آموزشپیشنهاد سردبیر

حباب گیر خودرو چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

به طور کلی تمامی خودروها از یک سری وسایل و قطعات اصلی و جانبی ساخته شده اند. با توجه به اینکه تقریباً تمامی خودروهای موجود در ایران از بنزین به عنوان سوخت اولیه و اصلی استفاده می کنند؛ کیفیت و نحوه عملکرد سیستم سوخت رسانی از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل اکثر افراد به صورت سالانه و مستمر قطعات اصلی و دیگر لوازم جانبی سیستم سوخت رسانی خودروهایشان را تعویض و یا تعمیر می کنند. یکی از این قطعات اصلی حباب گیر خودرو است. این قطعه در مسیر باک قرار دارد و یکی از مهمترین و حساس ترین بخش های خودرو به شمار می رود. به لحاظ اینکه کیفیت عملکرد خودرو وابسته به سلامت و کارکرد مناسب سیستم سوخت رسانی است؛ در ادامه به بیان اطلاعاتی درخصوص حباب گیر خودرو و همچنین وظیفه حباب گیر در خودرو می پردازیم.

حباب گیر خودرو چیست؟

بعضاً برای شما پیش آمده و خودتان شخصاً برای سوخت گیری به پمپ بنزین مراجعه نموده اید و یا به عنوان همراه با دوستان یا اعضای خانواده به جایگاه های عرضه کننده سوخت در سطح شهر و جاده رفته اید. هنگامی که نازل را جهت سوخت گیری درون باک قرار می دهید، همراه با بنزین، مقداری قابل توجهی هوا و بخار وارد باک می شود. اگر هوا و بخار ورودی وارد مسیر سوخت رسانی شود، در پاشش سوخت و عملکرد خودرو مشکل به وجود می آید. در این خصوص برای جلوگیری از بروز این قبیل مشکلات از حباب گیر خودرو استفاده شده است. این قطعه در مسیر باک و قسمت درب باک که روی بدنه تعبیه شده، قرار دارد. با این توصیف می توان گفت زمانی که سوخت گیری را انجام می گیرد، این وسیله فرآیند حباب گیری باک بنزین را انجام می دهد و از بروز هرگونه مشکل در سیستم سوخت رسانی خودرو جلوگیری می کند. علاوه بر این در صورت خرابی و پارگی لوله ها و دیگر بخش های حباب گیر ماشین، هوا و بخار اضافه به درستی از باک خارج نمی شود و از همه مهمتر بوی بنزین در کابین و بیرون خودرو به مشام می رسد.

نحوه عملکرد حباب گیر خودرو

عمدتاً حباب گیرهای موجود در بازار از سه لوله نازک تشکیل شده اند. که این لوله ها به باک متصل شده و در زمان سوخت گیر با کنترل هوا و بخار بنزین، از ورود آن به باک و دیگر بخش های سیستم سوخت رسانی جلوگیری می کند. یکی از نشانه های خرابی و عدم عملکرد مناسب این قطعه، به مشام رسیدن بوی بدن بنزین در کابین و بیرون خودرو و از همه مهمتر نشت بنزین است. به اوجه به اینکه اگزوز و مسیر خروج دود ناشی از روشن بودن موتور (فرآیند احتراق) در زیر خودرو قرار دارد، می بایست حباب گیر ماشین را به صورت مستمر بررسی نموده و در صورت خرابی سریعاً آن را تعویض نمایید. زیرا نشت بنزین و حتی بوی بنزین در بیرون و داخل کابین خودرو موجب آتش سوزی و بروز حوادث ناگوار می گردد. به شما توصیه می کنیم حتماً این مسئله را جدی بگیرید و با توجه به شرایط آب و هوایی و محیط زندگی هر دو الی سه سال یکبار حباب گیر خودرو، جنت های باک بنزین و دیگر بخش های سیستم سوخت رسانی که در زیر خودرو قرار دارد، را تعویض نموده و قطعه سالم جایگزین کنید.

حباب گیر خودرو

چگونه بفهمیم که حباب گیر خودرو خراب است؟

همان طور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم، حباب گیر بنزین یکی از بخش های مهم و اصلی در سیستم سوخت رسانی است و در صورت بروز هرگونه عیب و مشکل می بایست آن را تعویض نمود. برای این کار در ابتدا باید از خراب بودن یا عملکرد نامناسب حباب گیر خودرو مطمئن شوید. برای این کار می توانید با بررسی لوله های حباب گیر در زیر خودرو و همچنین با کنار زدن لایه داخل صندوق عقب، تمامی قسمت های آن را بررسی کنید و از خراب بودن یا نبودن آن مطلع شوید. البته به یاد داشته باشید، در صورتی که بوی بنزین به طور مستمر به خصوص در زمان سوخت گیر در کابین و بیرون از خودرو به مشام می رسد، قطعاً حباب گیر خراب شده و باید آن را تعویض کرد.

نکته قابل توجه اینکه از چسب کاری یا بستن هرگونه پلاستیک و پارچه روی لوله های آسیب دیده حباب خودداری کنید. زیرا این کار ممکن است برای مدت زمان کوتاهی عیب را برطرف کند، اما پس از مدتی شدت مشکل افزایش خواهد یافت و ممکن است موجب بروز آتش سوزی و آسیب دیدگی افراد شود.

از دست ندهید: دلایل‌ ناک زدن موتور + رفع عیوب

پوسیدگی و پاره شدن شیلنگ‌های حباب گیر

پس از آشنایی با وظیفه حباب گیر خودرو می بایست با علل مختلف بروز مشکل در این قطعه آشنا شوید. یکی از دلایل عمده خرابی حباب گیر خودرو، پوسیدگی شیلنگ های حباب گیر و در پی آن پاره شدن لوله ها است. البته شناسایی این مشکل کار سختی نیست و به راحتی با یک بازدید ساده از شیلنگ های حباب گیر می توانید نسبت به عیب یابی و رفع آن اقدام کنید. علاوه بر این یکی از علائم پاره شدن شیلنگ های حباب گیر، چکه کردن بنزین از لوله ها در زمان سوخت گیری است. در این گونه موارد می بایست سریعاً شیلنگ های حباب گیر را تعویض نموده و یا در صورت نیاز قطعه حباب گیر را به طور کامل خریداری نموده و پس از جدا نمودن حباب گیر معیوب، قطعه سالم را جایگزین نمایید. از آنجایی که نصب این قطعه حائز اهمیت فراوانی است، قبل از تست آن و روشن نمودن خودرو از اتصال صحیح بست ها و دیگر بخش های حباب گیر به لوله های منتهی به باک بنزین، اطمینان حاصل کنید.

حباب گیر خودرو

نحوه تعویض حباب گیر خودرو

برای تعویض حباب گیر خودرو، این مراحل را دنبال کنید:

  • در ابتدا می بایست خودرو را روی چاله سرویس قرار دهید. در غیر این صورت می بایست قسمت عقب خودرو را تا حد ممکن بالا ببرید. هدف از این کار دسترسی راحت تر جهت جداسازی قسمت های مختلف حباب گیر ماشین و تعویض آن است.
  • پس از آن بست های فلزی روی شیلنگ های حباب گیر را در آورده و شیلنگ ها را از لوله های متصل به باک جدا نمایید.
  • سپس با باز نمودن پیچ ها و دیگر اتصالات، حباب گیر خودرو را به طور کامل جدا نموده و از درون خودرو خارج کنید.
  • در این مرحله می بایست حباب گیر معیوب را با حباب گیر خریداری شده مطابقت دهید. زیرا این قطعه با توجه به مدل خودرو، دوگانه بودن یا نبودن، محل قرارگیری و … در انواع و مدل های مختلف ساخته می شود. در صورت عدم تطابق قطعه خریداری شده، حباب گیر به طور کامل در جای خود قرار نمی گیرد و همچنین جهت بستن آن روی بدنه و اتصال شیلنگ ها و بست ها با مشکل مواجه خواهید شد.
  • در آخر نیز حباب گیر سالم را در جای خود قرار داده و پیچ ها و بست های آن را به صورت صحیح و محکم ببندید.
  • اکنون می توانید خودرو را روشن نموده و نحوه عملکرد آن را بررسی کنید. در صورت بروز هرگونه نشتی، سریعاً خودرو را خاموش کنید و اقدامات لازم را جهت رفع آن انجام دهید.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا