آموزشپیشنهاد سردبیر

طرح ترافیک امروز تهران (تیر ۱۴۰۰)

یکی از معضلات شهری کلانشهرها، وجود ترافیک‌های سنگین شهری، علی‌الخصوص در محدوده‌هایی است که رفت و آمد بیشتری در آن نواحی انجام می‌شود.

تهران نیز از این قاعده مستثنا نیست. به همین دلیل، مسئولان شهرها مانند شهردار و اعضای شورای شهر تلاش می‌کنند تا با اجرای محدودیت‌هایی مانند منع رفت و آمد با خودرو، ترافیک شهری را کاهش دهند.

این طرح ترافیک‌ها گاه با آلوده شدن هوا شدت گرفته و تغییراتی می‌کند، گاه نیز با قابل قبول بودن شاخص‌های مدنظر کاهش می‌یابد یا تغییری نمی‌کند. گاه نیز مانند آنچه در جریان شیوع بیماری کرونا شاهدش بودیم، کلا از میان برداشته شد.

طرح ترافیک امروز تهران از آن دست  طرح‌هایی است که برای کاهش ترافیک اجرا می‌شود. آیا می‌دانید طرح ترافیک امروز از چه ساعتی شروع می‌شود؟ میدانید طرح ترافیک امروز به چه صورت است؟ از برنامه طرح ترافیک امروز تهران خبر دارید؟ اصلا آیا طرح ترافیک امروز اجرا می‌شود؟ برای اطلاعات از پاسخ به این سوالات  و اطلاع از روند طرح ترافیک امروز تهران بزرگ بهتر است با ما همراه باشید

طرح ترافیک امروز تیر

طرح ترافیک روزانه‌ی تهران، بر اثر عوامل مختلفی مانند آلودگی هوا یا شیوع ویروس کرونا، هر لحظه دستخوش تغییراتی می‌شود. در مواقعی مانند آلودگی هوا، اغلب شهرداری تهران از طرح زوج و فرد و اغلب از درب منازل این طرح را اجرا می‌کند. به همین دلیل و با توجه با شاخص آلودگی هوا که در اغلب مواقع در ما‌ه‌های فصل بهار در شرایط قابل قبول وجود دارد، طرح زوج و فرد از درب منازل اجرا نمی‌شود. البته برخی مواقع نیز دیده شده که بر اثر عواملی مانند زلزله این ویروس شیوع پیدا کرده باشد.

اما برای کاهش ترافیک شهری، طرح ترافیک امروز تهران در همان محدوده‌ی همیشگی در تهران اجرا می‌شود. برای دیدن محدوده طرح ترافیک روی این لینک کلیک کنید.

طرح ترافیک امروز

زمان طرح ترافیک امروز تهران

شاید برای شما هم این سوال مطرح باشد که طرح ترافیک امروز از ساعت چند شروع می‌شود. در واقع به دلیل تغییراتی که طرح ترافیک بسته به زمان‌های مختلف از آن برخوردار است، زمان طرح ترافیک امروز می‌تواند متغیر باشد. اما باید بدانید مانند هر روز، طرح ترافیک تهران، برقرار است. زمان شروع طرح ترافیک امروز و محدوده‌ی طرح و زوج فرد که مربوط به آلودگی هوا است، از ساعت ۸و ۳۰ دقیقه و زمان پایان هر دو طرح ساعت ۱۶ خواهد بود‌. اما بهتر است به دو نکته‌ی اصلی توجه کنید.

شرایط تردد در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا چیست؟ در محدوده‌ی طرح کاهش آلودگی هوا، به دلیل قابل قبول بودن شاخص آلودگی هوا، طرح زوج و فرد بودن خودروها مطرح نیست و هر خودرو در  هر فصل بیست روز می‌تواند در این‌محدوده بدون خرید طرح ترافیک تردد نماید. نکته‌ی دوم این است که طرح ترافیک در روزهای پنجشنبه اجرا نمی‌شود و تنها طرح آلودگی هوا در روز پنجشنبه از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۳ اعمال می‌شود.

چنانچه خودرویی در محدوده‌ی طرح ترافیک تهران واقع شده باشد، خروج از طرح ترافیک امروز از ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه بلا مانع است و مشمول جریمه نخواهد شد.

همین طور بخوانید: استعلام خلافی خودرو با کد ملی

همه چیز درباره طرح ترافیک امروز

همانطور که به خوبی می‌دانید، برای این‌که بتوانید وارد محدوده‌ی طرح ترافیک امروز تهران شوید، حتما باید در سامانه‌ی تهران‌من ثبت نام کنید‌. این ثبت نام برای شهروندان با پلاک تهران یا شهرستان تفاوتی ندارد.

با ثبت نام در سامانه‌ی تهران من، می‌توانید از خرید روزانه‌ی طرح ترافیک تهران بهره‌مند شوید. چنانچه خودرویی اقدام به ثبت نام نکرده باشد، مشمول جریمه خواهد شد. اگر خودرویی بدون ثبت نام اقدام به ورود به طرح ترافیک امروز کرده باشد، دوربین‌ها ورود و خروج را ثبت خواهند کرد. بر اساس همین امر، نه تنها عوارض بر این خودروها اعمال خواهد شد، بلکه جریمه طرح نیز برای آنان در نظر گرفته خواهد شد.

همین طور بخوانید: پرداخت قبض جریمه

البته جریمه ورود به طرح ترافیک امروز برای خودروهایی که معاینه‌ی فنی نداشته باشند، بیشتر خواهد بود.

طرح ترافیک امروز

شرایط ثبت نام در سامانه تهران من چیست؟

یکی از نکاتی که می‌توانید مد نظر قرار دهید این است که اگر در سامانه‌ی تهران من ثبت نام کرده‌اید،  تا قبل از ۱۴ فروردین لزومی نداشت تا حتما اقدام به خرید طرح ترافیک روزانه کنید. اگر اعتبار پولی خود را در این سامانه افزایش می‌دادید با ورود به محدوده‌ی طرح ترافیک به طور خودکار از اعتبار شما کسر می‌شد. اما پس از ۱۴ فروردین سال ۱۴۰۰، باید حتما اقدام به رزرو محدوده به صورت روزانه کنید. در غیر اینصورت مشمول جریمه خواهید شد.

البته همانطور که گفته شد این جریمه برای خودروهای بدون معاینه فنی افزایش می‌یابد. چطور جریمه طرح کمتر خواهد شد؟ اما خودروهایی که دارای معاینه فنی باشند، یا خودروهای هیبریدی از قیمت بسیار کمتری به عنوان جریمه برخوردار خواهند بود. از چهارشنبه‌ی هر هفته می‌توانید هم استعلام وضعیت طرح ترافیک امروز را داشته باشید، هم می‌توانید برای هفته‌ی بعد اقدام به خرید کنید. نکته مهم این است که تا اطلاع ثانوی طرح ترافیک امروز پابرجا است.

از دست ندهید: استعلام خلافی موتور

کلام آخر

یکی از معضلات شهرنشینی وجود ترافیک‌های شهری است که باعث می‌شود ساعت‌ها وقت خود را در خیابان و پشت فرمان تلف کنید. مسئولان شهری تلاش می‌کنند تا با اعمال برخی قوانین ترافیک‌ها را کاهش دهند تا هم ظاهر زیبای شهر حفظ شود، هم از آلودگی‌ها بکاهند و هم بتوانند در وقت شهروندان صرفه جویی کنند.

طرح ترافیک چه برای کاهش ترافیک چه برای کاهش آلودگی هوا از این دست قوانینی است که در برخی روزها بیشتر و در برخی روزها بسته به شرایط  می‌تواند کاهش یابد یا کلا از میان برداشته شود. با این حال بهتر است با رعایت قوانین و مقررات به زیباتر و پاکیزه‌تر بودن شهر خود پایبند باشیم.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا