پیشنهاد سردبیرآموزش

تعمیر و تعویض رادیاتور بخاری پراید + نکات مهم نگهداری

پراید یکی از پرطرفدارترین خودر‌ها در ایران به علت قیمت مناسب، هزینه‌های تعمیر کمتر و مصرف بهینه بنزین است. بخاری پراید یکی از قطعاتی است که اصولاً عملکرد بسیار خوبی دارد و گرمابخشی مطبوعی را درون کابین خودرو ایجاد می‌کند. در فصل سرد سال نیز تعمیر و تعویض رادیاتور بخاری پراید به اوج خود می‌رسد. از طرفی تعمیر و تعویض قطعات پراید یکی از کار‌هایی است که معمولاً اغلب افراد می‌توانند به راحتی انجام دهند. اما طریقه تعویض رادیاتور بخاری پراید چگونه است؟ ما در این مقاله قصد داریم روش تعویض رادیاتور بخاری پراید صبا و … و طریقه تعمیر رادیاتور بخاری را به شما عزیزان آموزش دهیم تا بتوانید به راحتی در صورت نیاز به تعویض اقدامات لازم را انجام دهید.

علل گرم نکردن بخاری پراید

قبل از اقدام به تعویض رادیاتور بخاری پراید لازم است تا علت اصلی گرم نکردن آن را بیابید. زیرا در اغلب موارد نیاز به تعویض نیست و با تعمیر مشکل حل می‌شود. عللی که می‌تواند منجر به گرم نکردن بخاری پراید شوند شامل: گرفتگی شلنگ متصل بین بخاری و رادیاتور، معیوب شدن فن بخاری، کم بودن آب موتور، خرابی ترموستات و در نهایت معیوب شدن رادیاتور خودرو است. در صورت گرم نشدن بخاری پراید باید ابتدا تمامی این موارد بررسی شوند و در صورت سالم بودن اقدام به تعمیر یا تعویض رادیاتور کنید. در ادامه به تعمیر و طرز تعویض رادیاتور بخاری پراید می‌پردازیم.

تعمیر رادیاتور بخاری پراید

قبل از اقدام به تعویض رادیات بخاری پراید باید موارد ذکر شده در مرحله قبل را بررسی کرد تا در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شوند. در این بخش مواردی را که ممکن است ایجاد مشکل کنند را برای شما عزیزان شرح می‌دهیم.

گاهی اوقات پیش می‌آید که رادیاتور و بخاری هر دو سالم هستند اما متأسفانه از بخاری باد گرم خارج نمی‌شود. در این شرایط باید به سراغ شلنگ ارتباطی بین رادیاتور و بخاری رفت. زیرا در صورت گرفتگی این شلنگ آب گرم به خوبی جریان پیدا نخواهد کرد. در بعضی موارد انسداد این شلنگ در حدی است که با تمیز کردن آن مشکل حل می‌شود. اما اگر شدید بود باید تعویض شود. یکی دیگر از علل گرم نکردن بخاری مربوط به فن آن است که در صورت خرابی باید تعویض شود. کم بودن آب موتور نیز می‌تواند دلیل دیگری بر گرم نکردن بخاری پراید باشد. در صورت کم بودن آب موتور نبادل حرارتی رخ نخواهد داد و گرمای لازم ایجاد نمی‌شود.

 از طرفی باز ماندن ترموستات خودرو منجر به پایین آمدن دمای آب موتور شده و گرمای لازم برای پمپاژ ایجاد نمی‌شود. در این شرایط نیاز ترموستات باید تعمیر یا تعویض شود تا تبادل حرارتی لازم را برای گرم شدن بخاری ایجاد کند. اگر هیچ کدام از موارد ذکر شده مشکل نداشتند، باید به سراغ رادیاتور خودرو رفت. اگر رادیاتور وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، تبادل جرارتی انجام نشده و فرآیند پمپاژ هوای گرم به درون کابین خودرو با مشکل مواجه خواهد شد. در این شرایط نیز باید به سراغ تعمیر یا تعویض رادیاتور بخاری پراید رفت.

در صورتی که بخواهید تعمیر بخاری پراید خودروی خود را به افراد تکنسین و تعمیرکار بسپارید، بدون شک علاوه بر هزینه‌های تعویض قطعات، دستمزد نیز به مجموع آن‌ها اضافه خواهد شد. هزینه تعویض رادیاتور بخاری پراید چقدر است؟ از طرفی هزینه تعویض رادیاتور بخاری پراید بستگی به تعداد قطعاتی دارد که نیاز به تعویض دارند. قیمت رادیاتور پراید در حال حاضر مبلغی حدود ۴۰۰-۳۰۰ هزار تومان است که تعویض آن توسط تعمیرکار هزینه دستمزد را نیز به همراه دارد. در حالی خودتان می‌توانید با کمی دقت این هزنیه‌ها را کاهش دهید. در ادامه به شما روش تعویض رادیاتور بخاری پراید را مرجله به مرحله آموزش می‌دهیم.

تعویض رادیاتور بخاری پراید

آموزش تعویض رادیاتور بخاری پراید

برای تعویض رادیاتور بخاری پراید به چه وسایلی نیازی داریم؟ سؤالی ست که بسیاری از کاربران از ما می‌پرسند. ما در این بخش مراحل تعویض رادیاتور بخاری پراید را آموزش می‌دهیم. برای دانستن چگونگی تعویض رادیاتور بخاری پراید به وسایلی مانند: پیچ گوشتی چهارسو، دوسو، انبردست، پیچ گوشتی مچی، بکس ۱۰، رابط کوته، جغجغه، چراغ قوه و بکس ۱۹ نیاز دارید. بعد از تهیه این وسایل باید کار خود را با باز کردن شلنگ‌های رادیات بخاری از سمت موتور شروع کنید. بعد از این کار کنسول وسط دنده، قاب ضبط و خود ضبط را باز کنید. سپس قریبلک فرمان را باز کنید. در مرحله بعد باید داشبورد را به اندازه ده سانت جابه‌جا کرد. برای این کار کافیست پیچ‌های داشبور را باز کنید. حال اقدام به باز کردن اطراف بخاری از زیر داشبور کنید. برای آن که بتوانید این کار را راحت‌تر و بدون دردسر انجام دهید، لازم است دسته راهنما‌ها نیز باز باشند. برای این کار پیچ زیر راهنما‌ها که یک بست است را باز کنید. در صورت باز کردن فیش‌ها نیز کار شما راحت‌تر خواهد شد.

در این مرحله برای باز کرن بخاری باید لوله‌ها را جدا کنید. بخاری خودرو به کمک ۳ پیچ (یکی بالا و دو تا بغل پایین) به فایروال متصل شده است. در مرحله بعد بستی که اوپراتور کولر را به فن متصل کرده باید باز شود. این اتصال فقط توسط یک پیچ در جلو ایجاد شده که با باز کردن آن به راحتی جدا می‌شود. بعد از انجام این مراحل می‌توانید لوله‌ها را از داخل موتور جدا کنید. هنگام جداسازی لوله‌ها به واشر‌های دور آن دقت کنید که گم نشوند.

بعد از جدا کردن لوله‌ها نوبت به فیش‌ها می‌رسد. بعد از این کار به راحتی می‌توانید کل مجموعه را از خودرو جدا کنید. توصیه می‌کنیم موتور و فن را از روی مجموعه باز کنید. البته باز نکردن این دو نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند. این کار فقط جهت راحتی کار شما پیشنهاد می‌شود. هنگام باز کردن پیچ‌ها مراقب واشر‌ها باشید که گم نشوند.

پیشنهاد مطالعه:

سوت کشیدن لنت ترمز

در این مرحله باید ۷-۶ بست فنری را جدا کنید. می‌توانید این کار را با استفاده از یک پیچ‌گوشتی دوسو انجام دهید. پیچ گوشتی را در زیر بست‌ها بیندازید تا جدا شوند. حال پیچ‌ها را جدا کنید. این مجموعه دارای ۴ پیچ است که پیچ وسط قاب باید با کمک یک پیچ گوشتی بلند باز شود.

حال نوبت به باز کردن داشبرد متصل شده بر روی مجموعه می‌رسد. بعد از باز کردن این صفحه باید میله زیر آن را از یک طرف آزاد کنید. بست متصل به آن مشابه پایه نگه‌دارنده کاپوت خودرو است. حال می‌توانید رادیاتور معیوب را جدا کرده و قطعه جدید را جایگذاری کنید. حال باید تمامی مراحل را به صورت عکس تکرار کنید. صفحه را روی آن قرار داده، موتور را ببیندید و مراقب باشید که فیش آن رو به بالا باشد.

تعویض رادیاتور بخاری پراید

نکته مهم: در این مرحله هنگام بستن سیم‌های تنظیم دریچه‌های هوا است. باید دقت کنید که آن‌ها را به درستی وصل کنید. بهتر است ابتدا پیچ تنظیم را بر روی هوای سرد قرار دهید. به این معنی که منتهی الیه را سمت چپ بچرخانید. سپس اهرم تنظیم روی اپراتور بخاری را نیز بر روی حالت سرد قرار دهید. حال سیم را در جای خود قرار دهید. همین کار را نیز برای اهرم تنظیم دریچه‌ها انجام دهید.

زمانی که کارتان تمام شد، ماشین را روشن کرده و از گرم شدن بخاری مطمئن شوید. اگر همچنان بخاری گرم نکرد، لوله‌ها را چک کنید که حتماً گرم باشند. سرد بودن لوله‌ها می‌تواند به دلیل ورود مقدار زیادی هوا با آب باشد که باید تخلیه شود. نکته دیگر آن که در هنگام انجام تمامی این مراحل تلفن همراهتان را جلو دستتان بگذارید تا از هر مرحله عکس بگیرید. با این کار دیگر هنگام بستن مجموعه به مشکل برنمی‌خورید.

نمایش بیشتر

1 دیدگاه

  1. با سلام من امروز در مورخه ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ برای تعویض رادیاتور کامل که شامل باز و بسته و ریختن ضد یخ آقای مکانیک مبلغ ۳۰۰ هزار تومان از من گرفت واقعا خدای نکرده به پراید اگر بخواهی موتور بیاری پایین با شرایط فکر کنم ۲۰میلیون میگیرن تازه فقط دست مزد واقعا چه خبره من که سوختم واقعا به نظر من خیلی گرفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا