پیشنهاد سردبیرآموزش

مصادیق توقیف گواهینامه و شرایط رفع توقیف

برای این که افراد بتوانند در خیابان های شهر یا جاده های برون شهری به رانندگی بپردازند، باید حتما گواهینامه رانندگی خود را گرفته باشند. در واقع گواهینامه مدرکی است که تایید می‌کند یک فرد شایستگی های لازم برای راندن یک وسیله نقلیه را دارا است. حال منظور از این شایستگی ها، هم مهارت های مورد نیاز برای رانندگی صحیح بوده و هم شرایط سلامتی جسمی و روانی فرد را شامل می‌شوند. اما در برخی موارد این امکان وجود دارد که پس از دریافت گواهینامه، بنا به دلایلی که پلیس تشخیص می‌دهد، توقیف گواهینامه انجام می‌گیرد. این بدین معنی است که آن فرد تقریبا صلاحیت های لازم برای رانندگی را از دست داده یا تخلفات فراوانی از قوانین مربوط به راهنمایی و رانندگی انجام داده است.

پس از توقیف گواهینامه، فرد برای این که بتواند دوباره با مجوز قانونی اقدام به رانندگی کند، باید نسبت به دریافت مجدد گواهینامه اقدام نموده و مراحل آن را طی کند. این موضوع علاوه بر این که هزینه های زیادی برای شما در پی خواهد داشت، زمان زیادی هم خواهد گرفت. پس بهتر است در ابتدا از انجام تخلفاتی که توقیف گواهینامه رانندگی شما را در پی دارند، خودداری کنید. در صورت انجام این اقدامات و توقیف گواهینامه هم باید سعی کنید هر چه زودتر اقدامات لازم جهت رفع توقیف آن را انجام داده و از ابطال گواهینامه جلوگیری نمایید. در ادامه قصد داریم به طور کامل به دلایل توقیف گواهینامه رانندگی شما پرداخته و اقدامات لازم برای رفع توقیف آن را هم بیان کنیم.

همین طور بخوانید: گواهینامه بین المللی رانندگی

موارد توقیف گواهینامه رانندگی

قوانین مربوط به راهنمایی و رانندگی، مصادیق توقیف گواهینامه را بیان کرده‌اند تا افراد با این موارد آشنایی داشته و اقدامات پیشگیرانه را جهت عدم توقیف گواهینامه خود انجام دهند. به طور کلی، اکثر مصادیق توقیف گواهینامه به طور مستقیم با تخلفات رانندگی در ارتباط هستند؛ حال ممکن است برخی از این تخلفات با چندین بار تکرار موجب توقیف گواهینامه شده و برخی هم با همان بار اول، این موضوع را سبب شوند. این موارد در چند دسته کلی قرار می‌گیرند که اکنون به بیان آن ها می‌پردازیم.

  • اولین مورد که سبب توقیف گواهینامه رانندگی شما خواهد شد، انجام تخلفات مختلف و کسب ۳۰ نمره منفی است. در صورتی که شما ۳۰ نمره منفی به دست آورید، گواهینامه‌تان برای مدت ۳ ماه توقیف می‌شود.
  • مورد دیگر که به توقیف گواهینامه رانندگی شما منجر خواهد شد، در واقع همان مرحله بعدی مورد اول است که بیان کردیم. این مورد زمانی رخ می‌دهد که بعد از توقیف گواهینامه به دلیل کسب ۳۰ نمره منفی، اقدامات لازم برای آزاد کردن گواهینامه را انجام داده و دوباره با ارتکاب تخلفات رانندگی، ۲۵ نمره منفی به دست آورید. در این مورد جریمه سنگین تری برای راننده متخلف در نظر گرفته شده و گواهینامه آن به مدت ۶ ماه توقیف می‌شود.
  • در صورتی که پس از ۶ ماه توقیف گواهینامه باز آن را آزاد کرده و دوباره ۲۰ نمره منفی به دست آورید، این بار دیگر موضوع متفاوت است. در این مرحله گواهینامه شما توقیف نمی‌شود بلکه به طور کامل ابطال می‌گردد؛ پس باید این موضوع را به دقت مد نظر داشته باشید.
  • مورد بعدی که باعث توقیف گواهینامه رانندگی شما می‌شود، این است که قبض جریمه برای شما صادر شود و تا مدت ۴ ماه آن را نپردازید. در این صورت یک اخطاریه کتبی برای شما صادر خواهد شد و یک ماه برای پرداخت این جریمه به شما مهلت می‌دهد. اگر در این یک ماه هم جریمه خود را پرداخت نکنید، گواهینامه شما توسط پلیس توقیف خواهد شد. در این مورد علاوه بر توقیف گواهینامه،  پلاک ماشین متخلف هم در سامانه راهور توقیف می‌شود.
  • اگر در هنگام رانندگی، شواهدی از مست بودن یا استفاده از مواد مخدر و روان گردان توسط راننده وجود داشته باشد، پلیس با تجهیزات و لوازمی که در اختیاز دارد، نسبت به تشخیص این موضوع اقدام می‌کند. در صورتی که این موضوع اثبات شود، راننده متخلف مبلغ ۲۰۰ هزار تومان جریمه شده و گواهینامه آن هم به مدت ۶ ماه توقیف خواهد شد. البته در این مورد، پس از جریمه فرد متخلف و توقیف گواهینامه آن، جهت اقدامات قانونی به مراجع قضائی هم معرفی خواهد شد.
  • وقوع تصادف مورد دیگری است که می‌تواند با توقیف گواهینامه رانندگی شما همراه باشد، البته هر نوع تصادفی را شامل نمی‌شود. زمانی که دلیل تصادف یکی از تخلفات حادثه ساز باشد، گواهینامه راننده مسبب این تصادف بین ۱ تا ۳ ماه توقیف خواهد شد.
مصادیق توقیف گواهینامه

توقیف خودرو و موتور بدون گواهینامه

یکی از موضوعات بسیار مهم که ذهن کاربران را درگیر می‌کند این است که در هنگام توقیف گواهینامه، اگر فرد نسبت به انجام رانندگی اقدام کند، چه حکمی برای او در نظر گرفته خواهد شد. در پاسخ به این موضوع مهم باید بگوییم: زمانی که گواهینامه رانندگی شما توسط پلیس توقیف می‌شود، در واقع مجوز لازم برای رانندگی از شما سلب شده است. در مدتی که گواهینامه شما توقیف است، رانندگی شما حکم رانندگی بدون گواهینامه را خواهد داشت. همان طور که توقیف خودرو و موتور بدون گواهینامه در صورت مشاهده توسط پلیس انجام می‌گیرد، در این مورد هم خودرو یا موتور شما توقیف خواهد شد، علاوه بر این که مشمول جریمه هم خواهید شد. پس بهتر است از این نکته اطلاع داشته و تا زمانی که گواهینامه‌تان آزاد نشده، اقدام به انجام رانندگی نکنید.

اعتراض به توقیف گواهینامه

همان طور که اشاره کردیم، به طور معمول توقیف گواهینامه بر اساس تعدادی از موارد و تخلفات انجام می‌گیرد. با توجه به این که در این موارد بررسی های لازم توسط پلیس انجام شده و سپس دستور توقیف گواهینامه صادر می‌شود، به ندرت امکان دارد که حکم توقیف برگردانده شود. اما شما می‌توانید با در دست داشتن مدارک لازم شامل مدارک شناسایی، کارت ماشین و پر کردن فرم درخواست، به مراکز اجرائیات مراجعه کرده و نسبت به انجام اعتراض اقدام نمایید. در صورتی که بررسی های جدید نشان دهند که برخی تخلفات به اشتباه برای شما ثبت شده و یا در برخی موارد اصلا مقصر شما نبوده‌اید، امکان برگشتن حکم توقیف گواهینامه شما وجود خواهد داشت.

مصادیق توقیف گواهینامه

دریافت گواهینامه توقیف شده

پس از این که مدت توقیف گواهینامه شما به پایان برسد، می‌توانید با همراه داشتن مدارک لازم، به شعبه های پلیس مراجعه کرده و از درخواست دریافت گواهینامه توقیف شده خود را داشته باشید. به طور معمول دریافت گواهینامه بعد از طی شدن زمان قانونی آن کار سختی نبوده و به راحتی امکان پذیر است. اما باید دقت داشته باشید که از تکرار مجدد تخلفاتی که ضبط دوباره گواهینامه‌تان را در پی داشته باشد، خودداری نمایید. چرا که با مرتکب شدن تخلفات رانندگی، در مراحل بعدی منجر به باطل شدن گواهینامه شما خواهد شد. در این مواقع باید از مرحله اول نسبت به اخذ گواهینامه اقدام نمایید که هم هزینه اضافی و زیادی برای شما به همراه داشته و هم زمان شما را خواهد گرفت.

پیشنهاد مطالعه: شرایط گواهینامه پایه دو

در بین مواردی که باعث توقیف گواهینامه شما شده‌اند، توقیف گواهینامه بر اساس شرب خمر یا همان حالت مستی، شرایط متفاوت تری را برای آزادسازی گواهینامه لازم دارد. در این مورد، علاوه بر این که باید با به همراه داشتن مدارک مورد نیاز به نهاد مربوطه مراجعه کنید، کلاس هایی هم برای شما تشکیل خواهد شد. قبل از آزاد کردن گواهینامه خود، باید در این کلاس‌ها شرکت کرده و برگه‌ای که در اختیار شما قرار گرفته شده، توسط استاد مهر شود. در ادامه می‌توانید مدارک لازم و برگه تایید کننده شرکت در کلاس‌ها را جهت دریافت گواهینامه توقیف شده خود ارائه داده و گواهینامه خود را تحویل بگیرید.

دلایل توقیف گواهینامه

سوالات متداول در مورد توقیف گواهینامه

  • دلایل توقیف گواهینامه رانندگی چه مواردی هستند؟

به طور کلی، دلایل اصلی توقیف گواهینامه ارتکاب برخی تخلفات رانندگی است. برخی از آن ها در صورت تکرار و یا انجام چندین مورد تخلف به توقیف گواهینامه شما منجر خواهند شد. اما برخی تخلفات مانند رانندگی در حالت مستی یا استفاده از مواد مخدر و روان گردان، در مرحله اول باعث توقیف گواهینامه می‌شود. دلیل آن هم خطر بسیار بالای این گونه تخلفات برای خود فرد و دیگران است.

  • آیا در صورت توقیف گواهینامه، امکان رانندگی وجود دارد؟

زمانی که گواهینامه شما توقیف می‌شود، در واقع مانند این است که شما مجوز لازم برای رانندگی را ندارید. در این مواقع رانندگی کردن، حکم رانندگی بدون گواهینامه را داشته و علاوه بر صدور جریمه، منجر به توقیف ماشین شما هم خواهد شد.

  • آیا راهی برای اعتراض به توقیف گواهینامه وجود دارد؟

در بسیاری از موارد که گواهینامه توقیف می‌شود، کارشناسان پلیس بررسی‌های لازم را انجام داده و پس از مطمئن شدن، حکم توقیف گواهینامه صادر خواهد شد. به همین دلیل، به ندرت پیش می‌آید که اعتراض به توقیف گواهینامه نتایج مثبتی داشته باشد. اما با این حال می‌توانید با در دست داشتن مدارک لازم، به شعب پلیس مراجعه کنید.

  • چگونه گواهینامه توقیف شده را دریافت کنیم؟

برای این کار باید پس از به اتمام رسیدن مدت زمان توقیف، با به همراه داشتن مدارک لازم به شعب پلیس مراجعه کرده و گواهینامه خود را تحویل بگیرید. دریافت گواهینامه بعد از پایان زمان ضبط مشکل چندانی ندارد، اما در برخی موارد خاص توقیف گواهینامه مانند شرب خمر، نیاز به انجام امورات دیگری مانند شرکت در کلاس‌های آموزشی هم دارد.

نمایش بیشتر

۴ دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید من راننده تاکسی اینترنتی هستم در تاریخ ۱۴۰۲/۶/۲۷به علت تردد در میدان امیرکبیر استان البرز به سمت چالوس مدارک من رو که گواهینامه و کارت ملی بود گرفتن وقتی برگشتم پلیس راهور رفته بود و الان ۲ماهه هرجا میرم میگن مدارک نیست به اسم بهنام برقی

    1. سلام وقت بخیر. در خصوص این مشکل حتما باید به پلیش راهور مراجعه کنید.

  2. اگر از پلیس رسیدی دارید یا شاهدی در مورد این موضوع دارید میتونید شکایت خیانت در امانت از طرف بکنید

  3. من به همراه تعدادی راننده در پلیس راه تست اعتیاد دادیم و متاسفانه روی نمونه ها اسامی ثبت نشد و قاطی شد که به اعتراض بنده مبنی بر انجام آزمایش مجدد ترتیب اثر داده نشد و آزمایش من مثبت و گواهینامه ظبط شد ، آیا میتوان از طریق شکایت موضوع را اثبات کرد ، سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا