رپرتاژ

در خانه فروش آنلاین خود را راه اندازی کنید

در زندگی مدرن و سریع امروز فروشندگان و خریداران دیگر به زمان و مکان محدود نیستند و افراد می‌توانند در خانه و به دور از ترافیک و آلودگی هوا در کمترین زمان ممکن محصول مورد نظرشان را تهیه کنند. ساخت فروشگاه آنلاین می تواند هم سود آور و هم جذاب باشد. بی‌شک قیمت سایت فروشگاهی کمتر از اجاره یا خرید یک باب مغازه در خیابان است، با داشتن چنین فروشگاهی دیگر نیاز نیست نگران اجاره‌ بهای مغازه و جای مناسب باشید، این کار را می توانید در خانه انجام دهید و اجناس و خدمات متنوع تری را ارائه دهید. شما می توانید مهارت خود را در این گونه فروشگاه آموزش دهید، مهارت های مانند آموزش موسیقی، زبان انگلیسی، آشپزی، آموزش نویسندگی و یا اجناسی را ارائه دهید همچون کیف، کفش، لباس، کلاه، ظروف سفالی، زیورآلات، مواد غذایی و…

شما میتوانید کار خود را در پلتفرم های مختلفی همچون اینستاگرام یا تلگرام و یوتیوب و یا با ایجاد سایت در موتورهای جستجو شروع کنید. در این مقاله به چگونگی راه اندازی فروشگاه آنلاین می پردازیم.

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین:

  1.  ابتدا باید از خود بپرسید که قصد ارائه چه نوع محصول یا خدماتی را دارید؟ آیا محصول مورد نظر شما فیزیکی و قابل لمس است یا جزو خدمات محسوب می‌شود؟
  2. مشتریان هدف خود را مشخص کنید، یعنی برای چه گروه سنی و چه جنسیتی محصول ارائه می دهید؟
  3. جای مناسبی به عنوان انبار در نظر بگیرید برای این کار لازم نیست یک انبار بزرگ اجاره یا خریداری کنید یکی از اتاق خانه یا فضایی داخل حیاط هم کافی است.
  4. سپس نام و لوگویی برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید دقت داشته باشید، اگر شما دارای فروشگاه سنتی هستید نام همان فروشگاه سنتی را برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید، چرا که فروشگاه سنتی شما شناخته شده است و می تواند در جلب اعتماد مشتری تاثیر گذار باشد. اما اگر فروشگاه سنتی ندارید برای کسب و کار خود یک نام و برند مناسب و به یادماندنی انتخاب کنید.
  5. پلتفرم ای را که قصد دارید در آن فعالیت کنید را انتخاب کنید اگر در شبکه‌های اجتماعی قصد ایجاد فروشگاه دارید می‌توانید با جذب فالوور و قرار دادن عکس از محصولات و معرفی محصولات در کپشن این کار را شروع کنید و صفحه خود را به صفحه کاری تبدیل کنید. در کنار داشتن صفحه در شبکه های اجتماعی می تواند به ایجاد وب سایت برای کسب و کار خود اقدام کنید.
  6. مدل تجاری کسب و کار خود را مشخص کنید. دو مدل تجاری محبوب وجود دارد با نام های b2b و b2c. در مدل تجاری b2b شرکت ها و فروشگاه ها محصول خود را به فروشندگان دیگر می فروشند، در واقع محصول شما تکمیل کننده محصول فروشندگان دیگر خواهد بود. اما در مدل تجاری b2c شرکت ها و فروشندگان محصول خود را مستقیماً به دست مصرف کننده نهایی می‌رساند.
  7. برای سایت خود دامنه ای در موتورهای جستجو انتخاب کنید. این دامنه در واقع آدرس کسب و کار شما در مرورگرها محسوب می شود.
  8. برای ساخت فروشگاه آنلاین مانند فروشگاه سنتی نیاز به یک فضا دارید که این فضا در کسب و کارهای اینترنتی هاست ( Host) نام دارد، که شما اطلاعات محصولات و سایت خود را در آنجا بارگذاری می‌کنید.
  9. یک سیستم مدیریتی برای سایت خود انتخاب کنید سیستم های مدیریتی متنوعی وجود دارد همچون وردپرس، جوملا، اپن کارت و… از این سیستم ها می توانید برای ظاهر سایت خود هم استفاده کنید.
  10. بعد از طی کردن مراحل فوق برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی معتبر باید اقدام به دریافت مجوز و نماد اعتماد از مراجع ذیربط کنید. 
  11. برای سایت اینترنتی خود درگاه پرداختی در نظر بگیرید تا خریداران پس از اتمام خرید هزینه محصولات را به صورت آنلاین پرداخت کنند. در ایران از دو نوع درگاه پرداختی استفاده می شود، درگاه پرداختی مستقیم: که در این نوع درگاه خریدار پس از تکمیل خرید به درگاه پرداخت متصل می شود که پس از وارد کردن اطلاعات حساب، هزینه محصول به طور مستقیم از حساب خریدار به حساب فروشنده منتقل میشود. دوازده درگاه پرداختی مستقیم وجود دارد همچون درگاه پرداخت نوین آرین، درگاه پرداخت الکترونیک پاسارگاد، آسان پرداخت پرشین، درگاه پرداخت پارسیان و… . درگاه پرداخت واسط به این صورت است که برای استفاده از آن نیازی به دریافت نماد الکترونیک نیست. در این مدل پرداخت هزینه محصول پس از پرداخت وارد حساب شرکت‌های درگاه پرداخت واسط می شود و پس از آن وارد حساب فروشنده. این شرکت ها زیر نظر شرکت های درگاه پرداخت مستقیم هستند. این درگاه ها همچون درگاه پرداخت نکست پی، دیجی پی، زرین پال، آیدی پی و…
  12.  قرار دادن عکس و تصاویر با کیفیت از محصولات در وبسایت و مشخصات کامل هر محصول یکی از ملزومات وب سایت فروشگاهی شماست.
  13. داشتن تیمی پرتلاش و با انگیزه برای پشتیبانی و دریافت سفارشات.

  بعد از راه‌ها اندازی سایت فروشگاهی و انجام مراحل فوق شروع به تبلیغات کنید، برای انجام تبلیغات میتوانید از روش های زیر بهره ببرید:

  • تولید محتوای مفید و طبق قوانین سئو کلاه سفید و سئو کلاه خاکستری برای افزایش رتبه سایت و بهینه شدن آن استفاده کنید.
  • ساخت وبلاگ برای فروشگاه اینترنتی
  • استفاده از ایمیل مارکتینگ
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی
  • تبلیغ توسط اینفلوئنسرها و افراد مشهور
  • قرار دادن پیشنهاد و تخفیفات ویژه
  • استفاده از رپورتاژ در سایت های معتبر
  • تبلیغات از طریق پیامک
  • قرار دادن آدرس سایت در شبکه‌های اجتماعی

 در آخر به نظرات، پیشنهادات و انتقادات کاربران فروشگاه اهمیت دهید و راه ارتباطی بین خود و خریدار برقرار کنید تا بتواند محصولات خریداری شده را پیگیری کند. همچنین از سرعت سایت خود مطمئن شوید، زیرا افراد نهایت ۳۰ ثانیه برای باز شدن سایت شما صبر میکنند و در صورت نمایش ندادن سایت به سراغ رقیبان شما می روند.

مزایای ساخت فروشگاه اینترنتی:

  • بدون محدودیت به زمان و مکان
  • هزینه های کمتر و مقرون به صرفه
  • بازار هدف بزرگتر
  • پاسخ دهی سریع به مشتریان
  • ارائه خدمات گسترده تر
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته
  • صرفه جویی در زمان
  • افزایش فروش
  • دریافت سریع هزینه محصولات
  • جلوگیری از ازدحام
  • بهبود سایت با در نظر گرفتن نظرات، پیشنهادات و انتقادات کاربران.

  فروشگاه اینترنتی علاوه بر اینکه برای صاحبان کسب و کار مزیت های فراوانی دارد، برای مشتریان هم بی مزیت نیست آنها با مراجعه به فروشگاه های آنلاین بدون خارج شدن از منزل و وقت تلف کردن در صف، ترافیک و آلودگی هوا، محصولات و خدمات مورد نیازشان را دریافت می کنند. همچنین مزیت های چون امکان مقایسه قیمت ها، خرید بدون محدودیت، حق انتخاب گسترده، دسترسی در تمام طول شبانه روز به وب سایت، جستجوی کالای مورد نظر به راحتی و دسترسی به نظرات خریداران قبلی بزرگترین مزیت ها برای مشتریان وب سایت شما محسوب میشود.

فروش گستر

  شما برای راه اندازی سایت خود می توانید از خدمات فروش گستر بهره ببرید. فروش گستر سیستمی برای انتقال کسب و کارها به دنیای دیجیتال با تیمی متخصص راه اندازی کرده. شما با هر حرفه و شغلی که دارید می‌توانید از این سیستم برای ارتقای کسب و کار خود استفاده کنید. این سیستم به صورت ۲۴ ساعته از سایت فروشگاهی شما حمایت می‌کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا