رپرتاژ

تفاوت خودروی برلیانس و آریو

خودروهای چینی در سال های اخیر طرفداران زیادی را در کشور ایران پیدا کرده اند. یکی از مهم ترین دلایل استفاده از این خودروها به کار بردن آپشن های زیادی است که بر روی این خودروها نصب می شوند. قیمت پایین این خودرو ها نسبت به دیگر شرکت ها باعث شده است خط تولیدخودرو شرکت های چینی روز به روز افزایش و بازارهای جدیدی را برای خودروهای چینی بوجود بیاورد. تفاوت های زیادی بین خودروهای چینی از نظر طراحی، ساخت،کیفیت بدنه و … وجود دارد که باعث می شود از نظر تعداد مخاطبان آن ها و همچنین قیمت آن ها متفاوت باشد. یکی از این مقایسه ها همواره در مورد تفاوت برلیانس و آریو می باشد. برای اینکه بتوانیم به درستی تفاوت های برلیانس و آریو را بشناسیم باید در ابتدا تاریخچه ای از این دو خودرو و نحوه ورود به بازار آن ها در ایران را بدانیم و سپس تفاوت این دوخودرو برای ما کاملا مشهود خواهد بود. همچنین اگر علاقه مند به خرید این دو خودرو هستید و به دنبال تفاوت های خودروی برلیانس و آریو هستید این مقاله را تا پایان با دقت بخوانید.

شرکت های چری، برلیانس، جک، جیلی و… از پرفروش ترین خودروهای چینی در کشور ایران می باشند.

در مقاله زیر تفاوت هایی که بین خودروهای برلیانس و آریو وجود دارد را به تفکیک بیان کرده ایم.

خودروی برلیانس

خودروی برلیانس در کشور ایران در خط مونتاژ شرکت پارس خودرو قرار گرفته است. این خودرو که ظاهری شبیه به خودروی BMW آلمانی دارد، در ابتدا توجهات زیادی را به خود جلب کرد. برلیانس در ۲ مدل مختلف ارائه می شود که تفاوت هایی با هم دارند و در زیر به تفاوت آن ها خواهیم پرداخت.

برلیانس H320: این مدل از برلیانس که مدل هاچبک برلیانس می باشد و ظاهر زیباتری نسبت دیگر مدل دارد.

برلیانس H330: این مدل از برلیانس، صندوق دار می باشد. این مدل بیشتر در بین خانوده ها طرفداران زیادی دارد.

خودروی برلیانس

موتور خودروی برلیانس دارای دو مدل cc1500 و cc 1650  می باشد که نشان دهنده قدرت های مختلفی برای این خودرو می باشد.

گیربکس خودرو های برلیانس شامل دو مدل دستی و اتوماتیک می باشد، که از لحاظ قیمتی و راحتی این دو مدل را نیز از یکدیگر متفاوت می کند.

خودروی آریو S300

خودروی آریو که محصول شرکت زوتی در کشور چین می باشد، در ابتدا با نام تجاری Z300 وارد بازار شد. استراتژی شرکت زوتی برای تولید محصولات خود کپی برداری از خودروهای دیگر شرکت های مطرح مانند تویوتا، هیوندای و… می باشد. خودروی z300 نمونه کپی برداری شده از خودروی آلیون شرکت تویوتا می باشد. این خودرو در سال های بعد نام خود را به s300  تغییر داد و امروزه با نام آریو در بازار ایران و جهان شناخته می شود. این خودرو در سال ۲۰۱۴ در کشور ایران در خط مونتاژ شرکت سایپا قرار گرفت و تعداد بالایی از این خودرو به صورت تاکسی های مدرن در کشورمان تولید و بسیار مورد استقبال قرار گرفتند. قیمت و طراحی این خودرو در ابتدا بسیار جلب توجه می کرد و اگر شما تردد زیادی به فرودگاه ها داشته باشید حتما از خودروی آریو به عنوان تاکسی خود استفاده کرده اید.

خودروی آریو S300

 قیمت و طراحی این خودرو باعث شد تا شرکت سایپا نمونه شخصی این خودرو را نیز روانه بازار کند اما کمی دیر به نظر می رسید زیرا شرکت های دیگر چینی مانند برلیانس، چری و… محصولات زیادی را وارد بازار کرده بودند و تقریبا حجم زیادی از بازار را به خود اختصاص داده بودند. یکی از تفاوت های خودروی برلیانس و آریو در نحوه معرفی این دو خودرو به بازار بود. خودروی برلیانس با طاهری شبیه به بی ام دبلیو خود را معرفی کرد و خودروی آریو خود را با تاکسی های مدرن در کشور ایران معرفی کرد و این تفاوت برلیانس و آریو باعث برهم خوردن تعادل در خرید و فروش آن هاشد. از موارد مهم برای مقایسه این دو خودرو، مقایسه لوازم یدکی برلیانس و آریو و لوازم موتوری آنهاست.

در جدول زیر مقایسه ای از دو خودرو برلیانس و آریو به تفکیک از نظر فنی و طراحی و آپشن های آن ها خواهیم داشت.

آیتم ها آریو برلیانس
محور محرک دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
حجم موتور ۱.۵ لیتر ۱.۵ لیتر
تعداد سیلندر موتور ۴ سیلندر ۴ سیلندر
گیربکس ۵ دنده به صورت دستی ۴ دنده اتوماتیک
قدرت ۱۰۳ اسب بخار ۱۰۳ اسب بخار
مصرف ترکیبی ۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر ۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتر
شتاب ۱۱.۸ ثانیه ۱۱.۲ ثانیه
سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
گشتاور ۱۴۱ نیوتن متر ۱۳۸ نیوتن متر
وزن ۱۲۷۵ کیلوگرم ۱۳۱۵ کیلوگرم
حجم باک ۵۵ لیتر ۵۲ لیتر

همانطور که از جدول فوق مشاهده می کنید تفاوت های برلیانس و آریو کاملا مشهود و مشخص است. مقدار قدرت هر دو خودرو یکسان است. از نظر حجم موتور و گشتاورها و محور محرک یکسان هستند. تفاوت هایی که بین خودروی برلیانس و آریو وجو دارد در شتاب این دو خودرو می باشد. شتاب خودروی برلیانس ۱۱.۲ ثانیه است و این به این معنی است که برای رسیدن سرعت این خودرو از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حدود ۱۱ ثانیه طول می کشد. این عدد نسبت به خودروهای وارداتی از کشورهای دیگر و شرکت های مدرن خودروسازی مانند تویوتا و هیوندای بالا است ولی نسبت به خودروهای ساخت ایران و دیگر خودروهای چینی عدد خوبی است. برای مثال خودروهای شرکت تویوتا شتاب ۵ ثانیه دارند و خودروهای سال ۲۰۲۰ این شرکت سعی کرده اند این عدد را به کمتر از ۵ ثانیه برسانند.

نتیجه گیری:

خودروی برلیانس و آریو هر دو جز خودروهای چینی رده متوسط در بازار ایران هستند و از نظر مشخصات فنی و بدنه ای از کیفیت یکسانی برخوردار هستند. تفاوت مهم برلیانس و آریو همانطور که در متن مقاله به صورت کامل به آن اشاره شد در نحوه ورود و معرفی آن ها به بازار بود و در نهایت فروش و خرید خودروی برلیانس نسبت به آریو بالاتر و در اصطلاح بازار خواهان و طرفداران بیشتری را نسبت به آریو دارد. برلیانس به دلیل تنوع در مدل های خود نیز رده های سنی بیشتری را مورد هدف قرار داده و این موضوع خود یکی از تفاوت های برلیانس و آریو می باشد.

فروشگاه لوازم یدکی دنیای چین  واردکننده تمام قطعات و لوازم جانبی خودرو برلیانس و آریو است. محصولات یدکی فروشگاه دنیای چین کاملا اورجینال بوده و به راحتی از طریق سایت لوازم یدکی دنیای چین قابل خرید است. از طریق سایت می توانید تمامی لوازم یدکی مهم مانند لوازم بدنه، لوازم موتوری، و سایر لوازم برلیانس و آریو را خریداری کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا