پیشنهاد سردبیرآموزش

معرفی انواع روغن موتور خودرو به همراه افزودنی های لازم

تمام دارندگان خودروهای شخصی، مسافرکشی و …، هر از گاهی نیاز به تعویض روغن موتور وسیله نقلیه خود خواهند داشت، اما در این شرایط معمولا یک سوال مهم شکل می گیرد که باید چه نوع روغن موتوری تهیه کنیم؟ بهترین مدل روغن موتور چیست؟ آیا تفاوت قابل توجهی میان انواع روغن موتور وجود دارد یا نه؟ عوامل مختلفی از جمله شرایط جغرافیایی، نوع رانندگی و یا حتی عمر موتور (پیشرانه) وسیله نقلیه شما در این انتخاب به طور مستقیم تاثیر می گذارند. البته مشخصات خودرو و چیزی که کارخانه تولیدکننده در دفترچه راهنما آورده است نیز به عنوان اصلی ترین فاکتور تعیین کننده، در نظر گرفته می شوند.

در ادامه با ما همراه باشید تا درباره انواع روغن موتور خودرو بیشتر بدانیم.

انواع روغن موتور خودرو

برای آنکه ا راندن خودرو خود لذت ببرید و آن را تقویت نمایید، باید آن رسیدگی کنید که یکی ا این راه‌های رسیدگی، انتخاب روغن موتور خوب و باکیفیت است. روغن‌های موتور، خاصیت روانکاری بالایی داشته و می‌توانند عملکرد خودرو را بهبود ببخشند.

به طور کلی چهار نوع روغن موتور خودرو وجود دارد:

۱. روغن موتور فول سینتتیک FULL SYNTHETIC

روغن موتور های فول سینتتیک برای خودروهایی با مصارف ویژه، پرفشار و مواردی که نیاز به روانکاری مضاعفی دارند؛ مناسب به شمار می آیند. روغن موتورهای فول سینتتیک دارای مزایایی چون ویسکوزیته بالاتر، مقاومت در برابر اکسیداسیون و شکست دمایی بوده و از به وجود آمدن لایه لجن در روغن نیز جلوگیری می کنند. همین طور این نوع روغنها به مصرف سوخت بهتر کمک می کنند و حتی با کاهش مقاومت در موتور باعث افزایش قدرت خودرو می شوند.

درباره این نوع روغن در مطلب «روغن موتورهای سینتتیک چه محاسنی نسبت به روغن موتورهای معمولی دارند» نوشته ایم که می توانید به مراجعه به آن به طور مفصل با محاسن و خصوصیات آن آشنا شوید. همچنین برای آشنایی با دلایل و راه حل های جلوگیری از روغن سوزی به مقاله  «چگونه از روغن سوزی خودرو جلوگیری کنیم؟» مراجعه فرمائید.

۲. روغن موتور نیمه سینتتیک SYNTHETIC BLEND

روغن موتور نیمه سینتتیک تمامی محاسن را با هم دارد. به این معنی که بیش تر محاسن روغن موتور فول سینتتیک را با قیمت بسیار پایین تری ارائه می کند.
این نوع روغن موتور از ترکیب روغن موتور سینتتیک و روغن موتورهای معمولی به علاوه افزودنی های دیگر برای افزایش مقاومت در برابر اکسیداسیون و عملکرد بهتر در دماهای پایین به دست آمده است.
روغن موتور نیمه سینتتیک تعویض روغن از نوع معمولی به سینتتیک را آسان می سازد و به همین دلیل بیش ترین محبوبیت در بین روغن های دیگر موجود در بازار دنیا را دارد.

همچنین این نوع روغن حالت میانه ای برای رانندگانی که خواستار محافظت اضافه و عملکرد بهتر روغن های فول سینتتیک هستند اما آمادگی معاوضه یکباره روغن موتور معمولی به انواع سینتتیک را ندارند است.

همین طور بخوانید: تعویض رادیاتور بخاری پراید

۳. روغن موتورهای معمولی (مینرال یا معدنی، ارگانیک)

روغن موتور های معمولی متداول ترین نوع روغن موتور خودرو می باشند. این نوع روغن برای خودروهای سبک، کم کارکرد و یا حتی با کارکرد متوسط و دارای طراحی موتور ساده مناسب می باشد.

۴. روغن موتور کارکرد بالاتر HIGH MILEAGE

این نوع روغن موتور برای استفاده در خودروهایی با کارکرد بالاتر از ۱۲۰۰۰۰ کیلومتر طراحی شده اند. این روغن مصرف کلی روغن، نشتی و چکه را کاهش می دهد. همچنین دود و آلاینده های پیشرانه های قدیمی را کاهش می دهد.

انواع افزودنی های روغن موتور خودرو

به طور کلی روغن موتور از ۵ الی ۳۰ درصد افزودنی های مختلف تشکیل شده است. هر یک از این افزودنی ها که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت، موجب عملکرد بهینه روغن موتور خواهند شد.

۱. مواد آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها فرآیند اکسیداسیون و تشکیل آلودگی داخل روغن موتور را آهسته می کنند. همچنین به تمیز ماندن موتور و به طبع افزایش عمر موتور کمک می کنند.

۲. عوامل شیمیایی ضد خوردگی

عوامل شیمیایی ضد خوردگی به محافظت قسمت های موتور (اجزایی چون دیواره های سیلندر، میل بادامک ها، سوپاپ ها و رینگ پیستون ها) که در حرارت های بالا آسیب پذیر هستند کمک می کند. این افزودنی مثل یه لایه محافظ دور این قسمت ها از سایش فلز به فلز جلوگیری می کنند.

۳. پاک کننده ها

این پاک کننده ها هیچ ارتباطی با پاک کننده لباس، صابون و غیره ندارد! تمرکز این افزودنی ها بر روی جلوگیری از ایجاد آلودگی ها، زنگ زدگی و فرسایش تدریجی در محل های رینگ پیستون، بخش زیرین تاج پیستون و محل های دیگر مستعد دچار شدن به حرارت بسیار بالا است.

۴. مواد معلق نگهدارنده (عامل پاشنده)

از این افزودنی با ماده جادویی روغن موتور یاد می کنند. این افزودنی به روغن قابلیت ذوب کردن و جامد نگه داشتن آلودگی های روغن برای جلوگیری از آسیب رساندن به موتور می دهد.

۵. بازدارنده تشکیل فوم و حباب

این افزودنی همان طور که از عنوانش پیدا است از تشکیل فوم و حباب داخل روغن موتور جلوگیری می کند. اگر داخل روغن فوم و حباب تشکیل شود روغن نمی تواند به خوبی روی قسمت های مهم را پوشانده و خنک نگه دارد.

۶. تعدیل کننده اصطکاک

همان طور که از نام این مایع می توان حدس زد، تعدیل کننده اصطکاک به کاهش اصطکاک در هنگام کارکرد موتور با حرارت بالا و تحت فشار کمک می کند. این افزودنی به علاوه به مصرف سوخت در بهینه ترین حالت کمک می کند.

۷. متعادل کننده نقطه ریزش روغن

متعادل کننده نقطه ریزش روغن ماشین، از تشکیل شدن ذرات شبیه به شمع در دماهای پایین و همین طور سفت و غلیظ شدن روغن جلوگیری به عمل می آورد. با این حساب حتی در دماهای پایین، روغن موتور به سهولت جریان پیدا کرده و مشکلی از این بابت به وجود نمی آید.

۸. بازدارنده تشکیل زنگ زدگی و خوردگی

بخش های داخلی موتور ماشین شما ممکن است به موجب واکنش با اسیدها و رطوبت دچار زنگ زدگی و خوردگی گردد. این افزودنی ها با تشکیل یک لایه فیلم محافظ روی این قسمت ها از بروز چنین صدماتی جلوگیری می کند.

۹. افزاینده شاخص ویسکوزیته (روانروی)

این افزودنی که به روغن موتور اضافه می شود، موجب عملکرد یکنواخت روغن موتور در درجه حرارت های متغیر خواهد شد.

منبع: firestonecompleteautocare

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا