پیشنهاد سردبیرآموزش

دودی کردن شیشه خودرو و نکات مربوط به آن

یکی از تغییراتی که در ظاهر خودروها و البته برای افزایش کاربری در آب و هوای گرم و آفتابی صورت می‌گیرد، دودی کردن شیشه خودرو است. این اگر چه باعث می شود که دریافت نور مستقیم نور خورشید کاهش یافته و آزردگی ناشی از آن کمتر شود، اما ریسک هایی نیز در حین رانندگی به ویژه در ساعات تاریکی را به همراه خواهد داشت. البته دیدگاه پلیس نیز در این خصوص بابت عدم امکان رویت کابین خودرو، قابل توجه است.

اگرچه که مشتریان اصلی بازار شیشه‌های دودی جوان‌ترها هستند، اما باید اعتراف کرد که این کار فقط برای جلب‌توجه و افزایش جذابیت بصری خودروها نیست و دودی کردن شیشه ماشین قصدهای دیگری هم دارد. رانندگی در تابستان و زیر آفتاب سوزان حتی اگر کولر توان‌مندی داشته باشید، باز هم چالش‌های خاص خود را دارد. ساعت‌ها رانندگی زیر نور خورشید به‌ویژه برای آن‌هایی که اهل مسافرت هستند، عذاب‌آور است. در حال حاضر، شرکت‌های معتبر خودروسازی محصولات خود را به‌صورت فابریک (کارخانه‌ای) با شیشه‌هایی که کمی تیره‌تر از مدل‌های استاندارد هستند، عرضه می‌کنند؛ البته دودی‌ کردن یا دودی‌شدن شیشه‌ها، شرایط خاص خود را دارد.

قوانین دودی کردن شیشه خودرو

در صورتی که شیشه‌ها بیش از اندازه تیره شوند، برای میدان دید راننده مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. این داستان مخصوصاً در پیمایش‌های شبانه، شکل خطرناک‌تری به خود می‌گیرد. این موضوع، همان چیزی است که برای پلیس اهمیت دارد. در ادامه، با بحث قوانین مربوط به دودی‌ کردن شیشه‌ها بیشتر آشنا خواهید شد؛ اما پیش از آن، اجازه بدهید سراغ مبانی اولیه برویم.

قوانین دودی کردن شیشه خودرو

بعد از بروز حوادث متعدد ناشی از کاهش دید راننده‌ها به دلیل استفاده اغراق‌آمیز از برچسب‌های تیره‌کننده شیشه، پلیس بر آن شد تا قوانین مشخصی را برای این کار در نظر بگیرد. اول از همه، یادتان باشد که استفاده از هر نوع پوشش با هر نوع تیرگی در شیشه جلو و عقب ممنوع است.

از نظر پلیس، شیشه دودی خودرو که از فاصله سه متری مانع از مشاهده داخل خودرو باشد، یک پوشش غیراستاندارد و غیرقانونی است. مطابق با ردیف ۲۱۱۴ جدول جرائم رانندگی، در صورت مشاهده این مورد از سوی پلیس، برای راننده مبلغ ۵۰ هزار تومان جریمه در نظر گرفته می‌شود؛ این در حالی است که پلیس حق دارد راننده خاطی را مجبور به کندن برچسب کند.

قوانین دودی کردن شیشه خودرو

سخن پایانی

بر اساس استانداردها، میزان دودی‌بودن شیشه خودروها، باید بین ۳۵ تا ۴۰ درصد باشد. اگر پلیس تشخیص دهد که شیشه خودرویی که از این برچسب‌ها استفاده کرده، بیش از ۴۰ درصد تیره شده است، اعمال قانون می‌کند.

یادتان باشد که حتی اگر از دید پلیس نیز مخفی ماندید، در مراکز معاینه فنی نیز دودی‌بودن غیراستاندارد شیشه‌ها مانع از صدور گواهی تأیید فنی می‌شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا