رپرتاژ

درباره مهندسی مکانیک بیشتر بدانیم

مهندسی مکانیک یکی از رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی است که بسیاری آرزوی قبولی در آن را دارند. این شغل برای کسانی که توانایی حل مسئله بالایی دارند و به اجزا و مکانیسم ماشین آلات علاقه دارند، رشته جذابی خواهد بود. علم فیزیک و ریاضی در این رشته تاثیر مستقیم دارند و برای موفقیت در مهندسی مکانیک باید در آن نمره خوبی داشته باشید. اگر علاقه‌مند هستید درباره مهندسی مکانیک بیشتر بدانید این مطلب را تا آخر دنبال کنید.

رشته مهندسی مکانیک از کجا آمد؟

در زمان انقلاب صنعتی اروپا با هدف افزایش تولید، این رشته به صورت مجزا مطرح شد و به سرعت توسعه پیدا کرد. این رشته بخشی از علم فیزیک است که حرکت اجسام را بررسی کرده و با کمک علم ریاضی، سعی می‌کند با ارائه طرح‌های جدید صنعتی به پیشرفت سیستم‌های مختلف کمک کرده و کار انسان را ساده‌تر کند.

آینده شغلی رشته مهندسی مکانیک در ایران به عنوان کشور در حال توسعه که همواره به متخصصان توانمند نیاز دارد، روشن است؛ اما، این در صورتی است که شما اصول مهندسی مکانیک را به خوبی یاد بگیرید و سعی کنید در این حوزه تجربه لازم را هم به دست آورید.

این رشته از علوم مختلف و هنر کمک می‌گیرد تا سیستم‌های استاتیک و دینامیکی را تحلیل و طراحی کند. طراحی، محاسبه‌های فنی، ساخت قطعات، تهیه نقشه، ساخت خودرو، هواپیما، قطار، موتورهای احتراق و بسیاری دستگاه‌های صنعتی دیگر در این رشته انجام می‌گیرد.

مهم‌ترین وظایف یک مهندس مکانیک چیست؟

یک مهندس مکانیک باید قادر باشد قطعات مختلف را طراحی کرده، بسازد، کیفیت آن‌ها را بررسی کند و در نهایت با تحلیل آن‌ها ایده‌های جدید ارائه کند.

کار این افراد بسیار حساس است و اگر در طراحی و محاسبات آن‌ها اشتباهی رخ دهد ممکن است عواقب خطرناکی داشته باشد. آن‌ها باید اطمینان حاصل کنند که قطعات مشکلی ندارند و در صورت بروز هرگونه فرسودگی و شکست، آن‌ها را ترمیم کنند. در نهایت، کارشناسان این حوزه در علوم جدید مثل نانو، سیستم‌های میکرو و نانوسیالات ورود کردند و سعی می‌کنند عملکرد آن‌ها را ارتقا دهند.

از آنجایی که این رشته موضوعات بسیار متنوعی را پوشش می‌دهد شاید بتوانیم آن را جامع‌ترین رشته مهندسی بدانیم. روند کار این افراد در صنایع مختلف به نحوی است که ابتدا محاسبات فنی دقیقی را انجام می‌دهند، بعد مدل‌های را شبیه سازی کرده و در نهایت طرح و نقشه آن‌ها را می‌کشند. روش‌های ساخت، تدوین و تعریف می‌شود و کار نظارت بر ساخت هم، توسط متخصصان این رشته انجام می‌شود. به طور کلی تمامی ماشین آلات و تاسیسات دنیا زیر نظر مهندسان مکانیک ساخته و مدیریت می‌شوند.

یک مهندس مکانیک چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

برای اینکه از فرصت های که برای استخدام برای مهندسین مکانیک هست نهایت بهره را ببرید، باید یک سری مشخصات داشته باشید. این فرد باید بسیار خلاق باشد و قدرت تجسم خوبی داشته باشد، اگر به این رشته علاقه دارید توانمندی در کار گروهی هم از دیگر ویژگی‌هایی است که باید در خود تقویت کنید. راه اندازی یک سیستم به تنهایی امکان پذیر نیست و باید بتوانید با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید تا به هدف خود برسید.

این رشته کاملا فنی است، بنابراین شما باید به حوزه کارهای فنی علاقه داشته باشید. مرحله طراحی و مدل سازی به نرم افزارهای خاصی نیاز دارد، به همین دلیل باید کار با کامپیوتر و نرم افزارهای تخصصی رشته خود را هم فرا بگیرید.

طراحی و ساخت یک سیستم پیچیده مجموعه متنوعی از کارها و وظایف را شامل می‌شود؛ به همین دلیل، باید بتوانید کارها را اولویت بندی کنید و بر این اساس پیش بروید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسید.

مهم‌ترین گرایش‌های رشته مکانیک در مقطع کارشناسی چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید حقوق رشته مهندسی مکانیک در ایران چقدر است؟ قبل از هر چیزی باید با گرایش‌های این رشته آشنا شوید، چرا که هر کدام شرایط و سطح درآمد خاص خود را دارند.

این رشته پیش‌تر با رشته برق یکی بود و به نام «الکترومکانیک» شناخته می‌شد، اما با پیشرفت علم به رشته جداگانه‌ای با دو زیر شاخه «طراحی جامدات» و «حرارت و سیالات» تقسیم شد. در گرایش مکانیک تلاش می‌شود اجزا و مکانیزم ماشین آلات کارخانه‌ها و مراکز تولید را طراحی کنند. این رشته بیشتر آزمایشگاهی است و شامل دروس نظری، آزمایشگاهی، کارگاه، پروژه و کارآموزی می‌شود.

گرایش مکانیک به حرارت و سیالات و تبدیل آن به انرژی، انتقال حرارت و جرم می‌پردازد و با بکار بردن علوم و تکنولوژی‌های مختلف کار طراحی و محاسبه اجزا سیستم‌ها را انجام می‌دهد. مهندسان این رشته در صنایع خودروسازی، صنایع غذایی، ذوب فلزات، نیروگاه‌های آبی و حرارتی و صنعت نفت مشغول کار می‌شوند.

کلام آخر

مهندسی مکانیک به دلیل آنکه شامل مهارت‌های مختلفی می‌شود و در صنایع گوناگون کاربرد دارد، بسیار پرطرفدار است. یادگیری اصول فیزیک و ریاضی برای موفقیت در این رشته ضروری است و اگر به انجام کارهای فنی علاقه دارید، قطعا شانس موفقیت شما در این رشته زیاد است. برخی از بهترین دانشگاه‌های کشور مثل امیر کبیر، صنعتی شریف و شیراز در این رشته بسیار مشهور هستند و دانش آموزان نخبه کشوری را جذب می‌کنند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا