پیشنهاد سردبیرآموزش

تعویض قالپاق خودرو چطور انجام می شود؟ راهنمای گام به گام

تعویض کردن قالپاق خودرو مراحل ساده‌ای دارد و در صورتی که کمی مهارت در به کار بردن ابزار داشته باشید، به راحتی می توانید شخصا برای تعویض آن اقدام کنید. البته توجه داشته باشید که رینگ‌های فولادی، قالپاق‌هایی بزرگ داشته و برای رینگ‌های فلزی، از قالپاق‌های کوچکی که اندازه توپی چرخ هستند، استفاده می‌کنیم.

راهنمای تعویض قالپاق خودرو

در اینجا به راهنمای گام به گام تعویض قالپاق خودرو می پردازیم. دنبال کردن این مراحل به شما کمک می کند تا به راحتی قالپاق وسیله نقلیه خود را تعویض کنید.

  • برای تعویض قالپاق خودرو باید ابتدا خودرو را در محلی صاف پارک کنید. توجه داشته باشید که محل پارک لغزنده نبوده یا خیس و مرطوب نباشد.
  • جک بزنید تا چرخ مورد نظری که قصد نصب قالپاق روی آن را دارید، بالاتر از سطح زمین بیاید.
  • حالا به کمک آچار چرخ پیچ‌های روی چرخ را باز کرده و مهره‌ها را نیز خارج سازید. (برای باز کردن پیچ و مهره‌ها، باید آچار چرخ را روی پیچ در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. توصیه می‌شود که هر پیچ را یک یا دو دور چرخانده و همه آن‌ها را با هم شل کنید، سپس تک به تک پیچ و مهره‌ها را کامل باز نمایید.)
  • در صورتی که قالپاقی از پیش روی چرخ سوار است، اکنون آن را با یک حرکت ساده و کمی فشار از چرخ، جدا سازید.
  • اکنون می‌خواهیم قالپاق جدید را در جای خود قرار دهیم. برای این منظور باید حلقه زیرین قالپاق را درست روی حلقه رینگ قرار دهید. در این جایگذاری به محل باد زدن لاستیک‌ها دقت داشته باشید که همچنان در دسترس باشد و برای باز زدن تایرها، دچار مشکل نشوید. معمولا شیاری در قالپاق‌ها در نظر گرفته شده است که محل باد زدن را آزاد می‌گذارد. تنها کافی‌ست که تنظیم شکل قرار گرفتن قالپاق را درست انجام دهید.
  • پیش از قرار دادن قالپاق در جای خود روی چرخ، باید حلقه نگهدارنده را در پشت آن قرار دهید. البته در بیشتر قالپاق‌ها، این حلقه از پیش در سطح داخلی جای گرفته است؛ اما در غیر این صورت لازم است که این دو قطعه را به شکل صحیح روی هم تکیه دهید. در اینجا توجه داشته باشید که شیار روی حلقه و قالپاق، با هم یکی شده و محل عبور باد تایر را آزاد بگذارند.
  • اکنون پیچ و مهره‌ها را دوباره در جای خود قرار داده و ابتدا با دست آن‌ها را چند دور بچرخانید. سپس به کمک آچار چرخ و در جهت پادعقربه‌های ساعت؛ پیچ‌ها را چرخانده و در جای خود به خوبی محکم نمایید. لازم است که پیچ و مهره‌ها به خوبی محکم شده و قالپاق در جای خود سفت و بدون لغزش قرار بگیرد.

نحوه تعویض قالپاق خودرو

نکته: در صورتی که قالپاق بدون جای پیچ و مهره باشد، تنها باید خارهای یا واشرهای آن را درست در جای خود قرار داده و از سفت شدن آن در جای خود، اطمینان حاصل کنید.

    • حالا می‌توانید به کمک جک، خودرو را پایین آورده و از کاری که انجام داده‌اید، یعنی تعویض قالپاق خودرو لذت ببرید.

همین طور بخوانید: علائم خرابی شمع خودرو

کلام آخر

در بالا توضیحاتی در خصوص تعویض قالپاق خودرو ارائه کردیم. شما چه نکات و اصول دیگری را در این خصوص می دانید که در بالا به آن ها نپرداخته باشیم؟ این نکات را با ما و دیگر کاربران وب سایت در میان بگذارید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا