پیشنهاد سردبیر

روش‌های جلوگیری از سرقت خودرو

با توجه به افزایش جمعیت کشور، بدیهی است که تعداد افرادی که خودرو و وسایل نقلیه تهیه می‌کنند نیز افزایش ‌یابد. در این میان نکته‌ای که بحث بر انگیز می‌شود، سرقت خودروهاست. آمارها نشان می‌دهند که روزانه تعداد زیادی خودرو به سرقت می‌روند. شاید باور این مسئله کمی دشوار باشد، اما طبق آمارگیری‌هایی که صورت گرفته است، سرقت خودرو به صورت میانگین و تقریبی حدود دو دقیقه زمان می‌برد. این سرقت‌ها با روش‌هایی اعم از شکستن شیشه‌ پنجره‌های خودرو و باز کردن قفل در که از بارزترین این گونه سرقت‌هاست. اکنون ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با روش‌های جلوگیری از سرقت خودرو آشنا کنیم.

به دلیل گرانی خودرو و قطعات آن، توانایی خرید خودرو روز به روز برای افراد سخت‌تر می‌شود، در این میان سرقت خودروها نگرانی صاحبان خودرو را دو چندان کرده است. از جمله شهرهایی که دارای بیشترین آمار سرقت خودرو و وسایل نقلیه هستند، می‌توان به شهرهای تهران، البرز، اصفهان، خراسان و خوزستان اشاره کرد. در اکثر سرقت‌هایی که تا به حال صورت گرفته، خودرو‌ها بیشتر از نوع پراید و پژو بوده است.

چگونه خودرو‌ها مورد سرقت قرار می‌گیرند؟

همان طور که بیان کردیم یکی از ساده‌ترین راه‌های سرقت خوردو شکستن پنجره خودرو است. در حالت عادی شکستن شیشه صدای زیادی تولید می‌‌کند، بنابراین افراد هنگام سرقت خودرو از ابزارهای خاصی استفاده می‌کنند که حتی کوچک‌ترین صدایی شنیده نشود.

راه دیگری که برای سرقت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد، از کار انداختن حسگرهای دزدگیر بوده، که یکی از ساده‌ترین روش‌های ممکن برای سارقان خودرو محسوب می‌شود.

بهترین روش‌های جلوگیری از سرقت خودرو

اکنون که می‌دانید در کمتر از دو دقیقه امکان سرقت خودرو وجود دارد، بهتر است از این روش‌های جلوگیری از سرقت خودرو کمک بگیرید تا بتوانید این احتمال را به حداقل برسانید. البته با داشتن بیمه بدنه خودرو، در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، حداقل از آسیب‌های مالی ناشی از آن در امان خواهید ماند.

خودرو را در مکان‌های دارای چراغ و نورانی پارک کنید

از اولین و مؤثرترین روش‌های جلوگیری از سرقت خودرو، می‌توانیم به پارک کردن خودرو در اماکنی اشاره کنیم که اولا نورانی بوده ثانیا در معرض دید سایر افراد قرار داشته باشد. زیرا معمولا سارقان خودرو و وسایل نقلیه در شب فعالیت می‌کنند. آن هم به این دلیل که دید در تاریکی برای رهگذران امکان پذیر نیست و می‌توانند به راحتی کار خود را انجام دهند.

هشدار ما برای صاحبان خودرو در چنین مواقعی این است که خودروی خود را در پارکینگ و یا در مکانی روشن پارک کرده تا با این کار ریسک سرقت را برای سارق زیاد کرده و از به سرقت رفتن خودروی خود جلوگیری کنند. در غیر این صورت اگر برای اولین بار قصد پارک کردن در منطقه‌ای را دارید بهتر است که خودروی خود را در محل‌هایی پارک کنید که دارای دوربین مدار بسته هستند؛ مانند بانک‌ها، فروشگاه‌ها و … .

روش های جلوگیری از سرقت خودرو

خودروی خود را در خروجی‌ها پارک نکنید

هیچ‌گاه خودروی خود را در خروجی‌ها پارک نکنید، زیرا شما با این کار تمامی شرایط را برای سارقان محیا می‌سازید. به عنوان مثال امن‌ترین مکان برای خودروها داخل پارکینگ است چون در آن جا تعداد خودرو‌ها و وسایل نقلیه زیاد بوده و سارق نمی‌تواند بدون اینکه افراد دیگر متوجه سرقت شوند، کار خود را ادامه دهد. اما در خروجی‌ها به علت تراکم کم خودروها راحت‌ترین حالت ممکن برای به سرقت رفتن خودرو است. پس این مورد را همیشه در نظر داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه: استعلام خلافی با vin

برای امنیت بیشتر خودرو هزینه کنید

به هر حال با رعایت هر یک موارد گفته شده نمی‌توان گفت که خودروی شما در امنیت کامل قرار دارد. با افزایش راه و روش‌های سرقت خودرو، بهتر است صاحبان خودرو نیز امنیت خودرو را دوچندان کرده تا راه‌های اجتناب از به سرقت رفتن خودرو نیز افزایش پیدا کند. در این بخش می‌خواهیم به معرفی چند روش برای بالا بردن امینت خودرو بپردازیم:

۱. استفاده از انواع مختلف دزدگیر

۲. قفل‌های مخصوص و پیشرفته، چون اکثر سارقان با روش‌های باز کردن بیشتر مدل‌های قفل موجود در بازار آشنایی دارند، پس شما نیز باید هزینه کرده و از قفل‌های پیشرفته استفاده کنید.

۳. تعویض شیشه‌های ضعیف خودرو با شیشه‌های با کیفیت و قوی

۴. استفاده از ردیاب‌های حرفه‌ای و نصب آن در داخل خودرو، روش یکی از بهترین راه‌های ممکن برای افزایش امنیت خودرو بوده و شما می‌توانید این ردیاب‌ها را بیشتر خودروهای موجود در بازار نصب کنید.

همین طور بخوانید: پوشش نوسان قیمت خودرو در بیمه بدنه

از  بسته بودن درهای خودرو اطمینان حاصل کنید

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که برای رفتن به جایی عجله داشته باشید، اما هنگام خارج شدن از خودرو فراموش کنید که در خودرو را قفل کنید. در واقع شما با این کار سرقت خودرو را برای سارقان راحت‌تر می‌کنید، پس همیشه هنگام خروج از خودرو از بسته بودن در‌ها و پنجره‌های خودرو مطمئن شوید. زیرا در غیر این صورت وجود ده‌ها دزدگیر نیز فایده‌ای نخواهد داشت.

هنگام خرید دزدگیر کیفیت آن را مورد بررسی قرار دهید

دزدگیری مناسب خودرو است که در کنار داشتن کیفیت بالا بتواند باعث بالا رفتن امنیت خودرو شما نیز بشود. سعی کنید حتما قبل از خرید دزدگیر آن را تست کرده تا از کیفیت آن اطمینان حاصل نمایید. در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی در تمامی زمینه‌ها، دزدگیرهای خوردو و وسایل نقیله نیز دست خوش تغییراتی شده‌اند. به عنوان مثال در سال‌های اخیر دزدگیرهایی ساخته شده است تا در صورت به سرقت رفتن خودرو، شما بتوانید خودروی خود را با ارسال یک پیامک خاموش کرده و به کمک پلیس شرایط را پیگیری کنید.

کلید‌های یدک برای خودرو بسازید

داشتن کلیدهای یدک برای کسانی که صاحب خودرو هستند، امری ضروری و واجب است، زیرا به هر طریقی امکان دارد که شما کلیدهای خودرو را در داخل جا گذاشته و درها قفل شوند، در چنین شرایطی کلیدهای یدک مورد استفاده قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید که هیچ‌گاه کلیدهای یدک را در داخل خودرو نگه داری نکنید. زیرا تمامی سارقان خودرو با جای جای قسمت‌های ماشین آشنا بوده و می‌توانند به راحتی با پیدا کردن کلیدهای یدک، خودرو را به سرقت ببرند.

پس از خرید خودروی کار کرده، قفل‌های آن را عوض کنید

سرقت خودرو به این طریق چندین بار اتفاق افتاده است. سارقان از طریق فردی به عنوان واسطه خودرو را می‌فروشند و پس از مدتی با داشتن کلیدهای خودرو، آن را در کم‌ترین زمان ممکن به سرقت می‌برند. پس این مورد را همیشه قبل از خرید خودروی کارکرده مدنظر داشته باشید و هنگام تحویل خودرو تمامی قفل‌های آن را تعویض کنید، تا از به سرقت رفتن خودروی خود جلوگیری نمایید.

روش های جلوگیری از سرقت خودرو

بکسل کردن خودرو را از مرکز‌های مطمئن و معتبر درخواست کنید

هنگامی که قصد بکسل کردن خودرو خود را دارید، هیچ گاه برای این کار از ماشین‌های شخصی استفاده نکنید. زیرا مواردی وجود داشته که سارقان به بهانه بکسل کردن خودرو آن را به سرقت ببرند. پس در چنین شرایطی برای بکسل کردن خودرو از امداد خودرو درخواست کنید.

مراقب تصادفات ساختگی باشید

روش دیگری که در میان سارقان خودرو بسیار کاربرد دارد، ایجاد تصادفات ساختگی است. به طور مثال هنگام عبور خودرو یکی از سارقان خود را به صورت ساختگی جلوی خودرو انداخته و نفر دوم هنگام خروج راننده از خودرو، سوار شده و خودرو را به سرقت می‌برد. یا در حالتی دیگر در حین این که راننده در حال بحث و گفت و گو با فردی که به اصطلاح آسیب دیده هست، نفر دوم از پشت به راننده ضربه می‌زند و خودرو را سرقت می‌کند. تنها راه جلوگیری از چنین اتفاقاتی این است که هنگام خروج، خودرو را خاموش کرده و سوئیچ را از ماشین خارج کنید.

پارکینگ و کارواش مطمئن انتخاب کنید

برخی از پارکینگ‌ها و کارواش‌های نامعتبر هنگام استخدام افراد سهل انگاری کرده و به راحتی هر کسی را استخدام می‌کنند. در این شرایط ممکن است این افراد از کلید خودروی شما کلید یدکی بسازند و خودروی شما را سرقت کنند. بنابراین بهترین کار این است که برای استفاده از پارکینگ و یا بردن خودرو به کارواش از مکان‌هایی که مورد تایید دیگران بوده و معتبر است، استفاده کنید.

کارت شناسایی مأموران را حتما بررسی کنید

اگر هنگام حرکت خودرو ماموری مانع حرکت شما شد همیشه قبل از پیاده شده از خودرو کارت شناسایی مامور را مورد بررسی قرار دهید. زیرا ممکن است برخی از افراد سودجو و سارقان از این فرصت استفاده کنند.

وسایل ارزشمند را داخل خودرو قرار ندهید

یکی از روش‌های جلوگیری از سرقت خودرو، قرار ندادن وسایل ارزشمند در داخل آن است. همیشه هنگام خروج از خودرو وسایل با ارزش خود مانند تلفن همراه، کارت بانکی، کیف، لپ تاپ و کیف پول را از داخل خودرو خارج کنید. حتی اگر شما بر این مسئله اصرار داشته باشید که داخل کیف وسیله با ارزشی قرار ندارد، همین کیف خالی باعث ایجاد انگیزه سرقت در سارق می‌شود. زیرا آن فرد تصور می‌کند که در داخل کیف وسایل ارزشمندی مانند پول و طلا قرار دارد و به همین منظور به خودروی شما خسارت وارد می‌کند.

پس همیشه هنگام خروج از ماشین وسایل ارزشمند وچه بسا بی ارزش مانند کیف خالی را در داخل خوردو قرار ندهید. ولی اگر شما در خودرو وسایلی دارید که حمل آن برایتان امکان پذیر نیست بهتر است آن را در داخل صندوق عقب خودرو بگذارید.

مواد غذایی و … از افراد غریبه نگیرید

بهتر است تمامی افراد و از جمله مسافرکشان به این مسئله توجه کنند که، هیچ گاه از مسافران خود خوراکی و یا نوشیدگی قبول نکنند. زیرا ممکن است مصرف چنین مواردی موجب عواقبی همچون خسارت مالی و چه بسا جانی شود. برخی از سارقان با استفاده از این روش شما را بیهوش کرده و خودرو و اموال شما را غارت می‌کنند. بنابراین همیشه در مقابل افراد غریبه محتاطانه عمل کنید.

سخن پایانی

همان طور که خواندید ما در این مقاله راه‌ها و روش‌های جلوگیری از سرقت خودرو را به شما آموزش دادیم. تا همه‌ی افراد بتوانند برای جلوگیری از به سرقت رفتن خودروی خود از آن‌ها استفاده نمایند. با استفاده از این نکات نه تنها باعث حفظ امنیت خود شده، بلکه می‌توانند امنیت خودرویتان را نیز بالا ببرید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا