آموزشپیشنهاد سردبیر

نحوه صحیح تنظیم چراغ‌های جلو خودرو (آموزش تنظیم نور چراغ در جهت های عمودی و افقی)

چراغ‌های خودرو شما نقش بسیار حساسی در رانندگی صحیح و ایمن شما، به خصوص در شب‌ها دارند. اگر چراغ‌های اتوموبیل شما مشکل داشته یا خراب باشند، بدون شک نمی‌توانید در شب رانندگی کنید. به خصوص در جاهایی که اصلا نوری وجود ندارد، مانند جاده‌های بین شهری و مسیرهای این چنینی دیگر رانندگی میسر نیست. اگر هم این امکان برای شما وجود داشته باشد که با چراغ‌های خراب و مشکل‌دار رانندگی کنید، در حد توان باید از این کار خودداری نمایید؛ چرا که چراغ‌ها علاوه بر این که مسیر را برای شما روشن می‌کنند، نشان دهنده وجود و حرکت خودرو شما برای خودروهای دیگر هم هستند که در آن جاده حرکت می‌کنند. بدین ترتیب، زمانی که چراغ‌های جلو خودرو شما مشکل داشته باشد، ایمنی رانندگی شما تا حد زیادی پایین آمده و امکان برخورد با خودروهای دیگر یا سایر اجسام به وجود خواهد آمد.

این یکی از مواردی است که در کلاس های آیین نامه و آزمون تئوری گرفتن گواهینامه، مورد پرسش قرار می گیرد و باید شناخت درستی نسبت به مراحل تنظیم چراغ های جلو و همین طور کاربرد آن ها داشته باشید. از این روی توصیه می شود که این مطلب را تا انتها با دقت دنبال کنید.

در برخی موارد هم چراغ‌های خودرو شما هیچ مشکلی نداشته و از لحاظ فنی کاملا سالم هستند، اما عملکرد خوبی ندارند و به اصطلاح گیج می‌زنند. در این مواقع با وجود این که چراغ های شما نوری مناسب و قوی دارند، ولی مشاهده می‌کنید که میدانی مناسب برای رانندگی شما روشن نشده است. یا نور خودرو شما به دور دست‌ها می‌تابد و یا این که فقط جلوی ماشین‌تان را روشن می‌کند. البته گاهی اوقات هم این امکان وجود دارد که نور به سمت خارج از جاده یا خیابان تابیده و به هر حال به رانندگی شما کمک چندانی نکند. دلیل این موضوع هم این است که تنظیم چراغ های جلو خودرو شما به درستی انجام نشده است. پس اگر در هنگام رانندگی متوجه این موضوعات شدید، بدانید که چراغ‌های اتوموبیل شما تنظیم نیستند و هر چه سریع‌تر جهت انجام این کار اقدام نمایید. اگر چه این مورد کمتر در امتحان رانندگی، مورد پرسش قرار می‌گیرد، اما لازم است که در خصوص آن به خوبی بدانید. در ادامه قصد داریم به طور کامل نحوه صحیح تنظیم چراغ‌های جلو خودرو را به شما آموزش دهیم تا این مشکل را برای همیشه رفع کنید.

از دست ندهید: استارت زدن خودرو

آموزش تنظیم نور چراغ در جهت های عمودی و افقی

برای این که چراغ های خودرو شما دقیقا به شکلی صحیح عمل کرده و میدان دیدی مناسب را برای شما ایجاد کنند، باید هم از لحاظ افقی هم از لحاظ عمودی تنظیم باشند. در غیر این صورت، همان طور که اشاره‌ای کردیم به جای روشن کردن محدوده رانندگی شما، نور را به جاهایی دیگر خواهند فرستاد. البته گاهی اوقات شاید چراغ خودرو شما از لحاظ قدرت و توان پخش نور مشکل داشته باشد؛ این مشکل ممکن است به باتری یا سایر اجزا برگردد که باید برای رفع آن به تعمیرکاران برق خودرو مراجعه کنید. اما در صورت سالم بودن چراغ‌ها و داشتن توان مناسب برای پخش نور، این مشکل به احتمال زیاد به تنظیم نبودن چراغ‌ها برمی‌گردد. اکنون به طور کامل روش صحیح تنظیم چراغ‌های جلو خودرو را به شما آموزش خواهیم داد؛ تا به راحتی بتوانید این مشکل چراغ‌هایتان را در خانه و بدون نیاز به تعمیرکار، برطرف نمایید.

تنظیم چراغ‌های جلو خودرو

تنظیم بودن چراغ‌های جلو خودروتان را چک کنید

برای این که بخواهید چراغ های اتوموبیل خود را تنظیم کنید، ‌در ابتدا باید آن‌ها را چک کرده و ببینید که آیا اصلا با این مشکل مواجه هستند یا نه. و اگر چراغ‌های خودرو شما از تنطیم خارج شده‌اند، این خروج به کدام سمت بوده تا بتوانید دوباره آن را به حالت اولیه و نرمال برگردانید. چک کردن چراغ‌ها برای آگاهی از تنظیم بودن یا نبودن آن‌ها کار دشواری نیست و به راحتی می‌توانید آن را انجام دهید، کافی است روش ان را یاد بگیرید. برای این کار به ابزار خاصی هم نیاز نیست؛ تنها به یک سطح کاملا صاف مانند پارکینگ یا مکان این چنینی دیگر نیاز دارید که رو به روی آن هم دیواری صاف باشد. البته یک پیچ گوشتی هم برای تنظیم کردن چراغ‌ها در صورت مشکل داشتن‌شان، احتیاج دارید.

برای چک کردن خودرو باید تا حد امکان شرایط را با شرایط عادی بازسازی نمایید؛ یعنی سعی شود که حداقل نیمی از باک بنزین پر باشد، یک نفر روی صندلی راننده بنشیند و سطح زیر ماشین کاملا صاف باشد. برای این کار بهتر است چرخ‌های ماشین‌تان را هم چک کرده و اطمینان پیدا کنید که همه چرخ‌ها از نظر باد یکسان هستند. سپس باید خودروتان را در فاصله‌ای حدود ۷ متری دیوار پارک کرده و نور را بر روی دیوار رو به رو بیاندازید. با توجه به این که اگر خودرتان صاف نباشد و همه چرخ‌ها به درستی روی زمین قرار نگرفته باشند، در نهایت کار شما دچار خطا خواهد شد، پس قبل از وارد شدن به مراحل بعدی، از درست قرار گرفتن و صاف بودن خودروتان اطمینان حاصل کنید.

همین طور بخوانید: آموزش کامل کلاچ، چه وقت نیم کلاچ بگیریم؟

چراغ‌ها را اندازه گیری کنید

پس  از این که شرایط به طور کامل آماده شد، می‌توانید اندازه گیری فاصله‌های بین چراغ‌ها و با زمین را اندازه گیری کنید. در این مرحله به یک متر نیاز دارید تا فاصله هر کدام از چراغ‌ها را از زمین و هم چنین فاصله بین دو چراغ را اندازه گیری نمایید. اندازه‌های خود را روی یک برگ کاغذ یادداشت کنید، چون در ادامه و برای تنطیم چراغ های جلو خودروتان به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد. سپس می‌توانید نور ماشین را روشن کنید تا بر روی دیوار بیافتد و محل برخورد نور با دیوار را هم به طور کامل اندازه گیری کنید. این اندازه‌ها را هم یادداشت کنید. در این مرحله کار شما تقریبا پایان یافته است و همه اندازه های لازم را برداشته‌اید. اکنون می‌توانید وارد مرحله بعدی شوید که همان تنظیم کردن چراغ‌های خودروتان است.

تنظیم چراغ‌های جلو خودروتان را انجام دهید

در این مرحله باید نسبت به تنطیم چراغ‌های جلو خودروتان اقدام نمایید. در ابتدا باید پیچ های تنظیم را پیدا کنید تا در صورت وجود ایراد در تابش نور، به وسیله این پیچ‌ها مشکل را برطرف سازید. پیچ های تنظیم نور خودرو شما به طور معمول در قسمت پشت چراغ قرار می‌گیرند و کاملا واضح هستند. پس شما به راحتی خواهید توانست آن‌ها را پیدا کنید؛ اما در صورتی هم که پیدا کردن این پیچ‌ها برای شما سخت باشد، می‌توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کرده و از آن کمک بگیرید. البته برخی خودروسازان هم پیچ‌های تنظیم چراغ را در قسمت‌های نزدیک موتور و پشت باتری و رادیاتور قرار می‌دهند. در این موارد کار پیدا کردن آن‌ها کمی سخت‌تر شده و برای تنظیم چراغ‌ها به تخصص بیش تری نیاز است.

تنظیم عمودی چراغ‌ها

بعد از این که پیچ‌ها را هم پیدا کردید، باید نور منتشر شده توسط هر یک از چراغ‌های خودروتان را به طور جداگانه بررسی کرده و ببینید انحرافی در آن‌ها وجود دارد یا خیر. اگر انحرافی در نورها وجود داشته باشد، باید ابتدا تنظیم عمودی و سپس تنظیم افقی چراغ‌ها صورت گیرد. معمولا پیچی که برای تنظیم عمودی چراغ‌ها تعبیه شده است، در قسمت پشت و بالای چراغ قرار می‌گیرد. زمانی که شما پیچ را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید، ‌نور به سمت بالاتر حرکت می‌کند. گردش پیچ برخلاف عقربه های ساعت هم باعث پایین امدن نور خواهد شد. پس باید ببینید که فاصله خط نور شما از زمین چه قدر است و آیا باید آن را بالاتر برده یا پایین تر بیاورید. البته دقت کنید که هنگام چرخاندن پیچ‌ها باید ان‌ها را خاموش کنید و از اندازه هایی که بر روی دیوار رو به رو علامت زده‌اید، استفاده کنید.

تنظیم عمودی چراغ‌ها

تنظیم افقی چراغ‌ها

بعد از تنظیم عمودی، نوبت به تنطیم کردن افقی چراغ‌های جلو خودروتان می‌رسد. پیچ تنظیم افقی هم به طور معمول در قسمت پشت و گوشه چراغ قرار می‌گیرد. خودروها عمدتا دچار انحراف نوری به صورت افقی می‌شوند و به همین دلیل این مرحله از اهمیت زیادی برخوردار است. پس سعی کنید پس از بررسی میزان انحراف نور خودروتان، آن را به صورت افقی هم به وسیله پیچ های تنظیم، دقیق نمایید. حال می‌توانید چراغ‌ها را روشن کرده و ببینید که آیا تنظیم چراغ‌ها به خوبی انجام گرفته است. اگر باز هم مشکلی وجود داشته باشد، به همین طریق کار بالا و پایین بردن یا چپ و راست کردن نور را انجام می‌دهید.

دلایل تنظیم چراغ های جلو خودرو

با توجه به این که چراغ‌ها از اهمیت بالایی در رانندگی شما به خصوص در شب و مکان های تاریک مانند تونل‌ها برخوردار هستند، هر گونه آسیب دیدگی یا تنظیم نبودن آن‌ها می‌تواند باعث بروز حادثه در خودرو شما شود. از آن جایی که به مرور زمان چراغ‌های خودرو شما ممکن است از تنطیم خارج شوند، هر چند وقت یک بار باید تنظیم مجدد چراغ‌های جلو خودروتان را انجام دهید. البته گاهی اوقات هم به وضوح متوجه این موضوع می‌شوید که چراغ‌های جلو ماشین‌تان به خوبی مسیر را به شما نشان نمی‌دهند. پس برای پیش گیری از حوادث احتمالی که ممکن است به دلیل دید ناقص به وجود بیایند، حتما باید کار تنظیم چراغ‌های خودروتان را انجام دهید.

چرا چراغ‌ها پس از مدتی از تنظیم خارج می‌شوند؟

این موضوع دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد که اکنون به چند تا از مهم ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. یکی از این موارد که باعث می‌شود چراغ‌های جلو خودرو شما از تنظیم خارج شود، حمل بارهای سنگین با ماشین است. زمانی که شما به طور مداوم با ماشین‌تان اقدام به حمل وسایل و تجهیزات با وزن سنگین یا حتی تعداد زیادی افراد می‌کنید، به ندرت فنرها فشرده می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که قسمت جلوی ماشین به سمت بالا رفته و در نتیجه چراغ‌ها هم از تنطیم خارج شده و به سمت بالا نور را بتابانند. البته در برخی موارد هم ممکن است فنر اتوموبیل شما دچار پوسیدگی شده و کم کم عقب ماشین به سمت پایین برود. این موضوع هم باز همان نتیجه را داشته و باعث می‌شود چراغ‌های خودرو شما از تنظیم خارج شود.

نکته مهم دیگری که باعث از تنظیم خارج شدن چراغ‌ها در بسیاری از خودروها می‌شود، تصادف یا برخورد ضربه شدید به ماشین است. بنابراین اگر خودرو شما تصادف کرده یا یک ضربه و برخورد شدید داشته باشد، باید چراغ‌های آن را چک کنید و ببینید که آیا وضعیت مناسبی دارند یا از تنظیم خارج شده‌اند. در بسیاری از موارد هم شما می‌بینید که پس از تصادف یا برخورد ضربه، چراغ‌ها از نظر ظاهری کاملا سالم هستند و هیچ تغییری نکرده‌اند؛ اما در واقع ممکن است تنطیم آن‌ها به هم ریخته باشد. پس با توجه به دلایلی که گفتیم، بهتر است هر از چند گاهی وضعیت چراغ های خودروتان را چک کنید؛ به خصوص اگر ماشین شما ضربه دیده یا تصادف کرده باشد.

تنظیم چراغ‌های جلو خودرو

سوالات متداول در مورد تنظیم چراغ‌های جلو خودرو

  • چرا باید چراغ‌های جلو خودرو را تنظیم کرد؟

از آن جایی که چراغ‌ها نقش موثری در رانندگی صحیح شما به خصوص در شب و مکان های تاریک دارند، حتما باید تنظیم باشند تا میدان دید مناسبی برای شما ایجاد نمایند.

  • آیا هر فرد خود می‌تواند کار تنظیم چراغ‌های خودرو را انجام دهد یا حتما باید به متخصص این حوزه مراجعه کند؟

کار تنظیم چراغ‌های جلو خودرو تقریبا ساده بوده و نیاز به تخصص زیادی ندارد. بنابراین، امکان انجام این کار به راحتی توسط خود فرد هم وجود دارد. کافی است نکاتی را که در این جا برای شما آورده‌ایم به صورت متوالی و با دقت انجام دهید.

  • به چه دلیل چراغ‌های خودرو از تنظیم خارج می‌شوند؟

دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آسیب دیدن فنرهای ماشین و تصادف و برخورد ضربه اشاره کرد. زمانی که فنرهای ماشین شما فشرده می‌شوند، رفته رفته قسمت جلوی ماشین به سمت بالا حرکت کرده و چراغ‌ها از تنظیم خارج می‌شوند.

  • آیا امکان تنطیم نور خودرو با دستگاه هم وجود دارد؟

بله، تعداد زیادی از مراکز وجود دارند که کار تنظیم چراغ‌های خودرو را با دستگاه های تنظیم نور مکانیزه انجام می‌دهند. این دستگاه‌ها بدون شک این کار را با دقت بالاتری برای شما انجام می‌دهند و البته هزینه‌ای هم برای شما به همراه خواهد داشت.

  • در تنظیم چراغ‌های خودرو به صورت دستی، باید به چه نکاتی توجه کرد؟

ماشین‌تان را در یک سطح صاف قرار داده و یک نفر را هم پشت فرمان بگذارید تا به شرایط نرمال نزدیک شده و این کار را در جایی انجام دهید که دیواری راست روبرویتان قرار داشته باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا