تعمیر و نگهداری خودرو

علائم نشت بنزین از باک خودرو چیست و به چه عواملی مربوط می شود؟

احتمالا شما نیز پیش از آن با صحنه چکه کردن بنزین زیر ماشین و لک شدن سطح پارکینگ یا محل پارک خودروی خود و سایرین در خیابان روبرو شده اید. گاهی اوقات متاسفانه نسبت به این صحنه بی تفاوت هستیم، اما لازم است که حتما به سرعت نسبت به موضوع نشت بنزین از باک خودرو عکس العمل مناسب نشان داده و نسبت به عیب یابی و رفع آن اقدام نمایید. نشتی بنزین، ریسک آتش سوزی را به شدت بالا برده و خطرات بسیار زیادی به همراه خواهد داشت.

در این مطلب با ایرانی کار، پرتال جامع خودرو کشور همراه باشید تا ببینیم علائم نشت بنزین از باک خودرو چیست و به چه عواملی مربوط می شود.

علائم نشت بنزین از باک خودرو

جمع شدن بنزین زیر باک

یکی از اصلی ترین علائم نشت بنزین از باک خودرو، به جمع شدن مقداری بنزین در زیر محل قرارگیری باک، منتهی می شود. کافی است که با این صحنه روبرو شده و اطمینان یابید که نشتی بنزین در باک خودروی شما وجود دارد.

استشمام بوی بنزین حین رانندگی از علائم نشت بنزین از باک خودرو

در صورتی که حین رانندگی، بوی تند بنزین را استشمام می کنید، احتمال آن که نشتی بنزین رخ داده باشد، وجود دارد. البته غالبا تا دقایقی پس از بنزین زدن به باک خودرو نیز چنین بویی داخلی اتاق، به مشام می رسد.

کاهش غیرطبیعی سطح بنزین

اگر سطح بنزین خودروی شما، به طور غیرطبیعی زودتر از زمان لازم، کاهش یافته و زودتر از قبل نیاز به بنزین زدن پیدا می کنید، لازم است که در کنار احتمالات دیگر، احتمال نشتی بنزین را نیز در نظر داشته باشید.

مشاهده بخار روی خطوط انتقال سوخت

اگر روی خطوط انتقال سوخت، قطرات شبنم یا بخار را مشاهده کردید، به طور مثال نزدیک به لوله اگزوز، احتمال این که نشتی بنزین از باک خودروی شما وجود داشته باشد، بالا خواهد بود و نیاز است که این مورد حتما بررسی شود.

عوامل نشتی بنزین

عوامل و دلایل مختلفی برای نشتی بنزین وجود دارد که یکی از آن ها، به اتمام رسیدن عمر مفید باک بنزین است. اما ببینیم به طور تخصصی این عوامل در چه مواردی خلاصه می شوند:

آسیب دیدن باک بنزین

به جز به اتمام رسیدن عمر مفید باک بنزین خودرو و خورده شدن آن، آسیب دیدن باک نیز می تواند موجب سوراخ شدن یا پارگی بدنه آن شده و نشتی را به وجود بیاورد.

خرابی مسیر انتقال سوخت

در صورتی که مشکلی در خصوص لوله های انتقال سوخت وجود داشته باش، شلنگی سوراخ شده یا قطعات به خوبی جای نگرفته باشند، امکان نشتی بنزین وجود خواهد داشت. در این صورت لازم است که لوله های مسیر انتقال سوخت به وسیله کارشناس خودرو بررسی شده و در صورت نیاز تعمیرات لازم صورت پذیرد.

عیب در سیستم تزریق سوخت از دلایل نشت بنزین از باک خودرو

در صورتی که در سیستم تزریق سوخت مشکلی وجود داشته باشد، از بخش انژکتور نشتی بنزین خواهیم داشت. به ویژه زمانی که حلقه O شکل، آسیب دیده یا پاره شده باشد، با چنین چیزی روبرو خواهیم شد.

محکم نبودن درب باک بنزین

این یکی از ساده ترین دلایل نشت بنزین از باک خودرو است که اتفاقا نسبت به دلایل دیگر، بیشتر رخ می دهد. در صورتی که درپوش باک معیوب بوده یا به هر شکلی خوب بسته نشده باشد، نشتی بنزین را تجربه خواهیم کرد. غالبا در این موارد بوی تند بنزین داخل کابین خودرو نیز به مشام می رسد.

کلام آخر

به یاد داشته باشید که نشت بنزین از باک خودرو و عدم توجه به آن، می تواند به راحتی موجب آتش سوزی شده و عواقب جبران ناپذیری را به بار بیاورد. کافی است که در این شرایط یک سیگار نیمه خاموش را بیرون انداخته و برخوردی میان آن و نشتی بنزین پیش بیاید! از این ها گذشته استشمام بوی بنزین نیز در جای خود مضرات زیادی داشته و اگر این بو را داخل اتاق خودرو احساس می کنید، بلافاصله نسبت به عیب یابی و رفع آن اقدام کنید. مسمومیت ناشی از استشمام مونواکسید کربن، خود مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا