اخبار خودروگروه های خودروسازی

تشکیل پرتال جامع خودروی کشور

با توسعه سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ممکن می‌شود

یکی از مواردی که در قانون تجارت الکترونیکی کشور مهجور مانده و به طور کامل اجرایی نشده ایجاد پرتال جامع خودروی کشور است. با توسعه سامانه یکپارچه تخصیص خودرو امکان تشکیل پرتال جامع خودروی کشور وجود دارد.

مطابق ماده ۳۷ آیین‌نامه اجرایی قانون تجارت الکترونیکی کشور، وزارت صنعت و معدن مکلف به ایجاد پرتال جامع خودروی کشور شده  اما به این مهم در طی سال‌هایی که از تصویب  قانون تجارت الکترونیکی کشور می‌گذرد چندان پرداخته نشده است.

تشکیل پرتال جامع خودروی کشور

پرتال جامع خودروی کشور یا همان “هاب خودرو”، یک فضای یکپارچه الکترونیکی است که در آن تمام بازیگران صنعت خودروی کشور از جمله شرکت‌های خودروساز و واردکنندگان خودرو به عنوان بازار عرضه، مردم به عنوان بازار تقاضا، نهادهای حاکمیتی به عنوان قانونگذار و ناظر بر اجرای قوانین و شرکت‌ها و بنگاه‌های تشکیل دهنده زنجیره تامین، توزیع و خدمات پس از فروش نقش‌آفرینی دارند.

شرکت مشاورین گسترش الکترونیک ایما (مگا) پس از تصویب قانون تجارت الکترونیکی در اوایل دهه ۸۰ با هدف توسعه تجارت الکترونیکی در کشور تاسیس و با ارایه زیرساخت‌های فروش اینترنتی خودرو در کشور پل ارتباطی بین بازار عرضه و تقاضا به عنوان دو ضلع پرتال جامع خودروی کشور را در فضای مجازی پی ریزی کرد.

اولین فعالیت‌‌ شرکت مگا در راستای ایجاد هاب خودرو تعریف و اجرای فروش اینترنتی خودروسازان داخلی از طریق سامانه ایرانی کار بود. در گام نخست مگا توانست اجرای فروش اینترنتی محصولات گروه خودروسازی سایپا و زیرمجموعه‌های این شرکت را از طرق ایرانی کار ساماندهی و اجرا کند. پس از آن گروه صنعتی ایران خودرو فروش اینترنتی تولیداتش را به ایرانی کار سپرد.

این اتفاق آغاز ثبت قراردادهای جدید مگا با گروه خودروسازی بهمن، ماموت و … در صنعت خودرو کشور بود. در واقع، این فرآیند دو ضلع از هاب خودرو یعنی تولیدکننده و مصرف‌کننده را از طریق زیرساخت اینترنت به یکدیگر متصل کرد.

شرکت مگا به پشتوانه تجربه بالا و توانمندی خود در ارایه زیرساخت‌های فروش اینترنتی خودرو به درخواست وزارت صمت و تحت نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با راه‌اندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، ضلع سوم این مربع یعنی نهادهای حاکمیتی را نیز به این جمع دعوت کرده و گام بلندی در راستای اجرای ماده قانونی مذکور برداشت.

نقش حاکمیت تنها منوط به نظارت بر فروش خودرو نبوده و باید بر فرایند تولید و عرضه، ارتقا کیفیت خودروهای تولیدی، افزایش تولید خودرو، نظرسنجی از مصرف کننده و … نیز نظارت داشته باشد.

در حال حاضر سامانه ایرانی کار شرکت مگا به عنوان بازوی اصلی عرضه یکپارچه خودرو در کشور می‌تواند زیرساخت لازم برای کنترل و نظارت بر اجرای برنامه‌های تولید شرکت‌های خودروسازی و وارد کنندگان خودرو، کنترل و نظارت بر فرایند تحویل خودرو به مشتریان، بررسی میزان پیشرفت شرکت‌های خودروسازی در طرح‌ها و پروژه‌های افزایش تولید و ارتقا کیفیت خودروهای تولیدی، ثبت شکایات، اطلاع رسانی و نظرسنجی و داشبورد مدیریتی را فراهم نماید.

پس از تجربه موفق پیوند سه ضلع هاب خودرو حالا نوبت آن رسیده که ضلع چهارم یعنی زنجیره تامین، توزیع و خدمات پس از فروش نیز در فضای مجازی شکل بگیرد. شرکت مگا بر اساس تجربه و توانایی خود در تامین زیرساخت‌ها قادر است این اضلاع را در فضای مجاری به یکدیگر متصل کرده و امکان نقش آفرینی بیشتر و تقویت ارتباط و تعامل بالاتر بین این اضلاع را فراهم کند.

همچنین این شرکت می‌تواند بسترها و زیرساخت‌هایی را فراهم کند که بنگاه‌های تشکیل دهنده زنجیره تولید و خدمات پس از فروش نیز در این سامانه امکان نقش آفرینی را داشته باشند. شرکت مگا در این حوزه صاحب تجربیات و پیشینه فعالیت موثری است که‌ می‌تواند در این زمینه مثمر ثمر واقع شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا