پیشنهاد سردبیر

خلافی ماشین سنگین و جزئیات آن

آیا می‌دانستید که خلافی خودرو فقط مخصوص خودروهای سواری نیست. بلکه خودروهای سنگین نیز دارای خلافی رانندگی می‌توانند باشند. اما نکته‌ی اصلی این است که اگر این خلافی بیش از یک میلیون تومان باشد، در اولین توقف خودرو توسط پلیس، توقیف شده و به پارکینگ ارجاع داده می‌شود.

به این منظور بهتر است تا رانندگان خودروهای سنگین نیز در اولین فرصت اقدام به استعلام و دریافت خلافی خودروهای سنگین خود کنند تا با مشکل مواجه نشوند.

برای استعلام از میزان خلافی خودروی سنگین راه‌هایی وجود دارد که تصمیم داریم در ادامه‌ به آن بپردازیم.

استعلام خلافی خودروهای سنگین

برای استعلام خلافی خودروی سنگین نیز مانند دیگر خودروها، باید از بارکد پستی یا VIN مطلع باشید. اما این بارکد چیست؟

 VINچیست؟

بارکد VIN چیست؟ بارکد پستی، کدی است که از ۱۷ رقم تشکیل شده است. در ابتدای این کد دو حرف IR قرار گرفته است. باقی اعداد این کد از عددهای ۱ تا ۹ تشکیل شده است. البته این کد تنها شامل عدد نیست. بلکه از حروف انگلیسی نیز تشکیل شده است. تنها باید بدانید که دو حرف O و Q  نیز به دلیل تشابهی که با یکدیگر دارند در این بارکد جایگذاری نمی‌شوند. توجه کنید این کد در بسیاری از مواقع می‌تواند برای شما مفید فایده واقع شود.

روش‌های اخذ خلافی خودروهای سنگین

۱. مراجعه به درگاه اینترنتی راهور ۱۲۰

کافی است ابتدا به سایت راهور مراجعه نمایید. در این سایت باید به قسمت استعلام خلافی خودرو و موتورسیکلت وارد شوید. بارکد VIN که در قسمت بالا توضیح داده شد در این قسمت مورد نیاز است. چنانچه در این قسمت کد پستی را وارد نمایید میزان خلافی خودروی خود را مشاهده می‌کنید. در صورت تمایل، می‌توانید به صورت آنلاین خلافی خودروی خود را بپردازید

۲. گرفتن خلافی خودروهای سنگین با استفاده از پیامک

برای استعلام خلافی خودرو از طریق پیامک نیز به بارکد پستی یا VIN نیاز دارید. این بارکد پشت کارت ماشین به صورت عمودی نوشته شده است. نکته‌ی قابل توجه این است که از این روش می‌توانید متوجه شوید که چقدر نمره‌ی منفی دارید.

برای این روش باید  بارکد پستی را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال نمایید.

۳. استعلام خلافی ماشین سنگین  از طریق تلفن ثابت

این گزینه بیشتر در مواقعی مفید است که به اینترنت دسترسی نداشته باشید. در این روش کافی است تا اگر ساکن تهران هستید با شماره‌ی ۸۸۲۸۸۸۸۸ و اگر در شهرستان ساکن هستید با شماره‌ی ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس حاصل نمایید.

برای استفاده از این روش باید شماره پلاک خودرو را به اپراتور اعلام کرده و میزان خلافی خودرو را به دست آورید. در صورتی که گوش به زنگ باشید، در ایام خاصی از سال، می‌توانید از امکان بخشش خلافی خودرو (بابت جریمه‌های دو برابر شده) بهره مند شده و در نهایت مبلغ کمتری بابت خلافی بپردازید.

خلافی ماشین سنگین

۴. استفاده از کد USSD

کدهای دستوری این روزها بسیار باب شده‌اند و برای بسیاری از موارد می‌توانید از این کدها استفاده کنید. استعلام خلافی خودروی سنگین نیز از این قاعده مستثنا نیست. کد دستوری روش گرفتن خلافی ماشین سنگین اسن که در آن کافی است در گوشی همراه خود کد دستوری #۱۱۰* را شماره گیری نمایید. می‌توانید کد VIN را وارد نمایید و با استفاده از دستوراتی که از طریق همین کد ارسال می‌شود شماره قبض و شناسه‌ی پرداخت را نیز دریافت نمایید.

۵. روش استعلام خلافی ماشین سنگین با مراجعه‌ی حضوری به دفاتر پلیس +۱۰

در چه شرایطی مراجعه به دفاتر پلیس ۱۰+، برای استعلام خلافی خودرو سنگین مناسب است؟ این گزینه وقتی می‌تواند مفید فایده واقع شود که هیچ‌کدام از روش‌های بالا نتواند شما را به میزان خلافی خودروی سنگین برساند. از آن جهت این گزینه را به عنوان آخرین گزینه معرفی کردیم که ایاب و ذهاب و شلوغی این دفاتر می‌تواند وقت شما را بسیار تلف نماید. با این حال جزو گزینه‌هایی است که می‌تواند شما را به میزان خلافی خودرو برساند.

۶. جستجو در اینترنت

اکنون اگر در موتورهای جستجو کلمه‌ی خلافی خودروی سنگین را سرچ نمایید، با سایت‌هایی روبرو می‌شوید که پنجره‌ای را به این‌ منظور برای شما در نظر گرفته‌اند. می‌توانید بارکد پستی را در این‌پنجره‌ها وارد کرده و سپس میزان خلافی خودروهای سنگین خود را مشاهده نمایید.

۷. استفاده از اپلیکیشن پیشخوان ۲۴

پس از نصب این اپلیکیشن در گوشی هوشمند خود، می‌توانید با وارد کردن کد پستی پشت کارت ماشین، میزان خلافی خودروهای سنگین را دریافت‌ نمایید. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید هم به صورت تجمیعی هم به صورت تکی خلافی خودرو را پرداخت نمایید.

همین طور بخوانید: مهلت پرداخت جرایم رانندگی

روش‌های پرداخت خلافی خودروی سنگین

اگر خودروی سنگینی که دارای خلافی است هنوز توسط پلیس توقیف نشده است، می‌توانید این مبلغ را به طرق مختلف پرداخت نمایید، البته پیش از آن اعتراض به خلافی خودرو برای کم کردن خلافی مبلغ آن در صورت امکان را در نظر داشته باشید.

این‌مبلغ را می‌توانید هم به صورت یکجا پرداخت کرده، هم می‌توانید این‌مبلغ را به صورت اقساطی پرداخت کنید.

به این‌منظور لازم است تا مدارک مورد نیاز که شامل مدارک هویتی و مدارک خودروی سنگین در دست داشته باشید. با این مدارک کافی است به پارکینگ مراجعه نموده و در صورت داشتن شرایط تقسیط، تعهد مربوطه را امضا نمایید. این تقسیط به صورت ۱۲ ماهه بوده و متعهد می‌شوید در طی یکسال این مبلغ را پرداخت نمایید.

نکته: استعلام ریز خلافی خودرو با کد ملی در خصوص ماشین سنگین نیز چون خودروهای سواری ممکن نیست.

نکات قابل توجه در مورد استعلام خلافی خودروی سنگین

  • مبالغ قبوض الصاقی، خودداری و تسلیمی اگر تا ۶۰ روز پرداخت نشود دو برابر می‌شود.
  • برای استعلام خلافی در دفاتر پلیس + ۱۰ ابتدا باید ۲۸ هزار تومان پرداخت و سپس جریمه‌ی خود را تسویه نمایید.
  • استعلام از طریق پیام محل تخلف را مشخص نمی‌نماید
  • استعلام از طریق سایت و اپلیکیشن نیز دو هفته با تاخیر از لحظه‌ی جریمه به روز می‌شوند. برای مواقع ضروری گزینه‌ی مناسبی نیستند.

همین طور بخوانید: هزینه تعویض پلاک

کلام آخر

اگر صاحب خودروی سنگین هستید، بهتر است قبل از هر چیز‌ خلافی خودروی سنگین خود را بررسی کنید. چنانچه خلافی خودروی شما بیش از یک میلیون‌تومان باشد، قطعا در اولین توقف که توسط پلیس راهور خواهید شد، خودروی شما توقیف و به پارکینگ منتقل خواهد شد.

راه‌های زیادی برای آگاهی از میزان خلافی خودرو و تسویه‌ی آن وجود دارد که در بالا ذکر شد.

تنها مساله‌ی قابل ذکر این است که در صورت فروش خودرو و برای تسویه‌ی خلافی خودرو نیاز به حضور در دفاتر پلیس +۱۰نیست. بلکه می‌توانید از طرق دیگر استعلام نموده و پرداخت نمایید.

همین طور بخوانید: اعتبار معاینه فنی

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا