پیشنهاد سردبیرآموزش

خراب شدن تسمه تایم خودرو + رفع عیوب

با دانستن دلیل خراب شدن تسمه تایم خودرو بهتر می‌توانید نسبت به زمان تعویض آن تصمیم گیری کرده و از خرابی زودتر از موعد این قطعه جلوگیری کنید. اینکه تسمه تایم را چه زمانی تعویض کنید بستگی به میزان کارکرد خودرو دارد، مدت زمان تعویض این قطعه از خودرو در خودروها متفاوت است. در کل وقتی کارکرد یک خودرو به ۶۰ هزار کیلومتر برسد بهترین کار این است که آن را عوض نمایید. یکی از بهترین مواردی که کمک می‌کند این قطعه را تعویض کنید کیلومتر خودرو نمی‌باشد، به دلیل اینکه اگر خودرویی مدت‌ها ساکن باشد و حرکت نکرده برای را انداختن آن باید تسمه عوض شود.

علت خراب شدن تسمه تایم خودرو

در زیر به موارد مهم در خراب شدن تسمه تایم خودرو می‌پردازیم:

تنظیم نبودن تسمه تایم

یکی از دلایل مهمی که موجب پارگی و آسیب دیدن تسمه تایم می‌شود نبودن تنظیمات لازم بر این قطعه و هرزگردها است. با قرار نگرفتن دنده‌ها در جای خود باعث ساییدگی می‌شود که همین خود عاملی برای ترک خوردن و پارگی این قطعه خواهد بود.

روان کننده‌ها

به دلیل استفاده کردن روان کننده و ضد یخ و گریس و روغن موتور در خودرو موجب ریخته شدن بر روی این قطعه شده و این قطعه دچار خوردگی شده و پاره می‌شود.

وجود ذرات آلوده روی قرقره‌ها و تسمه تایم

اگر ذرات آلوده بر روی تسمه تایم ریخته شود با گذشت زمان موجب ساییده و خراب شدن دنده‌های آن شده و آن را مستهلک می‌کند.

خرابی تسمه تایم

قرقره خورده شده و یا آسیب دیده

با ریخته شدن ذرات ریز بر روی قرقره ساییدگی و خوردگی در قرقره‌ها به وجود می‌آید که همین اتفاق موجب ترک و پوسته شدن تسمه تایم می‌شود.

اعمال بار بیش از اندازه به تسمه تایم

در صورتی که بار زیادی به تسمه تایم خودرو وارد شود، ایجاد ترک در آن کرده و با گذشت زمان موجب پاره شدنش می‌شود. عواملی که باعث بار بیش از اندازه بر روی تسمه می‌شود عبارتند از خوردگی دندانه، بیش از حد کش آمدن این وسیله در خودرو و ترک در اندازه‌های کوچک و بزرگ می‌باشد.

شل بودن تسمه تایم خودرو

تسمه تایم باید با توجه به استانداردهای لازم کشسانی داشته باشد، اگر تسمه به راحتی از جای خود خارج شود موجب ساییدگی دندانه‌ها می‌شود. برای اینکه بدانید تسمه کشش خوب و استانداردی دارد باید از معیارسنج استفاده کنید.

عدم استفاده از دنده مناسب

اگر از دنده مناسب در زمان سر بالایی استفاده نکنید موجب می‌شود فشار بالایی به سوپاپ وارد شده و ایجاد اختلالاتی در چرخیدن میل لنگ کرده و تسمه تایم خودرو را پاره می‌کند.

از دست ندهید: تغییر آدرس مالک خودرو

علائم خرابی تسمه تایم خودرو

  • موجب ساییدگی و یا کاملا از بین رفتن دندانه‌های تسمه تایم می‌شود.
  • شاهد خروج بیش از حد دود از اگزوز خواهید بود.
  • موتور به خوبی کار نمی‌کند.
  • هنگام استارت زدن به درستی انجام نمی‌شود.
  • زمان احتراق و روشن شدن خودرو این عمل به خوبی انجام نمی‌گیرد.
  • پیستون شکسته و سوپاپ به حالت کج می‌شود.
  • چراغ چک موتور روشن و اعلام خطر می‌کند.

همین طور بخوانید: استعلام خلافی خودرو از طریق vin

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا