پیشنهاد سردبیرآموزش

تعیین خسارت خودرو در سوانح و تصادف

با توجه به گسترش روزافزون تعداد وسایل نقلیه در خیابان‌ها و جاده‌های کشور و از طرف دیگر وجود رانندگان بی‌احتیاط، تصادفات و حوادث رانندگی به یک امر شایع تبدیل شده است. در این گونه موارد امکان ایجاد خسارات فراوان برای هر دو طرف حادثه چه از نظر مالی و چه از نظر جانی وجود دارد. بنابراین، بهتر است حتما از بیمه استفاده کنیم تا خسارت‌های مالی ما از این جور حوادث ناگهانی به حداقل کاهش پیدا کند. به هر حال، در این گونه تصادفات خودروها آسیب می‌بینند و میزان این آسیب به سطح سنگین بودن تصادف بستگی دارد. چیزی که اهمیت دارد، تعیین خسارت خودرو از این حادثه می‌باشد.

در صورتی که شما بیمه داشته باشید یا به هر طریق دیگری بیمه خسارت خودرو شما را پوشش دهد، باید میزان این خسارت اندازه‌گیری شده تا بیمه نسبت به پرداخت آن اقدام نماید. اما باید توجه داشته که این حوادث علاوه بر خسارت لحظه‌ای، بر روی قیمت خودرو هم تاثیر داشته و به کاهش این قیمت منجر خواهند شد. در این جا قصد داریم به طور کامل به موضوع تعیین خسارت خودرو در حوادث رانندگی و البته تاثیر این خسارت بر قیمت خودرو شما بپردازیم. پس در ادامه با همراه باشید تا اطلاعات جامعی در این باره به دست آورید.

انواع خسارت‌ها در سوانح رانندگی و تصادفات

جهت تعیین خسارت خودرو ابتدا باید با انواع خسارت‌هایی که در هنگام تصادف یا حادثه رانندگی ایجاد می‌شوند، آشنایی داشته باشیم. این خسارت‌ها به طور کلی به دو دسته خسارت‌های مستقیم و خسارت‌های غیرمستقیم تقسیم می‌شوند. خسارت‌های مستقیم به راحتی قابل مشاهده هستند و شما می‌توانید متوجه آن‌ها شوید. اما خسارت‌های غیرمستقیم ان دسته از خسارت‌های نامشهود هستند که در عین حال افت قیمت خودرو شما را هم در پی خواهند داشت. برای مثال، زمانی که ماشین شما طی یک تصادف چپ می‌کند و سقف آن آسیب جدی می‌بیند، خسارت مستقیم همان آسیب دیدن سقف است. اگر شما بیمه داشته باشید، سقف ماشین‌تان را تعویض کرده و این خسارت مستقیم را از بیمه دریافت می‌کنید.

اما جنبه دیگر در تعیین خسارت خودرو این است که اکنون شما یک ماشین با سقف تعویض شده دارید. این موضوع باعث می‌شود که در آینده خودرو شما را با قیمت کم‌تری خریدای کنند یا به عباریتی دچار افت قیمت بشود. در واقع افت قیمت خودرو همان خسارت غیرمستقیم است که در تصادفات رانندگی ممکن است گریبان‌گیر شما شود. البته خود واژه تصادف این افت قیمت را به همراه دارد و میزان آن به میزان سنگین بودن حادثه و آسیب‌های جدی خودرو بر‌می‌گردد. در ادامه بیش‌تر به هر یک از این خسارت‌ها و امکان دریافت آن‌ها از بیمه خواهیم پرداخت.

تصادف دو خودرو

تعیین خسارت خودرو چگونه انجام می‌گیرد؟

همان طور که گفتیم، شما در طی تصادفات ممکن است با یک سری خسارت‌های مستقیم و یک سری خسارت‌های غیرمستقیم رو به رو شوید. چیزی که اهمیت دارد تعیین خسارت خودرو در هر دو جنبه و دریافت آن از بیمه می‌باشد. البته این مورد در صورتی است که شما مقصر نبوده یا بیمه داشته باشید. به طور معمول، تعیین خسارت خودرو به وسیله کارشناسان بیمه انجام می‌گیرد. خسارت‌های مستقیم به دلیل مشهود بودن، راحت‌تر قابل تعیین هستند. اما کارشناسان بیمه خسارت‌های نامشهود یا غیرمستقیم را هم شناسایی می‌کنند. با وجود این بهتر است که خود شما هم به این موضوع دقت داشته باشید و در هنگام تصادفات، علاوه بر خسارت‌های مستقیم، پیگیری تعیین خسارت‌های غیرمستقیم هم باشید. برای مثال، وقتی طی یک حادثه شاسی ماشین شما آسیب می‌بیند، نباید تنها منتظر دریافت هزینه جوش دادن شاسی باشید. بلکه باید هزینه افت قیمت خودرو را هم از بیمه دریافت نمایید. زیرا از این به بعد شما یک ماشین با شاسی آسیب دیده دارید.

خسارت افت قیمت به چه خودروهایی تعلق می‌گیرد؟

در گذشته افت قیمت خودرو تنها با شرایطی خاص به اتوموبیل‌ها تعلق می‌گرفت. این شرایط می‌توانست شامل جدید بودن خودروها و محدوده قیمتی آن‌ها باشد. برای مثال، افت قیمت خودرو برای خودروهایی با کم‌تر از ۵ سال کار در نظر گرفته می‌شد. اما اکنون با افزایش شدید قیمت‌ همه خودروها، این شرایط دیگر حاکم نبوده و هر خودرویی ممکن است در هنگام تصادفات دچار افت قیمت گردد. تعیین خسارت خودرو یا همان افت قیمت توسط کارشناسان بیمه بررسی و اندازه‌گیری خواهد شد. بنابراین، خودرو شما در هر مدل و هر سال ساختی که باشد، باید در این گونه موارد درخواست بررسی افت قیمت را داشته باشید. با کاهش مدل خودرو و هم چنین سال ساخت آن، خسارت افت قیمت می‌تواند تغییر کند و برای خودروهای جدید بیش‌تر است. اما به هر حال این تصادفات بر روی قیمت خودروهای کارکرده هم تاثیر خود را می‌گذارند.

تصادف دو خودرو

چگونه باید خسارت افت قیمت خودرو را دریافت کرد؟

حال سوال این است که پس از تعیین خسارت خودرو، چگونه باید این خسارت را مطالبه نمود. برای این کار باید از راه اصولی آن اقدام نمود. ابتدا باید طرفین حادثه سعی کنند که این مشکل را بین خود برطرف کرده و مقصر هزینه را به زیان دیده بپردازد. اما در صورتی که این اتفاق رخ ندهد، می‌توان کار را از راه قانونی پیش گرفت. در این صورت فرد زیان دیده می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف شکایت خود را عنوان کند. در ادامه و با پیگیری ماجرا، کارشناسان بیمه یا کارشناسان مقیم این خسارت را بررسی خواهند کرد. در صورت صحیح بودن درخواست، مقصر باید نسبت به پرداخت خسارت فرد زیان دیده اقدام نماید. البته دقت داشته باشید که در صورت برطرف نشدن این مشکل در شورای حل اختلاف یا سنگین بودن خسارت ایجاد شده، می‌توان به طور مستقیم به دادگاه مراجعه کرده و از این طریق شکایت را پیگیری نمود.

سوالات متداول در مورد تعیین خسارت خودرو

  • تعیین خسارت خودرو به چه صورت انجام می‌گیرد؟

با توجه به میزان خسارت واصله به خودرو، می‌توان این کار ار به صورت توافقی انجام داد یا این که کارشناسان بیمه به صورت دقیق این کار را انجام دهند.

  • خسارت‌های خودرو شامل چه مواردی می‌شوند؟

این خسارت‌ها به دو دسته مهم تقسیم بندی می‌شوند که شامل خسارت‌های مستقیم و خسارت‌های غیرمستقیم هستند. خسارت‌ها مستقیم مشهود بوده و به راحتی قابل پرداختند، اما انواع غیرمستقیم آن نامشهود بوده و افت قیمت خودرو را به همراه دارند.

  • چگونه باید خسارت افت قیمت خودرو یا خسارت‌های نامشهود را دریافت کرد؟

برای این کار می‌توان ابتدا به صورت توافقی به نتیجه رسید. در غیر این صورت، باید به شورای حل اختلاف و در صورت نتیجه نگرفتن به دادگاه مراجعه نمود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا