آموزشکمک رانندهنقد و بررسی خودرو

خودروی سایپا کوییک بخریم یا پژو ۲۰۶ تیپ ۲؟

اگر تصمیم گرفته‌اید که از میان خودروهای موجود در بازار، یک خودروی هاچ بک و نسبتا ارزان قیمت خریداری کنید، ممکن است انتخاب شما یکی از دو خودروی کوییک یا خرید ۲۰۶ باشد. برای مقایسه میان این دو خودرو، ابتدا جای دارد که برندهای خودروسازی آن‌ها را در نظر بگیریم که یکی از آن‌ها محصول سایپا و دیگری محصول ایران خودرو است. البته این دو خودروی تولید داخل به لحاظ مشخصات ظاهری و فنی نیز تفاوت‌هایی دارند.

از این رو، به نظر می‌رسد که برای خرید یکی از این دو، باید تحقیق بیشتر و کاملی در خصوص تفاوت‌ها و مشخصات هر یک به عمل بیاورید. با ما همراه باشید.

تفاوت‌های پژو ۲۰۶ و کوییک به لحاظ مشخصات ظاهری

اگر بخواهیم یکی از این دو خودرو را به لحاظ ظاهر نسبت به دیگری برتری بدهیم، بیشتر مردم، ۲۰۶ گروه خودروسازی ایران خودرو را ترجیح خواهند داد. فرم طراحی و خطوط جذاب‌تری که در ساختار بدنه پژو ۲۰۶ وجود دارد، باعث شده تا این خودرو به محصولی شیک و شایسته‌تر تبدیل شود.

این در حالی است که طراحی کوییک انتقادات زیادی را به سمت خود جلب کرده و به لحاظ مشکلاتی که در بدنه آن از نظر زیباشناختی خودرو وجود دارد، نمی‌توان آن را رقیب جدی برای ۲۰۶ دانست.

به داخل کابین که برویم، باز اوضاع دگرگون می‌شود. در مورد تجربه رانندگی، اگرچه کوییک کمی سریع‌تر و پرقدرت‌تر است؛ اما رفاهی که سرنشینان جلوی ۲۰۶ از آن بهره می‌برند، سرنشینان جلوی کوییک، کمتر احساس خواهند کرد. فرم صندلی‌ها و میزان راحتی آن‌ها در مقایسه با قالب صندلی‌های به کار برده شده در کوییک، قابل تامل است. اما در بخش صندلی‌های سرنشینان عقب، باز می‌توانیم به لحاظ فضا، کوییک را جلوتر بدانیم. فرم کابین پژو ۲۰۶، به شکلی است که سرنشینان عقب، در سفرهای طولانی فضای مناسب و کافی در اختیار ندارند.

با این حساب به نظر می‌رسد که برای خرید یکی از این دو خودرو باید پیش از هر چیزی به نوع کاربری و انتظاری که از آن دارید، فکر کنید. اگر قرار است به‌عنوان یک خانواده چند نفره از خرید کوییک یا خرید ۲۰۶ بهره ببرید، احتمالا فضای داخلی پژو ۲۰۶، برای شما چندان رضایت‌بخش نخواهد بود. این در حالی است که برای خانواده‌های دو نفره یا استفاده شخصی، پژو ۲۰۶ فضای مناسبی داشته و می‌تواند گزینه معقولی محسوب شود.

تفاوت‌های پژو ۲۰۶ و کوییک به لحاظ مشخصات فنی

اما اگر بخواهیم به سراغ تفاوت‌های این دو خودرو به لحاظ مشخصات فنی برویم، موازنه قدرت کمی جابه‌جا می‌شود. در حالی که پژو ۲۰۶ تیپ ۲، دارای موتور ۱۴۰۰ سی‌سی با ۸ سوپاپ است، در خودروی کوییک، موتور با قدرت بالاتر یعنی ۱۵۰۰ سی‌سی و همان ۸ سوپاپ را داریم. به همین تناسب توان خروجی و گشتاور خودروی کوییک نیز در مقایسه با پژو ۲۰۶، برتر بوده و این باعث می‌شود که برای خرید کوییک یا خرید ۲۰۶، تا حدودی دستخوش تردید شده و برتری ابتدایی ظاهری ۲۰۶، متزلزل به نظر برسد.

میزان قدرت پژو ۲۰۶، معادل ۷۵ اسب بخار است و گشتاور آن به ۱۱۸ نیوتن متر می‌رسد. این در حالی است که قدرت کوییک، به اندازه ۸۷ اسب بخار و گشتاور آن نیز ۱۲۸ نیوتن متر است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید با برتری پیشرانه کوییک در مقایسه با پژو ۲۰۶، عجیب نیست که گشتاور و قدرت این خودرو نیز در برابر محصول ایران خودرو، با برتری همراه باشند.

به جز این مورد، کوییک شتاب صفر تا ۱۰۰ را در مدت ۱۳ ثانیه طی کرده و در مورد خودروی پژو ۲۰۶، این زمان به ۱۴.۱ ثانیه می‌رسد. در مورد حداکثر سرعت اما هر دو خودرو دارای حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت هستند.

مصرف سوخت ترکیبی کوییک، معادل ۶.۹ لیتر در صد کیلومتر و مصرف سوخت ترکیبی پژو ۲۰۶، معادل ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر است. در نهایت، باید گفت که هر دوی این خودروها به گیربکس ۵ سرعته دستی مجهز هستند.

مقایسه کوییک و پژو ۲۰۶ به لحاظ امکانات رفاهی

اگر بخواهیم به این دو خودرو به لحاظ امکانات رفاهی امتیازی بدهیم، در حقیقت هیچ یک، آن قدرها سربلند از این آزمون بیرون نخواهند آمد. نه خودروی کوییک و نه پژو ۲۰۶؛ هیچ یک محصول قابل‌توجهی به لحاظ آپشن‌های رفاهی نبوده و امکانات و تجهیزات خاصی ندارند.

از جمله آپشن‌های رفاهی این دو خودرو‎، می‌توان به فرمان هیدرولیک، شیشه بالابر برقی، چراغ مه‌شکن، تنظیم دستی صندلی‌ها و … اشاره کرد.

تفاوت ۲۰۶ و کوییک به لحاظ قیمت

قیمت کوییک در مقایسه با قیمت ۲۰۶ تا حدودی مناسب‌تر بوده و این گزینه نیز باعث می‌شود تا افرادی که بودجه کمتری دارند، خرید کوییک را به‌عنوان یک خودروی اقتصادی‌تر، ترجیح بدهند.

کلام آخر

در مقایسه کوتاهی که بین دو خودروی کوییک و ۲۰۶ داشتیم، به نظر می‌رسد که برای افراد مختلف خرید کوییک و خرید پژو ۲۰۶، به‌عنوان دو گزینه مناسب در شرایط متفاوت، مطرح باشد. در نهایت شما بگویید، کوییک را ترجیح  می‌دهید یا پژو ۲۰۶ تیپ ۲؟

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا