پیشنهاد سردبیرآموزش

کارشناسی رنگ شدگی بدنه خودرو

یکی از مهم‌ترین نکات قابل توجه در خرید و فروش اتومبیل‌ها، تشخیص رنگ شدگی خودرو است. با توجه به افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی در سال‌های اخیر، توان مردم برای خرید خودرو نو تا حد زیادی کاهش یافته است. به همین دلیل، بسیاری از افراد در هنگام خرید خودرو به دنبال یک ماشین تمیز و دست دوم هستند تا با هزینه کم‌تر بتوانند یک اتوامبیل مناسب خریداری کنند. البته در این گونه موارد لازم است بسیار دقت داشته و خودرو را از جنبه‌های مختلف بررسی کنند. زیرا گاهی اوقات خودروهای دست دوم ایراداتی دارند که صاحبان‌شان از بیان آن‌هم خودداری می‌کنند. این موارد در آینده می‌تواند باعث خسارات و هزینه‌های اضافی برای فرد خریدار شود. از جمله با اهمیت‌ترین مواردی که در هنگام خرید خودروی دست دوم باید به آن توجه شود، بحث رنگ شدگی ماشین است. ما در این جا قصد داریم یک راهنمای تشخیص رنگ شدگی خودرو جامع در اختیارتان قرار دهیم تا به راحتی متوجه این موضوع شوید.

چرا تشخیص رنگ شدگی خودرو اهمیت دارد؟

بی شک شما هم اگر جزء آن دسته افرادی باشید که طالب خرید خودرو کارکرده و دست دوم هستند، دوست دارید خودرویی که خریداری می‌کنید خودرویی باشد که کمترین میزان نقص و خرابی را داشته باشد. یکی از مواردی که باید در خرید خودرو کارکرده مدنظر داشته باشید رنگ شدگی خودرو است. اهمیت این موضوع آنجا آشکار می‌شود که رنگ شدگی خودرو از تصادفی یا چپی بودن خودرو خبر می‌دهد که تاثیر زیادی در قیمت نهایی خودرو دارد. با توجه به اینکه خودرو رنگ‌ شده یک تصادف سنگین را پشت سر گذاشته مقاومت و استحکام قبلی را نداشته و احتمال آسیب‌دیدگی مجدد را دارد و این موضوعی است که به سادگی نمی‌توان از کنار آن رد شد.

برای تشخیص رنگ شدگی خودرو نیاز به کارشناسی رنگ خودرو داریم، اما کارشناسی رنگ خودرو چیست؟ کارشناسی رنگ خودرو یکی از مراحل کارشناسی خودرو کارکرده برای تعیین قیمت آن است.

کارشناسی رنگ خودرو شامل بررسی رنگ شدگی شاسی، در، سپر، کاپوت و.. خودرو می‌شود. در کارشناسی رنگ شدگی بدنه خودرو، مشخص می‌شود که خودرو رنگ فابریک کارخانه را دارد یا مجددا رنگ شده است. این کار به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. امروزه افراد متخصصی وجود دارند در امر  کارشناسی رنگ شدگی بدنه خودرو خارجی یا داخلی می‌توانند راهنمای ما باشند.

راهنمای تشخیص رنگ شدگی خودرو به شما کمک می‌کند در صورت وجود این موارد در خودرویی آن را پیدا کرده و به راحتی آن را نخرید. یا این که خودرو مورد بررسی را با قیمت کمتری خریداری کنید.

تفاوت رنگ‌های ثانویه با رنگ اصلی خودرو در چیست؟

ما در این راهنمای تشخیص رنگ شدگی خودرو قصد داریم روش‌هایی را به شما معرفی کنیم که به راحتی بتوانید رنگ شدن خودرو را تشخیص دهید. در اولین قدم تفاوت‌های مهم رنگ‌های ثانویه با رنگ اصلی خودرو را برای شما توضیح می‌دهیم. زیرا درک این تفاوت‌ها به شما کمک می‌کند تا هر چه بهتر رنگ شدگی خودروها را تشخیص دهید. دو مورد از مهم‌ترین تفاوت‌های این رنگ‌ها عبارتند از تفاوت در ضخامت و متفاوت بودن چگالی یا تراکم آن‌ها که در ادامه این موارد را به اختصار بیان خواهیم کرد.

متفاوت بودن ضخامت رنگ شدگی در سطح خودرو

همان طور که می‌دانید، این که چه مقدار از ماشین رنگ شدگی داشته باشد، در کاهش قیمت آن تاثیر دارد. هر چه میزان رنگ شدگی بیش‌تر باشد، خودرو با کاهش قیمت بیش‌تری هم مواجه خواهد بود. به همین دلیل، صاحبان خودرو سعی می‌کنند تنها محل آسیب را نقاشی کرده و هیچ وقت برای یک لکه تمام سطح اتوموبیل را رنگ نمی‌زنند. همین موضوع باعث می‌شود که ضخامت رنگ در سطح بدنه خودرو مورد نظر شما با هم یکسان نباشد. این مورد یکی از بهترین معیارهای تشخیص رنگ شدگی خودرو است. پس برای این کار باید ضخامت رنگ در سطح خودرو را بررسی کنید و در صورت وجود تفاوت می‌توانید متوجه رنگ داشتن ماشین شوید.

همین طور بخوانید: کارشناسی فنی خودرو

یکسان نبودن تراکم رنگ‌های اصلی و رنگ‌های ثانویه

موضوع مهم بعدی که باعث تفاوت در رنگ‌ اصلی خودرو و رنگ‌های ثانویه می‌شود، بحث چگالی و تراکم رنگ است. حتما تا کنون زیاد شنیده‌اید که هیچ چیز مانند فابریک آن نمی‌شود. این مساله در بحث رنگ خودرو هم صادق است و معمولا بیش‌تر رنگ‌های موجود در بازار از نظر کیفیت ضعیف‌تر از رنگ‌هایی هستند که به عنوان رنگ اصلی ماشین استفاده می‌شوند. به همین دلیل، تشخیص رنگ شدگی خودرو بعد از نقاشی ماشین  در ناحیه‌های رنگ شده کار چندان سختی نیست. به خصوص اگر از دستگاه استفاده شود.

چه روش‌هایی برای تشخیص رنگ شدگی خودرو وجود دارد؟

حال که با اهمیت تشخیص رنگ خودرو آشنا شده و تفاوت‌های رنگ اصلی با رنگ‌های ثانویه را دانستید، می‌خواهیم روش‌های انجام این کار را هم برای ما توضیح دهیم. روش‌های گوناگونی جهت این کار وجود دارد که ما در این راهنمای تشخیص رنگ شدگی خودرو به آن‌ها می‌پردازیم. برخی از این روش‌ها به صورت دست و برخی دیگر با استفاده از دستگاه عمل می‌کنند. اگر چه در حال حاضر استفاده از خدمات کارشناسی رنگ که این کار را با دستگاه انجام می‌دهند، بهترین گزینه است اما تعدادی از روش‌های به اصطلاح دستی را هم برای شما بیان خواهیم کرد تا در صورت نیاز بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند.

از دست ندهید: فرم تشخیص عیوب ظاهری خودرو

تشخیص رنگ از طریق لمس کردن سطح خودرو

اولین روشی که در این مورد می‌توانید از آن استفاده کنید، لمس کردن سطح خودرو است. جهت انجام این کار باید دقت زیادی داشته باشید و سطح خودرو را به خوبی و با نوک انگشتان‌تان رصد کنید تا متوجه رنگ داشتن خودرو بشوید. زمانی که خودرو برای اولین بار تولید می‌شود، دارای سطحی صاف و یک‌نواخت می‌باشد. در صورت وجود تصادف یا آسیب دیدن خودرو به هر دلیل دیگر، سطح صاف خودرو تغییر شکل پیدا کرده و ناهمواری‌هایی در آن به وجود می‌آید. این ناهمواری‌ها یا تغییر ضخامت‌های ناگهانی بسیار جزئی هستند، اما در صورت لمس کردن دقیق سطح خودرو امکان پیدا کردن آن‌ها وجود دارد.

استفاده از آهن ربا برای مشخص کردن رنگ

روش دیگری که برای تشخیص رنگ شدگی خودرو می‌توان از آن استفاده کرد، آهن ربا است. شما می‌توانید این کار را با آهن رباهای مخصوص تشخیص رنگ یا حتی آهن ربای ساده انجام دهید که البته اولی از دقت بیش‌تری برخوردار است. زمانی که شما از یک آهن ربای تشخیص رنگ استفاده می‌کنید، می‌توانید قدرت مغناطیسی موجود را بخوانید. ابتدا باید آهن ربا را به مشاین بچسبانید و میزان مغناطیس موجود را مشاهده کنید. کم کم آن را از ماشین دور کرده و میزان کم شدن مغناطیس را نیز ببینید. این کار باید در بخش‌های مختلف خودرو انجام دهید. جاهایی که دارای رنگ شدگی باشند، به دلیل ضخامت رنگ قدرت مغناطیسی کم‌تری از خود نشان می‌دهند. هم چنین در هنگام دور کردن آهن ربا، این قدرت مغناطیس زودتر کاهش می‌یابد.

بررسی گلگیرها

با توجه با آمارهای موجود، یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو‌ها که رنگ شدگی دارند، همین گلگیرها هستند .شما با بررسی گلگیر خودرو با احتمال زیادی می‌توانید متوجه رنگ داشتن خودرو بشووید. برای این کار بهتر است پیچ‌های اتصال گلیگیر به خودرو یا سیم‌هایی که در کنار آن عبور کرده‌اند را مشاهده کنید. در صورت رنگ داشتن گلگیر به احتمال زیاد اثراتی از رنگ یا بتونه بر روی این پیچ‌ها و سیم ها مشاهده خواهید کرد.

استفاده از چراغ قوه جهت تشخیص رنگ شدگی

استفاده از چراغ قوه یکی از روش‌های دستی مناسب برای تشخیص رنگ خودرو به خصوص در ماشین‌های با رنگ متالیک می‌باشد. شما باید چراغ قوه گوشی خود یا هر چراغ دیگر که در اختیار دارید را با زوایه‌ای در حدود ۱۶۰ درجه به سمت بدنه خودرو بگیرید. جاهایی که دارای رنگ باشند، به طور معمول سطح کدرتر و مات‌تری نسبت به بخش‌های عادی داشته و نمی‌توانند به خوبی نور را بازتاب دهند. همین مورد می‌تواند در تشخیص رنگ خودرو به شما کمک کند.

استفاده از خدمات کارشناسی رنگ خودرو

در بخش قبل تعدادی از مهم‌ترین روش‌هایی که جهت تشخیص رنگ به صورت دستی کاربرد دارند را برای شما بیان کردیم. اگر چه این موارد تا حد زیادی می‌توانند به شما در تشخیص رنگ خودرو کمک کنند، اما استفاده از خدمات کارشناسی همیشه بهترین گزینه است. زیرا این افراد از دستگاه‌های مخصوص این کار که دقت بالایی دارند، استفاده کرده و به راحتی وجود رنگ شدگی را تشخیص می‌دهند. اگر چه مراجعه به کارشناسی برای تشخیص رنگ می‌تواند یک سری هزینه‌ها برای شما داشته باشد، اما خیال‌تان را از این بابت راحت خواهد کرد. پس اگر قصد خرید یک خودرو دست دوم را دارید، حتما به این مورد توجه داشته و از خدمات کارشناسی رنگ استفاده کنید تا از ایجاد هزینه‌های بیش‌تر در آینده جلوگیری کنید.

سوالات متداول در مورد راهنمای تشخیص رنگ شدگی خودرو

  • چرا تشخیص رنگ شدگی خودرو اهمیت دارد؟

معمولا خودروهایی که به دلیل تصادف یا سایر دلایل دچار آسیب دیدگی می‌شوند، بعد از صاف کاری نقاشی خواهند شد تا آثاری از آین آسیب باقی نماند. تشخیص رنگ به شما کمک می‌کند تا متوجه این موضوع بشوید.

  • چه تفاوت‌هایی بین رنگ اصلی اتوموبیل و رنگ‌های ثانویه که در هنگام نقاشی استفاده می‌شوند، وجود دارد؟

رنگ‌های اصلی از نظر تراکم و چگالی با رنگ‌های موجود در باز تفاوت دارند و معمولا از نظر کیفیتی هم بهترند. هم ‌چنین با توجه به این که در هر هنگام نقاشی تنها محل آسیب رنگ می‌خورد، سطوح رنگ خورده با سایر سطوح از نظر ضخامت تفاوت خواهند داشت.

  • چه روش‌هایی برای تشخیص رنگ خودرو وجود دارد؟

روش‌های گوناگونی برای این کار موجود است که ما تعدادی از مهم‌تری آن‌ها را در این راهنمای تشخیص رنگ شدگی خودرو بیان کردیم. از جمله روش‌های دستی این کار می‌توان به لمس کردن دقیق سطح خودرو، استفاده از چراغ قوه، بررسی نقاط حساس خودرو مانند گلگیر و استفاده از آهن ربا اشاره نمود.

  • چه تفاوت‌هایی بین کارشناسی خودرو و روش‌های دستی وجود دارد؟

خدمات کارشناسی خودرو از دستگاه‌های مخصوص تشخیص رنگ استفاده می‌کنند و همین موصوع باعث تشخیص دقیق‌تر آن‌ها می‌شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا