آموزشپیشنهاد سردبیر

پوشش‌های بیمه موتورسیکلت

موتورسیکلت‌ها از وسایل نقلیه بسیار رایج به خصوص در کشور ما هستند که هم کار با آن‌ها ساد بوده و هم به وسیله آن‌ها سریع‌تر می‌توان مسیرهای شلوغ را طی نمود. اما نکته بسیار مهم در مورد این وسایل نقلیه، بیمه موتورسیکلت می‌باشد. از آن جایی که در موارد متعدد رانندگان موتور سیکلت اقدام به رانندگی با سرعت‌های بالا می‌کنند، امکان تصادف کردن آن‌ها مخصوصا در شهرهای شلوغ بسیار بالا است. در طی این تصادفات، علاوه بر این که خود راننده و موتورسیکلتش آسیب می‌بینند، این امکان وجود دارد که به سایر وسایل نقلیه موتوری یا اتوموبیل‌های دیگر هم آسیب وارد شود. در این موارد اگر فرد موتور سوار مقصر شناخته شود، باید نسبت به پرداخت همه این خسارت‌ها اقدام نماید که در بسیاری از مواقع می‌تواند خیلی سنگین باشد. اما چاره کار در خرید و استفاده از بیمه موتورسیکلت می‌باشد. این گونه می‌توان با خیالی راحت‌تر اقدام به موتور سواری در سطح جاده‌ها و خیابان‌ها نمود.

انواع بیمه‌های موتور سیکلت کدام‌اند؟

موتورسیکلت‌ها هم مانند خودروها دارای دو نوع بیمه اصلی هستند که شامل بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه می‌شود. در اتوموبیل‌ها بیمه شخص ثالث خسارات جانی و مالی ناشی از تصادف به اشخاص ثالث و هم چنین خسارات جانی شامل جراحت یا فوت خود راننده را عهده‌دار می‌شود. بیمه بدنه هم خسارات وارده به خودرو فرد را جبران می‌نماید، حال چه این فرد مقصر باشد و چه در تصادف زیان دیده باشد. داشتن بیمه موتور نیز مانند گواهینامه موتورسیکلت و گواهینامه موتورسیکلت بانوان،ضروری است. اکنون به شرایط هر دو نوع بیمه موتورسیکلت می‌پردازیم تا متوجه پوشش‌های این بیمه‌ها و میزان آن‌ها بشوید.

بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

این نوع بیمه موتورسیکلت هم کاملا مشابه با بیمه اتوموبیل‌ها است. یعنی شرکت بیمه خسارت‌های وارده به اشخاص ثالث در حادثه را چه جانتی و چه مالی در حد تعهدات خود تقبل می‌کند. بیمه شخص ثالث موتورسیکلت هم چنین خسارت‌های ناشی از تصادف به راننده مقصر را هم پوشش می‌دهد. از آن جایی که خسارات قرار گرفته در پوشش‌های بیمه شخص ثالث گاه می‌توانند بسیار سنگین باشند، این بیمه برای موتورسیکلت‌ها اجباری است. بنابراین، در صورتی که افراد برای موتورسیکلت خود بیمه شخص ثالث تهیه نکنند، با جریمه مواجه خواهند شد. در نتیجه، در دفعات بعد که برای خریداری این بیمه به شرکت بیمه کننده مراجعه می‌شود، باید هزینه روزهایی که مهلت بیمه شخص ثالث موتورسیکلت به پایان رسیده است هم پرداخت گردد. در غیر این صورت، امکان بیمه مجدد وجود نخواهد داشت. البته مانند خودروها، امکان بخشش جریمه بیمه شخص ثالث در برخی مواقع با توجه به تصمیم بیمه مرکزی یا شرکت بیمه مربوطه وجود دارد.

همین طور بخوانید: معاینه فنی موتورسیکلت

به علاوه همراه نداشتن بیمه شخص ثالث موتورسیکلت، باعث می شود که راکب مشمول طرح موتوریار شده و نیاز باشد ساعاتی را به انجام این جریمه عملی بپردازد.

بیمه موتورسیکلت

بیمه بدنه موتورسیکلت

بیمه بدنه موتورسیکلت هم تا حدی شبیه به بیمه بدنه خودروها است، اما مانند آن‌ها کامل نیست و برخی پوشش‌ها را ندارد. به طور کلی، بیمه بدنه موتورسیکلت دو نوع پوشش مهم دارد. یکی شامل خسارات ناشی از برخورد هر گونه جسم ثابت و متحرک به موتور می‌شود. دیگری پرداخت خسارات ناشی از صاعقه، آتش سوزی و انفجار موتورسیکلت است. برای مثال، دزدیدن خودرو در پوشش‌های بیمه بدنه اتوموبیل قرار می‌گرفت، اما در پوشش‌های این بیمه موتورسیکلت قرار ندارد. این مورد هم به این دلیل است که به دلیل حجم کم موتورسیکلت و راحت بودن سرقت آن، موارد ربوده شدن موتورسیکلت بسیار بالا است. به همین دلیل، این مورد در پوشش‌های بیمه بدنه قرار نگرفته است. از طرف دیگر، قیمت موتور سیکلت مانند خودروها بالا نیست و به طور معمول در تصادفات هزینه زیادی هم بر نمی‌دارد. همه این موارد باعث می‌شود که استقبال کم‌تری نسبت به بیمه بدنه وجود داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: نمونه سوالات آیین نامه موتورسیکلت

نرخ بیمه موتورسیکلت چه قدر است؟

همان طور که گفتیم، دو نوع بیمه مهم برای موتورسیکلت وجود دارد که یکی بیمه شخص ثالث و دیگری بیمه بدنه می‌باشد. بیمه شخص ثالث اجباری است و حتما باید توسط شرکت‌های بیمه خریداری شود. نرخ بیمه شخص ثالث با بیمه بدنه موتورسیکلت متفاوت است و هر کدام با روشی مجزا محاسبه می‌شوند. در ادامه به روش‌های تعیین نرخ بیمه موتورسیکلت در هر کدام از انواع بیمه می‌پردازیم.

بیمه موتورسیکلت

نرخ بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

این نرخ برای موتورسیکلت‌های گوناگون متفاوت بوده وبرای همه آن‌ها یکسان نیست. دلیل آن هم این است که عوامل متعددی در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث موتورسیکلت دخیل هستند. از جمله مهم‌ترین این عوامل می‌توان به سال ساخت وسیله نقلیه موتوری، تعداد سیلندرها، تعداد چرخ و نوع ساختار موتورسیکلت اشاره نمود. سال ساخت موتورسیکلت که معلوم است و باید آن را اعلام نمود. از آن جایی که موتورهای جدیدتر ریسک کم‌تری دارند، نرخ بیمه آن‌ها هم کم‌تر است. مورد بعدی در تعیین نرخ بیمه موتورسیکلت، تعداد سیلندرهای ان است. موتورها از این لحاظ به دو گروه تک سیلندر و دو سیلندر به بالا تقسیم می‌شوند. افزایش تعداد سیلندر باعث افزایش نرخ بیمه شخص ثالث می‌شود. موتورها از نظر تعداد چرخ هم به دو دسته دو و سه چرخ تقسیم می‌شوند که هزینه بیمه موتور سه چرخ بیش‌تر است. از نظر ساختار هم موتورسیکلت‌ها به دنده‌ای و برقی تقسیم می‌شوند که قدرت بیش‌تر، نرخ بیمه بیش‌تر را به همراه خواهد داشت.

همین طور بخوانید: استعلام خلافی خودرو از طریق vin

نرخ بیمه موتور

نرخ بیمه بدنه موتورسیکلت

نرخ این نوع بیمه هم مانند خودرو به قیمت موتور سیکلت وابسته است. هر چه قیمت خودرو شما بیش‌تر باشد، حق بیمه بدنه آن هم بالاتر خواهد بود. از طرف دیگر، در هنگام بروز حادثه هم خدمات بهتری به مالک موتورسیکلت ارائه خواهد شد.

بهترین شرکت‌های بیمه کننده موتورسیکلت

بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای که نسبت به فروش بیمه خودرو اقدام می‌کنند، کار بیمه موتورسیکلت را هم انجام می‌دهند. بنابراین، تنوع زیادی در این شرکت‌ها وجود دارد و فرد بیمه گذار می‌تواند شرکتی را برای بیمه کردن موتورسیکلت خود انتخاب کند، که بهترین خدمات را به او ارائه دهد. بنابراین، قبل از خریداری بیمه موتورسیکلت باید تحقیقاتی در مورد شرکت‌های مختلف داشته باشید. این کار می‌تواند از طریق افراد با تجربه در این حوزه یا کسانی که از خدمات شرکت‌های بیمه‌ای استفاده کرده‌اند، انجام پذیرد. به طور معمول، نرخ بیمه شخص ثالث در همه شرکت‌های بیمه کننده یکسان است. در نتیجه، شرکت‌ها از این نظر تفاوتی با هم ندارند. اما برخی موارد دیگر هم چون پشتیبانی بیمه در هنگام بروز حادثه و ارائه خدمات است که شرکت‌های بیمه‌ای را از هم متمایز می‌کند. از جمله شرکت‌های بیمه‌ای که کار انجام بیمه موتورسیکلت را برعهده دارند می‌توان به شرکت‌های آسیا، دانا، پاسارگاد، پارسیان و رازی اشاره نمود.

سوالات متداول در مورد بیمه موتورسیکلت

  • انواع بیمه‌های موتورسیکلت کدام‌اند؟

بیمه‌ موتورسیکلت شامل دو نوع بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه می‌شوند که بیمه شخص ثالث اجباری ویبمه بدنه اختیاری است.

  • پوشش‌های بیمه موتورسیکلت چه هستند؟

بیمه شخص ثالث خسارات جانی و مالی به اشخاص ثالث و خسارات جانی به راننده مقصر را در هنگام بروز سوانح برعهده دارد. بیمه بدنه هم خسارات واصله به موتور سیکلت در اثر تصادف، آتش‌سوزی، صاعقه یا انفجار را پوشش می‌دهد.

  • نرخ بیمه موتورسیکلت چگونه تعیین می‌شود؟

نرخ بیمه شخص ثالث موتورسیکلت با توجه به عوامل گوناگونی هم چون تعداد چرخ‌ها و سیلندرهای موتور، نوساختاری موتور و سال تولید تعیین خواهد شد. نرخ بیمه بدنی هم بر اساس قیمت موتور برآورد می‌شود.

از دست ندهید: جعبه فیوز پژو

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا