پیشنهاد سردبیرآموزش

علائم خرابی شمع خودرو + دلایل

شمع خودرو قطعه‌ی کوچکی است که درون سیلندر خودرو قرار می‌گیرد. ولتاژ از یک سو به شمع وارد شده و از سوی دیگر شمع وظیفه دارد که این ولتاژ را به جرقه تبدیل کند تا مخلوط هوا و بنزینی که در سیلندر وجود دارد از طریق این جرقه منفجر شده و به این ترتیب انرژی مورد نیاز موتور تأمین شود. در ادامه با ما همراه باشید تا دلایل و علائم خرابی شمع خودرو را بدانیم. .

وظیفه شمع خودرو چیست؟

شمع خودرو قطعه‌ی کوچکی است که درون سیلندر خودرو قرار می‌گیرد. ولتاژ از یک سو به شمع وارد شده و از سوی دیگر شمع وظیفه دارد که این ولتاژ را به جرقه تبدیل کند تا مخلوط هوا و بنزینی که در سیلندر وجود دارد از طریق این جرقه منفجر شده و به این ترتیب انرژی مورد نیاز موتور تأمین شود.

علائم خرابی شمع خودرو

اگر شمع خراب باشد و نتواند کار خود را انجام دهد موتور نیز به درستی کار نخواهد کرد. در این بین گفته می‌شود که موتور اصطلاحاً خام‌سوزی دارد. همین خام‌سوزی می‌تواند در نهایت کاتالیست خودرو را درگیر سازد و موجب شود که آلایندگی خودرو تا حد زیادی افزایش یابد.

مشکل دیگری که ممکن است به هنگام خرابی شمع خودرو بروز کند این است که فرآیند استارت زدن دشوار می‌شود، خصوصاً اول صبح زمستانی که سرما هم در ماجرا دخیل شده است.

افزون بر این، به هنگام دور گرفتن موتور نیز ممکن است صداهایی از اگزوز به گوش برسد، صداهایی که گاهی برای برخی خودروها همراه است.

علائم خرابی شمع خودرو

ضمناً سیاه شدن شمع خودرو نیز می‌تواند علامت دیگری از خرابی شمع خودرو باشد. در کل به طور خلاصه می‌توان موارد زیر را به عنوان علائم خرابی شمع خودرو معرفی کرد:

  • مشکل در استارت خوردن موتور
  • مشکل در شتابگیری
  • لرزش ماشین
  • روشن شدن چراغ چک
  • سیاه شدن شمع خودرو

علائم خرابی وایر شمع

علائم خرابی وایر شمع خودرو هایی مانند پژو، پراید، ۲۰۶ و سایر ماشین ها به صورت چشمی قابل دیدن نیست ولی با مشاهده ترک یا پارگی وایر بهتر است وایر خودرو را تعویض کنید .

همین طور بخوانید: آب روغن قاطی کردن

کلام آخر

در بالا به دلایل و علائم خرابی شمع خودرو اشاره کردیم. در صورتی که نسبت به این علائم هشداردهنده آگاهی و شناخت کافی داشته باشید، می توانید به موقع نسبت به این موضوع هشیار شده و برای رفع آن، اقدام کنید. شما چه تجربه ای در این خصوص دارید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران وب سایت در میان بگذارید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا