آموزشپیشنهاد سردبیر

از کجا بفهمیم ماشین چپی است؟

در حال حاضر، با توجه به دلایل گوناگون که یکی از مهم‌ترین آن‌ها افزایش قیمت خودروها می‌باشد، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به جای خودرو صفر کیلومتر، ماشین دست دوم خریداری نمایند. چرا که این کار نیاز به پرداخت مبلغ کم‌تری دارد و با توان مالی آن ها جور در خواهد آآمد؛ از طرف دیگر، اگر بتوان یک ماشین دست دوم مناسب و به اصطلاح تمیز پیدا کرد، به دلیل افت قیمتی که داشته برای فرد به صرفه تر است. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در هنگام خرید ماشین دست دوم مورد بررسی قرار می‌گیرد، تصادفی بودن یا نبودن آن است. در اصطلاح فرد خریدار به دنبال روش‌هایی برای تشخیص ماشین چپی از ماشین سالم است تا از خرید آن امتناع کند. زیرا به طور معمول، ماشین‌های چپی دچار آسیب‌ها و صدمات سنگینی می‌شوند که ممکن است دیگر هرگز مانند گذشته به خوبی کار نکنند.

از مهم‌ترین آسیب‌های ماشین چپی ایجاد ضعف در اسکلت بندی آن است. این ضعف ‌می‌تواند از شاسی‌ها که پایه ماشین هستند تا اتاق آن را پوشش دهد. در نتیجه، با انجام یک تصادف کوچک ممکن است ماشین به طور کامل از هم پاشیده شده و صدمات جدی به سرنشینان وارد کند. به طور کلی ماشین چپی دارای امنیت پایین‌تری است و به همین دلیل کسی دوست ندارد همچین اتوامبیلی را خریداری کند. به همین دلیل روش‌های گوناگونی برای تشخیص ماشین چپی در نظر گرفته می‌شود. البته یکی از بهترین روش‌ها بررسی سابقه بیمه‌ای ماشین است. در صورتی که به دلیل تصادف و چپ کردن ماشین از بیمه آن استفاده شده باشد، می‌توان به راحتی این موضوع را تشخیص داد. اما ایراد کار این جا است که در برخی موارد ممکن است افراد از بیمه ماشین خود استفاده نکنند، یا این که به دلیل مقصر نبودن، از بیمه طرف دیگر استفاده نمایند.

روش‌های تشخیص ماشین چپی

حال که از اهمیت تشخیص ماشین چپی به ویژه در کارشناسی قیمت خودرو آگاه شدیم و دانستیم امکان مشخص نمودن آن از سابقه بیمه هم در بسیاری از موارد به راحتی وجود ندارد، به چند مورد از روش‌های بسیار مناسب برای فهمیدن این مشکل می‌پردازیم. البته باید گفت که هیچ یک از این روش‌ها نمی‌تواند به صورت ۱۰۰ درصد چپی بودن ماشین را برای ما مشخص کند؛ به خصوص اگر تعمیرکاران و صافکاران ماشین حرفه‌ای بوده و به خوبی آن را در آورده باشند. اما به هر حال این روش‌ها تا حد زیادی کمک‌کننده هستند. تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند.

ماشین چپی و تصادفی

تعویض یا ضربه خوردن سقف خودرو

از جمله رایج‌ترین علائم یک ماشین تصادفی و چپ کرده ضربه خوردن سقف آن است. از آن جایی که به طور معمول ماشین‌های چپی غلط زده و گاهی اوقات بر روی سقف به زمین می‌افتند، این موضوع یک نشانه خوب برای تشخیص ماشین چپی است. از طرف دیگر، سقف ماشین به گونه‌ای است که برای صافکاری آن نیاز به مهارت بسیار بالایی وجود دارد. در صورت رنگ خوردن، صافکاری شدن یا تعویض سقف حتی در حالتی مناسب، کارشناسان حرفه‌ای می‌توانند آن را تشخیص دهند. البته این که پیدا کردن ضربه یا تعویض سقف را به طور صد درصد نشان از چپی بودن ماشین بدانیم هم درست نیست؛ زیرا ممکن است چیزی از بالا بر روی ماشین سقوط کرده باشد. این مورد را تا حد زیادی هم باید از رفتار فروشنده و صداقتش تشخیص داد. در صورتی که این موضوع را از ابتدا بیان نکند، امکان چپی بودن ماشین بیش‌تر است.

رنگ خوردگی ماشین

یکی دیگر از عواملی که برای تشخیص ماشین چپی می‌توان به آن استناد کرد، رنگ شدن ماشین است. البته این اتفاق حتی ممکن است به دلیل یک برخورد ساده و ایجاد خط بر روی ماشین هم رخ دهد. اما ماشین‌های چپی معمولا به طور کامل رنگ می‌شوند. زیرا ماشین زمانی که چپ می‌کند، به همه قسمت‌های آن آسیب وارد شده و در نتیجه نیاز به رنگ دارد. نکته مهم دیگر هم این است که تشخیص رنگ در ماشین به اصطلاح دور رنگ، سخت‌تر از ماشینی است که یک یا چند تکه از ان رنگ شده است. برای این کار بهتر است از کارشناسان حرفه‌ای که تجهیزان مناسبی در این زمینه دارند، استفاده کنید.

تعویض شدن قطعات خودرو

مورد دیگر که می‌تواند به شما در تشخیص ماشین چپی از ماشین سالم کمک کند، تعویض شدن قطعات آن خودرو می‌باشد. برخی قطعات مانند درب صندوق عقب و کاپوت ماشین در تصادف‌های سنگین یا هنگامی که ماشین چپ می‌کند، به شدت آسیب می‌بینند. در نتیجه، امکان صافکاری آن‌ها وجود نداشته و باید تعویضشان کرد. به همین دلیل، این موارد می‌توانند نشانه‌های خوبی باشند. توجه به ستون‌های ماشین هم بسیار کمک‌کننده است. چرا که ستون‌ها در هنگام چپ کردن ماشین، تحت فشار زیاد آسیب دیده و فشرده می‌شوند. از طرف دیگر، امکان صافکاری آن‌ها به گونه‌ای که دقیقا مانند قبلشان شوند، نیست.

ماشین چپ کرده | تشخیص ماشین چپی

آسیب دیدن شاسی‌های ماشین

شاسی به عنوان پایه اصلی ماشین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در مواقعی که ماشین چپ می‌کند، به احتمال زیادی شاسی‌های آن هم آسیب دیده یا از تنظیم خارج می‌شوند. در این گونه موارد معمولا با کشیدن شاسی‌ها مجددا آن‌ها را تنظیم می‌کنند. آسیب دیدن شاسی چیزی نیست که شما به راحتی متوجه آن شوید، به خصوص اگر تخصص زیادی در این زمینه نداشته باشید. به همین دلیل، قبل از خریداری ماشین حتما باید وضعیت شاسی‌های آن را توسط کارشناسان خبره در این زمینه مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که شاسی‌ها از تنظیم خارج شده یا آسیب دیده باشند، می‌توانید احتمال چپی بودن ماشین را در نظر بگیرید.

در این جا تعدای از مهم‌ترین روش‌های تشخیص ماشین چپی را بیان کردیم. همان طور که گفتیم، هیچ کدام از ان‌ها به طور صد درصد جواب نمی‌دهند اما می‌توانند تا حد زیادی به تشخیص این موضوع کمک کنند. بهتر است از آن‌ها در کنار هم استفاده نموده و حتما از نظر کارشناسان حرفه‌ای در این زمینه هم استفاده کنید.

سوالات متداول در مورد نحوه تشخیص ماشین چپی

  • چرا باید نسبت به تشخیص ماشین چپی قبل از خرید اقدام نمود؟

زیرا به طور معمول این ماشین‌ها از نظر اسکلت و شاسی به شدت آسیب دیده و دیگر امنیت قبل را نخواهند داشت.

  • چه روش‌هایی برای تشخیص ماشین چپی وجود دارد؟

روش صد درصدی برای تشخیص این موضوع موجود نیست؛ ولی برخی روش‌ها مانند بررسی ضربه خوردن یا تعویض سقف ماشین، رنگ شدن آن، تعویض برخی قطعات مانند در کاپوت و آسیب دیدن شاسی می‌تواند به ما در این زمینه کمک کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا