پیشنهاد سردبیرآموزش

تغییر صدای اگزوز موتور سیکلت + انواع تغییر صدا

تغییر صدای اگزوز موتور سیکلت چگونه انجام می‌شود؟ در وسایل نقلیه موتوری اگزوز قطعه‌ای اساسی در سیستم‌ متصل به احتراق محسوب می‌شود که کاهش میزان دما، کاهش سطح صدا و کاهش آلایندگی‌ها را برعهده دارد. موتورهایی که از سوخت فسیلی برای فعالیت استفاده می‌کنند، پس از واکنش سوختن به تولید مجموعه‌ای از گازهای شیمیایی خواهند پرداخت.

اگزوز حرارت و گازهای ایجاد شده در نتیجه فرایند احتراق را به واسطه قطعه مهمی که وظیفه تنظیم و کنترل صدای موتور را برعهده دارد و در بخش انتهایی وسیله نقلیه تعبیه شده است منتقل می‌کند‌. برای آن دسته از رانندگان موتور سیکلت که مایل به تغییر صدای منتشر شده از بخش اگزوز هستند راهکارهایی وجور دارد که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت اما ابتدا بد نیست نگاهی به سازوکار اگزوز در موتور سیکلت‌ها بیندازیم.

اگزوز، قطعه‌ای کاربردی در موتور سیکلت

همانطور که پیشتر اشاره شد، مهم‌ترین وظایف اگزوز در موتور سیکلت کنترل صدای ایجاد شده، خارج کردن گازهای تولید شده در نتیجه احتراق در قسمت انتهایی موتور و انتقال مقدار حرارت تولید شده از موتور (در بخش میانی) به بخش انتهایی وسیله نقلیه است‌.

در موتور سیکلت‌های کم سی سی که حجم اندک دارند این قطعه در طرف راست موتور دیده می‌شود در حالی که در موتورهایی با حجم بالا اگزوز را در هر دو طرف موتور مشاهده می‌کنید و تنها تفاوت کلیدی این دو سیستم حجم خروجی موتور آن‌ها است.

از آنجایی که کمپانی‌های تولید کننده موتور سیکلت برای هر دستگاه اگزوز ویژه‌ای طراحی می‌کنند و این قطعات برای موتورهای گوناگون با هم متفاوت است، اگزوز در هر موتور شاخصه خاص خود را دارد. از اساسی‌ترین تغییراتی که دارندگان وسایل نقلیه موتوری بر روی اگزوز اعمال می‌کنند، تغییر صدای آن است.

این تغییر به منظور تبدیل اگزوز اورجینال موتور سیکلت به اگزوز قهرمانی انجام می‌شود. این نوع تغییر تاثیر بسزایی در عوض شدن صدای موتور سیکلت و کاهش دمای آن دارد. اما دلیل تمایل به ایجاد این نوع تغییر چیست؟

مزایای تغییر صدای اگزوز موتور سیکلت

از جمله مزایای تغییر صدای اگزوز موتورسیکلت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهینه سازی میزان مصرف سوخت
  • ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش شتاب موتور سیکلت
  • بالا بردن میزان بازدهی
  • ایجاد صداهای جذاب و هیجان انگیز
  • افزوده شدن کاتالیست
  • ایجاد ظاهری منحصر به فرد و زیبا
  • افزایش دوام و طول عمر قطعات داخلی موتور
  • کاهش دمای موتور
  • تسهیل در خروج گازهای تشکیل شده داخل موتور

از دست ندهید: زمان تعویض کمک فنر‌های خودرو

نحوه تغییر صدای اگزوز در موتور سیکلت

اصلی‌ترین ترفند برای تغییر صدای موتور سیکلت این است که اگزوز فابریک را به اگزوز قهرمانی تبدیل کنید که در مدل‌های مختلف وجود داشته و مزایایی را به همراه خواهد داشت. اما شیوه‌های دیگری نیز برای تغییر صدای اگزوز وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

در روش اول می‌توان فیلترهای موجود در اگزوز را تخلیه می‌کنند؛ به این ترتیب تمام محیط داخل اگزوز خالی می‌شود و عدم وجود فیلترها به تولید صداهایی مهیب و بلند منجر خواهد شد.

با ایجاد روزنه‌هایی در بخش انتهایی جدار خارجی اگزوز نیز به دلیل خروج هوای بیشتر صدای مخصوصی ایجاد می‌شود و در واقع صدای موتور بیش از پیش شنیده می‌شود‌. گاز خوردن موتور سیکلت نیز در این روش دستخوش تغییراتی خواهد شد. صدای انفجاری اگزوز در نتیجه انجام این روش شنیده می‌شود.

اگزوز سوتی و نحوه ایجاد آن

اگزوز سازها با در اختیار داشتن یک عدد منبع اگزوز و تعویض منبع اگزوز آخر این کار را انجام می‌دهند. در مجرای اگزوز لوله‌ها و انبارهای دیده می‌شود. وقتی انبار آخر که به واسطه دو بست و دو پیچ از جنس لاستیک به منظور ممانعت از ایجاد ارتعاش ایجاد شده است برداشته شود، اگزوز سوتی ایجاد خواهد شد.

در روش دیگر با ایجاد سوراخ به وسیله مته دریل در بخش انتهایی منبع اگزوز صدای سوت ضعیفی را ایجاد کنید. این شیوه گرچه مقرون به صرفه‌تر است اما به مرور زمان به منبع اگزوز آسیب خواهد رساند و در نتیجه لازم است تعویض منبع را در دستور کار قرار دهید. بنابراین برای تغییر صدای اگروز راه‌های مختلفی وجود دارد.

منابع یا انبارهایی که در اگزوز وجود دارند، سبب کاهش صدای خروجی از اگزوز می‌شوند. تهیه سر اگزوز و تعبیه آن در قسمت انتهایی، صدایی مشابه سوت ایجاد می‌کند‌. در واقع سر اگزوزها دارای تنوع زیادی بوده و به تولید صداهای گوناگون می‌پردازند. در نتیجه برای سوت کشیدن اگزوز خودرو، یک سر اگزور بخرید و آن را قسمت انتهایی اگروز خود نصب کنید.

اگزوز زنبوری و نحوه ایجاد آن

برای زنبوری کردن صدای اگزوز خود می‌توانید به یکی از روش‌های زیر عمل کنید:

از اگزوز سازی یک کیت اگزوز تهیه نمایید. این کیت دارای دریچه برقی بوده و بعد از انبار میانی اگزوز تعبیه می‌شود‌. این کیت ریموت دار امکان‌ ایجاد هر دو نوع صدای معمولی و زنبوری را فراهم می‌کند. توجه داشته باشید که تنها برخی از مدل‌های این نوع کیت‌ها دارای ریموت هستند. زنبوری کردن صدای اگزوز به وسیله این روش نسبت به سایر شیوه‌ها بهتر و کاربردی‌تر خواهد بود.

در روش دیگر می‌توانید از یک سر اگزوز استفاده کنید که مخصوص ایجاد صدای زنبوری باشد. پروانه کوچک تعبیه شده در سر اگزوز صدا و حجم گاز خروجی از اگزوز را کم و زیاد می‌کند.

ترفند آخر این است که تمامی انبارها و قطعات اگزوز را تخلیه و لوله‌ای را جایگزین آن‌ها کنید. این روش از ابتدایی‌ترین و قدیمی‌ترین تکنیک‌های ایجاد صدای زنبوری در اگزوز است.

سخن پایانی

همان طور که خواندید، شما می‌توانید با کمک راهکارهایی، اقدام به تغییر صدای اگزوز موتور سیکلت نمایید. چنانچه مایل به انجام این کار هستید، می‌توانید از این روش‌ها استفاده کرده و صدای اگزوز موتور سیکلت خود را تغییر دهید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا