آموزشپیشنهاد سردبیر

صفر تا ۱۰۰ نظافت موتور خودرو

برای همه رانندگان لازم است که از روش های شستن موتور خودرو آگاهی یابند. چرا که این مسئله امری مهم و ضروری می باشد. شستن موتور ماشین نیاز به مهارت و تخصص کافی دارد، به همین خاطر اگر شما توانایی انجام این کار را ندارید، باید از افراد باتجربه کمک بگیرید و یا به کارواش مراجعه کنید. بسیاری از افراد به خاطر عدم توجه به روش های شستن موتور خودرو به طور اصولی، با مشکلاتی نظیر خراب شدن دلکو، قطع سیستم برق رسانی ماشین و گرفتن شمع ها  روبرو شده اند. همچنین اگر شستن موتور خودرو به درستی انجام نشود، عواملی مانند ریپ زدن خودرو، دیر روشن شدن موتور، استارت ضعیف و… رخ می دهد.

دلیل شستن موتور خودرو

همان طور که در بالا اشاره کردیم، بیشتر افراد از روش های شستن موتور خودرو آگاهی ندارند و نیز برخی از آن ها با این کار کلا مخالفند. ولی باید بگوییم که شستن موتور خودرو یک امر ضروری و مهم به شمار می آید. وقتی که موتور خودرو دچار آلودگی می شود، به مروز زمان منجرب ترک و خوردگی های احتمالی خواهد شد. همچنین باعث پر شدن منافذ مخرب می شود. برای این که شما بتوانید به آسانی محل نشتی را تشخیص دهید، باید اقدام به شستن موتور خودرو کنید. شایان ذکر است، شستن موتور خودرو، نقش بسزایی بر روی تعدیل دمای سیستم موتور دارد. توصیه می کنیم هر از گاهی به شسشتوشوی خودرو اقدام کنید.

زمانی که موتور ماشین خنک بوده و هوا آفتابی است، شستن موتور خودرو را انجام دهید و در روزهای بارانی از انجام این کار صرف نظر کنید.

روش های موجود برای شستن موتور خودرو

بهتر است بدانید، اسپری هایی برای تمیز کردن موتور خودرو و از بین بردن روغن و آلودگی ها، وجود دارد که شما می توانید از آن ها به جای شستشو استفاده کنید. حتما باید توجه داشته باشید که اسپری خریداری شده، مخصوص این کار باشد. به خاطر قوی بودن این اسپری ها، دیگر نیازی به شستشو و آب نیست. همیشه حواستان باشد که اسپری چرب نباشد، زیرا ذرات معلق در هوا را جذب خود می کند. دستگاه بخار شور یکی دیگر از روش های شستن موتور خودرو است که می توانید از آن برای این منظور استفاده کنید.

در زمان شستن موتور خودرو، اول قسمت هایی نظیر روکش و محافظی که خودتان به ماشین اضافه کرده اید را جدا کنید. پیشنهاد می شود باتری را از اتومبیل بیرون بیاورید. اما اگر این کار را نمی توانید انجام دهید، پس اقدام به جدا کردن اتصالات آن کنید. حتما قسمت های الکترونیکی مانند سوکت ها و سنسورها را بپوشانید تا خیس نشوند. آن بخش هایی که غرد و گبار و چربی دارند، با اسپری ویژه شستشوی موتور ماشین، تمیز کنید تا به آب و کف نیاز کمتری باشد. سپس کف سابی کرده و همه قسمت ها را تمیز کنید. هنگامی که کاملا از تمیزی همه بخش ها مطمئن شدید، مرحله آبکشی را انجام دهید. این مرحله باید خیلی سریع و به سرعت انجام شود. زیرا آب برای برخی از بخش های خودرو مانند بلبرینگ ها ضرر دارد. همیشه شستشوی موتور را از قسمت پشتی انجام دهید و همچنین برای خشک کردن بهتر است به جای دستمال از پمپ یاد استفاده کنید. زیرا پمپ باد به کامل خشک شدن قسمت های داخلی خودرو کمک زیادی می کند.

مزایای شستن موتور خودرو

در اطراف خودرو، گرما زمانی نمی تواند به آسانی حرکت کند که روی موتور جرم و چربی جمع شده باشد. به همین خاطر این عامل ممکن است منجرب داغ تر شدن موتور خودرو شده و صدماتی را بر آن وارد کند.  همان طور که در بالا هم اشاره کردیم، لازم است هر از گاهی موتور ماشین را شستشو دهید. موتور تمیز مسلما بهتر از موتور کثیف و جرم گرفته کار می کند. شستشوی موتور خودرو علاوه بر این، مزایای خیلی زیادی هم دارد که در ادامه مطلب به بیان چند مورد از آن ها می پردازیم. همراه ما باشید.

همان طور که می دانید همه نوع روغن را موتور ماشین جذب خود می کند. اما با تمیز کردن آن می توانید جلوه تازه ای به موتور اتومبیل دهید. آتش سوزی ماشین همیشه جان مسافران و راننده را تهدید می کند. اگر مواد اشتعال زا را از بین ببرید، احتمال خطر آتش سوزی موتور ماشین تا حد زیادی کاهش می یابد. آتش سوزی موتور خودرو از طرفی امنیت دیگران را نیز به خطر می اندازد. وقتی که آتش سوزی رخ دهد، ممکن است رانندگان باتجربه را دچار وحشت کند و ترمز و یا چرخاندن ناگهانی در جاده شلوغ، موجب تصادف شود.

اگر بخواهید نشت مایعات را به راحتی تشخیص دهید که از کجا می آیند، باید اقدام به موتورشویی ماشین کنید.

شستشوی موتور خودرو

طول عمر موتور ماشین را زیاد می کند

موتور خودرو زمانی مقاومت زیادی در برابر زنگ زدگی و مسدود شدن دارد که به خوبی نگهداری و تمیز شود. این مسئله در بیشتر شدن طول عمر موتور خودرو، نقش بسزایی دارد.

پیدا کردن نشتی های احتمالی

تمیز کردن موتور ماشین، کمک خیلی زیادی برای تشخیص نشتی های احتمالی می کند. با تمیز بودن موتور خودرو حتی می توان به راحتی نشتی های کم را هم شناسایی کرد. اگر نسبت به تمیز کردن موتور اتومبیل بی تفاوت باشید، این نشتی های کم به مروز زمان بزرگتر شده و مشکلات و هزینه های زیادی را به همراه خواهد داشت.

از بین بردن چربی و خاک

بعد از این که نشت روغن موتور خود را تعمیر کردید، می توانید برای خلاص شدن از شر روغن های ریخته شده از دستگاه کارواش بخار کمک بگیرید. همچنین می توان خاک موجود بر روی قطعات را به راحتی از بین برد.

پیشگیری از آتش سوزی ماشین

آتش سوزی ماشین برای هر راننده ای صحنه خطرناک است. دلیل رخ دادن حادثه آتش سوزی این است که مواد اشتعال زا بر روی موتور خودرو خشک می شوند و وقتی که در دمای بالا قرار می گیرند، خود به خود موجب آتش سوزی می شوند.  به همین خاطر شستشوی موتور خودرو امری مهم و ضروری است.

بیشتر شدن ارزش خودرو

می توان گفت که زیباتر نشان داده شدن خودرو، یکی از عوامل مهم برای شتشوی موتور خودرو است. اغلب صاحب خودروهای کارکرده قبل از فروش اتومبیل خود اقدام به تمیز  و نظافت کردن آن می کنند. چرا که تمیز بودن ماشین تاثیر زیادی را روی خریدار می گذارد. موتور کثیف می تواند نظر خریداران را به کلی عوض کند.

ارزش فروش مجدد خودرو شما زمانی زیاد می شود که اجزای آن را با بخار تمیز کنید. تمیز بودن موتور ماشین، حتی خریداران را  مایل می کند که با قیمت بالا هم  خودرو را خریداری کنند.

همین طور بخوانید:

راهنمای کامل نصب دزدگیر پراید

آماده سازی خودرو برای فصل سرما چطور انجام می شود؟

دلایل ریپ زدن خودرو در هنگام گاز دادن و شتاب گیری

معایب شستشوی موتور خودرو کدامند؟

شستشوی موتور خودرو در کنار مزایای خود معایبی هم به همراه دارد. اجزاء الکتریکی موتور و قسمت هایی نظیر کابل ها و شاخه های جرقه زنی و کویل های احتراق، همگی به آب و رطوبت حساس هستند. اگر این اجزا صدمه ببینند، منجرب کاسته شدن طول عمر موتور ماشین می شود. به همین خاطر شستشوی موتور خودرو نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد.

چند توصیه مهم

از دستگاه های پاک کننده ای که دارای شلنگ باد هستند، برای شستشوی اجزای موتور اتومبیل استفاده کنید. قسمت هایی که تمیز کردن آن ها سخت است، استفاده از برس های کوچک به این منظور بهترین گزینه خواهد بود. همان طور که گفتیم، شستن موتور خودرو باید با دقت و حساسیت زیادی انجام شود تا به قسمت های حساس آن آسیب نرسد. توصیه می شود هر از گاهی اقدام به شستن موتور خودرو خود کنید.

دلیل کثیف شدن موتور خودرو چیست؟

به علت دلایلی که در ادامه مطلب به آن اشاره می کنیم و نیز با گذشت زمان موتور خودرو جرم دار می شود. با کثیف شدن موتور، خودرو دیگر  قدرت سابق را نخواهد داشت. در مجراهای عبوری روغن، این جرم ها قرار گرفته و آن جا را مسدود می کنند و نیز مانع حرکت روغن می شوند. علاوه بر این، جرم ها موجب می شوند رینگ پیستون ها به دیواره سیلندر بچسبند. که این عامل موجب کاهش قدرت و بازده موتور می شود. به خاطر این که جرم ها در بالای سرسیلندر جمع می شوند، از حرکت سوپاپ ها مقاومت می کنند.

از دلیل جرم دار شدن موتور خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سفرهای مدام کوتاه با خودرو، در این موقع برای گرم شدن روغن و نیز بخار شدن رطوبت، زمان کافی وجود ندارد.
  • رقیق بودن سوخت مصرفی
  • گرمای خیلی زیاد که باعث می شود مولکول های روغن شکسته شوند
  • از طریق مکش هوا ورود گرد و خاک به درون موتور

بهترین روش های شستن موتور خودرو چیست؟

تمیز کردن موتور خودرو در بهترین حالت عبارتند از:

  • در طول سال به هیچ عنوان نباید به طور زیاد اقدام به شستن موتور خودرو کنید. یک یا دوبار شستشوی آن کافی است.
  • برای تمیز کردن موتور خودرو نباید اصلا از مواد شوینده مصرفی خانگی استفاده کنید.
  • بهتر است قبل از شستشوی موتور خودرو، قطعات الکتریکی حساس را بپوشانید.

شستشوی موتور خودرو

موثرترین و کم خطر ترین روش های شستن موتور خودرو

می توان گفت بهترین روش موتور شویی خودرو، استفاده از بخار خشک است.  استفاده از بخار خشک ویژگی ها و مزایایی را به همراه دارد که عبارتند از:

  • بخار به خاطر داشتن حرارت زیاد، موجب می شود چربی هایی که بر روی موتور باقی مانده است را ذوب کند و به عالی ترین شکل ممکن آن ها را تمیز می کند. جرم هایی که به مدت طولانی بر روی موتور اتومبیل بوده اند، با شستشو از بین نمی روند و مقاوم هستند. اما با استفاده از بخار خشک می توان آن ها را به راحتی پاک کرد.
  • حالت گازی شکل بخار، توانایی نفوذ به قسمت هایی که غیر قابل دسترسی را دارد. به همین ترتیب روی بدنه موتور کثیفی کمی خواهد بود.
  • بخار نیازی به مواد شوینده شیمیایی ندارد، اما اگر از مواد استاندارد استفاده شود، نتیجه بهتری رخ خواهد داد.
  • نداشتن رطوبت یکی از عالی ترین مزیت بخار خشک به شمار می آید که موجب می شود آسیب کمتری به قطعات الکتریکی برسد. همچنین مانع از سولفاته شدن قطعات و زنگ زدگی بخش های فلزی می شود.
  • پساب کمتر
  • به خاطر کم شدن زمان، هزینه های کلی کاهش می یابد
  • سرعت نظافت بیشتر

سخن آخر

در این مطلب ما به روش های شستن موتور خودرو ، مزایا و معایب آن اشاره کردیم. همان طور که بیان کردیم، شستن موتور خودرو یک امر مهم و ضروری است که باید هر گاهی به این کار اقدام کرده تا بتوانید از خطرات احتمالی جلوگیری کنید. پس برای هر راننده ای لازم است با روش های صحیح شستن موتور خودرو آشنا شوند.

توصیه می کنیم اگر قصد دارید به موتور خودرو صدمه های احتمالی وارد نشود، به مراکز کارواش مجهز و حرفه ای برای شستشو مراجعه کنید. زیرا این کار نیاز به دقت و حساسیت بالایی دارد. امیدواریم مطالب گفته شده برایتان مفید بوده و بهترین استفاده را کرده و همچنین به جواب سوالای ذهنتان رسیده باشید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا