آموزشپیشنهاد سردبیر

همه چیز درباره تشخیص ماشین تصادفی

زمانی که قصد خرید یک خودروی دست دوم را داشته باشید، تشخیص تصادفی بودن ماشین و این که تا چه اندازه نسبت به نگهداری اصولی یا غیراصولی آن، اهمیت داده شده است؛ از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. با تشخیص ماشین تصادفی و آسیب دیده یا احیانا تشخیص خودروی چپ کرده، این فرصت و شانس را خواهید داشت که بابت خرید یک خودروی مستهلک، نرخ خودروی سالم مشابه را نپردازید.

از آن جایی که احتمال دارد هر یک از ما نیاز به خرید خودروی دست دوم داشته باشیم، تشخیص خودروی تصادفی در کارشناسی قیمت خودرو لازم خواهد بود.

راهنمای تشخیص ماشین تصادفی

برای تشخیص تصادفی بودن خودرو، به موارد زیر توجه کنید:

رنگ شدن بدنه

لازم است دقت زیادی داشته باشید که آیا در بدنه خودرو، اثری از رنگ شدگی وجود دارد یا نه. دقت داشته باشید که هر گونه رنگ شدگی لزوما نشان دهنده یک تصادف جدی نیست، اما در صورتی که بتوان وضعیت رنگ شدن بدنه را کارشناسی کرد، می‌توان دریافت که آیا خودرو پیش از آن در صحنه یک تصادف جدی حضور داشته است یا خیر.

تشخیص رنگ شدن بدنه خودرو

فرو رفتگی های بدنه

به همین شکل فرورفتگی‌های بدنه نیز می‌توانند حاکی از تصادف بوده و در صورتی که این فرورفتگی ها با ضربه صافکار از جای خود بیرون آمده و به شکلی صاف شده باشند، نیز باز با کارشناسی بدنه خودرو دقیق، قابل تشخیص خواهند بود.

تعویض سپر

گاهی اوقات تعویض سپر خودرو ناشی از کهنه شدن یا ضربات آهسته‌ای است که موقع پارک کردن های مداوم ایجاد شده و مالک قبلی برای نوسازی خودرو دست به این کار زده است. اما در شرایطی که کیلومتر مصرفی خودرویی که قصد خرید آن را دارید، آن قدرها بالا نرفته است؛ این موضوع تعویض سپرهای خودرو یا حتی یک از سپرها، می تواند کاملا شک برانگیز باشد. از این روی حتما به این موضوع به طور خاص توجه داشته باشید.

تعویض درب‌ها

در صورتی که مشاهده کردید هر یک از درب‌های خودرو تعویضی است، به احتمال بالای ۹۰ درصد، این ماشین تصادفی بوده و اتفاقا یک تصادف سنگین که نیاز به تعویض درب را به همراه داشته، تجربه کرده است. در این حالت شاید با یک ماشین چپی روبرو باشید و از این روی باید دقت به مراتب بیشتری به خرج دهید.

زنگ زدگی

هر گونه زنگ زدگی در بدنه اصلی خودرو یا بخش های زیرین آن نیز حاکی از آسیب‌های قبلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. گاهی اوقات این زنگ زدگی‌ها توسط صافکار و نقاش پنهان شده و گاهی اوقات نیز می‌توان به مقداری دقت و توجه نسبت به آن‌ها آگاهی پیدا کرد.

بررسی زنگ زدگی در تشخیص ماشین تصادفی

ستون‌های خودرو

لازم است که به ستون‌های خودرو به خوبی دقت کنید. در صورتی که هر گونه نرمی یا انعطاف غیر معمول در آن ها مشاهده شد، این خودرو تصادف بدی را پشت سر گذاشته که به ستون‌های آن آسیب وارد کرده است. این مورد بهتر است به شکل دقیق کارشناسی خودرو شده و کاملا مورد سنجش قرار بگیرد.

به گوش رسیدن صداهای اضافی

اگر حین حرکت و راندن خودرو، صداهای اضافی به گوش می رسد، کمی دقیق‌تر بوده و موضوع را پیگیری کنید که این صداهای اضافی به چه دلیلی ایجاد می شوند. ممکن است این صداها دلایل فنی داشته یا به تصادفی بودن خودرو مربوط باشند.

وضعیت صندوق

بر اثر ضرباتی که از بخش پشتی خودرو به آن وارد می‌شود، صندوق و به طور کلی محوطه پشت خودرو، آسیب خواهد دید که حتی گاهی در خصوص بخش داخلی صندوق، این موضوع از چشم مالک قبلی دور می‌ماند. با این حساب با بررسی وضعیت صندوق از هر دو جهت بیرون و داخل، می‌توانید نسبت به تصادفات از عقب ماشین آگاهی پیدا کنید.

بررسی بدنه خودرو

بررسی بخش زیر خودرو

حتما از یک کارشناس خودرو بخواهید تا بخش زیرین آن را به خوبی بررسی کرده و هر گونه آسیب، تغییر فرم، شکستگی یا تعویض قطعات مهم را مد نظر قرار دهد. این مورد نیز می تواند در جهت کشف تصادف یودن یا نبودن خودرو، کمک کننده باشد.

سوالات متداول

آیا به گوش رسیدن صداهای اضافی، نشانه تصادفی بودن خودرو است؟

همیشه نمی‌توان به طور قطعی صداهای اضافی حین حرکت را به تصادفی بودن خودرو مرتبط دانست؛ اما لازم است که در صورت شنیدن این صداها، بررسی بیشتر و دقیق‌تری داشته باشید.

چطور نسبت به تصادف از عقب خودرو، اطلاع یابیم؟

با بررسی وضعیت صندوق عقب، از هر دو سمت بیرون و داخل، می‌توان در این خصوص اطلاعات خوبی به دست آورد.

آیا زنگ‌زدگی نشان از تصادف خودرو است؟

همیشه نمی‌توان به طور قطعی زنگ‌زدگی بدنه را به یک تصادف جدی مربوط دانست؛ اما در صورت مشاهده، پیگیری و بررسی بیشتری لازم خواهد بود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا