پیشنهاد سردبیر

زمان تعویض روغن گیربکس | بهترین زمان تعویض روغن دنده

به گزارش ایرانی کار به نقل از گسترش نیوز ، گیربکس خودرو نیز مانند پیشرانه نیاز به یک سیال دارد تا علاوه بر روان کار کردن از ایجاد گرمای بیش از حد و اصطکاک بین قطعات جلوگیری کند.برخی از افراد معتقد هستند که روغن گیربکس یا اصطلاحا واسکازین مادام‌العمر است و نباید آن را تعویض کرد. اما عدم تعویض روغن گیربکس می‌تواند آسیب‌های جدی به این قطعه وارد کند. در ادامه این مطلب قصد داریم به صفر تا صد تعویض روغن گیربکس بپردازیم. با ما همراه باشید.

زمان تعویض روغن گیربکس

روغن گیربکس نیز همانند روغن موتور باید به صورت دوره ای تعویض شود. روغن گیربکس پس از گذشت مدت زمانی خاصیت خود را از دست می‌دهد. زمان تعویض روغن در گیربکس های اتوماتیک و دستی متفاوت است. در گیربکس های دستی تعویض روغن بستگی به عمر دیسک و صفحه کلاچ دارد. معمولا دیسک و صفحه کلاچ حدود ۷۰ هزار کیلومتر عمر می‌کند که البته این یک عدد تقریبی است. حین تعویض دیسک و صفحه کلاچ پیشنهاد می‌شود که روغن گیربکس را تعویض شود.

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

اما در خصوص گیربکس‌های اتوماتیک شرایط فرق می‌کند. این گیربکس ها به شدت نسبت به زمان تعویض و نوع روغنی که داخل آن ها ریخته می‌شود حساس هستند. معمولا کارخانه ها در دفترچه راهنما زمان تعویض روغن دنده را قید می‌کنند. اما اگر از جمله آن افرادی هستید که حساسیت زیادی نسبت به خودرویتان دارید پیشنهاد می‌شود که روغن گیربکس را هر ۴۰ هزار کیلومتر تعویض کنید. در مورد خودروهای مجهز به گیربکس دستی عموما امکان چک کردن وجود ندارد.

چگونگی بررسی زمان تعویض روغن گیربکس

در برخی از خودروهای با گیربکس اتوماتیک همانند گیج روغن موتور یک گیج نیز برای چک کردن روغن گیربکس وجود دارد. چک کردن روغن گیربکس باید در همان شرایطی انجام شود که در دفترچه راهنما گفته شده است. برای این کار معمولا یک بار میزان روغن در حالت سرد و یک بار در حالتی که خودرو گرم است اندازه گیری می‌شود. علاوه بر این باید رنگ روغن را نیز بررسی کرد. روغن گیربکس اتوماتیک معمولا رنگی صورتی شفاف دارد بنابراین اگر رنگ آن به قهوه ای تیره در آمده است باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

علائم زمان تعویض روغن گیربکس

شاید یادتان نباشد چه زمانی روغن گیربکس خودرویتان را عوض کردید. اما وقتی زمان تعویض روغن گیربکس فرار رسد یک سری علامت ها نیز مشاهده می‌شود. از جمله مهم ترین علائم تعویض روغن گیربکس مربوط به همان رنگ روغن است. اما اگر صدای ناهنجار هنگام تعویض دنده شنیدید یا تعویض دنده سخت شد این نیز ممکن است مربوط به روغن گیربکس باشد. در خصوص خودروهای اتوماتیک نیز اگر تعویض دنده ها سر موقع انجام نشد نیز احتمالا مشکل از روغن گیربکس است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا