اخبار خودرو

الزام دریافت بارنامه برای وانت بارها

مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت طبق دستورالعمل جدید، حمل و نقل وانت بارها، در جاده‌های بین شهری، منوط به دریافت بارنامه است؛ با این حال وانت بارهایی که با بازارگاه‌های الکترونیکی ( تاکسی بارهای اینترنتی) همکاری می‌کنند، از این قانون مستثنی هستند.

حمداللهی با اشاره به اینکه ساماندهی حمل بار در جاده‌ها و محورهای برون شهری به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای واگذار شده است گفت: طرح ساماندهی تردد وانت بارها در محورهای برون شهری که هم شامل وانت‌های پلاک سفید و وانت‌های پلاک عمومی ( پلاک ع)  می‌شود؛ در حالی که در ۱۵ سال اخیر، وانت‌ها با پلاک عمومی تردد نمی‌کردند.

وی تأکید کرد که اگر وانت بارها بخواهند در جاده‌ها و جاده‌های بین شهری، اقدام به حمل بار کنند، نیاز است که از شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای یا ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها یا شهرستان‌ها، بارنامه دریافت کنند.

وی با تفکیک وانت بارهایی که با بازارگاه‌های الکترونیکی ( تاکسی بارهای اینترنتی) همکاری می‌کنند از سایر وانت بارها گفت که برای این خودروها مجوز فعالیت صادر شده و به صدور بارنامه از سوی شرکت‌های حمل و نقلی نیاز ندارند. حمداللهی بیان کرد که صدور بارنامه‌های الکترونیکی یکی از وظایف محول شده به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است که در قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشخص شده است.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای الزامی شدن انجام معاینه فنی را یکی از مزیت‌های دستورالعمل جدید برشمرد و گفت: با اجرای این طرح وانت‌ها نه تنها هر سه ماه یک بار معاینه فنی دریافت می‌کنند، در نتیجه ایمنی خودروهای باری سبک افزایش خواهد یافت و تردد آنها در جاده‌ها با ایمنی بیشتری صورت خواهد گرفت.

وی همچنین به مزایای دیگر این قانون اشاره کرد و گفت با توجه به اینکه عامل وقوع حدود ۱۰درصد از تصادف‌ها در جاده‌های بین شهری که منجر به فوت می‌شوند، وانت بارها هستند، به احتمال کاهش تصادفات جاده‌ای اشاره کرد.

لازم به ذکر است که براساس اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، رانندگان و مالکان وانت بارها با مراجعه به ادارات راه و شهرسازی استان‌ها یا شهرستان‌ها می‌توانند پرونده تشکیل دهند و موفق به دریافت کارت هوشمند شوند. همچنین طبق دستورالعمل جدید، حداکثر سن ناوگان ۲۰ سال در نظر گرفته شده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا