پیشنهاد سردبیرآموزش

چراغ دی لایت چیست + انواع چراغ خودرو

یکی از اصلی­‌ترین و مهم­‌ترین قسمت­‌های هر خودرویی سیستم روشنایی آن است؛ سیستم روشنایی خودرو تاثیر بسیار زیادی در ارتقا و بهبود ایمنی خودرو به هنگام رانندگی و البته ظاهر ماشین دارد. با گذر زمان و پیشرفت علم و فناوری و طراحی هوشمندانه تولیدکنندگان، سیستم­‌های روشنایی خودروها نیز دچار تغییر و تحول­ های مثبت و کارآمدی شدند که به کمک آن­ها احتمال سوانح رانندگی به حداقل می­رسد.

در ابتدای این مقاله به انواع چراغ های خودرو و کاربرد آنها خواهیم پرداخت و در بخش دوم به سراغ چراغ های دی لایت یا Day Light خواهیم رفت و به شکل مفصل تمامی ابعاد این چراغ ها را بررسی خواهیم کرد.

انواع سیستم­‌های روشنایی در خودروها

چراغ جلوی خودرو

چراغ جلو در سیستم روشنایی جزو قطعات پر اهمیت و پرکاربرد خودروها محسوب می­‌شود که وظیفه روشن کردن مسیر برای راننده در تاریکی شب را بر عهده دارد. این چراغ به عنوان یک هشدار دهنده برای خودروهایی که در خلاف مسیر یا جلوتر از شما حرکت می­‌کنند عمل می­کند. چراغ جلوهای خودرو به طور کلی به دو دسته فابریک و اسپرت تقسیم می­‌شوند که دارای نور بالا و نور پایین هستند. در بعضی از مدل ­های اسپرت برای ارتقای نور چراغ از لنز، لامپ زنون، هالوژنی و هدلایت نیز استفاده می­‌شود که می­‌توان هر یک از این قطعات را به صورت جداگانه نیز روی چراغ فابریک نصب نمود.

کیت زنون

کیت زنون اغلب شامل دو عدد لامپ و دو ترانس است که نصب آن باعث افزایش چندین برابری شفافیت و درخشندگی نور چراغ جلو یا چراغ مه شکن خودرو می­‌شود. از نظر مباحث علمی لامپ زنون لامپی است که در آن‌ قوس الکتریکی بین دو الکترود، که در فاصله حدود ۲ میلی‌ متری از یکدیگر است، بر اثر ولتاژ بالای تولید ترانس مربوطه، نور فوق العاده­ای را تولید می­‌کند. لازم به توضیح است که این لامپ­‌ها عمر طولانی­‌تری دارند و مصرف برق کمتری نسبت به لامپ‌های هالوژنی خواهند داشت، در عین حال این لامپ­‌ها نور باکیفیت­‌تری نیز تولید می­‌کنند.

لامپ هالوژنی

لامپ‌­های هالوژنی علاوه بر چراغ جلو خودرو، در چراغ مه شکن نیز کاربرد دارند و باعثبهتر شدن دید راننده در مسیر می­‌شوند. این لامپ نوردهی مناسبی دارد و از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است. لازم به توضیح است که این مدل از لامپ­‌ها به دلیل تولید گرمای زیاد، مصرف زیاد انرژی و طول عمر کوتاه، کمتر مورد استفاده قرار می­گیرند. به یاد داشته باشید که لامپ هالوژنی با داشتن نوری طبیعی ­تر، موجب افزایش ایمنی خودرو به ویژه هنگام رانندگی در رطوبت هوا، مه گرفتگی و بارندگی خواهد شد.

لنز یا عدسی در چراغ

یکی از قطعاتی که باعث افزایش و تقویت نور چراغ جلو می­شود، لنز یا عدسی است که به طور جدگانه می­‌توان تهیه کرد و برای نور بالا و نور پایین خودرو نصب نمود. عدسی در داخل کاسه چراغ قرار می­‌گیرد و با تولید خط کات نور و ارتقا چندین برابری نور، دید فوق العاده­ای را برای راننده به همراه دارد. استفاده از لنز این قابلیت را به راننده می­‌دهد که حتی با نصب زنون، تنظیم دقیقی روی نور لنز داشته باشد و موجب اذیت شدن چشم رانندگان دیگر نشود.

هدلایت

هدلایت جزو جدیدترین تکنولوژی­‌های سیستم نورپردازی خودرو است که موجب کاهش هشتاد درصدی مصرف برق نسبت به سایر لامپ­‌ها می­‌شود؛ از مزایای این نوع چراغ­‌ها افزایش طول عمر باتری خودرو و تولید حرارت کمتری نیز می­‌گردد. طول عمر هدلایت تقریبا ۵ برابر لامپ­‌های هالوژنی است و برای بهبود نور بالا، نور پایین چراغ جلو و مه شکن قابل نصب و استفاده است.

انواع چراغ خودرو

چراغ خطر عقب خودرو در سیستم‌­های روشنایی

یکی دیگر از مهم­‌ترین قطعات سیستم­‌های روشنایی خودرو چراغ خطر عقب آن است؛ این چراغ اهمیت و نقش مهمی به هنگام رانندگی دارد که در ادامه به معرفی و کاربرد آن خواهیم پرداخت. چراغ خطر عقب هنگام روشن شدن خودرو و دیگر چراغ­‌ها روشن می­‌شود و وظیفه هشدار دادن به رانندگان پشت سری هنگام گرفتن ترمز، دنده عقب و گردش به راست یا چپ را بر عهده دارد تا باعث دیده شدن خودرو شما در تاریکی شب شود.

چراغ مه شکن

این چراغ داخل سپر جلو خودرو و نزدیکی چراغ جلو قرار می­‌گیرد و در بعضی از خودروها نیز بر روی سپر عقب، کنار چراغ خطر نصب می­‌شود تا در هوای بارانی و مه گرفتگی نقش یک هشدار دهنده موثر را برای رانندگان دیگر داشته باشد. چراغ مه شکن خودرو به طور کلی در شرایط نامساعد آب و هوایی که نور چراغ جلو کافی نیست، مورد استفاده قرار می­‌گیرد و اهمیت بالایی را در این شرایط دارد، چرا که مانع از شکست و برگشت نور در مه و در نتیجه بازگشت نور به سمت راننده می­‌شود. در ساخت چراغ مه شکن معمولا از لامپ ­های معمولی، زنون، هدلایت و ال ای دی استفاده می­‌کنند تا مکمل خوبی برای نور خودرو باشد.

چراغ ترمز سوم

چراغ ترمز سوم یا چراغ استپ سوم وظیفه هشدار دادن به خودروهای عقبی در هنگام ترمز گرفتن را بر عهده دارد؛ این چراغ هنگامی که چراغ­‌های ترمز خودرو روشن می­‌شوند، به طور کاملا هماهنگ با آن­ها روشن می­‌گردد. در ساخت این چراغ از ال ای دی یا لامپ معمولی استفاده می­‌شود و بعضی از مدل­‌ها پایه دار هستند و بعضی دیگر بدون پایه تا علاوه بر اعلان هشدار به رانندگان دیگر، سبب تغییر ظاهر خودرو نیز شوند.

چراغ سقفی، چراغ صندوق عقب و چراغ پلاک

در طراحی و ساخت چراغ­‌های سقفی معمولا از لامپ­های LED یا SMD استفاده می­شود که دارای مصرف برق پایینی هستند و نور مناسبی را از خود ساطع می­‌کنند. چراغ سقفی خودرو برای روشنایی داخل کابین استفاده می‌­شود و به سرنشینان کمک می­‌کند که در هنگام لزوم از این چراغ برای رفع مشکل خود استفاده کنند.

چراغ صندوق عقب با تولید نور کافی و قوی برای روشن کردن فضای داخلی صندوق باعث استفاده راحت­‌تر از آن خواهد شد؛ در ساخت این چراغ­‌ها اغلب از ال ای دی استفاده می­‌شود، این چراغ­‌ها طول عمر بالایی دارند و مصرف برق آن­‌ها نیز پایین است.

چراغ پلاک برای تشخیص واضح­‌تر پلاک خودرو در تاریکی شب ساخته شده است و زمانی که شما چراغ­‌های خودرو را روش می­‌کنید، همراه با چراغ جلو و چراغ عقب روشن می‌شود.

چراغ راهنمای گلگیر خودرو

چراغ راهنمای گلگیر نقش بسیار مهمی در ایمنی هنگام دور زدن ایفا می­‌کند. این قسمت برای بعضی از رانندگان در اطراف خودرو نقطه کور محسوب می­‌شود و توسط این چراغ که قابل مشاهده است، می­‌توان اطرافیان را از تصمیم خود با خبر کرد.

لوازم روشنایی تزئینی خودرو

در کنار دیگر قطعات سیستم­ های روشنایی، لوازمی هستند که برای زیباسازی و تغییر ظاهر خودرو استفاده می­‌شوند که محبوب­‌ترین و پر کاربردترین آن­‌ها در ادامه معرفی شده است.

فلکسیبل چراغ و صندوق عقب

دیلایت فلکسیبل صندوق عقب در تمام حالت­‌های فلاشر چپ و راست، چهار راهنما، ترمز و چراغ کوچک روشن می­‌شود و قابلیت انعطاف پذیری، ضد آب و مصرف برق پایینی دارد. فلکسیبل علاوه بر اسپرت کردن و تغییر ظاهر خودرو موجب آگاه­‌سازی عابرین نیز می­شود. این دی لایت را می‌­توان به شکل و فرم صندوق هر خودرویی در آورد و راهنمای چپ و راست به صورت رانینگ یا همان متحرک است و چراغ کوچک آن به رنگ آبی قابل استفاده است.

فلکسیبل چراغ در داخل کاسه چراغ و یا روی آن نصب می‌­شود تا به عنوان دیلایت عابرین را آگاه سازد و زیبایی چراغ و خودرو را نیز دو چندان کند. این دیلایت نیز ضد آب است و مصرف برق کمی دارد، برای فرم­‌دهی فلکسیبل چراغ روی چراغ جلو نیز مشکلی نخواهید داشت، چرا که قابلیت انعطاف­‌پذیری مناسبی دارد.

الوایر

الوایر سیمی درخشان و منعطف است که از یک پوشش نازک مسی به همراه لایه­‌های نازکی از نیمه هادی­‌های الکترولومینست ساخته شده است. از الوایر برای تزیئنات داخلی خودرو مانند داشبورد، دور پنل، دور قاب کیلومتر، برای جنبه تزیینی و ایمنی، استفاده می­‌شود.

ولکام لایت

ولکام لایت یا لوگو زیر درب یکی دیگر از لوازم تزئینی خودروست که در لوگوهای ماشین­‌های مختلف ساخته می­‌شود و دارای یک لیزر قوی برای نمایش لوگو است. این چراغ زیر درب خودرو نصب می­‌شود و زمانی که درب خودرو باز می­‌گردد، لوگوی مورد نظر روی زمین نقش می­‌بندد. ولکام لایت برای سپر عقب خودرو هنگام گرفتن دنده عقب نیز قابل استفاده است.

دی لایت چیست و چه کاربردی دارد؟

دیلایت یا چراغ روشنایی در روز، چراغی است که برای مطلع کردن عابران پیاده و دیگر خودروها در روشنایی روز استفاده می­‌شود؛ استفاده از این چراغ­‌ها در شهرهای شمالی کشور که آب و هوای مه آلودی دارند یا استان­‌های جنوبی که دچار ریز گرد می­‌شوند، می­‌تواند بسیار مفید باشد و باعث افزایش ایمنی خودرو و سرنشینان شود. این چراغ علاوه بر ویژگی­‌های ذکر شده، موجب بهبود زیبایی و اسپرت شدن خودرو می­گردد و ظاهری جدیدی را برای آن به ارمغان می­‌آورد.

دی لایت­‌ها معمولا از نوع زنون هستند تا با نور زیاد، توجه عابران و رانندگان دیگر را جلب کنند. اینکه چراغ روشنایی در روز چه قدر می­‌تواند برای خودرو مفید باشد و هدف از نصب آن بیشتر زیبایی است یا کارایی، در ادامه بررسی خواهد شد.

تاریخچه دی لایت

برای فهم کاربرد چراغ‌های دی لایت بهتر است کمی به عقب بازگردیم. در کشورهای حوزه اسکاندیناوی به علت شرایط خاص جوی و مه‌آلود بودن دائمی هوا، روشن بودن چراغ‌های خودرو در بیشتر فصول سال اجباری است. این قانون سابقه‌ای چند ده ساله دارد؛ اما طی تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ توسط اداره امنیت ایالات متحده انجام شد، عداد تصادفات خودروها با عابرین پیاده و دوچرخه‌سوارها رو به افزایش است؛ این در حالی بود که در این کشور خبری از مه‌آلودگی هوا و شرایط خاص آب و هوایی نبود؛ بنابراین چاره کار را در استفاده از دی لایت یا چراغ روشنایی در روز، به ‌منظور جلب توجه بیشتر عابران و دیگر رانندگان دیدند. در این روش چراغ‌ها به‌طور خودکار یا دستی پس از روشن شدن خودرو به کار می‌افتد و با نور پایین توجه سایرین را به خودروی عبوری جلب می‌کنند. در ‌واقع می‌­توان گفت که چراغ دی لایت همانند فانوسی در دست یک فرد نابیناست.

اولین چراغ‌های دی لایت در دهه ۷۰ میلادی در کانادا و نروژ ارائه شدند. پس از آن بود که به مرور استفاده از این ویژگی در نقاط دیگر دنیا نیز رواج یافت. در دهه ۹۰ میلادی استفاده از این تکنولوژی در آمریکا آغاز شد؛ و در سال ۲۰۰۸ استفاده از دی لایت در خودروهای تولیدی در آمریکا اجباری شد. در اروپا نیز از سال ۲۰۱۱ به بعد استفاده از دی لایت به یک استاندارد در صنعت خودروسازی تبدیل شده است.

چراغ دی لایت

ویژگی­‌های نور دی لایت

نور دی لایت برای روشنایی روز بسیار خوب و مفید است. اما همین نور با همین ویژگی اصلا مناسب شب نیست؛ زیرا به دلیل درخشش زیاد نور چراغ­‌های ال‌ای‌دی در شب، به شدت آزار دهنده خواهد بود و دید عابران و رانندگان رو به رو را مختل می­کند.

تکنولوژی دی لایت

همان طور که احتمالا متوجه شده‌­اید، تکنولوژی دی لایت با چراغ­‌های ال ای دی است. ال ای دی­ها چراغ­هایی با مصرف فوق العاده کم و پایین هستند و به همین دلیل حتی در هنگام خاموش بودن خودرو به باتری آن فشاری وارد نمی­‌کنند.

بد نیست بدانید که دی لایت­‌ها در انواع مختلفی تولید می­‌شوند. این چراغ­‌ها خصوصا برای خودروهای داخلی که از این آپشن بی­‌بهره هستند، گزینه جذابی است که ظاهری شیک، مدرن و متفاوت نیز به خودرو می­‌دهد. وزن سبک، ضد آب بودن، قابلیت انعطاف‌پذیری، چند حالته بودن و داشتن حالت ژله‌ای از جمله ویژگی­‌های مختلف دی لایت­‌ها است.

دی لایت­‌ها همیشه روشن هستند

خودرویی که از کارخانه مجهز به دی لایت باشد، با هر بار روشن شدن باعث روشن شدن دی لایت نیز می‌­شود؛ در واقع فقط با دستکاری در سیستم برق خودرو است که می­‌توان این چراغ­‌ها را خاموش کرد. با توجه به اینکه دی لایت­‌ها نوعی از چراغ­‌های ال ای دی هستند و مصرف برق بسیار کمی دارند، با توجه به اینکه با روشن بودن خودرو، به باتری فشاری وارد نمی­‌کنند، نیازی به دستکاری سیستم برق خودرو نخواهد بود؛ در واقع خودرویی که از کارخانه و به صورت ذاتی این آپشن را دارد، هیچ نیازی به خاموش شدن دی لایت ندارد.

ویژگی های چراغ دی لایت

انتقادهای وارده بر چراغ­‌های دی لایت

برخی از افراد اعتقاد دارند که چراغ­‌های روشنایی در روز تنها برای کشورهایی مانند فنلاند، سوئد و کشورهایی مناسب است که هوای برفی و مه­‌آلود دارند و در روز از نور کافی برخوردار نیستند و برای کشورهایی که در روز از روشنایی برخوردارند مناسب نیست.

نکته دیگر این است که برخی از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که در برخی از خودروها چراغ­‌های روشنایی در روز بیشتر از چراغ­‌های اصلی نور دارند و در برخی موارد که این چراغ­‌ها روی قسمت بالایی سپر خودرو نصب شده­‌اند، باعث کاهش دید راننده می­‌شوند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا