پیشنهاد سردبیرآموزش

پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث برخورد با احشام

بیمه شخص ثالث با توجه به اهمیت فراوانی که دارد، یک بیمه اجباری بوده و همه رانندگان وسایل نقلیه ملزم به خریداری آن هستند. از آن جایی که این بیمه خسارت‌های جانی و مالی ناشی از حوادث و تصادفات اشخاص ثالث را برعهده می‌گیرد، می‌توانند راننده را از یک ضرر مالی بسیار سنگین نجات دهد. البته این بیمه خسارت‌های جانی خود راننده را هم متقبل می شود. اما همیشه برخورد خودرو با انسان‌ها یا خودروهای دیگر انجام نمی‌شود، گاها ممکن است این برخورد با حیوانات و احشام باشد. حال بسیاری از افراد دنبال پاسخ این سوال هستند که آیا در چنین مواردی هم بیمه شخص ثالث نسبت به پرداخت خسارت وارده اقدام می‌کنید یا خیر. باید بگوییم که این شرایط هم شامل موارد پوشش بیمه شخص ثالث می‌شوند. چرا که شما به یک شخص ثالث که صاحب حیوانات اهلی یا احشام بوده، خسارت مالی وارد کرده‌اید.

در بسیاری از موارد افراد این نوع تصادفات یا برخورد با احشام را را غیر قابل انجام می‌دانند. به این دلیل که در عصر حاضر حیوانی در خیابان‌ها وجود ندارد. اگر چه تا حد نظر آن‌ها درست است، اما ملاک شما در این گونه حوادث تنها خیابان‌های شهری نیست. بلکه جاده‌های مختلف در سر تا سر کشور می‌باشد. به احتمال زیاد آن دسته از افرادی که بیش‌تر مسافرت می‌کنند و به شهرستان‌ها و روستا‌های کشور می‌روند، بیش‌تر هم با این گونه صحنه‌ها رو به رو خواهند شد. زیرا در بسیاری از روستا‌های کشور حیوانات گوناگون اهلی پرورش داده می‌شوند. این حیوانات می‌توانند شامل گاو، گوسفند، اسب، شتر، مرغ و موارد این چنینی دیگر باشند. به هر حال، در صورت صدمه زدن به آن‌ها در حین رانندگی، باید خسارت آن را هم بپردازید. اما در صورتی که بیمه شخص ثالث داشته باشید، بیمه تا سقف تعهد خود این هزینه را تقبل خواهد کرد.

نحوه پرداخت خسارت برخورد با احشام توسط بیمه شخص ثالث

حال که فهمیدیم بیمه شخص ثالث خسارت‌های به وجود آمده ناشی از برخورد خودرو شما با حیوانات اهلی و احشام را تقبل می‌کند، می‌خواهیم به بیان این نکته بپردازیم که چگونه این کار انجام می‌گیرد. روند کلی کار در این گونه موارد به این صورت است که باید در ابتدا مامور راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه را در جریان این اتفاق قرار داد. چرا که برای دریافت این نوع خسارت از بیمه حتما نیاز به ارائه کروکی وجود دارد. بنابراین، پلیس یا مامور راهنمایی نسبت به ترسیم کروکی اقدام خواهد کرد. نوع و تعداد حیوانات تلف شده و آسیب دیده توسط افسر راهنمایی و رانندگی د این کروکی مشخص خواهد شد. در ادامه خود فرد مقصر یا صاحب احشام باید کروکی را به همراه سایر مدارک لازم به شرکت بیمه ببرند. سپس نامه‌ای به اداره دامپزشکی منطقه ارسال شده و درخواست مشخص کردن تعداد، نوع، وزن و حلال و حرام شدن احشام داده می‌شود.

بعد از تایید مشخصات احشام از بین رفته در حادثه توسط اداره دامپزشکی منطقه، بیمه ملزم به پرداخت خسارت‌های به وجود آمده خواهد بود. البته ملاک تعیین خسارن این حیوانات، زنده آن‌ها خواهد بود نه میزان گوشت آن‌ها یا موارد دیگر. برای مثال، اگر یک اسب طی تصادف از بین رفته باشد، ملاک پرداخت خسارت کارایی و قیمت زنده آن است. این که اسب باری بوده یا اسب برای مسابقه استفاده می‌شده می‌تواند در میزان خسارت تعیین شده تاثیر گذار باشد. به طور معمول، میزان خسارت به وجود آمده توسط اداره دامپزشکی منطقه تعیین خواهد شد. نکته مهم دیگر در این مورد که باید به آن توجه داشته باشید این است که شرکت بیمه تا سقف تعهد مالی خود خسارت به وجود امده را جبران خواهد کرد. در صورتی که این خسارت بیش از سقف تعهد مالی بیمه باشد، باید راننده به صورت شخصی نسبت به پرداخت آن اقدام نماید.

همین طور بخوانید: بیمه شخص ثالث آسیا

سقف خسارت‌های مالی بیمه در هنگام تصادف با حیوانات اهلی

زمانی که شما نسبت به خریداری بیمه شخص ثالث اقدام می‌کنید، میزان پایه خسارت مالی برای شما در نظر گرفته خواهد شد. مگر این که به دلخواه خود این میزان را افزایش داده و در ازای آن حق بیمه بیش‌تری هم پرداخت نمایید. در حال حاضر، میزان خسارت پایه مالی جبرانی بیمه شخص ثالث در حدود ۱۶ میلیون تومان است. در صورتی که شما بیمه پایه را خریداری کنید، در هنگام تصادفات هم بیمه همین قدر برای شما جبران خسارت خواهد کرد.

 اما این امکان وجود دارد که میزان خسارت پرداختی توسط بیمه را تا ۳۲۰ میلیون تومان بالا ببرید که در واقع سقف پوشش مالی بیمه شخص ثالث همین قدر است. البته با این کار حق بیمه شما هم افزایش پیدا خواهد کرد. حال در ارتباط با خسارت‌های واصله به حیوانات اهلی و احشام هم این موضوع حکم می‌کند. شما هر مقدار که میزان خسارت مالی را انتخاب کرده باشید، بیمه هم تا همان حد برای جبران خسارت ناشی از تلفات احشام به شما کمک خواهد کرد. بنابراین، سقف جداگانه‌ای برای این مورد یعنی برخورد با حیوانات اهلی در نظر گرفته نشده است و این مورد هم در دسته خسارت‌های مالی بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرند.

مدارک لازم برای دریافت خسارت برخورد با احشام

شما برای این که بتوانید خسارات وارده به احشام را از بیمه دریافت نمایید، باید یک سری مدارک را هم به همراه داشته و به شرکت بیمه ارئه دهید. مهم‌ترین این مدارک شامل موارد زیر هستند.

  • اصل آن کروکی تصادف که توسط پلیس یا افسر راهنمایی و رانندگی ترسیم و میزان خسارات در آن ذکر شده است.
  • تصویر برابر اصل شده از بیمه نامه شخص ثالث فرد مقصر
  • کپی برابر اصل شده گواهینامه رانندگی شخص مقصر
  • نامه‌ای که توسط اداره دامپزشکی منطقه ارسال شده و در آن تعداد، نوع، وزن و حلال و حرام شدن احشام مشخص گردیده است.
  • یک معرفی نامه از طرف شورای شهر یا دهیاری برای معرفی صاحب احشام
  • یک قطعه برش خسارت

سوالات متداول در مورد پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث برخورد با احشام

  • آیا خسارت برخوردر با احشام یا حیوانات اهلی را بیمه شخص ثالث تقبل می‌کند؟

بله، از آن جایی که این حیوانات یک نوع مال مربوط به شخص ثالث یعنی صاحب‌شان هستند، راننده به یک شخص ثالث خسارت مالی وارد کرده است. بنابراین بیمه موظف به پرداخت این خسارت خواهد بود.

  • آیا برای برخورد با حیوانات ولگرد هم بیمه خسارت می‌پردازد؟

در این گونه موارد چون حیوان مالکی ندارد، خسارتی در نظر گرفته نمی‌شود و جریمه‌ای هم برای راننده در نظر گرفته نخواهد شد.

  • نحوه پرداخت خسارت‌های ناشی از آسیب زدن به احشام در تصادفات به چه صورت است؟

در این موارد باید افسر راهنمایی یا پلیس را در جریان گذاشت تا کروکی حادثه را ترسیم کرده و اطلاعات لازم را ثبت کند. در نهایت باید این کروکی و سایر مدارک لازم را به شرکت بیمه تحویل داد. شرکت بیمه پس از بررسی مدارک و تایید آن‌ها، نسبت به جبران خسارت اقدام می‌کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا