آموزشپیشنهاد سردبیر

جبران خسارت بیمه در تصادفات مرتبط با نقص فنی خودرو

تصادفات بر اثر نقص فنی و جبران خسارت بیمه چگونه است؟ همان طور که می‌دانید، تصادف یکی از اتفاقات غیرقابل پیش بینی است که می تواند برای تمامی کسانی که رانندگی می‌کنند، رخ دهد. گاهی بروز تصادفات رانندگی، نه به دلیل برخورد با خودرویی دیگر و یا عابر بوده، بلکه تصادفات بر اثر نقص فنی و جبران خسارت بیمه

می‌تواند بر اثر نقص فنی رخ دهد. در چنین حالتی آیا امکان جبران خسارت بیمه وجود دارد؟ اصلا نقص فنی در تصادفات رانندگی، به چه معنا است؟

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

نقص فنی چیست؟

نقص فنی را می‌توان از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین عوامل ایجاد تصادفات رانندگی دانست که گاها علاوه بر خسارات مالی منجر به ایجاد خسارات جبران ناپذیر جانی نیز می‌شود. ایرادات و نقص‌هایی که در خصوصیات ظاهری یا سیستم فنی یک خودرو ایجاد می‌شود و می‌تواند امنیت رانندگی با وسیله نقلیه را کاهش دهد به نقص‌های فنی معروف هستند. علاوه بر این نقص‌های فنی می‌توانند در موارد دیگر با افزایش ایجاد آلاینده‌های مختلف چه به لحاظ زیستی و چه به شکل صوتی منجر به آلودگی محیط پیرامون و سلب آرامش اطرافیان شود؛ لذا برای جلوگیری از ایجاد خطرات مختلف و کاهش آسیب‌های جاری لازم است نسبت به رفع این ایرادات فنی به بهترین شکل اقدام نمایید.

انواع نقص فنی

  • نقص فنی حادث
  • نقص فنی مستمر

کدام دسته از نقص‌های فنی موجب بروز تصادفات و سوانح رانندگی می‌شوند؟

معمولا نقص‌ فنی حادث به شکل بالقوه‌تری در ایجاد حوادث رانندگی نقش دارد اما در صورت وجود نقص‌های فنی مستمر می‌توان با اندکی تلاش و دقت از بروز حوادث ممانعت نمود. معمولا وجود نقص و ایراد در قسمت‌های زیر منجر به ایجاد تصادفات رانندگی می‌شود:

  • وجود ایراد در لنت‌ها و لاستیک‌های خودرو
  • وجود نقص در سیستم ترمزها
  • وجود نقص در مکانیسم موتور و دینام خودرو
  • وجود نقص در نحوه عملکرد باتری خودرو
  • وجود نقص در چرخ‌ها
  • وجود نقص در سامانه تولید و انتقال سوخت خودرو
  • وجود نقص در سیستم ایمنی داخلی خودرو
  • وجود نقص در سیستم انتقال نیرو
  • وجود نقص در سیستم برقی خودرو

نقص فنی حادث به شکل ناگهانی در حین رانندگی یا روشن بودن ماشین اتفاق می‌افتد و به طور معمول منجر به ایجاد تصادفات می‌شود. در نقص فنی حادث همانطور که از نامش پیداست حادثه‌ای به شکل آنی و بدون آگاهی راننده اتفاق می‌افتد که باعث آسیب به بخشی از اتومبیل شده و زمینه را برای تهدید امنیت خودرو فراهم می‌کند و ممکن است باعث تصادف شود. به عنوان مثال چنانچه در تکانه‌های شدید خودرو یا گرمای زیاد هوا بخشی از موتور دچار احتراق شود و راننده متوجه این موضوع نباشد ممکن است این احتراق‌های ناقص در طول رانندگی امنیت خودرو را تحت‌الشعاع قرار داده و منجر به ایجاد تصادف یا سانحه شود.

نقص فنی مستمر چیست؟

در طول زمان استفاده از خودرو قسمت‌های مختلف آن ممکن است به مرور دچار استهلاک یا آسیب شده باشند و پس از چندی عمق این صدمات به محدوده‌ای برسد که بتوان از آن به عنوان نقص فنی نام برد. چنانچه نسبت به این ایرادات بی‌توجهی شود و حل آن‌ها در دستور کار رانندگان قرار نگیرد ممکن است به شکل اتفاقی و بدون آگاهی راننده قسمت از خودرو را دچار مشکلی برجسته کند و در نهایت به ایجاد تصادف بینجامد. در این هنگام بیش از هر چیز می‌توان صاحب خودرو را مسئول عدم رسیدگی به نقص‌هایی که به شکل مستمر برای خودرو ایجاد شده‌اند دانست و نتیجتا ایجاد تصادف نیز از همین سهل‌انگاری‌ها نشات می‌گیرد. مثالی که می‌تواند نقص فنی مستمر را به خوبی تصویر کند این است که راننده‌ای نسبت به رسیدگی به باتری خودرو و شارژ آن بی‌توجه باشد و تخلیه شارژ باتری در هنگام رانندگی پرسرعت در مسیر جاده باعث سانحه و ایجاد تصادف شود.

پرداخت خسارات مرتبط با نقص فنی به چه شکل صورت می‌گیرد؟

  • خسارت‌های جانی و مالی

در صورتی که خودروی دارای نقص فنی حادث یا مستمر در هنگام تصادف باعث ایجاد خسارات جانی و مالی برای طرف دیگر تصادف شود، بیمه شخص ثالث وظیفه دارد این خسارات را بپردازد.

  • خسارات وارد شده به پیکره اتومبیل

پرداخت خسارات ناشی از نقص فنی که به بدنه اتومبیل آسیب رسانده باشد در نقص فنی حادث و مستمر تفاوت‌هایی باهم دارند:

  • نقص فنی حادث: خسارات ناشی از این نوع نقص بعد از کسر و کم کردن کسورات به شکل قانونی پرداخت می‌شود.
  • نقص فنی مستمر: برخی از بیمه گذاران به طور کلی از پرداخت خسارات ناشی از این نوع نقص فنی سر باز زده و مسئولیتی در قبال جبران این هزینه‌ها تقبل نمی‌کنند؛ درصورتی که این رفتار را از موضع قانون نمی‌توان قابل توجیه دانست چراکه تمام خساراتی که بعد از حادث شدن این نقص فنی و ایجاد تصادف به وجود می‌آید را نمی‌توان به طور مستقیم و به شکل کامل به این نوع نقص فنی مرتبط دانست و ممکن است مجموعه‌ای از عوامل منجر به ایجاد سوانح و خسارات این چنینی شده باشند. بنابراین شرکت بیمه موظف است تا به مدد کارشناسان فنی و استفاده از تجارب و تخصص آن‌ها تنها قسمتی از وجه پرداختی را حذف کند که مستقیما به نقص فنی مستمر برمی‌گردد‌؛ در غیر این صورت لازم است بیمه گذار در بیمه نامه تبصره‌ای را مبنی بر عدم پرداخت کلیه خسارات ناشی از نقص فنی مستمر درج نموده و به سمع و اطلاع بیمه شونده برساند.

موارد، عناوین و مطالب ذکر شده گویای این موضوع هستند که در حالت کلی رسیدگی به خودرو و بررسی‌ قسمت‌ها و بخش‌های گوناگون آن در بازه‌های زمانی مختلف ضروری بوده و رانندگان و صاحبین خودرو نباید به هیچ وجه از این موضوع غافل شوند. لذا لازم است برای چک کردن سیستم‌های مختلف اتومبیل هر چند وقت یک‌بار به مراکز معاینه فنی مراجعه نموده و در صورت وجود هرگونه مشکل در صدد حل آن برآیید‌‌ تا خودرو دچار نقص فنی مستمر نشده و از بروز تصادفات جلوگیری شود.

در ضمن توجه به بیمه شخص ثالث و پرداخت حق بیمه نیز بسیار حائزاهمیت است و در این مورد نیز نباید هیچ گونه کوتاهی صورت بگیرد چرا که خرید حق بیمه، بیمه گذار را موظف می‌کند که در مواجهه با تصادفات و سوانح مختلف رانندگی هزینه‌ها و خسارات ناشی از این حوادث را متقبل شده و از حقوق بیمه شدگان حفاظت شود. توجه به تمام این موارد نگرانی‌های ناشی از پرداخت هزینه‌های مربوط به تصادف را به حداقل می‌رساند و زمینه را برای رانندگی ایمن و اصولی فراهم می‌آورد.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد، تصادفات بر اثر نقص فنی و جبران خسارت بیمه در صورتی که خسارات جانی و مالی در پی داشته باشد، انجام خواهد شد. البته توجه داشته باشید که در پرداخت حق بیمه، این حقوق برای شما درنظر گرفته شده باشد تا حین دریافت خسارت، دچار مشکل نشوید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا