پیشنهاد سردبیرآموزش

رادار جانبی نقطه کور چیست و چه کاربردی دارد؟

همه ما به دنبال بالا بردن سطح ایمنی رانندگی هستیم و جلوگیری از انواع و اقسام تصادفات، چیزی است که می خواهیم در زمان رانندگی در جاده ها و خیابان ها داشته باشیم. یکی از تجهیزاتی که کمک می کند تا میزان ریسک تصادفات کمتر شود، رادار جانبی نقطه کور است. با نصب این رادار روی آینه های جانبی خودرو، ریسک تصادفات به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و امنیت رانندگی به مراتب بالاتر می رود.

رادار جانبی خودرو

رادار جانبی خودرو یا همان رادار نقطه کور، در دو گوشه عقب خودرو (غالبا روی سپرهای عقب) نصب می‌شود و در صورت قرار گرفتن وسیله نقلیه در محدوده، با یک چراغ چشمک زن روی آینه جانبی همان سمت، راننده را آگاه می‌سازد. این رادار قادر است میدانی با ابعاد ۹٫۵ متر در ۳ متر را پوشش دهد.

در صورت قرار گرفتن خودرو، موتور سیکلت و یا هر متحرک یا ثابت دیگری در این محدوده، وضعیت روی آینه‌های کناری هشدار داده خواهد شد.

حتی ممکن است شما در شرایط پارک کردن قرار داشته باشید، اما مانعی در نقطه کور دیدتان قرار داشته و قادر به دیدن آن نباشید. در صورت نبود رادار جانبی، از وجود این مانع بی اطلاع مانده و احتمال برخورد با آن وجود خواهد داشت.

اما خودروهایی که از رادار نقطه کور بهره مند هستند، در چنین شرایطی راننده را مطلع خواهند ساخت و سپس احتیاط‌های لازم حین حرکت دادن خودرو و وارد شدن به محل پارک صورت می‌گیرد.

رادار جانبی نقطه کور

حتما قبول دارید که حتی با داشتن بهترین مدل‌های اتومبیل و دقیق ترین آینه‌های کناری، باز هم نقاط کوری برایتان باقی می‌ماند. به ویژه زمانی که خودرویی در کنار یکی از سمت‌های راست یا چپ و با فاصله کم از خودروی شما پیش می‌آید، قادر به دیدن آن در آینه‌ها نخواهید بود. رادار جانبی خودرو در این شرایط کارآمدی خود را با هشدار دادن به وسیله چراغ زرد یا قرمز روی آینه‌های کناری نشان می‌دهد.

اما زمانی که رادار جانبی خودرو را نصب کرده باشید، می‌توانید با اطمینان، امنیت و آرامش به رانندگی پرداخته و نگرانی از بابت خودروهایی که در نقطه کور قرار می‌گیرند، نداشته باشید.

نکته: لازم به ذکر است که این رادار به صورت یک آپشن برای خودروها ارائه می‌شود و شما می‌توانید با داشتن هر خودرویی، از این ابزار مدرن استفاده کرده و سطح امنیت رانندگی خود را بالا ببرید.

معمولا خودروهای گران قیمت به این رادار مجهز هستند، اما از آن جایی که سنسور نقطه کور به عنوان یک آپشن در نظر گرفته می‌شود، باید آن را سفارش داده و یا بعدا روی خودروی خود نصب نمایید.

قابلیت هشدار صوتی رادار جانبی خودرو

علاوه بر هشدار دادن به وسیله چراغ قرمز یا زرد روی آینه‌های کناری خودرو، رادار جانبی نقطه کور می‌تواند در فرمت صوتی نیز راننده را از نزدیک شدن خودرو در شعاعی که گفتیم، مطلع نماید. در واقع این قابلیت به شما کمک می‌کند که بدون نیاز به نگاه دائمی به آینه‌های کناری، از طریق هشدار صوتی از نزدیک شدن و قرار گرفتن وسیله نقلیه یا مانعی در شعاع خود آگاهی یابید.

رادار جانبی نقطه کور

شیوه نصب رادار جانبی خودرو

برای نصب رادار جانبی نیازمند باز کردن بخش‌هایی از خودرو از جمله تودری ها و چراغ‌های عقب (برای دسترسی داخلی به سپر) هستیم. همین طور آین‌های کناری باید برای نمایش علامت هشدار قرار گرفتن خودرو در میدان کور آماده شوند. همان طور که می‌دانید آینه‌های معمولی قادر به این نمایش نخواهند بود. نصب ال ای دی در این آینه‌ها یا لیزر کردن نقطه نمایش علامت هشدار، آن‌ها را آماده می‌سازد.

سنسورها بدون هیچ گونه برش کاری یا سوراخ کردن روی سپرهای عقب خودرو نصب گشته و با باز کردن تودری‌ها به سنسور آینه متصل می‌گردند.

همین طور بخوانید: جلوگیری از یخ زدن مایع شیشه شور خودرو

قطعات رادار جانبی خودرو

رادار جانبی خودرو از سنسورها، کیت پردازنده، ال ای دی‌های آینه‌های کناری، سیم‌های لازم برای سیم کشی و بیزر هشدار دهنده تشکیل شده است.

چرا باید رادار جانبی خودرو را نصب کنیم؟

اما در نهایت می‌پرسیم چرا لازم است که رادار جانبی خودرو را برای اتومبیل خود خریداری کرده و آن را نصب کنیم.

به این دلایل توصیه می‌کنیم که حتما به فکر نصب رادار نقطه کور برای خودروی خود باشید:

– بالا بردن امنیت حرکت
– افزایش ضریب دقت و هشیاری
– افزایش آگاهی نسبت به محیط در زمان تاریکی
– سهولت تغییر مسیر و تغییر خط حرکت (تغییر مسیر های ناگهانی بدون در نظر گرفتن خودروهای دیگر از عادات بد رانندگی هستند.)
– پیشگیری از تصادفات بسیار به علت کم بودن دید راننده

با این توصیفات اگر تا به حال خودروی خود را به چنین سیستمی مجهز نکرده‌اید، شاید زمان آن رسیده است که به فکر خرید رادار جانبی خودرو افتاده و ریسک‌های رانندگی خود را به این شکل کاهش دهید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا