رپرتاژ

خرید لاستیک، نو یا کارده؟ به این نکات حتما توجه کنید تا متضرر نشوید!

افزایش قیمت لاستیک و تیوپ انواع خودرو باعث شده استفاده از لاستیک به مدت طولانی و خرید لاستیک کارکرده رواج یابد. اما  استفاده از یک لاستیک به مدت طولانی ممکن است خطرآفرین باشد. توصیه ما به شما این است که از خرید لاستیک کارکرده خودداری کنید. اما در هرحال برای خرید لاستیک ، چه نو و چه کارکرده بهتر است اطلاعاتی داشته باشید که در تشخیص مناسب بودن تایر به شما کمک کند. در ادامه نکات مهمی را که باید بررسی کنید بیان می‌کنیم.

انواع لاستیک و عملکرد آ‌ن‌ها

ساختار تایرها به گونه‌ای است که برای فصول مختلف و اتومبیل‌های مشخصی ساخته می‌شوند. تایرهای زمستانی به دلیل آج مخصوص، چسبندگی بهتری دارند، اما نباید در همه‎ی فصول از آن‌ها استفاده کرد. آج تایرهای زمستانی به دلیل نرم بودن آن‌ها زودتر ساییده می‌شوند و مناسب فصل تابستان نیستند. همچنین تایرهایی که برای خودروهای اسپرت طراحی شده‌اند به دلیل چسبندگی کمی که دارند، مناسب فصل تابستان هستند. یک تایر تمام فصل، بر خلاف اسم آن مناسب تمامی فصل‌ها نیستند. این نوع تایر در فصل تابستان بهار و پاییز بهترین عملکرد خود را ارائه می‌دهند.

با گذشت زمان قطعا متوجه تغییراتی در عملکرد لاستیک خود می‌شوید. میزان چسبندگی و کارایی لاستیک در جاده، به مرور زمان کم می‌شود. برای تشخیص میزان چسبندگی، می‌توان میزان طول خط ترمز و چسبندگی تایر در پیچ‌های تند را بررسی کرد. این موضوع به میزان آج لاستیک بستگی دارد. با کم شدن میزان آج تایر، طول ترمز و چسبندگی تایر به شدت کاهش پیدا می‌کند. در زمان خرید تایر کارکرده باید به میزان آج لاستیک توجه کنیم تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود.

 

نکات مهم که در خرید لاستیک نو وکارکرده باید به آن توجه کنید

با توجه به این که لاستیک یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو است. انتخاب لاستیک نامناسب و یا معیوب می‌تواند منجر به وقوع حوادث ناگواری شود. در نتیجه بهتر است در زمان خرید تایر برای داشتن یک انتخاب درست، نکاتی را در نظر داشته باشید. در ادامه به شرح برخی از این نکات می‌پردازیم.

بررسی آج تایر

روی سطح خارجی تایر که با سطح زمین در تماس است، بلوک‌هایی در کنار هم قرار گرفته‌اند که آج نام‌ دارد. آج تایر باعث چسبندگی لاستیک می‌شود و انواع مختلفی دارد. آج‌هایی با بلوک‌های بزرگ‌تر در مقایسه با آج‌هایی که بلوک‌های کوچک‌تری دارند، صدای بیشتری تولید می‌کنند. مزیت مثبت آج با بلوک‌های بزرگ‌تر، میزان چسبندگی بیشتر آن است.

درتایرهای تمام فصل عمق استاندارد آج تقریبا ۸ میلی‌متر است. برای اندازه‌گیری عمق آج لاستیک می‌توانید از سکه استفاده کنید. در صورتی که عمق آج کمتر از ۳.۲ میلی‌متر باشد، در هوای بارانی و برفی چسبندگی لازم را نخواهد داشت. برای خرید لاستیک کارکرده توجه داشته باشید عمق لاستیک مورد نظر به هیچ عنوان نباید به ۱.۶ میلی‌متر برسد، در این صورت می‌تواند خطر آفرین باشد. همچنین در زمان خرید تایر کارکرده باید توجه کنید که سایش آج در تمامی سطح تایر به صورت یکنواخت باشد. بعضی اوقات میزان ساییدگی آج در نواحی مختلف تایر با درجات متفاوتی اتفاق می‌افتد. برای چسبندگی بهتر ساییدگی آج باید به صورت یکنواخت باشد.

 

 

 

میزان نرم یا سفت بودن سطح لاستیک

در زمان خرید لاستیک کارکرده باید میزان نرم بودن سطح لاستیک را مورد بررسی قرار دهیم. به این صورت که تایر را با دست به صورت رفت و برگشت لمس کنید و برای اطمینان از نو بودن لاستیک باید همه‌ی قسمت‌های آن به یک اندازه نرم باشد. تایر دست دوم، تمامی نقاط آن به یک اندازه نرم نیست و قسمت‌هایی از آن زبری دارد. اگر اختلاف شدیدی در زبری و نرمی آن وجود نداشته باشد تایر قابل استفاده است.

 

مسطح بودن قسمتی از لاستیک خودرو

اگر تایر برای مدتی مورد استفاده قرار نگیرد، قسمتی از آن که با زمین در تماس بوده آج خود را از دست می‌دهد. استفاده از چنین تایری در هوای بارانی، برفی و نامساعد خطرناک است.

ترک‌های روی دیواره لاستیک به چه معناست؟

در تایرهای کارکرده ممکن است ترک‌هایی دیده شوند. این ترک‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، ترک‌های عمیق و بزرگ، ترک‌های سطحی و کوچک. در ترک‌های عمیق، ساختار درونی تایر نیز ممکن است دچار آسیب شده باشد. تایری که ترک عمیق دارد گزینه مناسبی برای خرید نخواهد بود. اما دلیل ترک‌های ریز و سطحی روی تایر قرار گرفتن آن در شرایط آب و هوایی نامساعد است. امکان دارد مدت طولانی از ساخت تایر گذشته باشد و در تمام این مدت در مجاورت نور خورشید باشد. این ترک‌ها باعث کاهش انعطاف‌پذیری یا خشک شدن تایر می‌شوند.

چگونه لاستیک نو را از لاستیک انبار شده تشخیص دهیم؟

لاستیک حتی اگر استفاده نشود با نگهداری طولانی مدت ممکن است کیفیت خود را از دست بدهد. به لاستیک نو که طولانی مدت بدون مصرف باقی مانده لاستیک انبارشده می‌گویند. اولین موضوعی که برای تشخیص لاستیک نو و لاستیک انبار شده باید بدانیم، تاریخ تولید آن است. تاریخ تولید تایر در قالب یک عدد چهار رقمی بر روی جداره بیرونی لاستیک درج شده است. این عدد نشان‌دهنده سال تولید و هفته آن است. دو رقم اول تعداد هفته و دو رقم آخر سال تولید را نشان می‌دهد.  باید توجه داشته باشید لاستیک‌هایی که بیشتنر از سه سال از تاریخ تولید آن‌ها گذشته است مناسب نیستند. به طور مثال اگر عدد ۱۵۰۸ را روی لاستیک دیدید. دو رقم اول یعنی عدد ۱۵، هفته تولید لاستیک را نشان می‌دهد و عدد ۰۸ سال تولید، ۲۰۰۸ را نشان می‌دهد. اگر عدد درج شده روی لاستیک، یک عدد سه رقمی باشد به این معناست که لاستیک تولید قبل از سال ۲۰۰۰ است.

نکته دیگر در مورد لاستیک نو، مختص لاستیک‌های ایرانی است. لاستیک‌های ایرانی از لحاظ کیفیت به دو دسته تقسیم می‌شوند. اگر در دو طرف لاستیک علامت استاندارد درج شده باشد، لاستیک درجه یک است. اما در صورتی که فقط در یک طرف آن علامت استاندارد دیده شود لاستیک در دسته درجه دو قرار می‌گیرد.

 

نتیجه گیری

بهتر است در هنگام خرید تایر دست دوم همه‌ قسمت‌های آن را بررسی کنید. تایر نباید غیر عادی جلوه دهد. در هنگام تعمیر پنچری تایر باعث می‌شود یکپارچگی تایر و استحکام آن کاهش پیدا کند. در پی این موضوع ممکن است تایر دچار ترکیدگی و باعث ایجاد حادثه شود.

نکاتی که در این مقاله ذکر کردیم شامل برخی از معایب لاستیک‌های کارکرده است. همچنین می‌توان به موارد دیگر همچون به اتمام رسیدن مهلت گارانتی و تفاوت قیمت کمی که با لاستیک نو دارند، اشاره کرد. با توجه به موارد ذکر شده که با بیان آن‌ها سعی داشتیم شما را از خطرات احتمالی لاستیک‌های کارکرده آگاه کنیم، پیشنها ما به شما خرید لاستیک نو است. ما در مجموعه تایر پارس سعی داریم که لاستیک با اصالت به همراه گارانتی معتبر در اختیار شما خریداران محترم قرار دهیم تا تجربه‌ای خوب از خرید آنلاین تایر برای شما فراهم کنیم.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا