یا تعداد سیلندر موتورمحاسبه خواهد شد. بیمه مرکزی با توجه به این موضوع موتورسیکلت‌ها را به چهار دسته تقسیم می‌کند که عبارتند از:

  • موتور سیکلت گازی
  • موتور سیکلت دنده‌ای یک سیلندر
  • موتور سیکلت دو سیلندر و بالاتر
  • موتور سیکلت دارای سه چرخ و سایدکار

 قیمت بیمه نامه موتور هم با توجه به نرخ بیمه در سال ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

  • گازی ۵۸۲۰۰۰تومان
  • دنده‌ای یک سیلندر۷۱۱۰۰۰تومان
  • دنده‌ای دو سیلندر به بالا ۷۸۱۰۰۰تومان
  • دنده‌ای سه چرخ و سایدکار۸۴۰۰۰۰ تومان

بنابراین قیمت بیمه موتور در سال ۱۴۰۱ با توجه به دسته بندی‌های گفته شده مشخص خواهد شد. همچنین میزان نرخ پوشش مالی که بیمه‌گزار برای بیمه نامه مشخص می‌کند،می‌تواند بر قیمت بیمه موتور تاثیر مستقیم داشته باشد. حداقل خرید پوشش مالی ۲۰ میلیون تومان و حداکثر آن ۴۰۰ میلیون تومان است که با توجه به الویت و انتخاب بیمه‌گزار، قیمت و نرخ بیمه متفاوت خواهد بود.

از دیگر عوامل تاثیر گزار بر قیمت بیمه ثالث می‌توان به تخفیف عدم خسارت بیمه نامه اشاره کرد. تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث از ۵ درصد تا ۷۰ درصد خواهد بود. بدین صورت که در تخفیف سال اول ۵ درصد و بعد از آن تا ۱۴ سال می‌توان سقف تخفیفات را تا ۷۰ درصد افزایش داد.

جریمه دیرکرد مدت بیمه نامه از دیگر موارد مهم و تاثیر گزار بر قیمت بیمه نامه موتور خواهد بود. در صورت فراموشی تمدید بیمه ثالث با جریمه دیرکرد روبه رو خواهید شد که این موضوع باعث افزایش قیمت بیمه نامه می‌شود.

داشتن بیمه موتور برای همه راکبان الزامی است
داشتن بیمه موتور برای همه راکبان الزامی است

 بیمه موتور اقساطی

 برای خرید بیمه موتور اقساطی می‌توانید از شرایط ویژه خرید قسطی بیمه ثالث سامانه بیمه دات کام استفاده کنید. کارگزاری آنلاین بیمه دات کام یک سامانه استعلام، مقایسه و خرید انواع بیمه است که به راحتی می‌توان وارد صفحه اصلی این وب سایت شد و با دریافت اطلاعات و راهنمایی‌های رایگان از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شد. همچنین این سامانه تمام مجوز‌ها و مدارک مورد نیاز برای فعالیت در صنعت بیمه را از بیمه مرکزی دریافت کرده است. با دریافت اطلاعات بیمه‌ایمی‌توان در کوتاه‌ترین زمان ارزان‌ترین و مناسب‌ترین بیمه موتور را از bimeh.com خریداری کنید. همچنین شرایط خرید بیمه موتور اقساطی فراهم شده اما برخی از شرکت‌های بیمه‌ای با توجه به سیاست‌های درون سازمانی خود یکسری محدویت‌هایی دارند که تنها برخی از بیمه‌گر‌ها تمایل به ارائه بیمه موتور اقساطی خواهند داشت.

مدارک لازم برای خرید بیمه موتور سیکلت چیست ؟

برای خرید بیمه شخص ثالث موتور به بیمه نامه قبلی و کارت مورد نیاز است. در صورتی که فاقد صدور کارت موتور سیکلت باشید می‌توان با استفاده از فاکتور فروش ممهور شده، بیمه ‌موتور را از صفحه مقایسه و استعلام نرخ بیمه شخص ثالث موتورسیکلت خریداری کرد.

مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث موتور

همانطور که اشاره شد در بیمه موتور خسارت‌های مالی و جانی تحت پوشش بیمه نامه خواهد بود. همچنین برای جبران خسارت‌های ایجاد شده باید یکسری مدارک را به کارشناس بیمه تحویل داد تا روند صدور حواله خسارت انجام شود. در ابتدا باید حداکثر به مدت ۵ روز کاری اعلام خسارت کرد و با مراجعه به مراکز پرداخت خسارت تشکیل پرونده داد. مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت بیمه موتور سیکلت عبارتند از:

  • اصل و کپی بیمه موتور معتبر راننده مقصر و فرد زیان دیده
  • اصل و کپی گواهینامه راننده مقصر و فرد زیان دیده
  • اصل و تصویر کارت شناسایی و شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه مقصر و زیان دیده
  • اصل و تصویر کارت ملی مقصر و زیان دیده
  • اصل فاکتور رسمی‌‌لوازم با تایید کارشناس بیمه

کارشناس بیمه پس از ارزیابی خسارت و بررسی‌های لازم، حواله را به فرد زیان دیده تحویل می‌دهد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا