آموزش

شرایط خودرو در سفرهای زمستانی

شرایط خودرو در سفرهای زمستانی – یکی از جذاببیت های زمستان سفر های جاده ایی و نظاره کردن مناظر برفی است. البته برای اینکه سفر بی خطری داشته باشید، باید خودرو خود را آماده این شرایط کنید. حتی در برخی از شهر های کشور نیز بارش برف به حدی زیادی است که باید خودرو خود را برای شرایط اضطراری آماده کنید.

ما در “ایرانی کار” لیستی آماده کرده ایم که با عمل کردن به آن شرایط برفی را به راحتی پشت سر بگذارید.

باتری

در بخش سامانه های الکتریکی خودرو، باتری نقش بسیار مهمی را دارد. باتری خودرو در زمانی که هوا بسیار سرد باشد ممکن است دچار نقص شود. در هوایی سرد و دمایی پایین، برای گردش میل لنگ در سیلندر خودرو به صرف نیروی بیشتری نسبت به زمان عادی آن نیاز است. زیرا زمانی که پیشرانه خودرو خیلی سرد است روغن داخل آن حالت غلیظ‌تر و سفت‌تری به خود می‌گیرد و در نتیجه، استارت موتور با یک باتری ضعیف بسیار مشکل و زمانبر است. پس باید از قبل تمهیداتی را در این باره اعمال نمود. از این اقدامات میتوان به چک کردن کابل ها، تمیز کردن سر باتری ها و چک کردن نشانگر باتری است. در صورتی که باتری خودرو خود به مشکل خورده باشد میتوانید از طریق سامانه خرید اینترنتی صباباتری اقدام به خرید کنید و ظرف نهایت ۳ ساعت در محل، باتری خودرو تعویض میشود.

درزگیر ها

درزگیر های خودرو از جنس پلاستیک هستند. قطعات پلاستیکی در سرما خاصیت کشسانی خود را از دست میدهند و شکننده میشوند. بهتر است برای جلوگیری از ورود آب به داخل خودرو، درزگیر ها بررسی کنید تا در صورت پوسیده بودن یا شکسته شدن آن را تعویض کنید.

سطح آب و ضد یخ

یکی از موارد مهم چک کردن ضد یخ است. در صورتی که عمر خودرو شما بیش از ۳-۴ است پیشنهاد میشود تا آب رادیاتور را به طور کامل تخلیه کنید و با ترکیب آب و ضدیخ پر کنید. نسبت این محلول بستگی به میزان سر بود منطقه دارد. هرچه که میزان برودت هوا زیاد تر باشد میزان ضدیخ نیز به نسبت بیشتر میشود. برای تست کردن ضدیخ هم بهترین راه این است که مقداری از آن را در لیوان ریخته و به مدت ۲۴ ساعت در فریزر قرار دهید.

روغن موتور

روغن هم خاصیت همانند پلاستیک دارد. در زمانی که هوا بسیار سرد شود در صورتی که از روغن مناسب استفاده نکرده باشید به علت غلیظ شدن روغن عملکرد پیشرانه مختل میشود. میتوانید برای خرید روغن موتور مناسب از سایت مگایدک استفاده کنید.

سامانه برف پاک کن

در فصل زمستان به علت بارندگی زیاد بهتر است قبل از حرکت، تیغه های برف پاک کن ، سامانه آن و شیشه شور را بررسی کنید. حتما از محفظه آب شیشه شور اطمینان حاصل کنید که یخ نزده باشد.

بخاری و گرم کن

بخاری خودرو از مواردی است که باعث لذت بخش شدن رانندگی در سرمای زمستان میشود. اما چک کردن گرم کن شیشه عقب و یا گرم کن شیشه ها الزامی است تا از بخار گرفتگی آن ها و مختل شدن دید جلوگیری شود.

چراغ ها

در زمستان به علت مه گرفتگی های مداوم چک کردن چراغ ها و مه شکن ها در ایمنی خودرو نقش مهمی دارد. پس وجود چراغ‌هایی با شعاع تابش قوی از الزامات مهم خودرو در این فصل است.

تایر مخصوص

معمولا در سطح شهر استفاده از چرخ های مناسب برف و یخ بندان مرسوم نیست. اما اگر قرار است به جاده های کوهستانی بروید و یا شهرتان در بخش های سردسیری کشور است از تایر های مخصوص برف و یخ استفاده کنید.

زنجیر چرخ

بدون شک برای تردد در اکثر بخش های کوهستانی باید از زنجیر چرخ استفاده کرد. اگر تا بحال زنجیر چرخ نبسته اید بهتر است یک بار این کار را در شرایط عادی تمرین کنید تا در شرایط بحرانی و برفی بتوانید به راحتی آن را بر روی تایر خود نصب کنید.

بسته اضطراری

شرایط خودرو در سفرهای زمستانی – اگر میخواهید که سفر جاده ایی خوبی داشته باشید و همه جوانب را در نظر بگیرید بهتر است از یک بسته اضطراری استفاده کنید. این بسته شامل لوازم مختلفی میباشد که لیست آنها در زیر ارائه شده است. البته میتوانید موارد دیگر را نیز در صورت نیاز به آن اضافه کنید.

  • پتو مسافرتی
  • کابل شارژ موبایل به همراه شارژر فندکی
  • لباس گرم و دستکش
  • غذا و نوشیدنی گرم
  • چراغ قوه و پاور بانک
  • طناب بکسل
  • کابل باتری به باتری

در انتها سلامت جسمی و روحی مناسب، خواب آلود نبود راننده و چک کردن وضعیت جاده و آب و هوا نیز بسیار مهم است تا اتفاق ناگواری نیافتد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا